A kisvasút 1926-1928 között létesült 760mm-es nyomtávon a régió és a tanyavilág személyszállítási és fuvarozási igényeinek ellátására, illetve az erdészet számára gazdasági céllal. Két vonala van Kecskemét - Bugac - Kiskunmajsa, illetve Kecskemét - Orgovány - Kiskőrös viszonylatban. Hálózata 98 km vonalhosszban épült ki, mellyel a marosvásárhelyi kisvasút 2 évvel ezelőtti bezárását követően Közép-Európa leghosszabb kisvasúti hálózatává vált.
Átadását követően sokáig a régió meghatározó közlekedési eszköze volt, ám az utóbbi 20 évben megszüntetése folyamatosan napirenden volt. Évről-évre leépítések történnek (pályafelújítások, járműállomány cseréjének elmaradása, szolgálati helyek, átrakóállomások bezárása, stb.), a 90-es évek elejére az áruszállítást teljesen felszámolták, a tehervagonok többsége selejtezésre került.
Ezekből egy-két állomáson lehet látni néhány leamortizált példányt.
A folyamatos leépítés következtében mára mindössze 5 darab üzemképes Mk 48-as kisvasúti mozdony és mintegy tucatnyi négytengelyes személykocsi maradt. Az utóbbi években a forgalmi szolgálat már csak a kecskeméti végállomáson működött. Mindkét vonalon napi 3 vonatpár közlekedett. Útvonaluk több ponton érintette a Kiskunsági Nemzeti Park területét, így idegenforgalmi jelentőségük és felhasználási lehetőségük a szelíd turizmusban kiemelkedő lehetett volna.
A vasút útvonala sok helyütt a tanyavilág megközelítésének egyetlen eszköze volt. Utasainak mintegy fele - közülük többen kerékpárral együtt utazva - tanyákon élő idős emberekből állt.
A csökkenő utasszám miatt az ezredfordulóra általánossá váltak a mindössze egykocsis szerelvények. A kisvasúton 2009. decemberében megszűnt a személyszállítás. Az utolsó vonatok december 12-én közlekedtek Kecskemét és Kiskunmajsa között. Bár a kiskőrösi vonalrész is ezen a napon szűnt volna meg, december 11-én Kispáhi közelében kisiklott az egyik személyvonat. A MÁV úgy döntött nem állítja helyre a pályát, így utolsó nap pótlóbuszok jártak ezen a viszonylaton.
A rejtésről és a ládáról
Sokat gondolkodtam, hogy is mutassam be ezt a vasútvonalat, tudva azt, hogy a megszűnés és az amortizálódás lebeg felette.
Épp ezért, végigjártuk a Kecskemét-Kiskunmajsa vonalat, hogy hová is rejtsük a ládát. Sajnos nagyon rossz állapotok fogadtak mind a kecskeméti, mind a kiskunmajsai végállomáson. Viszont a táj, amin keresztül haladt a vonat, nagyon szép. Így került a láda a vonal kb fele távjára, az egyik megálló közelébe. A rejtekhely könnyen kiszúrható, a láda egy facsoport tövébe van, jól álcázva.
Ha valaki kíváncsi a kisvasutas hangulatra, az keresse fel a Bugac-Felső, vagy Bugac állomásokat, ahol a jellegzetes bakterházak fogadják őket. Bár az előbbi előtt ígyis-úgyis el kell menni útban a ládához. Persze ezek az épületek is enyészetnek vannak átadva. Sajnos.
Jó kincsvadászatot!
2010.06.20. Láda újratelepítve!
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
EmiGrant különvonatot rendelt a csoportnak a születésnapjára. Én azt hittem, hogy mozdony vontatta vasúti kocsikkal megyünk, de ez a megoldás is nagyon tetszett. Mint kiderült, egy régi Pannonia motorkerékpárból kiszerelt motor hajtotta a szerelvényünket. Kb. 7 km-t csattogtunk a síneken 30km/h tempóban.
Nagyot léptem előre a Kisvasutas sorozatban is, már csak négy hiányzik a 25-ből.
Hát ez egy szenzációs hétvége volt mind nekem mind Roy-nak. A kánikula nagyon megpróbáltató volt, de még azt is kibírtuk, hogy minden meglegyen amit terveztem. Én már kb. 8 éve gyűjtögetem a kisvonatokat, aztán idén eldöntöttem, hogy be kell fejezni. A múltkori négy napos ládatúránkon sikerült négyet (Felsőtárkány, Szalajka-völgy, Kőkapu és Nyírivdéki Dombrádon) összeszedni, és ezen a héten az egész kiruccanást ezzel a kisvasúttal, mint fő céllal szerveztem. Most már nekem csak kettő van hátra, a Kemencei és a Csömödéri. Aztán eszembe jutott, hogy július 13-a az a szülinapom, így lett nemcsak a menetrendszeri szombati utazás, hanem a vasárnapi is, ami különvonat lett. Én már vasárnap nem mentem újra, de ott voltam a kezdetnél. A vasutazás nagyon izgalmas lett. Én még soha nem hajtányoztam, de nagyon élveztem ahogy tépett az a Trabant meg Pannónia kismotor. Csattogott a pálya a gyorsan repülő hajtányok és utasai alatt. Nagyon köszönöm az összes kessernek aki eljött. Imádtam a társaságot, nem szólva egy-két cuki szülinapi ajándékról sem. N.Zs, az a kis tábla király! Ajánlom mindenkinek, hogy szervezzen egy ilyen utat magának, vagy baráti társaságának, vagy kollégáinak, mert megéri. Nagy élmény gyereknek, felnőttnek! :) :) :)