FAQ
2631. Sávoly-híd (SK.) (GCSPH)

Katonai felmérésen (1869.-87.)

Katonai felmérésen (1869.-87.)

394.055-ös gőzös

394.055-ös gőzös

Trianon elött:katonák a hídon

Trianon elött:katonák a hídon

Trianon után:fordító

Trianon után:fordító

Kőzúzda egykor (Profila.hu)

Kőzúzda egykor (Profila.hu)

Bombatölcsérek...-1

Bombatölcsérek...-1

Napjainkban

Napjainkban

Találka a Vízháznál

Találka a Vízháznál

Tükröződve

Tükröződve

Gyalogjáró

Gyalogjáró

Határon...

Határon...

Fénykor egykoron...

Fénykor egykoron...

Nosztalgiavonatok

Nosztalgiavonatok

Vigyázz,ha jön a vonat!

Vigyázz,ha jön a vonat!

Korlát vége;balra a lépcső ;-)

Korlát vége;balra a lépcső ;-)
Szélesség N 47° 49,435'
Hosszúság E 18° 51,106'
Magasság: 122 m
Megye/ország: Szlovákia
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2009.10.05 14:47
Megjelenés időpontja: 2009.10.08 01:01
Utolsó lényeges változás: 2017.07.31 17:14
Utolsó változás: 2017.07.31 17:15
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: 19izsi73
Ládagazda: 19izsi73
Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 550 m
Megtalálások száma: 716 + 1 sikertelen + 15 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.0 megtalálás hetente

A geoláda megtekinthető a geocaching.com-on is.



A ládába TravelBug helyezhető.

Wap: Ahol a gyalogjáró korlátja véget ér - már az Ipoly túloldalán - a lábad alatt találod a hagyományos 10x10x6 cm-es patent záródású világoskék tetős dobozdobozkát; csak térdelj a lépcsőre...


Megközelítés: A Köztársaság utcából egészen a Vízházig jó úton éred el az ajánlott parkolót  N 47° 49,224' E 18° 51,637' 115 m [GCSPH+parkoló] ; innen már földúton kell tovább haladnod. Nem kell átmenned a síneken, mivel az út a híd alatt kanyarodik fel a gyalogjáróra. Vonattal érkezőknek a rozoga vasúti átjárót leküzdve kerülsz a  Vízházhoz. Csak saját felelősségre elérhető a híd a sínek mentén is egyenesen;azonban ne feledd: ez munkaterület,ahol személy-,és tehervonatok közlekednek!


Bár a síneken nem kell átkelned, kérlek vigyázz a vonatokkal!


"-Schengen után megnyílt a határ" mondták ismerőseim, amikor Szlovákiába akartam tekerni. Igen ám, de messze van az Esztergom-Párkány, valamint a Letkés-Szalkai híd; nem volt mindig jó vízjárás az Ipolyon a gázlón való átcipelésre...A Burdát ezen a hídon ajánlatos felkeresni! Persze bringával, vagy gyalog! Valószínű még jó darabig - míg az Ipoly hídak el nem készülnek - így lesz. Nem volt egyszerű sorsa eme hídnak sem...Ha az alapok mesélni tudnának!


Ez a vasútvonal hazánk egyik első és egyik legfontosabb vonala, így nem véletlen, hogy a régióban az Ipolyt keresztező vasútvonalak közül ez az egyetlen, amely már a III. katonai felmérés idején (1869.-87.) is működött. A felmérési térképeken is jól követhető a nyomvonala és megtalálható rajta az Ipolyon átívelő vasúti híd is Szob és Helemba között. A híd igen fontos vasútvonalon fekszik,így nem véletlen, hogy egykor az itt álló híd volt építésekor a Kárpát-medence legnagyobb szabad nyílású vasúti hídja. Azonban ez már a negyedik hídszerkezet ezen a helyen.
A vasútvonal építése - Az első híd fából
Hazánk első gőzüzemű vasútvonala 1846. július 15-én nyílt meg Pest és Vác között. Az elkészült vasútvonal a Pestet Pozsonnyal összekötő vasútvonal első szakaszaként épült meg. A vonal továbbépítése azonban csak a szabadságharc leverése után folytatódhatott. 1850. december 16-án adták át a Vác-Párkánynána szakaszt. Egy évet sem kellett várni, 1851.szeptember 6-án átadták Pozsonyig a vasutat. Ezzel megindulhatott Bécs és Pest között a vasúti közlekedés. Végül 1851 szeptemberére elkészült a vasútvonal egészen Pozsonyig, így megindulhatott a vasúti közlekedés Bécs és Pozsony között. A nyomvonal végig viszonylag sík terepen, a Duna bal partján vezetett, így elkerülték a nagy földmunkákat és a költséges Duna-híd építést. A legnagyobb feladatot így a Duna bal parti mellékfolyóinak (Nyitra, Vág, Garam, Ipoly) áthidalása jelentette. 1859-ben az Ipoly feletti fahidat vasszerkezetű híddá építették át.
Új híd hegeszvasból (1859-1900)
A rácsos vashíd 1859. április 7.-én készült el. A hidat 1859-ben kétvágányúra építették, holott a vasútvonalat csak egyvágányúra építették ki, 4,9 méter földmunka koronaszélességgel 1850-ben. Később 1872 és 1885 között építették meg a második vágányt Párkánynána- Pozsony szakaszon. A vonal többi részén a második vágány építését már a MÁV végezte el az államosítás után, 1893-ban. Így több mint három évtizeddel "előre" épült meg a kétvágányú vasúti híd, mielőtt elkészült volna a vonal második vágánya.
A háromnyílású híd folytatólagos gerenda szerkezet, szabad nyílásai rendre 141,00 - 180,00 - 141,00 láb (1898-as felmérés adatai szerint: 44,459 -56,830 - 44,600 méter). A híd ezzel a középső nyílással (56,83 méter) 1867-ig a Kárpát-medence legnagyobb nyílású vasúti hídja volt. A híd kis teherbírása a század végére tarthatatlanná vált. Az 1898-ban készített felmérések már a híd átépítésének előmunkálatainak tekinthetőek. A hidat végül 1900-ban elbontották.
Új híd folytvasból (1900-1945)
A kétvágányú híd helyett a vágányok független szerkezetet kaptak. Az új hidakat 1900. november 27-én adták át a forgalomnak. A pálya egyenes, 0,253 ezrelékben esik. Az északi híd (bal vágány) külső oldalára konzolos gyalogjáró készült. Az előző hídszerkezet (1859) nyílásbeosztását és alépítményeit az új hídhoz megtartották. A trianoni békeszerződéssel a hídból határhíd lett. A határ az Ipolysodorvonala, azaz a középső nyílás középkeresztmetszete. A két állam megegyezése alapján mindkét vágányban a középső és a magyar oldali nyílás a MÁV kezelésébe került.
A II. Világháborút megelőzően, a bécsi döntéssel a teljes hídszerkezet visszakerült Magyarországhoz. A hidat 1945-ben az alépítményekkel együtt felrobbantották.
Újjáépítés, a jelenlegi hídszerkezet - Sávoly-híd (1948-tól)
A felrobbantott híd helyére a háború után új szerkezet épült.
A robbantás következtében a falazatoknak csak az alapjai maradtak épen. Ezeket az újjáépítéshez felhasználták. Az új híd terveit Sávoly Pál  készítette el 1946. december 2-ra. A hidat "A" jelű (7*25 t) ideális mozdonyterhelésre méretezték. A híd gyártása 1947-ben elkezdődött. A vasanyagot a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Ózdi Vasművek folytacélból gyártotta. A szerkezet gyártását és szerelését a győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt. végezte el. A híd nyílásbeosztása és helyzete a korábbi két vashíddal azonos. Az újjáépített híd nyílásai rendre: 44,50 - 56,82 -44,59, támaszköze: 46,5- 59,4 - 46,5 méter.
A főtartók párhuzamos övű rácsos tartók, felső- és alsó szélráccsal. A főtartók magassága 7200, illetve a középső nyílásban 9300, a főtartók távolsága 5600. A kereszttartók távolsága a szélső nyílásban 4650, a középső nyílásban 4950 mm. Valamennyi nyílásban a hossztartó felében megszakítás, negyedeiben pedig féktartó van. A három kéttámaszú nyílás fix saruja Szob felőli, a gördülő saruja pedig a Párkány felőli oldalon van.
A jobb vágányt 1948-ban, míg a bal vágányt 1949-ben adták át a forgalomnak. Az államközi megegyezés értelmében a jobb vágány hídját (Duna felőli) a hídfő utáni első sínillesztésig a magyarok, a balvágány hídját az első sínillesztésig a szlovák fél tartja fenn. Gyalogjáró csak a balvágány (északi, szlovák fenntartású) hídján van.


Végül, de nem utolsósorban - ha nem vonattal jönnél - végigutazhatod a Budapest-Szob vasútvonalat  otthon is.


Köszönetemet fejezem ki Hajós Bencének, és a kisvasut.hu szerkesztőinek!'
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (376 db): környezet: 4.45 rejtés: 4.58 web: 4.71 átlag: 4.58

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
+
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
+
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


Justify 2022.12.02 12:34 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

kadam1265 2022.12.02 12:30 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

somga 2022.11.28 12:05 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük. Örülünk, hogy ide is eljuthattunk, érdekes a hely. [Geoládák v3.12.10]

bumbika 2022.10.31 12:39 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.88
Megtaláltuk!

jfowler 2022.10.31 10:41 - Megtaláltam
Megtaláltuk.
Köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.9.12]

KremesEmber 2022.10.30 13:43 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

dbazsi74 2022.10.25 08:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Egy kis szülinapi ládavadászat. ???? [Geoládák v3.12.10]

Barus 2022.10.25 08:02 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Pumba9 2022.10.23 10:52 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm! Kerékpáros túra közben. [Geoládák v3.12.10]

Szalmasi 2022.10.17 11:47 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.8]

trajnai 2022.10.16 12:39 - Megtaláltam
Megtaláltuk, RLO és társai. Köszönjük [Geoládák v3.12.10]

Tibi1983 2022.10.16 07:57 - Megtaláltam
Köszönöm a munkádat és a lehetőséget!
Megtaláltam!
Örülök, hogy megmutattad. [Geoládák v3.12.10]

Nemi91 2022.10.16 07:54 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget
[g:hu+ 2.9.12]

SGaben 2022.10.02 13:04 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Velőrózsa 2022.10.02 13:03 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

paptibi 2022.09.29 15:16 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.00
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

speti 2022.09.24 10:37 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Tomcache 2022.09.09 12:20 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.17 súly: 3.90
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

F.Csub 2022.09.04 12:45 - Megtaláltam
Megtaláltam. Ipolyon evezés közben.
Köszi!
[g:hu+ 2.9.12]

Manna&Peti 2022.08.31 12:10 - Megtaláltam
Köszönjük.

csepi26 2022.08.27 18:12 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést.

Atmosz&Zozmosz 2022.08.27 17:25 - Megtaláltam
Megtaláltuk.
Köszönjük a lehetőséget. Bővebben később! :-)
[g:hu+ 2.9.12]

Andi841205 2022.08.20 13:56 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

pedro750 2022.08.14 14:15 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszi a rejtést!
A másik ládával együtt sikerült ezt is összeszedni

0412A734-A9A9-4D67-97D1-DF04230EE047 
Mesicike 2022.08.12 18:49 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (732 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]