geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
2082. Az óceánrepülés története (GCAORT)

Az újabb emlékmű

Az újabb emlékmű

A régebbi emlékmű

A régebbi emlékmű

Egy eredeti (gyári) állapotú Lockheed Sirius 8A repülőgép.

Egy eredeti (gyári) állapotú Lockheed Sirius 8A repülőgép.

Endresz György, Magyar Sándor, és Szalay Emil családjával, az indulás előtt egy repülőtéri hangár előtt.

Endresz György, Magyar Sándor, és Szalay Emil családjával, az indulás előtt egy repülőtéri hangár előtt.

A kényszerleszállás következtében a repülőgép légcsavarja és egyéb részei sérüléseket szenvedtek, vezetői szerencsére nem.

A kényszerleszállás következtében a repülőgép légcsavarja és egyéb részei sérüléseket szenvedtek, vezetői szerencsére nem.

Magyar Sándor a "romos" motor és légcsavar mellett

Magyar Sándor a "romos" motor és légcsavar mellett
Szélesség N 47° 27,553'
Hosszúság E 18° 33,384'
Magasság: 144 m
Megye/ország: Fejér
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2008.05.20 14:00
Megjelenés időpontja: 2008.05.20 19:33
Utolsó lényeges változás: 2008.05.20 19:33
Utolsó változás: 2016.09.12 03:32
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: BCI, Joco12589
Felhasználó: joco12589
Nehézség / Terep: 1.5 / 1.0
Úthossz a kiindulóponttól: 30 m
Megtalálások száma: 1340 + 15 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 2.0 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.
A fordítást gryzly készítette.


WAP:
Bodmér és Felcsút között található a láda, az emlékmű közelében.
A láda mérete 15x15x8cm.
Pótjelszó:az emlékmű hátoldalán kisbetűs szöveg 10.sor ,2. és 3.szava.

Az óceánrepülés története:

A "Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta, és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án az Atlanti-óceánt rekordidő alatt repülték át. Az esemény mind a mai napig nem él igazán a köztudatban, bár nagysága, jelentősége óriási.
A nagy magyar repülős álom, az óceánrepülés kezdeményezője Magyar (Wilczek) Sándor volt.

A szervezést az Egyesült Államokban élő magyarság végezte közadakozásból, Detroitban megalakult American-Hungarian Transatlantic Comittee, amely darabonként 1 dollárért árusított levelezőlapok árából kívánta az óceánrepülés költségeit fedezni. 1930. februárjában Harold Sidney Harmswort Rothermere viscount (1868-1940), az angol Daily Mail újságkonszern elnöke, 10 000 dollárt ajánlott fel annak a magyar pilótának, aki első ízben repül át New Yorkból Budapestre. Az ő javaslatára kapta a repülőgép a "Justice for Hungary" nevet.

1930 júniusáig az Egyesült Államokban és Kanadában mintegy 5000 dollár, Magyarországon viszont csak 45 dollár gyűlt össze, ami még a repülőgép megrendeléséhez sem volt elég. Ekkor jelentkezett egy, az Egyesült Államokban korábban letelepedett magyar iparos, Szalay Emil, aki majdnem teljes mozgatható vagyonát, több mint 25 ezer dollárt áldozott az ügy érdekében. Így végre minden adott volt a nagy vállalkozás elindításához.

A kiválasztott Lockheed Sirius, kétüléses, egyfedelű alsószárnyas repülőgép korának egyik legsikeresebb, hosszú távra is alkalmas repülőgépe volt, nevéhez több rekord is kapcsolódik.

A különleges feladat azonban különleges képességeket kívánt meg, ezért jelentős átalakításokat végeztek a gépen. Az átalakítási munkákat a Magyarországról kiutazó Bánhidi Antal tervezte és irányította.

A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről, Endresz György pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. A tökéletesen működő motor és a profi páros már a táv első felén rekordot döntött: 13 óra 50 perc alatt érték el az ír partokat, annak ellenére, hogy korszerű, földindukciós iránytűjük már indulás után kevéssel felmondta a szolgálatot, és az óceán fölött sűrű köd akadályozta a tájékozódást.
Az út további szakaszában a navigálás - a rossz időjárás miatt - még nehezebbnek bizonyult. A kényszerű manőverezés és a viharzónák kerülgetése miatt meghiúsult a mátyásföldre tervezett landolás, pedig ott már ezrek várták türelmetlenül a Lockheed Sirius feltűnését. Már magyar területen, Győr közelében az óceánrepülők észlelték, hogy az üzemanyag-ellátás akadozik, további hetven kilométer megtétele után benzinhiány miatt leállt a motor. Siklórepülésben közelítették meg a talajt, és 1931. július 16-án délután, Bicskétől nem messze, Felcsút határában, egy kukoricatáblában kényszerleszállást hajtottak végre. A Harbour Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint addig bárki, óránként csaknem 230 kilométeres átlagsebességgel. Továbbá a korábbi óceánrepülők közül senki sem hatolt ilyen mélységig az európai kontinens belsejébe, igy három világrekord is megdőlt ezen a napon.

A rekordereket nemzeti hősként fogadták 1931. július 20-án Budapesten, a Millenniumi Emlékműnél, ahová százezrek ünneplése közepette érkeztek. Az eufórikus hangulat, a korabeli leírások szerint három hétig tartott.

Endresz György az események után továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban még 1931-ben visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően elhelyezkedett a repülőiparban.
Egy évvel később Endresz a világ óceánrepülőinek találkozójára repült a géppel, Bitai István rádiótávírász navigátorral.

1932. május 22-én Rómában tartották az óceánrepülők világkongresszusát, melyre meghívták mindazokat, akik átrepülték az Atlanti-óceánt. A magyarok május 21-én 15 órakor értek Róma Littorio repülőterére, ahol leszállás közben a gép átpördült, lezuhant, és mindkét férfi meghalt. Olaszországban ünnepélyes külsőségek között elbúcsúztatták őket, a temetés itthon történt, hatalmas tömeg együttérző részvételével.

Endresz Györgyről a háború előtt Budapest belterületén teret, az akkor még önálló négy városrészben utcát neveztek el, de 1945 után a "hálás utókor" ezek nevét megváltoztatta. Síremléke sem lenne a Kerepesi temetőben, ha 1979-ben a repülés néhány lelkes barátja - részben saját költségen - a korhadt fakereszttel megjelölt, addigra rendkívül elhanyagolt állapotba került sírhelyére fekete márványoszlopot nem állíttat.
A Közlekedési Múzeum és a Magyar Repülő Szövetség Felcsút és Szár határában, a magyar óceánrepülés fél évszázados évfordulója alkalmából süttői vörös kőből faragott, fehér márványtáblával díszített emlékoszlopot állított. A jeles eseménynek hazánkban a közelmúltig ez volt az egyetlen emlékhelye.

2006.július 15-én a fent említett emlékkő közelében új, méltó emlékmű felavatására került sor. Az avatáson műsort adtak az Endresz György általános Iskola tanulói. Részt vettek rajt mindazok, akik a magyar repülés ügyét szívükön viselik, kezdve a légierő pilótáitól a nyugállományú polgári repülőkön és a környékbeli települések vezetőin keresztül a közel- és távol lakó érdeklődőkig.
(forrás:Csoknyay Tamás).

Megközelítés:

Csákvár Felcsút irányában 8126-os út mellett Bodmér után baloldalon jól látható a parkoló.
Parkoló: N 47° 27,552' E 18° 33,387' 144 m [GCAORT+1.parkoló].
Állapot: kereshető

KRW értékelés (806 db): környezet: 4.16 rejtés: 4.21 web: 4.54 átlag: 4.30

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
+
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Ampulla 2021.03.03 17:12 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 3 web: 5 átlag: 4.00 súly: 3.39
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

edusanya 2021.02.28 15:48 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Antalbeus 2021.02.28 15:47 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

Apuska 2021.02.28 15:47 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

toroki 2021.02.28 08:34 - Megtaláltam
Köszi a rejtést!

SziaHello 2021.02.27 13:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

meriveder 2021.02.27 13:34 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 4 web: 4 átlag: 3.67 súly: 3.21
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

FreEve 2021.02.22 14:05 - Megtaláltam
Megtaláltuk, a láda a helyén van, a történet érdekes. Köszönjük!

BereznaiMiki 2021.02.07 13:53 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 3 web: 4 átlag: 3.33 súly: 3.27
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

KovMat 2021.02.05 10:30 - Megtaláltam
Köszi! Csak pót jelszóval. -.- --

comcen1 2021.01.31 16:57 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.0]

Laltan 2021.01.16 14:42 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

data4526 2021.01.09 15:16 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.70
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.5.5 teszt]

Juhász család Gödöllő 2021.01.02 13:08 - Megtaláltam
Csak a potjelszot talaltuk meg. [Geoládák v3.8.3]

Terázia team 2021.01.01 20:03 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

xegox 2020.12.29 22:54 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

matyas94 2020.12.29 19:36 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Somabacsi 2020.12.29 15:26 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 3.5 átlag: 3.83 súly: 2.70
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

sovix 2020.12.29 11:51 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.09
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Ani@Zsolti [Geoládák v3.8.3]

tanapann 2020.12.28 11:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Sebi42 2020.12.25 12:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

szabilkó 2020.12.20 16:27 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.6] Erdekes tortenet.

raticu 2020.12.20 16:26 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.1]

kergosz76 2020.12.20 16:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.8.3]

Mido 2020.12.20 15:17 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.8.3]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (1356 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]