WAP: Fehér jelzőoszlop mellett, talpfa odvában. Ügyesen rejtsd vissza!
A ládába TravelBug helyezhető.
A láda, és megközelítése
Láda A hídtól nyugatra a sínek között, az egyik talpfa kikorhadt üregében találod az 5 cm átmérőjű és 8 cm magas csatos üveg geoládát, amely két talpfacsavar között pihen a sínszál alatt. A talpfa mellett közvetlenül fehér oszlop van. Tömegközlekedéssel: A vasútállomástól induló 8-as busszal a KRÚDY VIGADÓ megállóig kell menni.(a 8A jelzésű NEM jó, mert nem megy el addig) Onnan a (Lila Mária út) jelzésen haladva a sínek mellett haladva 1km-es sétával érhető el a láda. Biciklivel: itt van több választási lehetőség, mert Sóstó felől ugyanúgy a gyalogos úton lehet végigmenni, de Nyírszőlős-Vasút utca, vagy akár Nyíregyháza-Kótaji út-Csongor utca útvonalon is meg lehet közelíteni. Autóval Változtak a parkolók is 2015-re, jelenleg a legközelebbi parkoló az egykori megállóhely közelében található. N 48° 0,820' E 21° 42,566' [GCEVV+parkoló] Jó megközelítés lehet még a Sikló utca vége, innen kb. 400m séta a láda. N 48° 0,555' E 21° 42,931' 145 m [GCEVV+Rövidebb parkoló]
Röviden a kisvasútról:
A Nyírvidéki Regionális Kisvasút, közismertebb nevén a Nyírvidéki Kisvasút (kisvonat) egy 760 mm nyomtávolságú, egyvágányú, nem villamosított kisvasúti hálózat, melynek két vonala mintegy húsz települést és tanyát kötött össze Nyíregyházával. 1905-ben épült meg és végül 2009. szeptember 17-től "ideiglenesen" szünetel a forgalom Herminatanya és Dombrád, illetve Herminatanya és Balsa között, 2009. december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltástól viszont a teljes hálózaton leállt a forgalom, beleértve a Nyíregyháza-Herminatanya közötti vonatokat, és a korábban leállított részeken közlekedő vonatpótló buszjáratokat.
Mi most ennek a vonalnak az egyik alig ismert, ráadásul Magyarország első vasbeton hídjához invitálunk benneteket.
A híd
Részlet Dr. Nemeskéri - Kiss Géza Korányi díjas okl. építő mérnök "100 éves a vasúti vasbetonépítés Magyarországon konferencián tartott előadásából:
A hazai beton és vasbeton vasúti hidak építése a kezdettől 1985-ig c. előadásában beszámolt arról, hogy a MÁV vonalain az 1880-as években kezdték meg a beton csőátereszek és a beton hídfalazatok építését. A hídépítés területén elődeink kezdetben óvatosan fogadták a betonnak, az akkor még új építőanyagnak az alkalmazását. Ennek tudható be, hogy a beton felhasználásával tervezett hidakat csak az 1900-as évek első évtizedétől kezdtek építeni. Ebben az időben a beton készítésére, a vasúti hidakra vonatkozóan előírások még nem voltak. 1909-ben jelent meg a Magyar Mérnök- és Építészegylet: "Szabályzat a vasbetétes betonszerkezetek tervezése és építése tárgyában" című kiadványa, amit 1914- ben változatlan formában újra kiadtak. Ennek a szabályzatnak az előírásait alkalmazták a MÁV -nál az 1900 -as évek elején a sin- és tartóbetétes beton teknőhidak és a különböző szerkezeti kialakítású vasbeton hidak esetében. Az első vasúti vasbeton híd 1905-ben a Nyíregyháza-Dombrád keskeny-nyomtávú vasúton épült 4,9 + 8,8 + 4,9 m támaszközű, négytámaszú bordáslemezes szerkezetű híd ma is jó állapotban van, jelenleg gyalogosforgalom célját szolgálja, mivel 1972-ben a vasútvonalon nyomvonal-módosítást hajtottak végre. A híd 1945 után került a MÁV kezelésébe. A későbbi évek folyamán a beton és vasbeton vasúti hidak tervezésére és építésére a múlt század folyamán a különböző időpontokban hatályba lépett Hídszabályzatok tartalmaztak előírásokat. Az ilyen hidak kivitelezésére, pedig a Magyar Mérnök- és Építész-egylet Vasbeton Szabályzata alapján 1944-ben dolgozták ki az első MÁV Utasítást. Ennek az Utasításnak a későbbi években megjelent újabb kiadásai lettek a MÁV H. 2. számú Utasításai. Az 1984-ben kidolgozott ötödik kiadás a jelenleg érvényben levő ilyen jellegű MÁV utasítás. A MÁV első utófeszített vasbeton hídját, a 17 m. nyílású recski Tarna hidat 1966-ban helyezték forgalomba. Beton és vasbeton hidak jelentőségét jelzi, hogy a MÁV vonalhálózatán az összes hidak darabszámának kereken 85 % -át ezek a műtárgyak képezik.
A híd tervezője/kivitelezője
Zielinski Szilárd 1860. május 1-jén született Mátészalkán. Apja Stanislaus Zieliński, politikai okokból Magyarországra menekült lengyel nemesember volt, anyja Böhm Terézia. Tanulmányait a Budai Főreáltanodában, majd Pesten, a m. kir. József- Műegyetemen végezte, majd 1888-ig állami ösztöndíjjal Németországban, Angliában és Franciaországban tanult, illetve Párizsban dolgozott az Eiffel-cégnél. 1889-től mérnöki irodát nyitott Budapesten, és elsősorban hídtervezéssel és vasúti nyomjelzéssel foglalkozott. Ekkoriban még főleg vasszerkezeteket alkalmazott. 1897-től tanár a Műegyetemen. A XIX. sz. második felében London, New York, Chicago és Párizs metróépítési lázban égtek, 1897-re Zielinski Szilárd is megalkotta a budapesti "Magyar Metropol Vasút" tervét. Meghatározta az észak-déli és a keleti-nyugati főirányokat is. Így a mérnökök közt ő volt az első, aki metróhálózati építési tervekért doktori címet kapott. Miután megismerte François Hennebique francia mérnök vasbetonépítésre vonatkozó szabadalmát mérnöki munkájában az országban elsőként szorgalmazta a vasbeton szerkezetek alkalmazását. Kezdetben francia tervek alapján és francia munkások alkalmazásával dolgozott, majd nem sokkal később már saját tervek és szegedi munkások segítségével függetlenítette magát. Mérnöki munkássága mellett sok éven át küzdött a Mérnöki Kamara megalakításáért. Erre vonatkozó első javaslatát még 1900-ban nyújtotta be, de egészen 1923-ig kellett várnia, amíg a Mérnöki Kamara, illetve nem sokkal később a Budapesti Mérnöki Kamara megalakulhatott. Utóbbinak ő lett az első elnöke a március 8-ai megalapítástól április 24-én bekövetkezett haláláig.
Kellemes vadászatot, és jó vételt kívánunk nektek: Kánya Zoltán és Bl4st3r & Amy
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.7.6]
A mai napot a sóstógyógyfürdői és sóstói erdő ládapontokra szántuk. Nyolcas busszal végig a nyíregyházi vasútállomástól, aztán hajrá. Egy másik láda harmadik pontja felkeresése után a pálinkaház múzeum (nem ez a pontos neve :) mellett bevetettük magunkat a dzsindzsába. Egysoros kalandösvény a rothadó héthatvanas nyomtáv mellett, minek talpfái között bármi megnő. Hangos kutyaugatás kerítés túloldalán intett óvatosságra, de minden rendben ment. Megérkezve nem voltunk "egyedül", egy férfi ült a híd közepén. Ő unta meg hamarabb. így készült pár kép az emlékalbumba. Rejtekhely nagyon tetszett, a hídon nem látszik a különlegesség. A kis tábla felirata alig olvasható, a ládaleírásból következtethető. Vissza ugyanazon az úton a fagyizó víztoronyhoz (nem ez a pontos neve :) Belegondolva sajnálatos, hogy az enyészeté. A kisvasút utolsó napjairól van a legnépszerűbb videómegosztón A Nyírvidéki Kisvasút végnapjai címen, sajnos a hídról nem esik szó.
Nyíregyházi tekerés. A dús növényzet miatt kerékpárral nem volt ideális, de végső soron végig tudtam vezetni, délről érkezve és észak felé távozva. A "vasúti talpfa odva" elég beszédesen illusztrálja a kisvasút állapotát, és ez előre vetíti azt is, hogy valószínűleg már soha többé nem fog megindulni itt a vasúti közlekedés. Ránézésre nem mondanám meg, hogy ez lenne az első vasúti betonhíd. Köszönöm a rejtést!
Sóstói nyaralás 12/12.
A ládát a Múzeumfalu közeléből induló alig észrevehető kis ösvényen közelítettem meg. Hát kalandos volt, de sikerült. A Sóstófürdőn nyaraló sok ember nem hiszem, hogy véletlenül belebotlana ebbe a ládába. :-)
Másnap egy nyíregyházi barátomtól tudtam meg, hogy az egykor itt közlekedő vasúti kocsikat vitték Felcsútra...
Köszónöm a rejtést, nagyon tetszett!
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról! [g:hu 1.6.4]
Ez volt a mai napi gyalogtúrám 3. találata az ötből... :)
Van egy kis gond a ládával!!!
A csatos üvegnek csak a darabjait találtam meg, mert valami vadbarom ripityára zúzta azt. A Logbook a sínektől kb. 3 m-re volt bedobva a gazosba, viszont teljesen jó állapotban van. Kissé nedves volt, de a nagy melegben gyorsan megszáradt. Nem volt nálam semmi ládaszerűség, így egy kis átlátszó nylonba tettem bele a Logbookot, majd visszahelyeztem a rejtekébe, és töltéskövekkel álcáztam. Úgyhogy most átmenetileg azt keressétek!!!
Fényképeket majd csak otthonról tudok feltenni. A rejtőt hívtam a helyszínről, kicsörgött, de nem vette fel...
Amúgy a hely és az építmény tetszett, könnyen megközelíthető volt a sínek melletti gyalogösvényen. Innen visszaballagtam a tavakhoz egy kis frissítőért, majd megindultam a Parkerdőbe becserkészni a GCSSPE multit...
Köszi a rejtést, tetszett! :)