geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4825. Szokolya-Huta Ipartörténeti Tanösvény (GCSIT)

A tanösvény útvonala

Elhelyezés időpontja: 2021.07.03 13:00
Megjelenés időpontja: 2021.07.03 15:24
Utolsó lényeges változás: 2021.07.03 15:24
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H+1V)
Elrejtők: Kofola Bt
Ládagazda: Kofola BT
Úthossz a kiindulóponttól: 3500 m
Megtalálások száma: 51

Az első ponton (N 47° 53.739' E 18° 58.185' tábla hátulján) a láda megtaláláshoz szükséges "N", a másodikon (N 47° 54.283' E 18° 56.936' jelzett fa lábánál filmesdoboz) pedig az "E" koordinátarészletet találjátok. A megtalálás bejelentéséhez szükséges jelszót pedig egy fa ágában rejlő, 10x10x5cm-es dobozban találjátok.

Aki az ünnepi ládával szeretné összekötni, az az első pontot a túra előtt keresse fel! Így kevesebb sétára lesz szüksége a láda megtalálásához.

NoDriveIn
A ládába TravelBug helyezhető.

Megközelítés
A legcélszerűbb parkolót rögtön a híd után találjuk  N 47° 53,695' E 18° 58,685' 260 m [GCSIT+parkoló], de sajnos Királyréten fizetni kell a parkolásért!.
A Királyréti kisvasút felújítási munkálatai miatt a startpont csupán busz segítségével érhető el a tömegközlekedők számára. Amit még fontos tudni az az, hogy a tanösvény útvonala nem kerékpárbarát!
Utunk meredekebb oldalak mellett is elvezet és több patakátkeléssel is kell számolni, melyek nehézsége mindig az évszakhoz és az aktuális időjárási körülményekhez igazodik. Előfordulhatnak saras, csúszós lejtők éppúgy, mint széles gázlók is. Az év legnagyobb részében ezeket az akadályokat könnyedén, száraz lábbal lehet leküzdeni.
Mint a legtöbb tanösvény esetében, itt is a ZT Zöld T jelzés a fő vezérfonal. Azonban utunkat különleges, kiegészítő jelzések is kísérik, melyek a következő állomás témájára utalnak. Az állomásokat egy méter magas, faragott oszlopok jelölik. A cölöpök tetején pedig megtaláljuk a kiegészítő jelzés szimbólumát, mely az aktuális állomáshoz vezetett.

Szokolya-Huta a középkori királyok kedvelt helye volt. Talán ezért kapta a ma használatos Királyrét elnevezést is. A közeli Pap-hegyen és a medence fölött magasodó Várhegyen már az Árpád-korban létezett földvár. Az itt élők megélhetését a természet kincsei biztosították számukra és a következő nemzedékeknek is. A 2018-ban kiépült tanösvény ezeket az "ipari tevékenységeket" kívánja bemutatni, egy 6 kilométeres túra teljesítése közben. A tanösvényhez készült füzet is, melynek a mintapéldánya volt segítségünkre a ládaoldal elkészítésében. Reméljük hamarosan mindenki számára elérhetővé fog válni!

Az állomások listája
- 1. Lukács-szállási vasércbányák
A XVIII. században működő vasolvasztót látták el az itt kitermelt érccel.  N 47° 53,739' E 18° 58,185' 310 m [GCSIT-1]
- 2. Duzzasztógát a Nagy-Vasfazék-patakon
Az érc feldolgozásához azonban szükség volt még vízre. A patakot felduzzasztották, és energiáit malmok, fújtatók és kalapácsok működtetésére használták.
- 3. Faszénégetés
Ez tulajdonképpen nagyban függ össze az erdő használatával. A kitermelt fa éppúgy szolgálta a kohók, mint az épületek fűtését. (Ma már inkább csak grillezünk rajta.)
- 4. Makkoltatás
Az állattartás egyik fő alanya a disznó volt. Takarmányozásukat az erdei legeltetés jelentette. Az őszi időszakban a tölgyesek termése jelentette a legfőbb táplálékot. A kukorica és burgonya terjedésével a makkoltatás háttérbeszorult, pedig azt tartják, hogy a makkon nevelt sertés zsírja, húsa ízletesebb.
- 5. Királyréti kőbányák
A környék vulkanikus eredetű kőzetét leginkább a közlekedés céljaira bányászták. Az itt fejtett kövekből országutak éppúgy épültek, mint normál és keskeny nyomtávú vasúti útvonalak. A kinyert köveket természetesen házak építéséhez is felhasználták.
- 6. Kisvasút
A hegységet keresztül-kasul behálózta a kisvasút. Akár a bányák köveit, akár az erdők fáit kellett szállítani, a vasút jelentette a megoldást.
- 7. Hamuzsír készítés
A hamuzsír készítése ma kb. annyiból áll, hogy sütünk szalonnát a parázs fölött és "zsírozzuk a hamut". Persze ezt régebben másként értelmezték.
- 8. Faúsztató csatorna
Az ércek feldolgozásához szükséges faanyagot a Nagy-Vasfazék-patak segítségével szállították. A "lenti" duzzasztás is ezt a célt szolgálta.  N 47° 54,283' E 18° 56,936' 405 m [GCSIT-2]
- 9. Drótkötélpálya
1930-ban Hoffer Cuno drótkötélpályát építtetett az inóci kőbányától a pap-hegyi zúzdáig. A pálya nyomait, napjainkban csupán "betonkockák" őrzik felismerhetően. Az egykori várhoz vezető úton is találkozhatunk maradványaikkal.
- 10. Cserhántó erdők
A bőr az egyik legkorábbi anyag, amit az ember felhasznált. Eleinte ruhaként használta a hideg teleken, de hamar felismerte technikai, harcászati lehetőségeit is. A bőrgyártás alapja a cserzés, ami a romlandó állati bőrből, tartós és erős anyagot hoz létre. A cserzőanyagok egyikének alapja a cserkéreg volt. A XIX. század második felében azonban megjelentek az ásványi anyagok, melyek kiszorították a lassú folyamatú növényi alapokat. Cserhántók
- 11. Favágás, erdőhasználat
A baltákkal, egyszerű fűrészekkel felszerelt favágók eleinte az életbenmaradásért vágták ki az erdő fáit. A városok kialakulása és az ipar robbanásszerű fejlődése azonban hatalmas mennyiségű fa kitermelését igényelte, ami az erdők kipusztulásával fenyegetett. Az addig kiaknázhatatlannak hitt erdőket meg kellett őrizni, ezért a XVIII. század végén már akadémiát is alapítottak az erdőgazdálkodás tanítására.
- 12. Vadászat és egyéb haszonvételek
A vadászat már az őskorban jelentős szerepet játszott a megélhetésben. A leterített vad húsa táplálékul szolgált, bőre ruhaként újult meg, csontjaiból pedig eszközök, fegyverek és ékszerek készültek. A letelepedett növénytermesztő, állattartó népeknél a jószágok megvédését jelentette a ragadozóktól. Mára elfogytak a jelentősebb ragadozók, ezért a vadállomány mennyiségi és minőségi megőrzése a fő cél. Természetesen gazdasági szempontok is közrejátszanak.
- +1. Bim-bam - végjelzés, melynek csak annyi a dolga, hogy visszavigyen a kiindulópontot jelentő parkolóhoz.

Források és ajánlott oldalak

20211012_13594620211012_150028
20211012_150033
gabortel 2021.10.12 12:04 - Megtaláltam
A padocskán mi is megpihentünk, persze 20BO után.

Meretszeger79 2021.10.09 15:35 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.90
Nekünk nagyon tetszett ez a tanösvény! A rejtés is rendben van. A kilátás is gyönyörű a kis padtól... Köszönjük,hogy "elhoztál" minket ide!

Jonigts 2021.10.09 09:17 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.17 súly: 3.15
Köszönöm a rejtést!

A második koordináta felé haladva láttam azt a csodás dombot (magamban mondtam is, hogy de jó, felmennék oda, ha lenne ott láda), de örülök, hogy vissza kellett mennem oda, bár akkor épp bosszankodtam emiatt :)
Szép helyen van a láda.

Andi0714 2021.10.03 10:57 - Megtaláltam

Karaliosz 2021.10.03 10:57 - Megtaláltam
Ez a láda is pipa. ;) Köszi a rejtést. [Geoládák v3.12.2]

Mr Zerge 2021.09.25 16:15 - Megtaláltam
Megvan, részletesen késöbb... Üdv Mr Zerge.

Királyréti reggeli indulás után a 20BO pontjaival kombinálva tértünk vissza a parkolóhoz. Ezen a szakaszon nem jártam még, máskor inkább a Taxi-nyiladék vonalát szoktuk követni. Tetszett az útvonal. A ládánál most nem láttam darazsakat, nem volt semmi gond a pontokkal.

stikli08 2021.09.23 17:19 - Megtaláltam
Köszönöm rejtést! Erre jártam, felkerestem.
Pont egy lódarázs fészkes fába rejteni... Amúgy pazar!

Zéboy 2021.09.19 12:20 - Megtaláltam
Köszönöm.

Berián 2021.09.19 12:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

hitamas 2021.09.15 14:35 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.49
Persze hogy GC20BO-val összekötve ... A végláda megközelítését jól meg kell fontolni, és a lódarazsak is otthon voltak ... (ha nem bántom, ő se bánt) :)

pliptai 2021.09.08 15:00 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Sir Pajszer 2021.09.05 12:22 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.14
Köszi!

james 2021.08.28 11:52 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.

James
[g:hu+ 2.7.14]

dendeocse 2021.08.27 23:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.26
Tetszett a tanösvény. Még akár több pontot is elbírt volna a láda, de így sem rossz.

robinbird 2021.08.26 13:14 - Megtaláltam

Fazék 2021.08.20 14:17 - Megtaláltam
Mint sokan mások, mi is a GC20BO-val kombináltuk. A helyszínen, az első pontot leszámítva, kevés érdekesség maradt, de a tanösvény szép, a láda pazar helyen van, a leírást pedig már itthon hozzáolvastam. Ha frissítettem volna a TUHU térképem, akkor pár kisebb eltévedéstől is megóvtuk volna magunkat. (Hiszen komoly a szintkülönbség a völgy és a gerinc között.)

2021-08-20 14.10.232021-08-20 14.17.54
2021-08-20 14.58.09
Toti 2021.08.15 19:55 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3] Az első ponton tetszett a táró és a többi ponton is jól néznek ki a kis oszlopokon lévő piktogrammok. A második és a harmadik pontot a jubileumi multi végén kerestük fel. A kilátás nagyon szép a 3. pontról.

GeoEvike 2021.08.15 19:54 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! A végén már kicsit hulla voltam, nem örültem a végláda kaptatójának és a láda állandó darázs populációjának de a kilátásért megérte.
Minden láda rendben volt, szépen felfűztük rá a GC20BO - t és a GCBORZ -ot. A parkolás díja 1000 Ft-ért kemény volt, de cserébe mindenki strandolt és egyéb módon hűsölt, így elmaradt a tömeg.
Évi ♡ Toti [Geoládák v3.11.3]

mura 2021.08.15 10:00 - Megtaláltam
A kilátóhely új volt számomra, köszönet a rejtésekért!

Attil@ & Réka 2021.08.14 14:40 - Megtaláltam
Az ünnepi ládával összekötve, a záróládánál óvatosan, még mindig ott vannak a lódarazsak!
Köszönjük a rejtést!
Réka és Attil@

zalajaro 2021.08.14 10:02 - Megtaláltam
Aki keres, az talál!

Csaba & családja 2021.08.10 16:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 4.66
A 20 éves esemény ládával együtt ezt is megtaláltam. Köszönöm a rejtést.

ha2 2021.08.08 14:00 - Megtaláltam
A végládának rejteket adó fában most ló darazsak nyüzsögnek!

ÓVATOSAN!!

64E5B6C3-8930-4C5A-B6EC-E0A4D39245D766986C29-4F47-414A-B13E-57577272B538
B1440DDA-A0F2-4F3C-8335-BFAA72FF0BC21666B4AF-2442-412B-9387-CB8FDCBC79EE

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (51 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.