WAP: Ideiglenesen hagyományos láda
N 46° 15,047' E 20° 4,735' 87 m [GCEvez-1]a pálya végéhez közel, a szántóföld szélén a megadott koordinátákon egy nyárfa csonkolt részének üregében levelekkel takarva,
egy konyhai doboz.
Pótjelszó a közeli, zöld tábla lábán.
WAP vége
A ládába TravelBug
nem helyezhető.
Bevezető:
Ezzel a ládával a Szegedhez közeli világhírű kajak-kenu és evezőspályát, horgászparadicsomot és szabadidőközpontot szeretném bemutatni. A Pekingi Olimpia kajak-kenu közvetítések közben annyiszor elhangzott a szegedi pálya neve, hogy úgy gondoltam meg kell mutatni ezt a létesítményt mindenkinek, de ezzel a ládával emlékezhetünk Kolonics Györgyre is, aki szintén sokat versenyzett itt. Az olimpia után csak azért nem került elhelyezésre a láda, mert megtudtam, hogy felújítják, és meg akartam várni ennek befejezését. Amikor megláttam a leeresztett tavat, mégis úgy döntöttem, hogy ezt érdemes megnézni.
A pálya neve is többször változott, így Gróf Széchenyi István evezős és kajak-kenu pálya, de emlegetik úgy, hogy Szeged, Maty-éri olimpiai centrum.
A jelenlegi (2009) hivatalos neve: Nemzeti Utánpótlás-nevelési és Sportszolgáltató Intézet, Nemzeti Kajak-kenu és Evezős Olimpiai Központ
A környék bemutatása:
Szegedtől nyugatra található Maty-éri vízügyi létesítmény, ami tulajdonképpen egy többcélú mesterséges tó. A vizét a Fehér-tavon és Algyői-főcsatornán keresztül a Tiszából kapja, illetve délkeleti irányban a Tisza holtágain keresztül szintén a Tiszába vezethető el a felesleges víz. A vízszintet zsilipek és szivattyúk segítségével lehet szabályozni. A létesítmény az 5-ös és az 55-ös utak között helyezkedik el párhuzamos a repülőtérrel, de közöttük halad a nemrégiben átadott 502-es út.
Történet:
A Maty-ér és környezete kiváló feltételeket teremtett a történelmi korok emberei számára, hiszen nekik mindig a víz közelsége jelentette a megtelepedés legfontosabb feltételét. A Maty-ér a szabályozás előtt valószínűleg bővizű, s talán hajózható is volt, a folyómedret követő dombhátak pedig garantálták, hogy a rajtuk megtelepedőket soha nem fenyegette az áradás veszélye. Találtak erre avar kerámiatöredéket, de 2000-ben az ásatások során egy ősi, közel ötezer éves fahíd maradványait találták meg, amely egykor a Maty legkülső ágának két partját kötötte össze, s ezzel biztosította az állandó átkelés lehetőségét.
Hogy a kajak-kenusok, vagy az evezősök voltak-e azok, akik szorgalmazták, hogy nemzetközi versenyekre alkalmas, világversenyeknek helyszínt biztosító, vízi sport űzésére alkalmas pályát építsenek - azt már nehéz eldönteni. Egy azonban biztos: Soós István, a vízi sportok nagy szaktekintélynek örvendő trénere Csapó Géza kajakvilágbajnokkal és dr. Kereszty Béla megyei főügyésszel (aki egyben az MKKSZ elnökségi tagja is volt) egyetemben több helyen is hangoztatta, hogy Szegeden legyen egy állóvizes pálya is. Az evezősök oldaláról pedig ott volt dr. Simády Béla (az Ativizig igazgatói tisztségét töltötte be), akinek köszönhetően a szegedi evezés a mai napig eredményes sportágként működik a napfény városában.
Az átadás 1981. június 27-én történt, azóta nagyon sok hazai és nemzetközi versenyt rendeztek itt és mindenki csak dicsérte.
1998 elején Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata helyi védetté nyilvánította a Maty éri tározó tavat abból a célból, hogy a terület tájképi értékeit, természeti környezetét megőrizze.
Fontosabb világversenyek:
1989-ben ifjúsági evezős világbajnokság, 1998-ban kajak-kenu világbajnokság, 2002-ben kajak-kenu Európa-bajnokság, 2006-ben ismént kajak-kenu világbajnokság.
2008-ban innét indult az olimpiára a kajak-kenu válogatott is. Nem feledkezhetünk meg Vajda Atilláról és Janics Natasáról sem.
2010-ben Szegeden rendezik az egyetemi evezős világbajnokságot, erre a versenyre a nemzetközi szabályoknak megfelelően a jelenlegi hatról nyolcra kellett bővíteni az evezős pályákat.
A bójatartó kötélzet cseréje mellett a pálya mindkét oldalán teljes hosszban elkészült a partfalvédelem, beszereznek egy új, nyolcállásos indítómólót az evezősök számára és bővítik a televíziós állásokat is.
Az 1,7 millió köbméteres víztározó leeresztése három hétig tartott, ezt követte a lehalászás. A munkálatok 2009. márciusig tartottak. A leeresztés után a fagyos idő lehetővé tette, hogy közelebbről szemügyre lehessen venni a tómedret. Érdekes látvány volt a bójatartó szerkezet, de szép látványt nyújtottak a nádasok gyökérzete, a víz fölé nyúló fák.
A munkálatok miatt több részt lezártak, ezért a láda akkor a pályán kívülre került
A munkálatok befejezését követően az eredeti elképzelés szerinti kettő állomásos multival szeretném bemutatni a teljes komplexumot.
Fontos tudnivalók:
Az evezős és kajak-kenu pálya lelátóval, céltoronnyal, minden szociális létesítménnyel el van látva. Területén park, szobrok találhatóak, de a terület be van kerítve, portaszolgálat üzemel, területét őrök vigyázzák. Bejárata napkeltétől napnyugtáig többnyire nyitva van és látogatható, itt található a virtuális pont. A ládát nem ezen a részen, hanem a pálya másik végénél helyeztem el. A látogatók normál esetben az 55-ös út felől közelíthetik meg a pályát. A pálya egyik oldalát a sportolók, a másikat horgászok használják. Rendeznek itt triatlon versenyeket és egyéb sporteseményeket. Erre halad a szegedi kerékpármaratón verseny is.
A láda körüli terület állami tulajdonban van, de a környéke magántulajdon. Az intézmény igazgatója
Horváth András tud a ládáról, és szívesen lát minden látogatót. (Köszönet neki rejtéshez nyújtott segítségéért). Lehet itt sétálni, kerékpározni, görkorcsolyázni, de akár hajó is bérelhető a helyszínen. A látogató bejáratnál lévő korlátokat gyalogosan meg lehet kerülni, de kutyát bevinni tilos.
A láda:
A láda az evezőspálya 55-ös út felőli végénél a szántóföld melletti fasor egyik részben csonkolt nyárfajában, a csonkolt rész üregében, fél méter magasan van elhelyezve. Nem kell bemenni az építési területre! A közelben található horgászok számára készült tábla segít megtalálni. A tábla lábán pótjelszó
A láda nincs bejelentve a Geocaching.com-on.
Megközelítés:
Javasolt kiindulási pont az 55-ös főútvonal és az 502-es út találkozásánál levő körforgalom.
Ajánlott megközelítési lehetőség: A látogatói bejárathoz, tehát a ládához az 502-ös útról a
pontokon, parkolni a
ponton, innét 30m.
Kerékpárral az 55-ös melletti kerékpárúton érdemes elindulni, a ládához könnyen be lehet jutni.
Ládatörténet:
2009.03.28
Megkezdték a tó feltöltését és a környék megtisztítását.
2009.04.10
A tó fel van töltve , kezdődik a horgász szezon. A láda biztonságosabb helyre került
2009.junius
Mivel a ládát több bírálat is érte és a tómeder rendezése véget ért, a munkaterület táblák is eltüntek, a ládát hamarosan áthelyezem az evezőspályához közelebb.
2010.06.05
Karbantartás.
2011. augusztus 15
A pályán 2011. augusztus 17. és 21. között rendezik a világbajnokságot, ahol Magyarország vendégül látja a világ legjobb kajak-kenusait. Több mint 90 ország 2000 versenyzője a világbajnoki érmek mellett azért is küzd majd Szegeden, hogy kvalifikálja magát a 2012-es londoni olimpiára.
Ezen idő alatt a pálya csak belépővel látogatható, a láda keresését biztosítani nem tudjuk. A megértésetek kérem.
Ha a világbajnokságon jársz, elegendő egy, a helyszínen készült képet feltöltened és jóváhagyom a megtalálást.
A világbajnokság részleteiről
itt lehet tájékozódni.
2011. augusztus 23
A világbajnokságnak vége, sajnálhatja aki nem volt ott.
A láda újra kereshető.
2012. január 15
A ládát elkerítették, a helyzet tisztázásáig betegre állítom
2014. február 17
Újratelepítve, a kerítésen kívülre, köszönöm a türelmet :-).
2016. január 24
Újabb költözés fakitermelés miatt (köszönet a jelzésért), mintegy 80 m-rel beljebb az erdőben.
2018. 09.09
A pálya ismét leeresztésre került, érdemes megnézni!
Az építkezés és a leeresztés miatt átmenetileg hagyományos láda, nem kell bemenni az építési területre!
2019. 08. 30
A világbajnokság miatt ideiglenesen virtuális lett.
2019.09.13
Ismét kereshető