WAP:
A láda a repülőtér nyugati oldalán észak-déli irányban futó földúton közelítendő meg Sármellékről vagy Zalavárról - az aktív repülőtéren kívül. A dobozt a szélső hangár lábánál, betongyámon találod.
A láda egy nem mindennapi látványosságot mutat meg, egy letűnt kor mementóját - tinédzser-korunk emlékezetes kalandjának is emléket állítva.
Megközelítés
A geoláda a repülőtér nyugati oldala mellett észak-déli irányban, Sármelléktől Zalavárig futó földúton közelíthető meg - jó pontossággal féltávnál, mindkét irányból nagyjából egyforma nehézségek árán: inkább gyalogosan mint autóval javasolt 2 km. A kocsit ezen út valamelyik végén - a zalavári temetőnél vagy a sármelléki mezőgazdasági telepnél javasolt hagyni.
Láda
A ládát egy igazi hangárnál vadászhatod le, melyben egykor két MIG-29 lakott - azóta legfeljebb szalmabálák. A nyugati oldal hangárjai a repülőtér új kerítésén kívül rekedtek - közöttük körül lehet nézni. Az illegális szemétlerakók távoltartására ki van helyezve figyelmeztető tábla, de az egyébként bekerítetlen területen mindössze 30-40 méterre kezdődő hangár-sor kihagyhatatlan kuriózum. Az első hangár egykori kapuütközőjének betongyámjánál találod a ládát. Csak ritkán van mozgás a környéken - ha épp mégis bálát rakodnának, udvariasan kérdezd meg, hogy megnézheted-e a hangárokat.
Anno...
A sármelléki repülőtér a rendszerváltás előtti idők legnagyobb hazai szovjet támaszpontja volt. MIG-29 repülőgépek tucatjai állomásoztak itt, hetente akár többször is figyelni lehetett repülésüket. Ez éjszaka volt a leglátványosabb: a pálya jelzőfényei, a leszálláshoz bekapcsolt reflektorok, a sugárhajtóművek tüzes csóvája. Az észak-déli fekvésű kifutópályán széliránytól függően, de túlnyomórészt dél-észak irányban történtek a fel- és leszállások. Felszálláskor az emelkedés gyors volt; extrém esetben álló helyzetből indulástól másfél percbe telt, hogy eltűnjön az ember szeme elől világosban is. Leszálláskor viszont lassan ereszkedve már a repülőtér külterületén, a falu vagy a szántóföld felett talán negyven-ötven méteres magasságban repültek, alighanem mindössze 2-300km/h sebességgel. Ilyenkor a kifutó végénél (leggyakrabban Zalavár focipályáján, egyszer-kétszer pedig az ellentétes oldalon, a sármelléki szántóföldön) élveztük a fejünk felett ijesztően alacsonyan elhúzó gépek szelét és robaját. A legdurvább az volt, mikor néha pont a fejünk felett, utolsó pillanatban elállva a leszállástól utánégetővel maximális teljesítményre kapcsolt a pilóta. Közben néha egy-egy talán éppen kinti seftelésből visszatérő biciklis vagy gyalogos orosz katonával lehetett találkozni, olykor pedig helybeliekkel, akik a nyulaknak lucernát szedni ugrottak be a kifutó mellé.
A repülőtéren a szovjet csapatok kivonulásakor nagyszabású, országos csinnadrattás ünnepet rendeztek: repülő-bemutató, dragster-show, Hobo-koncert stb. Azóta "Balaton Airport"-nak nevezik és minimális polgári forgalmat bonyolítanak itt, de látványos maradványokat találhat, aki erre jár. A szabványos lepusztult laktanyai panelházak mellett elhagyatottan tátonganak az üres hangárok tonnás, sínen mozgó hatalmas tolóajtóikkal, eredeti orosz feliratokkal, vöröscsillagos emlékmű maradványaival.
Ládatörténelem
Először egy sármelléki oldalhoz közelebbi hangár mellett volt a láda, majd a zalavárhoz legközelebbi hangár tetejére, aztán a megépült kerítésen kívülre került.
2006. februárjában felépült a gazdát cserélt reptér új hivatalos kerítése. Eszerint a hangárok nem tartoznak hozzá, jóval odébb húzódik, a fegyveres figyelmeztető táblákat is visszavonták. Visszakerült a (terménytároló) hangárhoz.
Állapot: kereshető
+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
+
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Balatoni kerékpáros barangolás közben tértünk ki erre a helyre. Szerencsénkre éppen leszállt egy gép. Ügyes ötlet a hangárok újrahasznosítása. Nagy élmény volt, hogy bemehettünk az egykor szigorúan őrzött területre.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bár a közelben munka folyt, nem találkoztunk senkivel, kivéve egy kígyót a földúton, akinek természetesen készségesen megadtam az elsőbbséget.
A ládát az előző lognak megfelelően a borostyán tövében találtuk, oda is rejtettük vissza.
Köszönöm, hogy megmutattad ezt az újabb darabka történelmet. [Geoládák v4.3.0]