Elhelyezés időpontja: 2015.12.22 08:00
Megjelenés időpontja: 2015.12.22 07:42
Utolsó lényeges változás: 2020.07.10 11:36
Utolsó változás: 2021.10.12 18:12
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Ötvös család
Ládagazda: Ötvös család Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Megtalálások száma: 1020 + 1 jelszó nélküli + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 2.2 megtalálás hetente
WAP
A láda: 10x5x5 cm-es zárható műanyag henger, a koordinátán található műtárgyon mágnessel rögzítve.
A kupak enyhe nyomással elfordítva nyílik!
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
A láda az új 445-ös főút és a 44-es főút újonnan épített körforgalma mellett helyezkedik el. Megközelítése legkönnyebben kerékpárral (van kerékpárút), illetve autóval lehetséges, de gyalog is elérhető távolságban van a 4-es helyi autóbusz repülőtéri megállójától. Parkolni a N 46° 54,507' E 19° 45,202' [GCMIG+1parkoló] parkolóban, vagy közvetlenül a körforgalom mellett a N 46° 54,240' E 19° 44,914' [GCMIG+2parkoló] parkolóban lehet hagyni.
A láda 10x5x5 cm-es zárható műanyag henger, a koordinátán található műtárgyon mágnessel rögzítve. Csak logbookot és kisméretű íróeszközt tartalmaz. A kupak enyhe nyomással elfordítva nyílik! Kérlek titeket gondosan rejtsétek vissza!
Sötétben is kereshető, mivel, mind a repülőgép, mind a környék teljesen ki van világítva.
Az emlékmű története
Magyarországon egyedülálló műtárggyal gazdagodott Kecskemét: az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis közelében, a 44-es és 445-ös út találkozásánál egy MiG-21-es uralja a körforgalmat. A 9606 oldalszámú vadászgép több mint egyéves előkészítő munka eredményeként került a tartóoszlopokra - tizenkilenc évig szolgált, a hadrendből 1995-ben vonták ki ezt az MF típust. A kompozíció terveit Butyovcsity Róbert építészmérnök és Jenei Béla építőmérnök, statikus készítették. A gép közszemlére tétele előtt szükséges átalakításokat és a festést pedig az MH Légijármű Javítóüzem szakemberei végezték el.
A kiállításához szükséges engedélyek beszerzése - a hatóságok segítőkész és támogató hozzáállása ellenére - közel hat hónapba telt. Támogatókra is szükség volt, hiszen a honvédségnek a repülőgépen kívül más anyagi forrás nem állt rendelkezésre a közel 11 millió forintos projekt megvalósításához. Ugyancsak a szponzoroknak köszönhetően elkészült a kabinvilágítás, működnek a helyzetjelzők, alulról pedig három reflektor világítja meg a gépet. Az alapzat oldalait pedig azoknak a vadászrepülő századoknak a jelvényei fogják díszíteni, amelyek repülték ezt a géptípust.
Felállítása óta igazi városi attrakcióvá, különleges és egyre népszerűbb köztéri műalkotássá lett a MiG-21-es "szobor" Kecskeméten. A 4-es és 445-ös út csomópontjában lévő körforgalmat ékíti 2015.11.07. szombat óta az oszlopokra rögzített, égnek törő vadászgép, jelképeként annak, hogy Kecskemét ma a magyar katonai repülés legfontosabb bázisa.
A 9606-os oldalszámú MIG-21-es szombaton kora reggel gördült ki a repülőbázis kettes kapuján, hogy pár száz méter vontatás után megérkezzen a körforgalomba. A csomópont környékén lévő utakat a munkálatok idejére szakaszosan lezárták, ugyanis a gép gigantikus betonoszlopokra való felhelyezése rendkívül komoly logisztikát igényelt. A munkálatokban résztvevők a többször elpróbált folyamatot a helyszínen is sikerrel végezték. Miután egy kicsit megemelték a gépet, sűrített levegő segítségével behúzták a futóművet, így minden akadály elgördült az elől, hogy a MIG-21 utoljára a levegőbe emelkedjen.
A 4,5 tonnásra kikönnyített gépet magasra törő, íves betonoszlopok tartják, melyek 2,8 méter mélyen vannak belealapozva a földbe. A repülőgép 36, illetve 26 fokos szögben áll az oszlopokon, pontosan úgy, mintha díszkört írna le Kecskemét fölött. A megfelelő rögzítés kidolgozásán rengeteget dolgoztak a szakemberek - mondta az Estetica Architects Bt. tulajdonosa -, kiváló gépészmérnökök is segítették a munkafolyamatot. A vadászrepülőt olyan módon rögzítették a tartóoszlopokhoz, hogy az "stabilan álljon a levegőben", és a szélnek is ellenálljon.
A 9606 oldalszámú MiG-21 MF vadászrepülőgép a szolgálati idejét követően is "hadrendben" maradt, ugyanis muzeális eszközként a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum műtárgyállományát gazdagította. A HM HIM parancsnoka - pártolva a kecskeméti ötletet - kezdeményezte a gép műtárgyjellegének megszüntetését és a múzeumi leltárból való törlését.
Mint a bázison repülőmérnökként szolgáló aktív katona, és egyben aktív tagja a geocaching játéknak adta magát, hogy ide kerüljön egy láda. Nem is a rejtés bonyolultsága, hanem inkább a különlegessége ihlette meg. Ez a vadászgép évtizedekig védte az ország légterét, mindazokkal a katonákkal hajózókkal és repülőműszakiakkal, akik repülték és kiszolgálták a típust.
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Köszönjük a rejtő telefonos segítségét. Ezen a forgalmas helyen javasoljuk mindenképpen egy pótjelszó lehetőségét is!
Ernő és Tina, Szegedről. [Geoládák v4.5.0]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.0]
Sem a repüléshez (bár szeretek), sem a műszaki dolgozkhoz sincs semmi közöm, de ez az emlékmű lenyűgöző. Az utolsó utáni pillanatban néztem még rá a térképre, van-e valami, számunkra elérhető pont a környéken.
Köszönjük, hogy eljöhettünk ide.
szepzsuzsi, Era
Sokszor használtam már ezt a körforgalmat, de végre most a láda is megvan. A koordináta nem teljesen pontos, a sok autós csodálkozására mindenfelé is kerestem. Nem kell bemenjetek a körforgalomba, a korlát körül keressétek, nyilván kívülről, ne az út felől.