Bevezető
Ezzel a rejtéssel egy olyan helyre hívlak Benneteket, amely már harminc negyvenöt évvel ezelőtt is foglalkoztatott, de csak a közelmúltban jutottam el hozzá. Ez a hely a Balaton nevű hatalmas fürdőkád dugója. :-)
Az én kis mítoszom
Biztos vagyok benne, hogy minden kisgyermek, ahogy értelme nyiladozik és egyre több dolgot megismer a környezetéből, különleges elméleteket alkot a jelenségek közötti összefüggések, a mögöttes okok magyarázataként. A titokzatos, túl nagy vagy túl kicsi dolgok mind ilyen "világmagyarázatot" igényelnek. Persze, ezek nagy része feledésbe merül, ahogy a felnőttekből áradó racionalitás kiszorítja őket - de az igazán jelentős elképzelések akár évtizedek múlva is visszaköszönnek.
Számomra óvodásként ilyen volt a Balaton: addig még uszodába, strandra is ritkán jutottam el. (Hiába, Pécs nem egy tipikus fürdőváros...) És egyszer csak egy akkora vízzel szembesültem, aminek alig láttam át a túloldalára.
Jó, rendben, fürdőkád, csak nagyon nagy...de ha kád, akkor valahol kell lenni egy dugónak is, ahol leeresztik a vizet...és ha éppen benne vagyok én is és velem együtt eresztik le???
A siófoki zsilip
A római időktől fogva többször visszatérő probléma volt a Balaton ingadozó vízjárása. Már 292-ben tettek kísérletet a szabályozásra egy homokturzás átvágásával. A "népvándorlás viharai" ezt a megoldást (is) elsodorták. A középkor során állandó települések csak magaslatokon alakultak ki (pl. Szigliget, Tihany), hiszen - ha nem is a folyók éven belüli vízszint-ingadozásának szerint, de - az évtizedes viszonylatban több méteres különbségek is előfordultak.
A reformkorból és különösen a szabadságharc bukása utáni Bach-korszakból már írásos források is rendelkezésre állnak a tervekről. A szabályozás immár több célt szolgált:
- hajózóút kialakítása a Balaton és a Duna között,
- a környező mocsarak, berkek lecsapolása és mezőgazdasági művelés alá vonása,
- a füredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
- a Budapest - Fiume vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.
1863-ban Siófoknál átadták az első korszerű vízügyi létesítményt: egy fazsilipet. Ami ugyan az első években mindenki megelégedésére működött, de az aszályos 1866-os és a csapadékos 1867-es év megmutatta a gyengéjét is: a kis vízáteresztő-képességet. 1891-re tarthatatlanná vált a helyzet: a füredi sétány és sok mezőgazdasági terület víz alá került, a fazsilip pedig kis híján összedőlt.
A krízis megoldását a ma is látható elrendezésű 2* 8 méter nyílású, 50 m3/s vízemésztésű vastáblás betonzsilip elkészítése jelentette, amely számos esetben bizonyított:
- 1942-ben egy hónap alatt 26 centiméternek megfelelő vízmennyiséget bocsátottak a Sióba.
- 1965-ben 1791 tómillimétert engedtek le, ami 1,080 milliárd m3-t, a Balaton víztömegének a felét jelenti.
- 2000. április 30. és 2005. szeptember 1. között a zsilip végig zárva volt: az aszályos időszak miatt csak így óvhatták a tó vízszintjét.
A létesítmény kezelője a Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltsége. A zsiliptáblák mozgató-mechanikája zárt üzemi terület, de a keleti oldalon a fal végénél
N 46° 54,486' E 18° 2,803' 104 m [GCDUGO+KISKAPU] van egy kiskapu. Ezen át-, majd a lépcsőn lemenve egészen közelről megnézhetted az egyik zsilipet, amíg - a jelenleg is tartó - átépítési munkák meg nem kezdődtek.
További látnivalók, érdekességek
1. A csatorna túloldalán
N 46° 54,512' E 18° 2,794' 106 m [GCDUGO+VIZINFO] egy elektronikus kijelzőkkel "dúsított" táblát találsz, amely az aktuális vízügyi paraméterekről tájékoztat (pl. átlagos vízmélység, vízhőmérséklet).
2. Ha a Balaton fővárosát jobban meg szeretnéd ismerni, járd végig
ezt a multit: a település szinte minden jelentős kulturális értékét megismerheted általa.
Megközelítés
Tömegközlekedési eszközzel: A
vasútállomáson gyakorlatilag minden személyszállító vonat megáll - és mindössze kb. 800 méterre van a ládától. Az autóbuszpályaudvar is igen közel van, sőt, még a hajóval érkező ládászoknak sem kell túl sokat gyalogolniuk :-)
Személygépkocsival a 7-es főútról itt
N 46° 54,318' E 18° 2,947' 108 m [GCDUGO+ESZAKRA] érdemes északra kanyarodni. Parkolni valahol itt
N 46° 54,430' E 18° 2,885' 104 m [GCDUGO+PARKOLO] célszerű.
Sikeres kincskeresést!
Forrás
http://www.kdtvizig.hu/
Ládatörténet
2008.12.06 A láda megjelenik és valószínűleg minden korábbi megtalálás-intenzitási rekordot megdönt az első órában begyűjtött 47 találattal.
2011.07.13 Újrarejtve - köszönet sucukának!
2015.08.31 Levin játékostársamnak köszönhetően a mikro újra kereshető.
2016.03.08 A doboznak ismét lába kélt - ezúttal nmárti pótolta. Köszönöm a segítséget.
2025.11.11. - A régóta beteg ládát szabályainkkal összhangban adoptálhatóvá teszem, remélve, hogy így hamarabb talál a javítást ás aktualizálást vállaló új gazdát. [Admin(Fazék)]