geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4819. 20 éves a geocaching.hu - Geresdi-dombság (GC20GD)

Bátaapáti, Apponyi kúria

Bátaapáti, Apponyi kúria, Tárolók a kápolna tövében

Bátaapáti, Szeplőtlen fogantatás kápolna

Bátaapáti, kápolna és tárolók

Bátaapáti, Szeplőtlen fogantatás kápolna a rejtek felől

Bátaapáti, törpék a falu szélén

Panoráma a 2. ponttól

Volt falu volt templomának a tornya a 3. pontnál

Útközben a táj

Útközben a táj 2

Schleier sír a 4. pontnál

Közel a láda, dőlnek a bringák

Itt keresgélj!

Ládagazda: Péter60
Úthossz a kiindulóponttól: 20000 m
Megtalálások száma: 28

Idén ünnepli 20. születésnapját a geocaching.hu. 20 éve, 2001. június 24-én jelent meg GCeger, az első magyar geoláda. A jeles évforduló alkalmából 2 x 20 eseményláda jelenik meg: családi és túrázós kategóriákban. Ez a rejtés a túrázós kategória egyik tagja, mely 2022. június 24-ig lesz kereshető.

A túrázós ládák teljesítéséhez alkalmanként körülbelül 20 km-t kell gyalogolnod egy-egy tájegységünkben. A körtúrának csak az első pontját ismerheted meg a leírásból. Ezt megtalálva jutsz a következő pont koordinátájához és az első jelszórészlethez. Majd így tovább, egészen az utolsó pontig, összegyűjtve a jelszó minden darabját.

Röviden
5 állomásos pontról pontra multi.
Az első 4 állomáson 7x8 cm-es táblát keress, az 5. ponton a 15x10x5 cm-es ládát!
1. Eresz alatt.
2. Lesen.
3. Esőbeálló korlátján.
4. Padon.
5. Odúban.

Megközelítés
A körtúra bázisa Bátaapáti, a falu központjában itt tudsz (ingyenesen) parkolni:
 N 46° 13,314' E 18° 36,012' 144 m [GC20GD+parkoló]

Egy ritkán látogatott tájegységbe, a Geresdi dombságba hívlak ezzel a jubileumi geo-túrával. A 20 km során közel 400 m szintkülönbséget fogsz teljesíteni. A túra erdőn mezőn át végig földúton halad, lakott területet nem érint, valószínűleg nem is találkozol senkivel, érdemes tehát elemózsiával felszerelkezni.
Száraz időben kifejezetten ajánlom a bringás teljesítést. Egyedül a 3. és 4. pont közt kell számítani a ritkán járt de jelzett ösvényen párszáz méteres tolós szakaszra a magas aljnövényzet és kidölt fák miatt.
Nem szeretnélek "kézen fogva" vezetni, legyen elég annyi, hogy minden ponthoz jelzett turistaút visz.
A túra során kisebb-nagyobb kitérőkkel több ládát is begyűjthetsz.

Állomások
1. Bátaapáti, Apponyi kúria
A mai Petőfi utcát régen nem véletlenül nevezték Úri utcának. Az 1840-es években ide építette klasszicista kúriáját a szőlőműveléssel foglalkozó Apponyi család. A grófi lakrész és a vendégszobák mellett itt kapott helyet a főintéző lakása, a főerdész, a pincemester és a személyzet szolgálati épületei is. Az épületegyütteshez hatalmas présház és pincerendszer is tartozott.
Ebben a korban úri passziónak számított az uradalmi erdőben zajló nagy hajtóvadászat, amikor a grófi család tagjaival és meghívott vendégekkel teltek meg a kúria szobái. Ma az önkormányzat által felújított kúria 7 vendégszobája a turistákat várja. (Szállásfoglalás, információ: bataapati.onk@gmail.com, +36 30 643 6367)
A kúria mellett található az 1816-ban épült, fa huszártornyos, Szeplőtelen Fogantatás tiszteletére szentelt szép kis kápolna.

2. Mecseki panoráma
A kis tisztáson megpihenhetsz és gyönyörködhetsz a mecseki hegyekben.

3. A hajdani Üveghuta falu
Az erdő mélyén található kis torony a falu evangélikus templomának megmaradt része. A helyről bővebben itt tudsz olvasni: GCHRLB.

4. Schleier sír
A tetőn egy szépen gondozott sír esik utunkba.
Az I. világháború után a környező dömörkapui földek egy részét egy katona kapta meg a vitézségi címe mellé. A gazdálkodáshoz nem értett, így gazdasága néhány év alatt tönkrement. Eladta és így került a terület a Guth és Schleier családok birtokába. Schleier Henrik azt szerette volna ha halála után a saját földjébe temetik el, és ki is jelölt egy helyet családi temetőnek a háza mögötti diófás kertben. A családtagok ez ellen messze menőkig tiltakoztak, nem akartak sírokat látni a saját kertjükben. Miután a gazda meghalt 1942-ben, előkerült egy hivatalos irat a végakaratáról. A család megkönnyebbülésére ebben már egy a birtoka határán fekvő területet jelölt meg végső nyughelyéül. Ezen már senki sem vitatkozott, arra a helyre temették ahol a sír most is megtalálható. Két év múlva a feleségét is ide helyezték örök nyugalomra. A család többi tagját a háború után kitelepítették Németországba, így árván maradt a sír. Az eredeti kő az idők során tönkrement, ezért 1975-ben az unokák egy új sírkövet állíttattak és kovácsolt vaskerítést emeltek köré. A körülötte lévő tisztást azóta a Véménden élő rokonok tartják rendben, jelenleg Baumgärtner Norbert (baumgartnern nevű kessertársunk). A sír 2014. nyarán ismét teljesen fel lett újítva.

5. A láda
Mórágy külterületén egy kidőlt fa odvában találod a ládát.
Innen még 4 km a cél. Eddigre már biztosan megszomjazol. Szerencsére utadba fog esni a mindig bő vizet adó Henrik-forrás.
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (9 db): környezet: 5.00 rejtés: 5.00 web: 5.00 átlag: 5.00

Varhelyi 2021.10.09 18:05 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]
Kerékpárral. Itt a -ral rag nem eszközhatározót, hanem társhatározót jelöl. Együtt mentünk, nem hagytuk el egymást. Volt hogy én vittem őt, volt hogy ő vitt engem. Nem esett az eső, de mégis saras volt az út nagy része. Amúgy kellemes túra volt az utolsó pontig, viszont ott még hátra volt az út negyede és elkezdett szürkülni. Először egy vadászt láttam, aki fenn ült a lesen, aztán egy vadőr állt meg mellettem egy kis terepjáróval. Nem helyeselte, hogy ilyenkor erre járok. Pedig nem volt nálam puska, így legfeljebb az vaddisznóit erőszakolhattam volna meg. De szépen elbeszélgettünk, magyarázta az irányt, amit nem értettem, de bíztam a gps-ben. Hamarosan vaksötét lett és a bicikli lámpája alig pislákolt. A gps halvány fénye pedig elég volt ahhoz, hogy utána percekig ne lássak semmit. Egészen reménytelennek tűnt a helyzet, de aztán a telefononom lámpája beragyogta az erdőt és egy lókifutó kerítése alatt átbújva kijutottam a fűútra.

20211009_kutyus20211009_torony
20211009_útjelző20211009_útjelző2
20211009_vadlesProfil
Bali László 2021.10.03 16:03 - Megtaláltam

mazsola069 2021.09.25 19:49 - Megtaláltam
szmájlira cserélve, mától ez is rámvigyorog. :)
70 km,a végére ránk sötétedett az erdőben.

Dr.Lada 2021.09.25 19:49 - Megtaláltam
Kerékpárral elkövetve.:-)
Log később.

Zsu. 2021.09.25 14:37 - Megtaláltam
Mikulas társaságában

Mikulás 2021.09.25 14:37 - Megtaláltam
Köszönet!

Attibati 2021.09.18 15:58 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.58
Kerékpártúra a Geresdi-dombságban 75 km, 1000 méter szint.
Bátaszéken parkoltam, innen készültem bejárni a Gc20gd és a Gckpf ládákat.
AZ első két pont hamar meglett, de a 3. pontot sokat kerestem, pedig ott van az a megadott helyen. Számtalanszor végignéztem az esőbeálló korlátját, míg végül megakadt a szemem a matricán. Ezen a ponton letértem a gckpf láda kedvéért az optimális útvonalról és egy, a térképen nem szereplő földúton - a sok szint ismételt megmászását elkerülendő - a gckpk-6 pont felé vettem az irányt és - csodák - csodája - néhány száz méterre a ponttól bukkantam ki a műútra.
A gckpf-7 és gckpf-1 pontok begyűjtése után értem a multi 4. pontjához. Az erdőben egész nap egyetlen emberrel sem találkoztam, de itt a padon egy terepmotoros pihent. Előszedtem az elemozsiámat, hogy hátha elmegy, amíg eszek, de nem akart tágítani. Egy óvatlan pillanatban amíg telefonált sikerült lefényképeznem a táblát, így mehettem tovább.
Jó kis gurulás után értem az utolsó ponthoz, aminek rejtekhelye egyértelmű volt.
Remek multi volt, a gckpf ládával összekötve azért alaposan leszívta az erőmet.

Csaba & családja 2021.09.06 14:51 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.66
Megtaláltuk köszönjük a rejtést. Ismét egy csodás nap, hullámkerékpároztunk rendesen. A 4. ponton a táblát felragasztottuk.

anettnori 2021.09.04 14:37 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.42
Megvan!
[g:hu+ 2.7.14]

Biciklis teljesítést terveztem. Egész héten erősen figyeltem az időjárást, nem akartam úgy járni, mint múlt pénteken a zselici körnél, ahol gyalog is alig lehetett haladni eső után.
A korábbi logokat olvasva úgy tűnt, hogy relatíve gyorsan teljesíthető a kör bringával. Emiatt beletettem magamnak egy kis pluszt, GCKPF pontjait is belevettem. Annak 7-es pontját reggel külön megkerestem, a többi hatot ezzel az öt ponttal kombinálva hoztam össze.
Az öt pont mindegyike hamar meglett. A négyes pont a láb és az ülőke találkozásához volt becsúsztatva, gondolom a ragasztás elengedett. A láda füzetben láttam, hogy a mai napon Pogánypeti is errefelé töltötte az időt.
Ez volt az első komolyabb túrázásom errefelé, nagyon tetszett a környezet! Jövök még, jó néhány rejtés (bringás is) van még errefelé!
Végül 27 km lett 5,5 óra alatt. (Azért GCHRLB utáni jó km-es toló szakasz gyalogosan is emberes, hát még kerékpárral!)

-1-2
-3-4
-5-6
Pogánypeti 2021.09.04 13:10 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.28
Megtaláltam, köszönöm a lehetőséget. A többit majd otthonról! [g:hu 1.6.4]
Nekem 19 km-re jött ki a megtett út, mivel a végén nem mentem vissza Bátaapátiba, hanem begyalogoltam Mórágyra.
Délelőtt 9 előtt Mórágy vasútállomásnál kezdtem a túrát, onnan ballagtam be Bátaapátiba, ahonnan kis sörözés után indultam meg az 1. állomáshoz. Az út során az összes táblácskát könnyedén megtaláltam, viszont a Schleier sírnál elengedte a ragasztó, levált a padról. Ott a táblát a pad lába és az ülőke közti résben találtam meg, és oda is rejtettem vissza!!!
A láda is könnyű találat volt. Logolás és visszarejtés után besétáltam Mórágyra a Patak Csárdába, majd onnan busszal átmentem Bátaszékre csavarogni egy jót levezetésképpen...
A túra során készült képek itt nézhetőek meg.
Köszönöm a rejtést, nagyon tetszett! :)

pappcsalád 2021.08.29 14:22 - Megtaláltam

[g:hu+ 2.7.14]

Liberty 2021.08.29 14:20 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.61
Tetszett a túraútvonal, minden ponton precíz a rejtés. A Geresdi-dombságot már ismerjük, két évvel ezelőtt túrázunk erre felé, a környék ládáit felkeresve. Köszönet a rejtésért.

Bátaapáti címere
VaVi 2021.08.25 17:28 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

carmin 2021.08.22 13:25 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!

Bence2009 2021.08.21 14:59 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

V_Gabor 2021.08.20 10:18 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.52
Boldog szülinapot geocaching.hu!
GC20: 13/20

18 km bringával, 455 méter szint (egy plusz kitérővel).

Szép kis faluból indul a kör. A települést elhagyva rögtön be is mutatkozik egy kellemes kis emelkedő, szóval a kora reggeli indulás ellenére sem volt okom fázni. ;)
Túl sokat nem fotóztam (magamhoz képest) a körön, mert igen jól tekerhető és kellemes útvonal. Persze a látnivalóknál megálltam. Az egyes pontokról lentebb írtam egy tömör észrevételt.
A 4. pontnál összefutottam két bringással, kicsit beszélgettünk a gépekről, majd folytattuk az utunkat (ők velem ellentétes irányban haladtak). Később láttam még őket Szálka határában, ám ekkor én már autóval voltam.

Az utolsó ponttól, ami a láda úgy terveztem, hogy legurulok GCNRHT rejtéshez, ám ezt annál a kereszteződésnél, ahol ÉK felé kellett volna fordulni, elvetettem. Útközben egy-két multipontot érintettem, de azokat kihagytam, majd letekerem azokat is.

Nem néztem végig az eddigi statisztikákat, de érzésre ezzel a 20 km-es eseményládával végeztem a leggyorsabban.

Tetszett!

2021-08-20 10.03.24R2021-08-20 10.08.55R
2021-08-20 10.18.50R2021-08-20 10.21.44R
2021-08-20 10.28.34R
Endresz_család 2021.08.18 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.88
757.

20,8 km 5 óra 39 perc alatt, kettesben.
Mivel még friss az élmény élénk kontrasztot éreztünk a két nappal ezelőtti GC20ZD aszfalton, tűző napon 33 Celsius fokban botorkálás és a jelen 23 fok végig erdőben, árnyékban túrázás között.
Az útvonal csaknem végig kiválóan járható, mintaszerű. Csupán a 3. pont után, amikor a szekérútról letér a kék négyszög volt némi csalános egy rövid szakaszon.
A 4. pont után a zöld sávon kellemes meglepetésként ajánlom a figyelmetekbe a Tértörő-forrást, a térképen egy zöld kör ikon jelöli csupán. Egy fél autónyi gránitdarabot keressetek bal kéz felől, a túloldalán csordogál kifelé a víz.

Minden percét élvesztük, köszönjük!

Kulg76 2021.08.14 22:19 - Megtaláltam
Biciklivel jártam végig az útvonalat nagyon tetszett a teljes táv. 4km-rel a vége előtt sajnos a hátsóm defektet kapott, valószínüleg egy gyors ereszkedésnél sérült meg egy nagyobb, éles murvától. A Henrik forrásig még bírta a gumi de a hűs forrásvíz vételezése után jöhetett egy kis tolás a bátaapáti parkolóig. Ennek ellenére nagyon jól éreztem magam! Köszönöm a rejtők, Péter és Strombus áldozatos munkáját!

Zéboy 2021.08.09 15:50 - Megtaláltam

Berián 2021.08.09 15:49 - Megtaláltam

Rozlin 2021.08.09 11:35 - Megtaláltam
A jubileumi túrázós ládák közül elsőnek megkeresett ládánk. Könnyen megtalálható rejtések. Nagyon tetszett a táj és a környezet , amelyen vezetett a túra.

5N 2021.08.09 11:35 - Megtaláltam
Próbáltam a pontok alapján behatárolni,hogy merre is visz az üt,mit lehet még hozzá tervezni.Viszonylag jól sikerült eltalálni.A segítségek segítségek voltak pl a lesen lévőnél nem törtünk át 50m-t,hiába mutatott már nagyon arra a gps,mikor kellemesen úton is elértük csak egy kicsit kellett még tovább menni.Kíváncsi voltam,hogy jubileumi ajándékok lesznek-e és ugyanolyanok,mint tegnap GCXX01-ben,de itt az nem volt.Persze nem ez adja,adta az élményt,de az kellemes meglepetés volt.Nagyon jól éreztük magunkat!

TanEra 2021.08.03 16:11 - Megtaláltam
Megtaláltam! Gyalogosan, köszönöm a rejtést.

Strombus 2021.07.24 14:28 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.57
Ott voltam a rejtésnél, sőt, együtt vetettük el az elsőre tervezett útvonalat és találtuk ki ezt. Szerintem jól sikerült.

g-tabe 2021.07.15 19:21 - Megtaláltam
Megvan, köszönöm!
Jó kör volt!
Kitértünk még a GCKPF nekünk hiányzó pontjaira, így lett 23km.

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (28 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.