Megye/ország: Budapest
Elhelyezés időpontja: 2009.04.22 14:15
Megjelenés időpontja: 2009.04.22 14:37
Utolsó lényeges változás: 2024.09.06 12:49
Utolsó változás: 2024.11.16 13:22
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Gyros
Ládagazda: Gyros Nehézség / Terep: 1.5 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 30 m
Megtalálások száma: 2753 + 36 sikertelen + 39 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 3.4 megtalálás hetente
Zöld fém objektum mellett 4-5 méterre lévő facsoport odvában, kb. comb magasságban, levelekkel takarva, kis méretű hengeres doboz. Kupakjára egy faág van erősítve, annál fogva előhúzható. Légy óvatos, forgalmas hely.
A láda az 1973-ban használaton kívül helyezett és elbontott felszíni szakasz emlékét idézi fel.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Talán sokan nem tudják, de régen a kisföldalattinak a végállomása nem a Mexikói útnál volt, hanem kibújt a föld alól a Hősök tere mellett, (hasonlóan a 2-es és 3-as metróhoz ahogy felszínre jön a Pillangó ill. Kőér utcánál), megkerülte a Városligeti tavat, majd a Széchenyi fürdő mellett ért a végállomásához.
A láda az 1973-ban használaton kívül helyezett és elbontott felszíni szakasz emlékét idézi fel.
Az 1.kép X-ekkel áthúzott vonallal mutatja az eredeti nyomvonalat, mely megkerülte a tavat. Helyette a hetvenes években (Pest, Buda és Óbuda egyesülésének századik évfordulójának alkalmából indított város(sz)építő beruházások keretében) az eredeti felszínre jövetel környékén elkanyarították a pályát, és a tavon át egy hídnak álcázott alagúton keresztül továbbvitték a Mexikói útig (ez a szaggatott vonal; a jobb szélen levő "e"-vel jelölt pontvonal a 25-ös villamos pályáját mutatja), a jobb felső sarokban levő fekete "X" pedig a kocsiszínt jelzi).
Így bújt hát felszínre a Millenniumi Földalatti Vasút (2.kép), vagy ahogy az osztrák-magyar császár-királynak való bemutatás után átnevezték, a Ferenc József Földalatti Villamos Vasút, mely 1896-ra a két városi vasúti társaság, a BVVV és a BKVT összefogásával épült. A földalatti közvetlenül a felszín alatt haladt, így a feljövetelhez nem kellett sok hely. A régebbi (megnyitás után készült) képeken látható, hogy az alagút bejárata fölött egy díszes épület áll: az egykori Panoráma ház, melyben a Feszti-körkép kapott helyet; ezt később elbontották. Szintén ugyanezen képeken látható, hogy az alagútba haladó két sínpár mellett egy harmadik is volt. Ez az Állatkerti útra vezető kihúzó másik vége volt, mely nem ment be a föld alá.
Wünsch felüljáró, az egyetlen emlék:
A láda mellett álló hídról (6.kép) manapság senki sem tudja miért áll itt. Látszólag semmi nem indokolja ittlétét. Felmehetsz rá, lejöhetsz róla, a földtől 2 méterre emelkedik ki, de vajon mi ennek az értelme ? Nos ettől nem messze bújt ki, és ez alatt ment el régen a kisföldalatti. De ilyen alacsony volt a szerelvény, hogy átfért volna alatta? Természetesen nem :) Ki volt mélyítve alatta a pálya helye. (3.kép) A felüljáró egyébként azért maradt meg funkció nélkül is (az Állatkert megállónál levő másik, fémszerkezetű híddal ellentétben (8.kép)), mert Wünsch Róbert műve az első magyarországi vasbeton hidak egyike. A régi kép bal szélén egy furcsa szerkezet is látható, ez a rácsos valami az alatta levő sínen közlekedő kocsi áramszedőjét volt hivatott megakadályozni abban, hogy nekiütközzön a hídnak (3.kép).
Felszíni szakasz állomásai:
Állatkert megállóhely. 8.kép. A pályán nem volt szabad csak úgy átjárni, ezért volt szükség a gyalogosfelüljáróra. Mind az oszlopok, mind a megálló esőbeálló fülkéi valami olyan hangulatot sugároznak, ami már nem található meg a városban. Érdemes megnézni az előtérben látható váltót, melyet végállomási visszafogásra (is) használtak. Egyes beszámolók szerint egy időben hétköznap este például nem ment el a Széchenyi fürdőig a kisföldalatti, hanem már itt visszafordult.
A vonal ezután megkerülte a Városligeti tó csücskét, az Állatkerti körút mellett haladva. 9.kép.
Maga a végállomás elég egyszerű volt: fejvégállomás két vágánnyal, köztük faszerkezetű épületecskével és esőtetővel.
További érdekességek:
A "kisföldalatti" egyik érdekessége (a sok közül) egyébként az volt, hogy egészen az 1973-as felújításig "balra hajts" modorban üzemelt, azaz pont fordítva haladtak az irányok, mint most. 1896-ban még ez volt a normális, és ez a biztosítóberendezés teljes cseréjéig megmaradt, mivel az elkülönített pályán nem zavarta a forgalom többi résztvevőjét az "angol módi".
Amit még érdemes megemlíteni, az: a kettős felsővezeték. Eredetileg a két pólust szedték így a kocsik, de a harmincas évektől megváltozott a táplálási rendszer: a föld a sín lett; de a két munkavezeték utána is megmaradt, mivel az alacsony belmagasság miatt nem tudtak megfelelő áramszedőt telepíteni a kocsik tetejére. Ha csak egy vezeték lett volna, a szedő elbillenhetett és nekiérhetett volna az alagút tetejének, ami valószínűleg töréshez vezetett volna.
A kocsiszíni mozgás a következőképpen zajlott: a földalatti a saját rendszerű, alacsonyan levő felsővezetéke alatt kiment a kihúzóvágányig, ahol egy kis, zsámolyszerű szerkezetet kapcsoltak hozzá, mely áramszedőként üzemelt a kocsiszínbe vezető alsószedős vágányon. A motorkocsik tehát saját motorjuk által mozgatva álltak ki és be, és ez egészen a második világháború végéig így is maradt. Akkor rendes villamosvasúti felsővezeték került az összekötőszakasz fölé, melyhez vagy a 7300-as pályaszámú "Béka" mozdonyt használták áramszedőnek (a mozdony normális magasságú áramszedőjével szedett áramot átvezették a kisföldalattiba), vagy egy Mukival vonattak.
A láda:
Zöld fém objektum mellett 4-5 méterre lévő facsoport odvában, kb. comb magasságban, levelekkel takarva, kis méretű hengeres doboz. Kupakjára egy faág van erősítve, annál fogva előhúzható. Légy óvatos, forgalmas hely.
Logtekercs, toll van benne, ajándék és TB nem fér bele.
2009.04.22:
Még publikálás előtt megtörtént az első:
összeszedtem egy zsák szemetet a környéken:)
2009.06.08:
Új logbook elhelyezve! A ládában van még az a tollbetét amit telepítéskor tettem bele, nemtudom miért írtátok hogy nem lehet mivel logolni :) A fekete pont elkopott, most újrarajzoltam! Egy helyen kicsit repedt a láda (a sok kesser leamortizálta:)), hamarosan ezt is javítani fogom!
2009.11.22:
Új logbook elhelyezve + tollbetétet tettem a dobozba.
2010.08.18:
Új logbook elhelyezve + tollbetétet tettem a dobozba.
2011.04.30:
Láda pótolva, feketepont pótolva, a környező szemét nagyja összeszedve. Reméljük a láda tartós lesz. Ismét kereshető!
Egyes kultúrált emberek a láda és a híd közelében szeretik végezni a dolgukat, ezzel sajnos nem tudok mit tenni :( Próbáljatok a hídra és a történetére koncentrálni..
2011.05.07:
A ládát ismét kifosztották, így ismét pótlás vált szükségessé. Egy ideiglenes láda várja a látogatókat. Hamarosan új helyet keresek...
2011.05.18:
A ládát áthelyeztem máshova. Logbook még nincs benne, csak jelszó.
2011.10.06:
Mivel az előző rejteket biztosító tuskót teljesen kivágták, ezért egy teljesen új helyet kellett neki keresni. Tomi_Bp segítségével újrarejtve!
2013.02.09:
A környéket alaposan átrendezték, az újrarejtésig betegre állítva.
2015.01.06:
Újrarejtve az eredeti helyre, plusz egy alternatív mikroláda is kihelyezésre került.
2016.10.15:
Új mikroláda, új helyen, remélem nem tűnik el. :)
2018.01.20:
Eltűnt mikroláda pótlása megtörtént.
2018.10.22:
Eltűnt mikroláda pótlása megtörtént.
2019.04.20:
Ládát adoptáltam. Kiraktam az új dobozt, leírásban frissítettem a koo-t.
2019.10.18:
Eltűnt láda pótolva.
2020.03.03:
Eltűnt láda új helyen pótolva Liberty segítségével.
2020.11.17:
Eltűnt láda pótolva.
2021.01.21:
Eltűnt láda pótolva. Közben készül egy új láda egy új helyre.
2021.01.21:
Eltűnt láda ismét pótlásra került, máshol, máshogy, :)
2021.03.05:
Az új láda 35 megtalálást bírt, sajnos valakinek sikerült beejtenie a vasládába a dobozt. Betegre állítva.
Nagyon jó rejtés. Már majdnem feladtam, de olvasva a korábbi logokat gondoltam, hogy érdemes rászánnni az időt, előbb-utóbb rá lehet jönni, hogy hol van. Nagyon forgalmas hely, ezért is időigényes.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]