Elhelyezés időpontja: 2018.03.01 18:00
Megjelenés időpontja: 2018.03.10 17:21
Utolsó lényeges változás: 2018.04.06 22:07
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Fairy
Ládagazda: Fairy Nehézség / Terep: 2.0 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 300 m
Megtalálások száma: 464 + 1 sikertelen + 1 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 1.5 megtalálás hetente
WAP ON
Békésszentandrás határában, kettős villanyoszlop tövében rejtőzik a 450 milliliteres (kb. 15 * 11 * 6 cm külső méret) négyfülű geoláda.
WAP OFF
Megközelítés
A városszéli Lukoil-kútnál a főutat itt N 46° 52,819' E 20° 28,230' [GCHD+1LETERES] elhagyva rögtön fordulj jobbra! A töltésen 2,8 km után, nem sokkal a Holt-Körös zsilipjét követően fordulj balra itt: N 46° 53,321' E 20° 30,121' [GCHD+2LETERES]! A duzzasztómű közelében félreállva parkolhatsz N 46° 53,412' E 20° 30,030' [GCHD+PARKOLO].
A duzzasztómű állami kezelésben levő objektum, ahol folyamatos gépészeti ügyelet van. A (díjtalan) megtekintéshez előzetes egyeztetés szükséges a következő elérhetőségeken: Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság Szarvasi Szakaszmérnökség H-5540 Szarvas, Körös u. 1. Telefon: +36 66 311733 E-mail: szarvasiszakasz@kovizig.hu
(Lehetőség szerint kisebb csoportokban érkezzenek a látogatók, mert a személyzet elsődleges feladata az üzemeltetés.)
A vízerőmű üzemeltetője egy hazai tulajdonú magánvállalkozás. Nem zárkóznak el az objektum bemutatásától, de nélkülözhetetlen az előzetes egyeztetés a következő elérhetőségeken: Hydro Power Consulting Magyarország Tanácsadó Kft.
H-1118 Budapest, Bozókvár u 8. 2. em. 6. Telefon: +36 1 372 0409 E-mail: info@bekesszentandrasivizeromu.hu
Az eredeti ládát ezen a helyen rejtettem el: N 46° 53,346' E 20° 30,058' [GCHD+MASIKLADA]
Bevezető
A Körös-vidék legfontosabb vízügyi építményéhez, egy hetven éve folyamatosan szolgálatot teljesítő folyószabályozási műtárgyhoz hívlak ezzel a rejtéssel.
A vízrendszer
Az Alföld Tiszától keletre eső vidéke évezredeken keresztül vízjárta, vízzel borított terület volt, olyan járhatatlan mocsárvilágokkal, mint a Nagy- és a Kis-Sárrét. A szélesen meanderező, hol kiöntő, hol visszahúzódó Tisza mellett a terület többi folyója (a Hortobágy, a Berettyó és a Körösök) is alacsony esésű, helyenként határozott meder, sőt, néha folyásirány nélküli jelleget öltöttek.
Az 1846-ban megkezdett szabályozási munkálatok lényege a nagy kanyarulatok átvágása, ezzel a folyó rövidítése, esésének növelése és végső soron az árhullámok gyorsabb levonulásának elősegítése. 1884-től - a nagy szegedi árvíz tanulságai alapján - a Tisza teljes vízgyűjtőjét egységesen szemlélik. A célok ekkor már inkább a szabályozási hibák következményeinek kiküszöbölésére irányultak: az öntözés megoldása, a belvizek elvezetése és a hajózhatóság biztosítása kapott prioritást.
A duzzasztómű
A Tisza vízgyűjtőjének fontos része a Körösök vidéke, ahol a vízi szállítás által igényelt vízmélység, valamint a gravitációs úton zajló öntözéshez szükséges vízoszlop-magasság biztosítására duzzasztómű építését határozták el. Békésszentandrás határában, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok megye határán 1936 és 1942 között készült el a műtárgy. A duzzasztó kétállásos, 7 méteres "kapukkal", amelyek 500 cm (82,13 mBf) maximális szintig duzzaszthatnak. A szokásos (üzemi) duzzasztási szint nyáron 485 cm (81,98 mBf), amit rendkívüli esetekben csökkentenek. A duzzasztóműhöz hajózsilip is épült, amelynek vízmélysége 16 méter, szélessége a legnagyobb uszályok átengedéséhez is elegendő.
A műtárgy legfeljebb 22,0 millió m³ vízmennyiség tározását biztosítja, duzzasztóhatása pedig a Hortobágy-Berettyón 18,7 fkm (Túrkevei közúti híd), a Kettős-Körösön 26,310 fkm, a Sebes-Körösön 13,700 fkm távolságig érvényesül.
A létesítmény jelentőségét jól jelzi, hogy az avatást személyesen vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó végezte el, névadóul pedig a nem sokkal korábban elhunyt Horthy István kormányzóhelyettest választották.
2013. szeptember 12-én újabb műtárggyal egészült ki a békésszentandrási rendszer: egy 2 MW teljesítményű kisvízerőmű kezdte meg működését. Eredetileg a duzzasztómű egyik kapujába tervezték a turbinán, de végül új üzemvízcsatornát mélyítettek az északi oldalon és arra telepítették az erőművet.
Ládatörténet
2018.04.05 11:12 Magas vízállás esetén a láda nem közelíthető meg, ezért GYEZegzug játékostársam kihelyez egy dobozt a mentett oldalra. Köszönöm szépen a segítséget!
2018.03.10 18:55 A megjelenés után bő másfél órával megszületik az első megtalálás.
2018.03.10 17:21 A geoláda kereshető.
2018.03.05 A moderátorok +7/-4 arányban engedélyezik a láda megjelenését.
2018.03.04 A kész ládatervet újra benyújtom moderációra.
2018.03.01 18:00 Az objektumok alapos bejárása után elhelyezem a ládát a hullámtérben.
2018.02.28 Előzetes véleményezésre benyújtottam a ládatervet.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést. Az AK teljesítése közben tettem egy oda-vissza 5,2 km-es kitérőt. A duzzasztóműhöz is lementem egy kicsit nézelődni. András (Tigris csapat) [Geoládák v4.2.6]
A szarvasi jeltoronytól folytattam a kéken egy darabig. A gátra kapaszkodva a tér kitágult. Először a holt részen csodáltam az házakat, majd kanyarodik az út, levisz a gátról és még mindig kék. Aztán ismét fel a gátra és örülés, mert legalább száz métert spórol a kék a lekerekítés miatt. Halászlak is közelebb volt, egészen addig, míg el nem kezdtem távolodni tőle :) Az aszfaltot elhagyva földúton folytattam, már egyre közelebb volt a cél. Ezen a részen tágult ki még jobban a tér. Sok és hosszú lett. Sok lett a hosszú egyenes, sok a mezőgazdasági terület, sok az állóvíz, sok a napsütés, hosszúak a percek, hosszú az út, hosszú a napfény útja a szemembe.. talán idefele fáradhattam el. Át is gondoltam mennyire érdemes nekem elkezdeni az AKT-t. A duzzasztóig nem mentem le, a láda viszont a helyén van. Nem volt túl nagy a gaz, elviselhető a megközelítés.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
Mi is pont úgy jártunk, mint az egyik korábbi játékos, akinek a logját persze csak utólag olvastuk. Befelé nem volt tiltó tábla, kifelé pedig ott volt. Mivel ott nem maradhattunk, így hát kijöttünk. A töltésen azért illik figyelni, mivel ugye kétirányú. Amúgy az objektum látványos és monumentális.
Békés vármegyei autós körútra indultunk ma Szolnokról: ez lett az első, amit megtaláltam. A létesítmény működéséből semmi sem látszott most, mert túl nagy volt a vízszint, de azért érdekes hely. Az meg még érdekesebb, hogy odafelé nem volt behajtani tilos tábla, így bementünk autóval, de visszafelé meg volt. Nem baj, ki is mentünk akkor már.