geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés
  
  
  
 
FAQ
3379. Első vasúti vasbetonhíd (GCEVV)

Itt keresd!

Itt keresd!

Emléktábla

Emléktábla

Még fénykorában

Még fénykorában

Pótjelszó a képen balközépen...

Pótjelszó a képen balközépen...

Már karbantartani is egyre ritkábban járnak

Már karbantartani is egyre ritkábban járnak

Ilyet többet nem lehet fényképezni

Ilyet többet nem lehet fényképezni

Még régebben...

Még régebben...

Régen jártak erre

Régen jártak erre
Szélesség N 48° 0,696'
Hosszúság E 21° 42,689'
Magasság: 135 m
Megye/ország: Szabolcs-Szatmár-Bereg
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2012.08.22 08:00
Megjelenés időpontja: 2012.08.23 07:12
Utolsó lényeges változás: 2017.06.12 20:21
Utolsó változás: 2017.12.30 14:41
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: kanyazoltan és Bl4st3r
Ládagazda: kanyazoltan
Nehézség / Terep: 2.5 / 2.5
Úthossz a kiindulóponttól: 350 m
További infók: http://coord.info/GC3VKYM
Megtalálások száma: 353 + 7 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.


WAP: Fehér jelzőoszlop mellett, talpfa odvában. Ügyesen rejtsd vissza!


A ládába TravelBug helyezhető.


A láda, és megközelítése

Láda A hídtól nyugatra a sínek között, az egyik talpfa kikorhadt üregében találod az 5 cm átmérőjű és 8 cm magas csatos üveg geoládát, amely két talpfacsavar között pihen a sínszál alatt. A talpfa mellett közvetlenül fehér oszlop van.
Tömegközlekedéssel: A vasútállomástól induló 8-as busszal a KRÚDY VIGADÓ megállóig kell menni.(a 8A jelzésű NEM jó, mert nem megy el addig) Onnan a Mária út(Lila Mária út) jelzésen haladva a sínek mellett haladva 1km-es sétával érhető el a láda.
Biciklivel: itt van több választási lehetőség, mert Sóstó felől ugyanúgy a gyalogos úton lehet végigmenni, de Nyírszőlős-Vasút utca, vagy akár Nyíregyháza-Kótaji út-Csongor utca útvonalon is meg lehet közelíteni.
Autóval Változtak a parkolók is 2015-re, jelenleg a legközelebbi parkoló az egykori megállóhely közelében található.  N 48° 0,820' E 21° 42,566' [GCEVV+parkoló] Jó megközelítés lehet még a Sikló utca vége, innen kb. 400m séta a láda.  N 48° 0,555' E 21° 42,931' 145 m [GCEVV+Rövidebb parkoló]

Röviden a kisvasútról:

A Nyírvidéki Regionális Kisvasút, közismertebb nevén a Nyírvidéki Kisvasút (kisvonat) egy 760 mm nyomtávolságú, egyvágányú, nem villamosított kisvasúti hálózat, melynek két vonala mintegy húsz települést és tanyát kötött össze Nyíregyházával. 1905-ben épült meg és végül 2009. szeptember 17-től "ideiglenesen" szünetel a forgalom Herminatanya és Dombrád, illetve Herminatanya és Balsa között, 2009. december 13-tól, a 2009/2010. évi menetrendváltástól viszont a teljes hálózaton leállt a forgalom, beleértve a Nyíregyháza-Herminatanya közötti vonatokat, és a korábban leállított részeken közlekedő vonatpótló buszjáratokat.
Mi most ennek a vonalnak az egyik alig ismert, ráadásul Magyarország első vasbeton hídjához invitálunk benneteket.

A híd
Részlet Dr. Nemeskéri - Kiss Géza Korányi díjas okl. építő mérnök "100 éves a vasúti vasbetonépítés Magyarországon konferencián tartott előadásából:
A hazai beton és vasbeton vasúti hidak építése a kezdettől 1985-ig c. előadásában beszámolt arról, hogy a MÁV vonalain az 1880-as években kezdték meg a beton csőátereszek és a beton hídfalazatok építését. A hídépítés területén elődeink kezdetben óvatosan fogadták a betonnak, az akkor még új építőanyagnak az alkalmazását. Ennek tudható be, hogy a beton felhasználásával tervezett hidakat csak az 1900-as évek első évtizedétől kezdtek építeni. Ebben az időben a beton készítésére, a vasúti hidakra vonatkozóan előírások még nem voltak. 1909-ben jelent meg a Magyar Mérnök- és Építészegylet: "Szabályzat a vasbetétes betonszerkezetek tervezése és építése tárgyában" című kiadványa, amit 1914- ben változatlan formában újra kiadtak. Ennek a szabályzatnak az előírásait alkalmazták a MÁV -nál az 1900 -as évek elején a sin- és tartóbetétes beton teknőhidak és a különböző szerkezeti kialakítású vasbeton hidak esetében. Az első vasúti vasbeton híd 1905-ben a Nyíregyháza-Dombrád keskeny-nyomtávú vasúton épült 4,9 + 8,8 + 4,9 m támaszközű, négytámaszú bordáslemezes szerkezetű híd ma is jó állapotban van, jelenleg gyalogosforgalom célját szolgálja, mivel 1972-ben a vasútvonalon nyomvonal-módosítást hajtottak végre. A híd 1945 után került a MÁV kezelésébe. A későbbi évek folyamán a beton és vasbeton vasúti hidak tervezésére és építésére a múlt század folyamán a különböző időpontokban hatályba lépett Hídszabályzatok tartalmaztak előírásokat. Az ilyen hidak kivitelezésére, pedig a Magyar Mérnök- és Építész-egylet Vasbeton Szabályzata alapján 1944-ben dolgozták ki az első MÁV Utasítást. Ennek az Utasításnak a későbbi években megjelent újabb kiadásai lettek a MÁV H. 2. számú Utasításai. Az 1984-ben kidolgozott ötödik kiadás a jelenleg érvényben levő ilyen jellegű MÁV utasítás. A MÁV első utófeszített vasbeton hídját, a 17 m. nyílású recski Tarna hidat 1966-ban helyezték forgalomba. Beton és vasbeton hidak jelentőségét jelzi, hogy a MÁV vonalhálózatán az összes hidak darabszámának kereken 85 % -át ezek a műtárgyak képezik.

A híd tervezője/kivitelezője
Zielinski Szilárd 1860. május 1-jén született Mátészalkán. Apja Stanislaus Zieliński, politikai okokból Magyarországra menekült lengyel nemesember volt, anyja Böhm Terézia. Tanulmányait a Budai Főreáltanodában, majd Pesten, a m. kir. József- Műegyetemen végezte, majd 1888-ig állami ösztöndíjjal Németországban, Angliában és Franciaországban tanult, illetve Párizsban dolgozott az Eiffel-cégnél. 1889-től mérnöki irodát nyitott Budapesten, és elsősorban hídtervezéssel és vasúti nyomjelzéssel foglalkozott. Ekkoriban még főleg vasszerkezeteket alkalmazott. 1897-től tanár a Műegyetemen. A XIX. sz. második felében London, New York, Chicago és Párizs metróépítési lázban égtek, 1897-re Zielinski Szilárd is megalkotta a budapesti "Magyar Metropol Vasút" tervét. Meghatározta az észak-déli és a keleti-nyugati főirányokat is. Így a mérnökök közt ő volt az első, aki metróhálózati építési tervekért doktori címet kapott. Miután megismerte François Hennebique francia mérnök vasbetonépítésre vonatkozó szabadalmát mérnöki munkájában az országban elsőként szorgalmazta a vasbeton szerkezetek alkalmazását. Kezdetben francia tervek alapján és francia munkások alkalmazásával dolgozott, majd nem sokkal később már saját tervek és szegedi munkások segítségével függetlenítette magát. Mérnöki munkássága mellett sok éven át küzdött a Mérnöki Kamara megalakításáért. Erre vonatkozó első javaslatát még 1900-ban nyújtotta be, de egészen 1923-ig kellett várnia, amíg a Mérnöki Kamara, illetve nem sokkal később a Budapesti Mérnöki Kamara megalakulhatott. Utóbbinak ő lett az első elnöke a március 8-ai megalapítástól április 24-én bekövetkezett haláláig.

Kellemes vadászatot, és jó vételt kívánunk nektek: Kánya Zoltán és Bl4st3r & Amy

források: vashid.hu
Zielinski , Kisvasút
kisvasut.hu
Nyírvidéki kisvasút története
Vasútas Művelődési Ház Nyíregyháza
villamosok.hu
wikipedia
A régi Nyíregyházi blog
Orosz Károly: a Nyírvidéki-rétközi kisvasút c. könyve
Állapot: kereshető

KRW értékelés (138 db): környezet: 4.28 rejtés: 4.59 web: 4.69 átlag: 4.52

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
+
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


eazs 2021.10.17 10:04 - Megtaláltam
Köszönjük

Tomosd 2021.10.16 18:17 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

venga 2021.10.16 13:53 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

Pápai-Krakomperger Éva 2021.10.10 16:39 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

NARKA 2021.10.09 15:54 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
A ládával minden rendben.
[g:hu+ 2.7.14]

Sir Pajszer 2021.10.02 16:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.9.6]

KernyaFamily 2021.10.01 12:52 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.46
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Ádi, Hanna, Ákos, Viki [Geoládák v3.12.2]

KTamas51 2021.09.26 13:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

sinus90 2021.09.15 13:05 - Megtaláltam
A kisvasút mentén keskeny ösvény vezet. Derékig ér a gaz. Ráadásul biciklisek is használják, alig tudtam félre állni.
Nem sok segítséget olvastam el, de igy is hamar meglett a láda. A jelszót nem fényképeztem le... aztán rájöttem, hogy mégis jobb lenne, mert bizonytalan lettem! Vissza mentem! Biztos, ami biztos.
Köszi a rejtést!

 
stmester 2021.09.13 09:01 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget. A logfüzet nemsokára megtelik.
[g:hu+ 2.7.14]

Patent&Lord 2021.08.27 17:21 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! :) [Geoládák v3.11.3]

orszagoskek 2021.08.24 08:46 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 3.71
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Bővebben később. Tamás [Geoládák v3.11.3]
Reggeli kocogás közben errefelé kanyarodtam. Tényleg ez lett volna az első?
A helyhez jól alkalmazott rejtésmód, segítő leírás.

GAMANO 2021.08.20 17:59 - Megtaláltam
Megtaláltuk. Köszönjük! [g:hu 1.6.7]

keta 2021.08.19 10:54 - Megtaláltam
Megvagy hadnagy! [Geoládák v3.11.3]

gege68 2021.08.19 10:17 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Gyömi 2021.08.15 16:09 - Megtaláltam
Köszönjük!

Blabo 2021.08.08 16:51 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.70
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

SirAndrew 2021.08.06 17:41 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.43
Nagyon remek rejtés. Köszönjük szépen. Szép ez a hely, kár a kisvasútért.

Izabella89 2021.07.30 20:06 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! :) [Geoládák v3.11.3]

bajnokzsofi 2021.07.26 08:45 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

marosikids 2021.07.26 08:45 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

juhaszbalu 2021.07.22 14:35 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Furtyka 2021.07.22 14:34 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtest! :)

Linorka81 2021.07.06 20:45 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

kectam 2021.06.30 15:45 - Megtaláltam
Az ajánlott parkolóból indulva kis ösvény vezet a hídig, a rejtés nagyon jópofa, külön tetszik maga a láda. Köszönöm, hogy elhoztál ide.

20210630-15361220210630-153747
20210630-15403120210630-154054
20210630-154646 

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (360 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]