Röviden
A rakodórampa előtti utolsó embermagasságú műtárgy teteje alatt 8,5x8,5x3,5 cm-es mágneses dobozkát keress. A műtárgyat kinyitni, felnyitni nem lehet és nem is szabad! Csak logbook, vagy nagyon apró ajándék fér bele.

A ládába TravelBug
HELYEZHETŐ.
A Cerberus csapat hatodik rejtése szülővárosuk egy újabb kellemes kirándulóhelyét mutatja meg. A szegedi Medencés-kikötő (vagy ahogy még ismert, a hattyasi téli kikötő) a város közvetlen közelében található. A környékről sokan járnak ide futni, kerékpározni, drone-t reptetni. A helyszín remek fotózós hely, ahol nemcsak a természet és az épített környezet találkozását lehet kiválóan lencsevégre kapni, de kipróbáltan alkalmas autó, kerékpár, vagy modell fotózására is. Ráadásul esténként nagyszerű autós randihelyszín, ugyanis közvetlenül a magaspartra lehet parkolni. Mindemellett sokan érdekesnek találhatják a kikötői létesítményeket és az itt megforduló vízi járműveket is. Mivel a kikötő egyik felén jobb sorsra érdemes, rozsdásodó uszályok láthatók, így e láda a már megszűnt Szegedi uszálytemető GCuszt nevű láda szellemi örökösének is tekinthető.
Nem kérdés, hogy valószínűleg nem ezért a helyért fog Szegedre utazni a cacher, de ha már úgyis erre jársz, egy megtekintésre mindenképpen érdemes ez a kívülállók számára kevéssé ismert helyszín.
Megközelítés
Autóval: Szeged Hattyastelepről a Sínpár sor folytatásaként haladó aszfaltozott, de itt-ott alattomos kátyúkat rejtő Télikikötő úton juthattok el a Medencés kikötőhöz. Itt az út kiszélesedve Sygnus kft. telephelyének bejáratához vezet. Ugyanide elérhetünk a Palicsi utca felől is. Ez esetben néhány száz métert a töltésen kell autózni, ahol az aszfaltút egysávos, de tökéletesen autózható és ezen a szakaszon ez engedélyezett is.
Gyalog, vagy kerékpárral: A fenti utakon kívül akár a város felől, a töltésen is megközelíthető a helyszín. Fontos, hogy a töltésen haladó sárga sáv jelzés aktuális nyomvonala letér a töltésről és elkerüli a kikötőt. A kikötőt is érintő régi nyomvonal, kopott jelzései viszont itt-ott még fellelhetők.
A láda
A 8,5x8,5x3,5 cm-es doboz a töltésen haladó út közvetlen közelében, a közkút melletti műtárgy teteje alatt található erős mágnessel rögzítve. Kérlek gondosan helyezd vissza! A műtárgyat kinyitni, felnyitni nem lehet és nem is szabad! A ládában a logbook-on kívül maximum nagyon apró ajándék, illetve kisebb travelbug fér el. Kérem, hogy a rejtekről ne tegyél fel képet a ládaoldalra!
A Szegedi Medencés Kikötő története
Szegedtől délre, a Tisza folyó jobb partján, a 169,3 folyamkilométer szelvény környezetében az 1980-as években épült kikötő mintegy 3 ha területen terül el. Az eredeti tervek szerint a vasúti, közúti és a vízi áruforgalom között volt hivatott kapcsolatot biztosítani a szegedi Rendező-pályudvarral iparvágánnyal is összekötött, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság által üzemeltetett, kereskedelmi és téli kikötői funkciót ellátó Szegedi Medencés Kikötő. Sajnos azonban sok más 1945 és 1990 közt létesült nagyberuházáshoz hasonlóan itt is apró hiba csúszott a számításokba, így eredeti funkcióját érdemben soha nem látta el. Mivel a kikötő szoros kapcsolatban van a Tisza folyóval, vízmélysége a folyó aktuális vízmélységétől függ és átlagosan 3 - 12 méter között változik. Túl azon, hogy ez eleve korlátozza a kikötő által kiszolgálható hajók méretét és számát, a folyó áramlási viszonyai miatt a kikötő bejáratában hordalékkúp keletkezik. Ezt pedig folyamatosan kotorni kellene az üzemelés biztosításához, ami gyakorlatilag lehetetlenné tette a gazdaságos működést. Az ezredforduló előtt legalább téli kikötőként használni tudták, ide vontatták be november elején a város úszóházait (Szabadság, Béke, Tisza) és a Szőke-Tisza névre átkeresztelt gőzhajót is. Utóbb ezt átvitték a tápai téli kikötőbe. Ott süllyedt el 2012-ben, miután az alacsony nyári vízállás miatt megfeneklett. Az iszapba ragdt hajótest így a következő árvízkor nem tudott felemelkedni és a kitört ablakokon befolyó víz és hordalák pedig végleg a fenékhez tapasztotta. Oldalra dőlve állt sokáig, majd elbontották a felépítményét. Végül 2020. január 24-én nagyszabású mentőakció keretében partra vontatták, hogy új életre keltsék Magyarország legnagyobb lapátkerekes gőzösét.
A Szegedi Medencés Kikötő további érdekes vendége volt az ország ezeréves évfordulójának tiszteletére épített, hatalmas, kétemeletes (négyszintes)
Millennium-úszóház. Ez minden korábban épült szegedi úszóműnél nagyobb volt, hiszen katamarán szerű alapját kettő, egyenként 1300 tonna vízkiszorítású uszály adta. Összehasonlítás végett: a folyami homok szállítására használt legnagyobb szegedi uszályok kb. 1100-1200 tonnások voltak. A Millennium-úszóház hossza így 80, szélessége 30 méter lett volna, fedélzetén összesen több mint 4500 négyzetméter hasznos területtel, melyben étterem, bár, szálloda, üzletek kaptak volna helyet. Mindezt a lassan elöregedő és egyre szűkösebbnek bizonyuló második Szőke-Tisza gőzös leváltására tervezték, de a grandiózus terv elbukott a pénzügyi keretek kimerülése és a szakhatósági engedélyek hiánya miatt. Utóbbiak elsődleges indoka az volt, hogy a monstrum esetleges elszabadulása esetén kritikus sérüléseket okozhatott volna a Belvárosi-híd szerkezetében. Az utolsó mentőötlet, a hajó budapesti hasznosítása lett volna, ám a monstrum Szeged-Titel-Budapest útvonalon történő átvontatása a szűknek bizonyuló törökbecsei zsilip miatt szintén meghiúsult. Időközben a már említett hordalékkúp miatt az úszóház egyébként is a kikötő foglyává vált, így közel egy évtizednyi rozsdásodás végén itt is bontották szét.
Mindezek ellenére még a 2010-es évek közepén is akadtak olyanok, akik láttak lehetőséget a létesítményben, így 2015. március 10. és 2015. május 31. között a területet felújították. A projekt keretében partbiztosítás, padka és ún. KMZ burkolat, valamint út- és térburkolat helyreállítása, illetve a meglévő kikötői épületrész felújítása, korszerűsítése valósult meg EU-s támogatás igénybevételével. Az azóta eltelt idő, a pergő kikötői forgalom hiánya, a rozsdás vasúti sínek és persze a Google műholdképein is szépen látszó "hordalékdugó" sajnos mind arra engednek következtetni, hogy szeretett Tiszánk továbbra is kisgömböcként falja fel a megregulázására szánt pénzügyi forrásokat.
Ma így már csak Szeged egyetlen jégtörője és néhány - a fentiek miatt a következő kotrásig a kikötő elhagyására egyébként is képtelen - jobb sorsra érdemes, rozsdás folyami uszály állomásozik itt. Egyébként a jégtörő is csak nagyvíz esetén tudna kihajózni, de egy jeges ár esetén ez ugye adott lenne ...
Bár a kikötő továbbra is üzemi terület, a helyszín nagy része - így a láda helye is - legálisan és szabadon látogatható, nincs elzárva. A szegedi Hermann Ottó horgászegyesület jóvoltából pedig kedvelt horgászhellyé is vált. Aki kedveli ezt a sportot és van engedélye az ponty, amur, csuka, süllő, harcsa, keszeg, kárász, törpeharcsa fogásában is reménykedhet, hisz a hajócsavarok zúgása biztosan nem riasztja el az áhított zsákmányt.
Fontos még tudni, hogy a kikötő medencéjében fürödni szigorúan TILOS! Hasonlóképp TILOS télen az esetleg befagyott medence jegére lépni!
Források:
Hermann Ottó Horgászegylet
ATIVIZIG
Légifotó forrása
Szegedpanorama
24.hu ckke