geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

4819. 20 éves a geocaching.hu - Geresdi-dombság (GC20GD)

Bátaapáti, Apponyi kúria

Bátaapáti, Apponyi kúria, Tárolók a kápolna tövében

Bátaapáti, Szeplőtlen fogantatás kápolna

Bátaapáti, kápolna és tárolók

Bátaapáti, Szeplőtlen fogantatás kápolna a rejtek felől

Bátaapáti, törpék a falu szélén

Panoráma a 2. ponttól

Volt falu volt templomának a tornya a 3. pontnál

Útközben a táj

Útközben a táj 2

Schleier sír a 4. pontnál

Közel a láda, dőlnek a bringák

Itt keresgélj!

Felhasználó: Péter60
Úthossz a kiindulóponttól: 20000 m
Megtalálások száma: 5

Idén ünnepli 20. születésnapját a geocaching.hu. 20 éve, 2001. június 24-én jelent meg GCeger, az első magyar geoláda. A jeles évforduló alkalmából 2 x 20 eseményláda jelenik meg: családi és túrázós kategóriákban. Ez a rejtés a túrázós kategória egyik tagja, mely 2022. június 24-ig lesz kereshető.

A túrázós ládák teljesítéséhez alkalmanként körülbelül 20 km-t kell gyalogolnod egy-egy tájegységünkben. A körtúrának csak az első pontját ismerheted meg a leírásból. Ezt megtalálva jutsz a következő pont koordinátájához és az első jelszórészlethez. Majd így tovább, egészen az utolsó pontig, összegyűjtve a jelszó minden darabját.

Röviden
5 állomásos pontról pontra multi.
Az első 4 állomáson 7x8 cm-es táblát keress, az 5. ponton a 15x10x5 cm-es ládát!
1. Eresz alatt.
2. Lesen.
3. Esőbeálló korlátján.
4. Padon.
5. Odúban.

Megközelítés
A körtúra bázisa Bátaapáti, a falu központjában itt tudsz (ingyenesen) parkolni:
 N 46° 13,314' E 18° 36,012' 144 m [GC20GD+parkoló]

Egy ritkán látogatott tájegységbe, a Geresdi dombságba hívlak ezzel a jubileumi geo-túrával. A 20 km során közel 400 m szintkülönbséget fogsz teljesíteni. A túra erdőn mezőn át végig földúton halad, lakott területet nem érint, valószínűleg nem is találkozol senkivel, érdemes tehát elemózsiával felszerelkezni.
Száraz időben kifejezetten ajánlom a bringás teljesítést. Egyedül a 3. és 4. pont közt kell számítani a ritkán járt de jelzett ösvényen párszáz méteres tolós szakaszra a magas aljnövényzet és kidölt fák miatt.
Nem szeretnélek "kézen fogva" vezetni, legyen elég annyi, hogy minden ponthoz jelzett turistaút visz.
A túra során kisebb-nagyobb kitérőkkel több ládát is begyűjthetsz.

Állomások
1. Bátaapáti, Apponyi kúria
A mai Petőfi utcát régen nem véletlenül nevezték Úri utcának. Az 1840-es években ide építette klasszicista kúriáját a szőlőműveléssel foglalkozó Apponyi család. A grófi lakrész és a vendégszobák mellett itt kapott helyet a főintéző lakása, a főerdész, a pincemester és a személyzet szolgálati épületei is. Az épületegyütteshez hatalmas présház és pincerendszer is tartozott.
Ebben a korban úri passziónak számított az uradalmi erdőben zajló nagy hajtóvadászat, amikor a grófi család tagjaival és meghívott vendégekkel teltek meg a kúria szobái. Ma az önkormányzat által felújított kúria 7 vendégszobája a turistákat várja. (Szállásfoglalás, információ: bataapati.onk@gmail.com, +36 30 643 6367)
A kúria mellett található az 1816-ban épült, fa huszártornyos, Szeplőtelen Fogantatás tiszteletére szentelt szép kis kápolna.

2. Mecseki panoráma
A kis tisztáson megpihenhetsz és gyönyörködhetsz a mecseki hegyekben.

3. A hajdani Üveghuta falu
Az erdő mélyén található kis torony a falu evangélikus templomának megmaradt része. A helyről bővebben itt tudsz olvasni: GCHRLB.

4. Schleier sír
A tetőn egy szépen gondozott sír esik utunkba.
Az I. világháború után a környező dömörkapui földek egy részét egy katona kapta meg a vitézségi címe mellé. A gazdálkodáshoz nem értett, így gazdasága néhány év alatt tönkrement. Eladta és így került a terület a Guth és Schleier családok birtokába. Schleier Henrik azt szerette volna ha halála után a saját földjébe temetik el, és ki is jelölt egy helyet családi temetőnek a háza mögötti diófás kertben. A családtagok ez ellen messze menőkig tiltakoztak, nem akartak sírokat látni a saját kertjükben. Miután a gazda meghalt 1942-ben, előkerült egy hivatalos irat a végakaratáról. A család megkönnyebbülésére ebben már egy a birtoka határán fekvő területet jelölt meg végső nyughelyéül. Ezen már senki sem vitatkozott, arra a helyre temették ahol a sír most is megtalálható. Két év múlva a feleségét is ide helyezték örök nyugalomra. A család többi tagját a háború után kitelepítették Németországba, így árván maradt a sír. Az eredeti kő az idők során tönkrement, ezért 1975-ben az unokák egy új sírkövet állíttattak és kovácsolt vaskerítést emeltek köré. A körülötte lévő tisztást azóta a Véménden élő rokonok tartják rendben, jelenleg Baumgärtner Norbert (baumgartnern nevű kessertársunk). A sír 2014. nyarán ismét teljesen fel lett újítva.

5. A láda
Mórágy külterületén egy kidőlt fa odvában találod a ládát.
Innen még 4 km a cél. Eddigre már biztosan megszomjazol. Szerencsére utadba fog esni a mindig bő vizet adó Henrik-forrás.

KRW értékelés (2 db): környezet: 5.00 rejtés: 5.00 web: 5.00 átlag: 5.00

Strombus 2021.07.24 14:28 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.57
Ott voltam a rejtésnél, sőt, együtt vetettük el az elsőre tervezett útvonalat és találtuk ki ezt. Szerintem jól sikerült.

g-tabe 2021.07.15 19:21 - Megtaláltam
Megvan, köszönöm!
Jó kör volt!
Kitértünk még a GCKPF nekünk hiányzó pontjaira, így lett 23km.

Páratlanpáros 2021.07.06 12:18 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

kupec 2021.06.28 17:17 - Megtaláltam
Ismerős táj, roppant hőség, jó rejtések.
A térkép alapos tanulmányozásval sikerült 12 km-re szorítani a gyalogos távot.
[g:hu+ 2.7.7]

16249027410281624902741032
16249027410361624902741040
Ásványvadász 2021.06.24 13:24 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.04
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]
Ma reggel úgy indultunk útnak, hogy egy-két közeli pontját megkeressük ennek a multinak, azután irány Püspökszentlászló. Az úton olvastuk Péter60 ajánlását a bicajos bejárásról. Mi nem vagyunk nagy bringások, de gondoltuk ha netán találunk Bátaapátiban bérelhető bicajt, kipróbáljuk azt és magunkat terepen. Érdeklődtünk a kisboltban, ahonnan a szemben lévő polgármesteri hivatalba irányítottak. Tőlük tudtunk bérelni kerékpárt, azt hiszem baráti áron.
Az első komolyabb emelkedőig működött a dolog, majd jól megtanultunk biciklit tolni a meredeken felfelé. Ezt majdnem a kettes pontig gyakoroltuk. Lefelé persze könnyebb volt, de gyakorlat hiányában ez nagyon félelmetes.
A harmadik ponthoz megnyugodva, megpihenve érkeztünk. Azt gondoltuk megy ez nekünk, menjünk tovább. Ez, most már tudjuk, nagy hiba volt.
A kütyüre hallgatva kicsit visszafordulva a kék körön mentünk fel a sárga háromszögig. Mi ezen a részen nulláztuk le az erőnket. Végig toltunk 2 kilométert egy feltúrt, rosszul járható emelkedőn. A sárgára felérve már sima liba volt a negyedik pont elérése.
Onnan a garmin visszafelé tervezett és mi megint hittünk neki. Nem volt nagyon vészes a ládáig. Pici gyaloglás, pici eltévedés belefért.
Amikor a ládát kinyitottuk, nagyon örültünk, hogy nincs még találata. Az első megtalálónak szánt ajándékot kivettük és ezúton is köszönjük.
Következő állomásunk a falu kocsmája volt, ahol feltankoltuk megfogyatkozott italkészletünket. Az ott pihenők tanácsára hallgatva, a műúton indultunk vissza Bátaapátiba. Alig értünk ki a főútra, a hátsó gumim teljesen lelapult. (Hurrá, hisz már csak 8 km van hátra.) Sokat tolva és kétszer kölcsön pumpával néhány kilométerig felélesztve a kereket, végre "hazaértünk".
Nagyon köszönjük ezt a hat órát, a huszonhét kilométert, a kalandot. Büszkék vagyunk magunkra, de mozdulni nem bírunk. :)

2021.06.28.
Nem szeretnénk senkit elijeszteni ettől a túrától, amit fentebb írtam a kaland része volt, nem panaszkodás. Az igazság az, hogy ha nem bénázik annyit az ember mint mi, akkor a túra sokkal rövidebb. Simán belefér 20 km-be. (Ismerve a pontok helyét a basecamp 20 alattit számolt össze.)
A lényeg, hogy ez egy körtúra, soha ne fordulj vissza. Mi minden pont után visszafelé indultunk, így rossz útvonalat választottunk a következőhöz. (A kék kör volt a lehető legrosszabb döntés.) Persze a végláda után sem kell nagy kerülővel a főúton menni a kezdetnél hagyott kocsidhoz.