Megye/ország: Pest
Elhelyezés időpontja: 2008.05.09 17:30
Megjelenés időpontja: 2008.05.10 07:26
Utolsó lényeges változás: 2021.02.27 18:16
Utolsó változás: 2023.03.31 14:36
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+3V)
Elrejtők: 19izsi73
Ládagazda: Kofola BT Nehézség / Terep: 3.0 / 3.0
Úthossz a kiindulóponttól: 4300 m
Megtalálások száma: 338 + 1 sikertelen + 4 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.4 megtalálás hetente
M1:Immaculata szobor:N 47° 53,074'E 18° 46,460' - Szobortalapzat első sorának, első szava. (2 karakter)
M2:Trianoni-csatorna:N 47° 52,732'E 18° 46,075' - A tábla szlovák nyelvű oldalán látható állatos kép bal alsó sarkánál található második szó. (5 karakter)
M3:Sekrestye-szegletkő:N 47° 53,276'E 18° 45,332' - A márványtábla utolsó sorának, első szava. (7 karakter)
M4:Geoláda:N 47° 53,209'E 18° 46,014' - 10X10x5 cm. dobozkát keressetek.
Jelszóképzés:m1+m2+m3+m4=18 karakterű jelszó.
A ládába TravelBug nem helyezhető. A híd Letkés és Ipolyszalka szomszédos községek,szinte össze is érnek,csak közöttük folyik az Ipoly. A két falu között még ma is áll az 1902-ben az Ipoly árterére épített kettős vashíd.
A hidak története szorosan összekapcsolódik a két ország történelmével. A két falu közti híd nem mindig itt állt;a XIX.sz.-ban még Letkés központjának tengelyében keresztezte az Ipolyt a két falu közötti út. Az első világháború befejezésekor a folyó mentén húzták meg a demarkációs vonalat,majd az országhatárt. A hidak két oldalán őrbódék épültek,1919-ben pedig a csehszlovák hadsereg betonbunkereket épített a hídfők közelében. A jelentősebb hidaknál csendőrlaktanyák épültek. Az első bécsi döntést követően a határ északabbra került,de csak pár évre...Letkés határában 1943-ban készült el az a mintegy másfél km.-es szakasz,melyet a helybeliek Új Ipolynak, más források "Trianoni-csatornának" neveznek. Ezzel akarták szabályozni,kiegyenesíteni a folyót,mivel a régi meder igen kanyargós volt. A háború véget vetett e terveknek,így maradt emlékül ez a mesterséges holtág a horgászok örömére. A folyó partjai között a forgalom zavartalan volt egészen a II.világháború pusztításáig.
1944 decemberében érte el a front az Ipoly vidékét; a Szent László hadosztály fedezte a németek visszavonulását e fontos hídfőnél egészen december 20.-ig, amikor a németek robbantásának esett áldozatául. A roncsokon fa provizórium épült, és a kettős birtokosság megszüntetéséig (1950.) használhatták is azt. 1952-54-ben teljesen felújították a hídszerkezetet.
1990-től jeles napokon alkalmanként,négy évre rá véglegesen megnyílt a határátkelő;bár csak nappali használatra. A 2007.dec. 21.-i schengeni csatlakozás ennek is véget vetett;korlátozás nélkül,bármikor,és bárhol átkelhetünk az Ipolyon.
Személyi igazolvány nem árt ha van nálatok;főleg ha éjjel keresnétek fel a pontokat! Ajánlott útvonal
Kiinduló pontként a letkési Krisztus mennybemenetelének tiszteletére 1811-ben épült r.k. templomot javaslom. N 47° 53,081' E 18° 46,471' 120 m [GCIpit+parkoló]Kertjében számos nevezetesség található,melyből nekünk a templom mögött álló barokk, festett Immaculata kőszobor az érdekes. N 47° 53,074' E 18° 46,460' 121 m [GCIpit-1]
A Rákóczi úton folytatva utunkat a Letkés-patak töltését elérve egy földút vezet el a Trianoni-csatorna kezdetéhez,melyet egy ismertető tábla jelez. N 47° 52,732' E 18° 46,075' 110 m [GCIpit-2] Innen, már az Ipollyal párhuzamosan haladva eljutunk a hídig. Szlovákia felé átkelünk az Ipolyon,elsétálunk a kaszárnya mellett, majd egy kanyar után a tájház tárul szemünk elé. Érdemes betérni!
Szalka főutcája sokat elárul hajdani rangjáról. A két házsor között széles terület húzódik,tágas utcákkal,műemléki egyházi szobrokkal. Mária Terézia korában a község kiváltságot kapott; vásártartásával mezővárosi rangra emelkedhetett. A széles főutcán el sem téveszthető a falu temploma; az út menti szobrok megtekintése után érkezünk a célunkhoz. Belépve,kertjében 1928-ban épített kálvária,oldalába épített Lourdesi barlang, fogad minket.
A templom külső falában befalazva egy XIII.sz.-i sekrestye-szegletkővel találkozunk,felette latin felirat. N 47° 53,276' E 18° 45,332' 120 m [GCIpit-3]
Hazafelé, már csak a geoláda vár minket;a híd tövében egy kicsit nyújtózkodva találod meg. N 47° 53,209' E 18° 46,014' 106 m [GCIpit-4]
Az átkelés a hidakon,mivel igen keskeny az út, némi figyelemre int; a töltésen pedig gépkocsival tilos a behajtás.
Kedvező vízállás esetén,érdemes megpihenni,az Ipoly e csendes szegletében: N 47° 52,862' E 18° 45,893' 103 m [GCIpit+Horgász hely] Ha pár napot itt töltenétek csak ajánlani tudom a Boglárka vendégházat.
Ha bővebb információra vágynál, nézegesd a bővülő galériát.
Ládatörténet
2011.04.02. Logbookcsere; a dobozt bizony megviselte az elmúlt pár év... Érik a csere ideje, addig köszönöm a türelmeteket!'
2020.12.28. A láda több mint négy hónapja beteg volt, a ládagazda már nem aktív (vagy nem látszik javítási szándék), a ládaoldal nincs aktualizálva, ezért adoptálhatóvá teszem. [Admin(kectam)]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A pontok rendben megvannak, igaz, a tájékoztató táblán csak a filces felirat. Bár a töltésen tilos autóval közlekedni, a 2. pont a töltés melletti földúton száraz időben akár drive-in is megközelíthető - én inkább sétáltam egyet. [Geoládák v4.5.3]
Megleltük, köszönjük a rejtést!
A második pont szövegrészlete, csak egy kesser társunk gondoskodása lévén látszik - még egy ideig.
Köszönet érte!
De a rekonstrukció elöbb-utóbb szükségessé válik.
Megvan, köszi!
Az Ipoly-torkolat környéke után Letkés körül is sétáltam egyet a kutyával. A kettes pont felé szép mezők vannak és kilátás is akad a hegyekre. A szalkai templomkert nagyon szépen rendezett és jó hangulatú hely a kálváriával.
A kettes ponton a képaláírás már nem volt kiolvasható, ezért kigugliztam a megfelelő nevet és két helyre is felírtam a táblára (csak a második szava kell a jelszóhoz!)
A láda alja repedt, a doboz belül vizes volt. Kitöröltem, de újra be fog párásodni.
Két hét kényszer pihenő után alig vártuk már, hogy kimozdulhassunk a lakásból. Még nagyobb túrára nem vállalkoztunk. Beültünk a kocsiba és elindultunk.....valamerre! Itt kötöttünk ki. Ma szinte egész nap Ipolyoztunk! De hát az Ipolyból sosem elég! Főleg ha ilyen bővizű. A 2. pontnál a tábláról pereg a festés, nehéz kibetűzni a jelszót. A ládánál a nyújtózkodásnál több kell, én másztam is egy keveset. A ládában a spéci toll nem fogott de mérete miatt nem tudtuk cserélni. A multi nagyon élvezetes, főleg így, hogy szomszédolni is kellett! Köszönjük!
Minden pont rendben van, de a logbook annyira elázott, hogy a jelszó sajnos olvashatatlan.
Sok régi emlék köt ehhez a környékhez. Örömmel látom, hogy már szinte nem is látható, hogy milyen nagymértékben beavatkoztunk ebbe a környezetbe. Mederátvágások-, új Ipoly nyomvonalak-, árvízvédelmi töltések-, új műtárgyak építésével. 1988-tól én is részt vettem ebben a munkában, melyet ma már tudjuk, hogy feleslegesen végeztünk.
Mind a négy pontot megtaláltuk, de a 4. ponton lévő ládában található jelszó olvashatatlan. Teljesen elázott.
Szeretnék kérni egy jóváhagyást a fényképek és a rejtővel való egyeztetésre hivatkozva.
Előre is köszönöm! [Geoládák v4.1.0]