geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés
  
  
  
 
FAQ
2631. Sávoly-híd (SK.) (GCSPH)

Katonai felmérésen (1869.-87.)

Katonai felmérésen (1869.-87.)

394.055-ös gőzös

394.055-ös gőzös

Trianon elött:katonák a hídon

Trianon elött:katonák a hídon

Trianon után:fordító

Trianon után:fordító

Kőzúzda egykor (Profila.hu)

Kőzúzda egykor (Profila.hu)

Bombatölcsérek...-1

Bombatölcsérek...-1

Napjainkban

Napjainkban

Találka a Vízháznál

Találka a Vízháznál

Tükröződve

Tükröződve

Gyalogjáró

Gyalogjáró

Határon...

Határon...

Fénykor egykoron...

Fénykor egykoron...

Nosztalgiavonatok

Nosztalgiavonatok

Vigyázz,ha jön a vonat!

Vigyázz,ha jön a vonat!

Korlát vége;balra a lépcső ;-)

Korlát vége;balra a lépcső ;-)
Szélesség N 47° 49,435'
Hosszúság E 18° 51,106'
Magasság: 122 m
Megye/ország: Szlovákia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2009.10.05 14:47
Megjelenés időpontja: 2009.10.08 01:01
Utolsó lényeges változás: 2017.07.31 17:14
Utolsó változás: 2017.07.31 17:15
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: 19izsi73
Ládagazda: 19izsi73
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 550 m
Megtalálások száma: 641 + 1 sikertelen + 15 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.0 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.



A ládába TravelBug helyezhető.

Wap: Ahol a gyalogjáró korlátja véget ér - már az Ipoly túloldalán - a lábad alatt találod a hagyományos 10x10x6 cm-es patent záródású világoskék tetős dobozdobozkát; csak térdelj a lépcsőre...


Megközelítés: A Köztársaság utcából egészen a Vízházig jó úton éred el az ajánlott parkolót  N 47° 49,224' E 18° 51,637' 115 m [GCSPH+parkoló] ; innen már földúton kell tovább haladnod. Nem kell átmenned a síneken, mivel az út a híd alatt kanyarodik fel a gyalogjáróra. Vonattal érkezőknek a rozoga vasúti átjárót leküzdve kerülsz a  Vízházhoz. Csak saját felelősségre elérhető a híd a sínek mentén is egyenesen;azonban ne feledd: ez munkaterület,ahol személy-,és tehervonatok közlekednek!


Bár a síneken nem kell átkelned, kérlek vigyázz a vonatokkal!


"-Schengen után megnyílt a határ" mondták ismerőseim, amikor Szlovákiába akartam tekerni. Igen ám, de messze van az Esztergom-Párkány, valamint a Letkés-Szalkai híd; nem volt mindig jó vízjárás az Ipolyon a gázlón való átcipelésre...A Burdát ezen a hídon ajánlatos felkeresni! Persze bringával, vagy gyalog! Valószínű még jó darabig - míg az Ipoly hídak el nem készülnek - így lesz. Nem volt egyszerű sorsa eme hídnak sem...Ha az alapok mesélni tudnának!


Ez a vasútvonal hazánk egyik első és egyik legfontosabb vonala, így nem véletlen, hogy a régióban az Ipolyt keresztező vasútvonalak közül ez az egyetlen, amely már a III. katonai felmérés idején (1869.-87.) is működött. A felmérési térképeken is jól követhető a nyomvonala és megtalálható rajta az Ipolyon átívelő vasúti híd is Szob és Helemba között. A híd igen fontos vasútvonalon fekszik,így nem véletlen, hogy egykor az itt álló híd volt építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szabad nyílású vasúti hídja. Azonban ez már a negyedik hídszerkezet ezen a helyen.
A vasútvonal építése - Az első híd fából
Hazánk első gőzüzemű vasútvonala 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között. Az elkészült vasútvonal a Pestet Pozsonnyal összekötő vasútvonal első szakaszaként épült meg. A vonal továbbépítése azonban csak a szabadságharc leverése után folytatódhatott. 1850. december 16-án adták át a Vác-Párkánynána szakaszt. Egy évet sem kellett várni, 1851.szeptember 6-án átadták Pozsonyig a vasutat. Ezzel megindulhatott Bécs és Pest között a vasúti közlekedés. Végül 1851 szeptemberére elkészült a vasútvonal egészen Pozsonyig, így megindulhatott a vasúti közlekedés Bécs és Pozsony között. A nyomvonal végig viszonylag sík terepen, a Duna bal partján vezetett, így elkerülték a nagy földmunkákat és a költséges Duna-híd építést. A legnagyobb feladatot így a Duna bal parti mellékfolyóinak (Nyitra, Vág, Garam, Ipoly) áthidalása jelentette. 1859-ben az Ipoly feletti fahidat vasszerkezetű híddá építették át.
Új híd hegeszvasból (1859-1900)
A rácsos vashíd 1859. április 7.-én készült el. A hidat 1859-ben kétvágányúra építették, holott a vasútvonalat csak egyvágányúra építették ki, 4,9 méter földmunka koronaszélességgel 1850-ben. Később 1872 és 1885 között építették meg a második vágányt Párkánynána- Pozsony szakaszon. A vonal többi részén a második vágány építését már a MÁV végezte el az államosítás után, 1893-ban. Így több mint három évtizeddel "előre" épült meg a kétvágányú vasúti híd, mielőtt elkészült volna a vonal második vágánya.
A háromnyílású híd folytatólagos gerenda szerkezet, szabad nyílásai rendre 141,00 - 180,00 - 141,00 láb (1898-as felmérés adatai szerint: 44,459 -56,830 - 44,600 méter). A híd ezzel a középső nyílással (56,83 méter) 1867-ig a Kárpát-medence legnagyobb nyílású vasúti hídja volt. A híd kis teherbírása a század végére tarthatatlanná vált. Az 1898-ban készített felmérések már a híd átépítésének előmunkálatainak tekinthetőek. A hidat végül 1900-ban elbontották.
Új híd folytvasból (1900-1945)
A kétvágányú híd helyett a vágányok független szerkezetet kaptak. Az új hidakat 1900. november 27-én adták át a forgalomnak. A pálya egyenes, 0,253 ezrelékben esik. Az északi híd (bal vágány) külső oldalára konzolos gyalogjáró készült. Az előző hídszerkezet (1859) nyílásbeosztását és alépítményeit az új hídhoz megtartották. A trianoni békeszerződéssel a hídból határhíd lett. A határ az Ipolysodorvonala, azaz a középső nyílás középkeresztmetszete. A két állam megegyezése alapján mindkét vágányban a középső és a magyar oldali nyílás a MÁV kezelésébe került.
A II. Világháborút megelőzően, a bécsi döntéssel a teljes hídszerkezet visszakerült Magyarországhoz. A hidat 1945-ben az alépítményekkel együtt felrobbantották.
Újjáépítés, a jelenlegi hídszerkezet - Sávoly-híd (1948-tól)
A felrobbantott híd helyére a háború után új szerkezet épült.
A robbantás következtében a falazatoknak csak az alapjai maradtak épen. Ezeket az újjáépítéshez felhasználták. Az új híd terveit Sávoly Pál  készítette el 1946. december 2-ra. A hidat "A" jelű (7*25 t) ideális mozdonyterhelésre méretezték. A híd gyártása 1947-ben elkezdődött. A vasanyagot a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Ózdi Vasművek folytacélból gyártotta. A szerkezet gyártását és szerelését a győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt. végezte el. A híd nyílásbeosztása és helyzete a korábbi két vashíddal azonos. Az újjáépített híd nyílásai rendre: 44,50 - 56,82 -44,59, támaszköze: 46,5- 59,4 - 46,5 méter.
A főtartók párhuzamos övű rácsos tartók, felső- és alsó szélráccsal. A főtartók magassága 7200, illetve a középső nyílásban 9300, a főtartók távolsága 5600. A kereszttartók távolsága a szélső nyílásban 4650, a középső nyílásban 4950 mm. Valamennyi nyílásban a hossztartó felében megszakítás, negyedeiben pedig féktartó van. A három kéttámaszú nyílás fix saruja Szob felőli, a gördülő saruja pedig a Párkány felőli oldalon van.
A jobb vágányt 1948-ban, míg a bal vágányt 1949-ben adták át a forgalomnak. Az államközi megegyezés értelmében a jobb vágány hídját (Duna felőli) a hídfő utáni első sínillesztésig a magyarok, a balvágány hídját az első sínillesztésig a szlovák fél tartja fenn. Gyalogjáró csak a balvágány (északi, szlovák fenntartású) hídján van.


Végül, de nem utolsósorban - ha nem vonattal jönnél - végigutazhatod a Budapest-Szob vasútvonalat  otthon is.


Köszönetemet fejezem ki Hajós Bencének, és a kisvasut.hu szerkesztőinek!'
Állapot: kereshető

KRW értékelés (361 db): környezet: 4.45 rejtés: 4.58 web: 4.71 átlag: 4.58

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Gmre 2021.10.02 13:22 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

Stautoma 2021.10.02 11:25 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.60
ok

anettx 2021.09.19 11:55 - Megtaláltam
TFTC!
[Geoládák v3.12.1]

MoZ 2021.09.12 11:55 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

Búr 2021.09.09 14:41 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm hogy megmutattad nekem!
[g:hu+ 2.7.14]

FoJo 2021.08.25 10:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Zsálab! 2021.08.21 17:58 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Galgand Péter 2021.08.21 13:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.54
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

wtg1909 2021.08.20 15:09 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 2.96
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

calamita 2021.08.20 15:06 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

skj 2021.08.09 16:51 - Nem találtam meg
Nekünk nem lett meg. [Geoládák v3.11.3]

bortel 2021.08.07 12:13 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.14]

totik 2021.07.31 13:35 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Pötti 2021.07.30 10:13 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

busmannn 2021.07.30 10:11 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

baranyaifiú 2021.07.24 11:20 - Megtaláltam
Ok!

tmolli 2021.07.24 11:20 - Megtaláltam
Köszönöm!

má-csa 2021.07.24 09:41 - Megtaláltam
Megtaláltuk

GeoEvike 2021.07.18 16:08 - Megtaláltam
A láda elázva be volt hajítva a bokrok közé és hiányzott a logbook a jelszóval. Felhívtuk a rejtőt, egyeztettük a jelszót és pótoltuk a füzetkét MGKE egyesületi készletből és kitakarítottuk a dobozt. Visszarejtettük praktikus rejtekébe.
Nagyon különleges ez a két sínpáros határmenti bemutató, köszönjük szépen. Évi ♡ Toti [Geoládák v3.11.3]

Toti 2021.07.18 16:05 - Megtaláltam
Látványos a híd és az Ipoly felülről. Épp jött rajta vonat. A dobozban a rejtővel egyetetve MGKE cserefüzettel pótoltuk a logbookot. [Geoládák v3.11.3]

Ásványvadász 2021.07.05 09:19 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.04
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]
Könnyű, gyors találat. Azért az érzés, hogy tilosban járunk, az megvolt.

Jonigts 2021.06.20 13:39 - Megtaláltam KRW környezet: 3.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.50 súly: 2.23
Tetszik a régi híd, a környezet már kissé lepukkadt, de a rejtés nagyon jó. Nem volt könnyű megtalálni. Közben meg lehetett sülni a 35 fokban. :)

Mr. Fülixáj 2021.06.20 13:39 - Megtaláltam
Most lett meg a láda.

TFTC Fülix. [Geoládák v3.3.2]

Réka&Nimi 2021.05.02 10:20 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.72
Hamar meglett, a fiúknak tetszett a sok vonat, épp amikor átkeltünk, nem jött szerencsére. Kisbicajokkal továbbtekertünk Ipolydamásd felé, nagyon szuper a kerékpárút. Köszi!

IMG_20210502_101240 
budaiakos 2021.04.25 12:49 - Megtaláltam
Köszi


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (657 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]