WAP ON
Siófok belterületén, a Sió-csatorna keleti partján, rézsű tetején álló vastag fa nagy üregében, helyben talált álca mögött rejtőzik a 275 milliliteres (kb. 10 * 10 * 6 cm külső méret) geoláda.
WAP OFF
Bevezető
Ezzel a rejtéssel egy olyan helyre hívlak Benneteket, amely már harminc negyvenöt évvel ezelőtt is foglalkoztatott, de csak a közelmúltban jutottam el hozzá. Ez a hely a Balaton nevű hatalmas fürdőkád dugója. :-)
Az én kis mítoszom
Biztos vagyok benne, hogy minden kisgyermek, ahogy értelme nyiladozik és egyre több dolgot megismer a környezetéből, különleges elméleteket alkot a jelenségek közötti összefüggések, a mögöttes okok magyarázataként. A titokzatos, túl nagy vagy túl kicsi dolgok mind ilyen "világmagyarázatot" igényelnek. Persze, ezek nagy része feledésbe merül, ahogy a felnőttekből áradó racionalitás kiszorítja őket - de az igazán jelentős elképzelések akár évtizedek múlva is visszaköszönnek.
Számomra óvodásként ilyen volt a Balaton: addig még uszodába, strandra is ritkán jutottam el. (Hiába, Pécs nem egy tipikus fürdőváros...) És egyszer csak egy akkora vízzel szembesültem, aminek alig láttam át a túloldalára.
Jó, rendben, fürdőkád, csak nagyon nagy...de ha kád, akkor valahol kell lenni egy dugónak is, ahol leeresztik a vizet...és ha éppen benne vagyok én is és velem együtt eresztik le???
A siófoki zsilip
A római időktől fogva többször visszatérő probléma volt a Balaton ingadozó vízjárása. Már 292-ben tettek kísérletet a szabályozásra egy homokturzás átvágásával. A "népvándorlás viharai" ezt a megoldást (is) elsodorták. A középkor során állandó települések csak magaslatokon alakultak ki (pl. Szigliget, Tihany), hiszen - ha nem is a folyók éven belüli vízszint-ingadozásának szerint, de - az évtizedes viszonylatban több méteres különbségek is előfordultak.
A reformkorból és különösen a szabadságharc bukása utáni Bach-korszakból már írásos források is rendelkezésre állnak a tervekről. A szabályozás immár több célt szolgált:
- hajózóút kialakítása a Balaton és a Duna között,
- a környező mocsarak, berkek lecsapolása és mezőgazdasági művelés alá vonása,
- a füredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
- a Budapest - Fiume vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.
1863-ban Siófoknál átadták az első korszerű vízügyi létesítményt: egy fazsilipet. Ami ugyan az első években mindenki megelégedésére működött, de az aszályos 1866-os és a csapadékos 1867-es év megmutatta a gyengéjét is: a kis vízáteresztő-képességet. 1891-re tarthatatlanná vált a helyzet: a füredi sétány és sok mezőgazdasági terület víz alá került, a fazsilip pedig kis híján összedőlt.
A krízis megoldását a ma is látható elrendezésű 2* 8 méter nyílású, 50 m3/s vízemésztésű vastáblás betonzsilip elkészítése jelentette, amely számos esetben bizonyított:
- 1942-ben egy hónap alatt 26 centiméternek megfelelő vízmennyiséget bocsátottak a Sióba.
- 1965-ben 1791 tómillimétert engedtek le, ami 1,080 milliárd m3-t, a Balaton víztömegének a felét jelenti.
- 2000. április 30. és 2005. szeptember 1. között a zsilip végig zárva volt: az aszályos időszak miatt csak így óvhatták a tó vízszintjét.
A létesítmény kezelője a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltsége. A zsiliptáblák mozgató-mechanikája zárt üzemi terület, de a keleti oldalon a fal végénél
N 46° 54,486' E 18° 2,803' 104 m [GCDUGO+KISKAPU] van egy kiskapu. Ezen át-, majd a lépcsőn lemenve egészen közelről megnézhetted az egyik zsilipet, amíg - a jelenleg is tartó - átépítési munkák meg nem kezdődtek.
További látnivalók, érdekesságek
1. A csatorna túloldalán
N 46° 54,512' E 18° 2,794' 106 m [GCDUGO+VIZINFO] egy elektronikus kijelzőkkel "dúsított" táblát találsz, amely az aktuális vízügyi paraméterekről tájékoztat (pl. átlagos vízmélység, vízhőmérséklet).
2. Ha a Balaton fővárosát jobban meg szeretnéd ismerni, járd végig
ezt a multit: a település szinte minden jelentős kulturális értékét megismerheted általa.
Megközelítés
Tömegközlekedési eszközzel: A
vasútállomáson gyakorlatilag minden személyszállító vonat megáll - és mindössze kb. 800 méterre van a ládától. Az autóbuszpályaudvar is igen közel van, sőt, még a hajóval érkező ládászoknak sem kell túl sokat gyalogolniuk :-)
Személygépkocsival a 7-es főútról itt
N 46° 54,318' E 18° 2,947' 108 m [GCDUGO+ESZAKRA] érdemes északra kanyarodni. Parkolni valahol itt
N 46° 54,430' E 18° 2,885' 104 m [GCDUGO+PARKOLO] célszerű.
Ládatörténet
2023.12.02 02:00 Ládatörténet kiegészítése egészen a kezdetekig.
2023.12.01 00:40 Ládaoldal aktualizálása.
2023.11.04 01:20 Üzemanyagáron elvállaltam egy Pécs-Budakalász költöztetést, hogy némi kitérővel a ládát eredeti rejtekében pótolhassam.
2021.09.10 10:10 Egy 580 kilométeres, öt ládát érintő karbantartó kör első állomásaként az építkezés miatt nehezen megközelíthető helyett egy olyan új rejteket kerestem, amelynél nincs szükség akrobatikus mutatványokra a láda megszerzéséhez.
2021.08.25 20:35 szikizso, mint ládadoki a geoládát az utolsó bejegyzések vizsgálata alapján betegre állította, arra hivatkozva, hogy az az építkezés miatt szabályosan nem közelíthető meg.
2019.07.12 16:16 A szétcincált naplófüzet maradványai helyett egy újat tettem a ládába és az ellopott tollat is pótoltam.
2018.07.29 01:12 Az eltűnt ládát az előző helyén pótoltam.
2018.07.25 23:13 csipet_csapat, mint ládadoki a geoládát utolsó logjai vizsgálata alapján betegre állította.
2018.05.30 17:57 Az eltűnt ládát az előző helyén pótoltam.
2018.05.22 19:35 Helyszínről jelentkező játékostárssal telefonon egyeztetve a ládát eltűntnek nyilvánítom.
2018.02.24 21:40 Ládaellenőrzés: a doboz a helyén. Ha már itt jártam, kicseréltem a dobozt.
2018.02.19
A Kesserterror Napján állítólag ennél a ládánál is jártak a kesserterroristák.
2017.08.08 11:34 Ládaellenőrzés. Az eltűnés vaklárma volt, doboz sértetlenül a helyén.
2017.07.20 A ládát új helyen pótoltam. A terep nehézségét megnöveltem.
2017.07.13 A láda eltűnt, betegre állítom.
2017.02.15 Az eltűnt dobozt újra
nmárti pótolta. Köszönöm szépen!
2016.03.08 A doboznak ismét lába kélt - ezúttal
nmárti pótolta. Köszönöm a segítséget.
2015.08.31
Levin játékostársamnak köszönhetően a mikro újra kereshető.
2015.08.20 A láda - több egybehangzó jelzés szerint - eltűnt. Pótlásig megszűntre állítom.
2014.12.26 A koordinátákat
Párduc50 mérése alapján pontosítottam. Köszi!
2014.11.22 Az eltűnt ládát pótoltam. (Nyilván NEM ugyanott, ahonnan eltűnt...)
2012.05.03 Flórásítva - köszönet
BiharyGnek!
2011.07.13 Újrarejtve - köszönet
sucukának!
2010.10.16 Újrarejtve, új rejtekbe - még forgalmasabb helyre :-)
2010.08.26 Sajnos többszöri eltűnés-újrarejtés után 2010.05.27 16:44 óta már tartósan beteg a láda. Ennek megfelelően módosítottam a leírást.
2010.04.18 Két új, bennfentes fotó került a ládaoldalra,
sucuka jóvoltából. Köszönöm szépen!
2010.04.03 A láda sajnos nemrégiben eltűnt - ám
sucuka villámgyorsan pótolta, így újra kereshető. Hatalmas köszönet érte! :-)
2009.09.27 A láda-kategorizálás ismérvei közül a
kisgyermekkel... és
babakocsit... kezdetű fordulatok mellől kivettem a pipát. :-)
2008.12.06 15:28 A láda megjelenik és valószínűleg minden korábbi megtalálás-intenzitási rekordot megdönt az első órában begyűjtött 47 találattal.
2008.12.06 13:35 DDRKT közben pár percre kivonom magam a szervezői feladatok alól, hogy elszaladjak kihelyezni a dobozkát.
2008.10.26 10:45 Újabb terepfelmérés, ezúttal schwEster és time2go társaságában. Bár a fókuszban a
3. Dél-dunántúli Regionális Kessertalálkozóra tervezett játék áll, közben a ládahelyszínt is felkeressük.
2008.05.08 A moderációra benyújtott a tervet a testület meggyőző többsége (+7/-1) támogatja.
2008.04.20 19:50 Egy Mátrakeresztesnél
multiládapontok telepítése miatt megszakadt
Mátrabérc-kísérlet láda- és ládahelyszín kereséssel töltött másnapjának záróakkordjaként mértem fel a terepet a zsilip környékén.
Sikeres kincskeresést!
Forrás
http://www.kdtvizig.hu/