geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés
  
  
  
 
FAQ
2631. Sávoly-híd (SK.) (GCSPH)

Katonai felmérésen (1869.-87.)

Katonai felmérésen (1869.-87.)

394.055-ös gőzös

394.055-ös gőzös

Trianon elött:katonák a hídon

Trianon elött:katonák a hídon

Trianon után:fordító

Trianon után:fordító

Kőzúzda egykor (Profila.hu)

Kőzúzda egykor (Profila.hu)

Bombatölcsérek...-1

Bombatölcsérek...-1

Napjainkban

Napjainkban

Találka a Vízháznál

Találka a Vízháznál

Tükröződve

Tükröződve

Gyalogjáró

Gyalogjáró

Határon...

Határon...

Fénykor egykoron...

Fénykor egykoron...

Nosztalgiavonatok

Nosztalgiavonatok

Vigyázz,ha jön a vonat!

Vigyázz,ha jön a vonat!

Korlát vége;balra a lépcső ;-)

Korlát vége;balra a lépcső ;-)
Szélesség N 47° 49,435'
Hosszúság E 18° 51,106'
Magasság: 122 m
Megye/ország: Szlovákia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2009.10.05 14:47
Megjelenés időpontja: 2009.10.08 01:01
Utolsó lényeges változás: 2017.07.31 17:14
Utolsó változás: 2017.07.31 17:15
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: 19izsi73
Felhasználó: 19izsi73
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 550 m
Megtalálások száma: 600 + 15 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.0 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.



A ládába TravelBug helyezhető.

Wap: Ahol a gyalogjáró korlátja véget ér - már az Ipoly túloldalán - a lábad alatt találod a hagyományos 10x10x6 cm-es patent záródású világoskék tetős dobozdobozkát; csak térdelj a lépcsőre...


Megközelítés: A Köztársaság utcából egészen a Vízházig jó úton éred el az ajánlott parkolót  N 47° 49,224' E 18° 51,637' 115 m [GCSPH+parkoló] ; innen már földúton kell tovább haladnod. Nem kell átmenned a síneken, mivel az út a híd alatt kanyarodik fel a gyalogjáróra. Vonattal érkezőknek a rozoga vasúti átjárót leküzdve kerülsz a  Vízházhoz. Csak saját felelősségre elérhető a híd a sínek mentén is egyenesen;azonban ne feledd: ez munkaterület,ahol személy-,és tehervonatok közlekednek!


Bár a síneken nem kell átkelned, kérlek vigyázz a vonatokkal!


"-Schengen után megnyílt a határ" mondták ismerőseim, amikor Szlovákiába akartam tekerni. Igen ám, de messze van az Esztergom-Párkány, valamint a Letkés-Szalkai híd; nem volt mindig jó vízjárás az Ipolyon a gázlón való átcipelésre...A Burdát ezen a hídon ajánlatos felkeresni! Persze bringával, vagy gyalog! Valószínű még jó darabig - míg az Ipoly hídak el nem készülnek - így lesz. Nem volt egyszerű sorsa eme hídnak sem...Ha az alapok mesélni tudnának!


Ez a vasútvonal hazánk egyik első és egyik legfontosabb vonala, így nem véletlen, hogy a régióban az Ipolyt keresztező vasútvonalak közül ez az egyetlen, amely már a III. katonai felmérés idején (1869.-87.) is működött. A felmérési térképeken is jól követhető a nyomvonala és megtalálható rajta az Ipolyon átívelő vasúti híd is Szob és Helemba között. A híd igen fontos vasútvonalon fekszik,így nem véletlen, hogy egykor az itt álló híd volt építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szabad nyílású vasúti hídja. Azonban ez már a negyedik hídszerkezet ezen a helyen.
A vasútvonal építése - Az első híd fából
Hazánk első gőzüzemű vasútvonala 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között. Az elkészült vasútvonal a Pestet Pozsonnyal összekötő vasútvonal első szakaszaként épült meg. A vonal továbbépítése azonban csak a szabadságharc leverése után folytatódhatott. 1850. december 16-án adták át a Vác-Párkánynána szakaszt. Egy évet sem kellett várni, 1851.szeptember 6-án átadták Pozsonyig a vasutat. Ezzel megindulhatott Bécs és Pest között a vasúti közlekedés. Végül 1851 szeptemberére elkészült a vasútvonal egészen Pozsonyig, így megindulhatott a vasúti közlekedés Bécs és Pozsony között. A nyomvonal végig viszonylag sík terepen, a Duna bal partján vezetett, így elkerülték a nagy földmunkákat és a költséges Duna-híd építést. A legnagyobb feladatot így a Duna bal parti mellékfolyóinak (Nyitra, Vág, Garam, Ipoly) áthidalása jelentette. 1859-ben az Ipoly feletti fahidat vasszerkezetű híddá építették át.
Új híd hegeszvasból (1859-1900)
A rácsos vashíd 1859. április 7.-én készült el. A hidat 1859-ben kétvágányúra építették, holott a vasútvonalat csak egyvágányúra építették ki, 4,9 méter földmunka koronaszélességgel 1850-ben. Később 1872 és 1885 között építették meg a második vágányt Párkánynána- Pozsony szakaszon. A vonal többi részén a második vágány építését már a MÁV végezte el az államosítás után, 1893-ban. Így több mint három évtizeddel "előre" épült meg a kétvágányú vasúti híd, mielőtt elkészült volna a vonal második vágánya.
A háromnyílású híd folytatólagos gerenda szerkezet, szabad nyílásai rendre 141,00 - 180,00 - 141,00 láb (1898-as felmérés adatai szerint: 44,459 -56,830 - 44,600 méter). A híd ezzel a középső nyílással (56,83 méter) 1867-ig a Kárpát-medence legnagyobb nyílású vasúti hídja volt. A híd kis teherbírása a század végére tarthatatlanná vált. Az 1898-ban készített felmérések már a híd átépítésének előmunkálatainak tekinthetőek. A hidat végül 1900-ban elbontották.
Új híd folytvasból (1900-1945)
A kétvágányú híd helyett a vágányok független szerkezetet kaptak. Az új hidakat 1900. november 27-én adták át a forgalomnak. A pálya egyenes, 0,253 ezrelékben esik. Az északi híd (bal vágány) külső oldalára konzolos gyalogjáró készült. Az előző hídszerkezet (1859) nyílásbeosztását és alépítményeit az új hídhoz megtartották. A trianoni békeszerződéssel a hídból határhíd lett. A határ az Ipolysodorvonala, azaz a középső nyílás középkeresztmetszete. A két állam megegyezése alapján mindkét vágányban a középső és a magyar oldali nyílás a MÁV kezelésébe került.
A II. Világháborút megelőzően, a bécsi döntéssel a teljes hídszerkezet visszakerült Magyarországhoz. A hidat 1945-ben az alépítményekkel együtt felrobbantották.
Újjáépítés, a jelenlegi hídszerkezet - Sávoly-híd (1948-tól)
A felrobbantott híd helyére a háború után új szerkezet épült.
A robbantás következtében a falazatoknak csak az alapjai maradtak épen. Ezeket az újjáépítéshez felhasználták. Az új híd terveit Sávoly Pál  készítette el 1946. december 2-ra. A hidat "A" jelű (7*25 t) ideális mozdonyterhelésre méretezték. A híd gyártása 1947-ben elkezdődött. A vasanyagot a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Ózdi Vasművek folytacélból gyártotta. A szerkezet gyártását és szerelését a győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt. végezte el. A híd nyílásbeosztása és helyzete a korábbi két vashíddal azonos. Az újjáépített híd nyílásai rendre: 44,50 - 56,82 -44,59, támaszköze: 46,5- 59,4 - 46,5 méter.
A főtartók párhuzamos övű rácsos tartók, felső- és alsó szélráccsal. A főtartók magassága 7200, illetve a középső nyílásban 9300, a főtartók távolsága 5600. A kereszttartók távolsága a szélső nyílásban 4650, a középső nyílásban 4950 mm. Valamennyi nyílásban a hossztartó felében megszakítás, negyedeiben pedig féktartó van. A három kéttámaszú nyílás fix saruja Szob felőli, a gördülő saruja pedig a Párkány felőli oldalon van.
A jobb vágányt 1948-ban, míg a bal vágányt 1949-ben adták át a forgalomnak. Az államközi megegyezés értelmében a jobb vágány hídját (Duna felőli) a hídfő utáni első sínillesztésig a magyarok, a balvágány hídját az első sínillesztésig a szlovák fél tartja fenn. Gyalogjáró csak a balvágány (északi, szlovák fenntartású) hídján van.


Végül, de nem utolsósorban - ha nem vonattal jönnél - végigutazhatod a Budapest-Szob vasútvonalat  otthon is.


Köszönetemet fejezem ki Hajós Bencének, és a kisvasut.hu szerkesztőinek!'
Állapot: kereshető

KRW értékelés (350 db): környezet: 4.44 rejtés: 4.58 web: 4.70 átlag: 4.57

 - történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 + különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 - település belterületén van a láda?
 + van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 + ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 + megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 - babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 - kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell


Bence2009 2020.09.12 10:19 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.6.0]

The Fox 2020.09.03 13:40 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszi a rejtést! Érdekes, hogy határzár idején ezen a hídon báki mehet ide-oda. [Geoládák v3.6.0]

IMG_20200903_133930 
Invictus3 2020.08.28 13:33 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.38
Megvan, köszi!
Szobi második találat, köszönöm, hogy memutattad :)

D.Tóth 2020.08.26 13:20 - Megtaláltam
Ipoly mentén való túra egyik pontja volt.

mike andros 2020.08.25 09:41 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.69
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.3]

ellfelek 2020.08.23 10:56 - Megtaláltam
Ma a Szob - Márianosztrai kisvasutat akartuk kipróbálni. Így a nagy tesóval az Eurocity Metropolitán járatával érkeztünk Szobra, ahol azonnal meg is találtuk a kisvasút állomását... De volt még egy kis időnk az indulásig, úgyhogy átsétáltunk a hídon Szlovákiába... Nem tudom, hogy milyen besorolásba volt éppen Szlovákia, de 2 perc múlva visszaszöktünk sülőhazánkba... COVID tesztet nem csináltattunk a határátlépés miatt... :) :) :) Na jó, a hídon nem találkoztunk senkivel, de jó érzés volt végigmenni a hídon. Az Ipoly látvány is tetszett, főleg úgy hogy már ott egyszer volt szerencsém evezni is... :)
Köszi a rejtést! [g:hu 1.6.7]

IMG_20200823_105248IMG_20200823_105346
IMG_20200823_110038 
laszloistvan 2020.08.21 19:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.01
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

Ipoly-környéki kalandozások 2/8

Folyó is, híd is, vasút is, határ is, geoláda is - imádom az ilyen misztikus helyeket. Már csak akkor lehetett volna jobb, ha vonat is átdübörög velünk a hídon. :-) Ahogy alattunk a kenusok, három nap múlva mi is áteveztünk a híd alatt.

űrkuszmusz4 2020.08.21 16:20 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.3]

Bimba69 2020.08.02 10:34 - Megtaláltam
Megtalalruk koszi.

Röfi73 2020.08.02 10:20 - Megtaláltam
Koszi megtalaltuk.

richard_szabo 2020.07.30 15:18 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

arminsushi 2020.07.26 23:59 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.95
Meglett

rágcsa13 2020.07.26 17:55 - Megtaláltam
48 km hosszú kenutúránk keretében, amely az Vámosmikolától Nagymarosig tartott, ezt a ládát is megtaláltuk néhány perces keresgélés után.

Szárnyaló Sas 2020.07.26 17:55 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.69
Vízi úton közelítettünk, az Ipolyról is fel lehet sétálni a ládához. Épp egy nagy vihar közelített, a nagy nyárfák félelmetesek voltak a szélben. Végül csak az oldalszelét kaptuk. Aznap 48km-t eveztünk Tésától Nagymarosig, fárasztó volt, de nem ma kezdtem... Az órám 33km után merültek ki ennek linkje https://flow.polar.com/training/analysis/4936778136

Skultéty család 2020.07.17 16:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.30
Egy nagy evezés vége... köszönettel!

20200717_161609 
eszpee 2020.06.30 14:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

zaskl 2020.06.28 13:30 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést. ZASKL

Szaszi8008 2020.06.14 11:49 - Megtaláltam
A hídon már át lehet kelni. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

Böbe Baba 2020.05.23 15:53 - Egyéb
Nem lehet a hídon átkelni, határőrök nem engednek. [Geoládák v3.1.2]

pistrix 2020.04.12 19:01 - Megtaláltam
Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

Dzseni_01 2020.04.08 16:24 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

james 2020.03.31 09:36 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
James
[g:hu+ 2.0.30]

homemadebyjuci 2020.03.28 14:30 - Megtaláltam
Szobról sokat tekerünk vissza Pestre, de eddig nem kerestük.
Köszi!

FyG 2020.02.20 13:06 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 3.63
Voltunk már a híd és a robogó gyorsvonat alatt is kenuban. :-)
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.6]
A szép új doboz beázott!

Molli 2020.02.16 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.00 súly: 4.20
Köszönöm a rejtést!


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (615 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.


Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.