WAP: A 10cm átmérőjű, 18cm magas fekete henger az erdőben egy szép nagy fában van.
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Megközelítése:
Becske faluközponttól
N 47° 54,612' E 19° 22,569' 224 m [GCBMSZ+Becske-faluközpont] a Petőfi Sándor utcán kell kimenni a faluból.
A falun kívülről már látható a Csigahegy tetejére épített Sztúpa.
N 47° 54,968' E 19° 22,967' 224 m [GCBMSZ+Becske-sztúpa]
Autóval a csigahegy lábánál lehet parkolni
N 47° 54,995' E 19° 22,867' 224 m [GCBMSZ+Becske-sztúpa parkoló](Esős időben bár járható, de igencsak sáros az út.). Innen a kiépített gyalogutakon lehet a dombtetőre feljutni. Újrarejtve 2011. 01. 29. A 10cm átmérőjű, 18cm magas fekete henger az erdőben egy szép nagy fában van.
FONTOS!!
A terület kullancsokkal fertőzött, ezért kullancsriasztó használata fokozottan ajánlatos!
- Részletek a sztúpaavatóra kiadott információs füzetből.-
A BUDDHIZMUSRÓL
Az öt világvallás egyike, amelyben külön hangsúlyt kap az együttérzés és a tolerancia.
Azonos világon kell osztoznunk, ezáltal mindannyian össze vagyunk kapcsolva. Ha a környezetünknek hasznára válunk, a mi egyéni világunk is gazdagabb lesz. A tanítások ebből a természetes kapcsolatból kiindulva mutatják meg azt, hogyan találjuk meg belső nyugalmunkat, és hogyan bontakoztassuk ki együttérzésünket és bölcsességünket mások javára.
Sákjamuni Buddha az időszámításunk előtti 6. században tanított arról, hogyan láthatjuk meg az élet gazdagságát mohóság és gyűlölet nélkül. A buddhizmus nem térítőjellegű vallás, Buddha tanításai nem is kinyilatkozások voltak, csupán egy, a tudat természetéről tapasztalattal rendelkező ember tanácsai. Mégis az eltelt két és fél évezred alatt sokakat ösztönzött e szemlélet követésére. Buddha figyelembe vette a hallgatói befogadóképességét:
- A Kis Utat tanította azoknak, akik meg akartak szabadulni a világ felszínes frusztráltságától (elterjedése: Dél-India, Délkelet-Ázsia)
- A Nagy Utat Utat azoknak, akik együttérzésük révén másoknak is mély boldogságot kívántak (Kína, Korea, Japán)
- A Gyémánt Utat azoknak, akik a világot a tudat szabad és szeretetteljes kifejeződéseként szerették volna tapasztalni. (Az iszlám megszállásig Észak-India, ma Tibet (Kína), Bhután és Nepál) Európában, Ausztráliában és Amerikában ma mindhárom irányzat megtalálható.
Amikor a történelem során a tanítások új környezetbe kerültek, az adott országok kultúrájába épülve gazdagították építészetét, képzőművészetét és életstílusát.
Buddha a tudat teljes kibontakozásának szimbóluma - a gyakorlók számára ez a cél. Tanításai olyan módszerek, amelyek ehhez az állapothoz vezetnek.
Lehetnek írásbeli vagy szóbeli átadások, meditációs módszerek, melyeknek egyaránt a gyakorlatiasság a jellemzőjük. Közössége a tudat megismerésének védelmező közege.
A gyakorlók mentalitásuk szerint lehetnek világiak, szerzetesek vagy jógik. Ma a jóléti társadalmakban a világi gyakorlók vannak a legtöbben. A világiak és a jógik között a régen még jól látható határ elmosódni látszik.
GYÉMÁNT ÚT
A gazdag belső világgal rendelkező emberek számára hasznos módszer. A gyémánt a tudat belső gazdagságát, elpusztíthatatlan értékeit, tisztaságát és ragyogását szimbolizálja. A korábban érzelmi hullámzásként átélt impulzusokat a Gyémánt Út eszközeivel bölcsességgé alakíthatjuk át, fejlődésünk üzemanyagaként látva azokat. A leggyorsabb útként említik, mert az azonosulás módszerét használja. Itt a tudat belső lehetőségeivel és nem személyes korlátaival azonosulunk, ezt fejezi ki a Buddha, azaz a tudat szabadságát, örömét és szeretetét- a megvilágosodás tulajdonságait.
A Gyémánt Úton megnövekszik a tanító jelentősége, aki itt nem csupán szellemi barát. Hitelességét fontos leellenőrizni, mivel később bizalom hiányában nem tudna a megszokásainkból épített korlátaink közül kimozdítani. A láma az, aki tapasztalatát az együttérzésen és bölcsességen keresztül képes megosztani, és a szélsőségektől védelmezni minket. Ez az alapja a több ezer éves, ma is élő tanító-tanítvány tapasztalatátadás vonalának. Tibetben négy nagyobb vonal alakult ki a Gyémánt Úton belül.
- Nyingmák-a híres megvalósítóhoz, Guru Rinpocséhoz köthető, első átadás örökösei, vezetője Dudzsom rinpocse. • Kagyük-az első és a második átadás, Marpa-Milarepa-Gampopa, a jógikirályok és a Karmapák gyakorlóvonala. Vezetője ma a 17. Karmapa, Táje Dordzse.
- Szakják- ők is mindkét átadással rendelkeznek. Vezetője Szakja Tridzin.
- Gelugok-"erényesek'; a második, reformált átadás vonala. Vezetőjük a Dalai Láma.
Európában jelenleg a legelterjedtebb a Kagyü vonal. A legtöbb meditációs központot a 16. Karmapa megbízásából Láma Ole Nydahl alapította, negyvenéves töretlen aktivitása alatt több mint ötszázat.
A SZTÚPA
A buddhista sztúpa a teljesen kibontakozott emberi lény és a világegyetem tökéletes összhangjának a szimbóluma. Annak az örömnek kifejeződése, hogy képesek vagyunk az együttérzés és bölcsesség kifejlesztésén keresztül minden lény javára válni. Élő ereje áthatja és lenyugtatja az embert és a tájat. Békét és szeretetet teremt, amit minden vallás a legfőbb értéknek tekint. A hagyomány szerint a sztúpa szerencsét hoz, beteljesíti a jó szándékú emberek kívánságait, védelmezi a környezetét. Megjelenésével a világban sok hely vált a térség büszkeségévé, a szellemileg nyitott emberek zarándokhelyévé.
A sztúpák jellegzetes formája a mindenkiben benne rejlő tökéletességet, a megvilágosodást fejezik ki. Több ezer éve emelnek ilyen építményeket Ázsiában - ezek az egész világegyetem energiamezejére pozitív hatással bírnak. Az elmúlt években a világ más részein, így Európában is építettek sztúpákat. E különleges építmények vonzzák az embereket, és sokan akarnak többet megtudni a sztúpák szimbolikájáról, főleg miután saját maguk is megtapasztalták erőteljes hatásukat.
A sztúpa külső szinten a megvilágosodásig vezető utat szimbolizálja. A buddhista út önnön tökéletességünk teljes megismerése. Az építmény belsejében megvalósított buddhista mesterek ereklyéi találhatók, emellett aprólékos munkával Buddhákat ábrázoló szobrokkal, agyagformákkal, szövegekkel és ereklyékkel töltik meg azt az építés során. Hogy ez megfelelően történjen, rendkívül fontos: az egész folyamatot egy képzett tanítónak kell felügyelnie és irányítania.
MEGVILÁGOSODÁS-SZTÚPA BECSKÉN
A különböző sztúpaformák közül a becskel megvilágosodás-sztúpa a buddhista gyakorlás célját szimbolizálja, a teljes megvilágosodást. Ez azt jelenti, hogy megszabadultunk a szenvedés forrásaitól, a zavaró érzelmektől, valamint teljesen kibontakoztattuk a bennünk rejlő tökéletes képességeket. Egy sztúpa építésének a fő célja az, hogy segítsünk a lényeknek megtisztítani a tudatukat a negatív benyomásoktól, és pozitív benyomásokat gyűjteni - így végső soron a megvilágosodáshoz segítjük őket.
Azok, akik a közelében laknak, tehetnek jókívánságokat és végezhetnek buddhista gyakorlatokat a sztúpánál. Még azok is, akik pusztán ellátogatnak a sztúpához, váratlanul megtapasztalhatják a tudatosság tiszta pillanatait. Már az is komoly pozitív változást idézhet elő bennünk, ha csak megpillantunk egy sztúpát.
Buddha a következőket mondta: "Ezek azon érdemek, amelyek egy sztúpa körüljárásából fakadnak: egy nemes családba fogsz megszületni a nyolc szerencsétlen körülménytől szabadon, és nagy vagyonra teszel szert. Mentes leszel az olyan zavaró érzelmektől, mint a fukarság, és boldogan gyakorlod majd a nagylelkűséget. Szép leszel, vonzó, gyönyörű bőröd lesz, és mások örülnek majd, ha láthatnak. Hatalmad lesz a világ felett, és dharmakirállyá válsz. Mindig boldog újraszületésben lesz részed, és lelkesen hallgatod Buddha tanításait"