geocaching.hu geocaching.hu szép kép FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum   |    belépés

1060. Füredi savanyúvíz (GCSAV)

Szekér Ernő emlékforrás

Berzsenyi Dániel emlékforrás

A kúton lévő halfej formájú kifolyó

Schneider Ferenc kút

Elhelyezés időpontja: 2004.09.03 16:00
Megjelenés időpontja: 2004.09.05 20:00
Utolsó lényeges változás: 2018.07.11 22:43
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+4V)
Elrejtők: Tomi&Julcsi
Ládagazda: acsocso
Megtalálások száma: 1392 + 7 sikertelen + 29 egyéb, grafikon

WAP
5 pontos multiláda 4 virtuális és 1 hagyományos ponttal.

1. pont: A forrás melletti, a bal oldali ismeretterjesztő tábla alján, utolsó sor 2. szava (5 betű)
2. pont: A kúton található halfejek száma. (szám)
3. pont: A kúton lévő évszám.
4. pont: A hagyományos forrás fölötti réztáblán, hidrogeológus vezeték neve. (4 betű)
5. pont: Kérlek csak akkor keresd, ha nincs a közelbe mugi! A láda 8 cm átmérőjű henger, 2 méter magasan örökzöld rejtekben találod. Segítség: Akaszd le a rejtekkel együtt :)
Alternatív jelszó: A játékszínen kb. 4 méter magasan lévő reflektorok száma. (szám)

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Leírás
Ezzel a ládával Balatonfüredre invitállak, ahol az ott található savanyúvízforrásokat ismerhetitek meg, kóstolhatjátok végig. A séta végén megismerhetitek az egyoki játékszín maradványait, és a Kiserdőt.

Megközelítés
A multiláda kezdő és végpontja nem azonos, ezért amennyiben gyalog járod végig azt javasolom, hogy az autót az 1. pont megtalálása után a 2. pontnál hagyd  N 46° 56,719' E 17° 52,416' 106 m [GCSAV+parkolo], mert ott még ingyenesen tudsz parkolni. A 3. pont közelében a 71-es főút alatti összes utca és parkoló fizetős. Amennyiben mégis úgy döntesz, hogy autóval jössz tovább és nem szeretnél a parkolásért fizetni, a legközelebb ingyenes parkoló a 71-es fölött az OTP bank mellett találod  N 46° 57,443' E 17° 53,354' 130 m [GCSAV+otp_parkolo]

A séta útvonala
Az egyes pontok tetszőleges sorrendben kereshetőek.

1. pont - Szekér Ernő emlékforrás
 N 46° 56,599' E 17° 52,026' 101 m [GCSAV-1]
Szekér Ernő újságíró, agrármérnök nevét viseli a forrás. Nevéhez fűződik számos emléktábla elhelyezése, híres emberek elhanyagolt sírjának rendbetétele, a Kiserdő védetté nyilvánítása és a források rendezése. Az igazi forrás nem itt van, itt csak egy kifolyót építettek neki, hogy elérhetőbb legyen. A forrás vízhozama 1,5 liter/perc, szabad szénsavtartalma 1618 mg/liter.
Nekem ennek a forrásnak a vize ízlik a legjobban :)

2. pont - Berzsenyi Dániel emlékforrás
 N 46° 56,714' E 17° 52,399' 99 m [GCSAV-2]
Berzsenyi Dániel vesebajban szenvedett, és betegsége enyhítésére megpróbálkozott egy füredi kúrával. Gyógyulásának emléket állítva megírta a Füredi Kúthoz című versét. A verset a 4. pontnál olvashatjátok. A forrás vízhozama 6,1 liter/perc, szénsavtartalma 1700-1900 mg/l, hőfoka 8-16 °C.

3. pont - Schneider Ferenc kút
 N 46° 57,292' E 17° 53,804' 101 m [GCSAV-3]
Schneider Ferenc erdőmérnököt közéleti és városszépítő tevékenységéért a város díszpolgárává avatták 1994-ben. Ő adományozta ezt a kutat a városnak.

4. pont - Kossuth Lajos forrás
 N 46° 57,366' E 17° 53,712' 107 m [GCSAV-4]
Az előző ponttól pár percnyire, a parttól távolodva található a Gyógy téren, az Állami Szívkórház előtt. Hét forrás fakad a kórház közelében. Hat vizét közös medencében összegyűjtve juttatják el a kórházi fürdőhöz. A hetedik forrás vize, az úgynevezett savanyúvíz folyik a Gyógy tér közepén álló kútból. Ez a legrégebben ismert forrás, vizét 1743-ban foglalta odúba Lécs Ágoston tihanyi apát. A Kossuth forrás oszlopcsarnokát 1853-ban újították fel, akkor éppen Ferenc Józsefről nevezték el. 1993-ban újabb felújítás után ismételten átadták a nagyközönségnek, Kossuth forrás néven. Vízhozama 13 liter/perc, szénsavtartalma 1700 mg/l.

5. pont - Kiserdő, játékszín
 N 46° 57,452' E 17° 53,604' 123 m [GCSAV-5]
A Kossuth forrástól észak felé indulva fel kell menni egy lépcsőn, az Árkád Hotel parkolóján átvágva máris a Kiserdőbe érkeztek. A 10 hektáros park, a 71-es főút (Petőfi S. u.) és a Szívkórház között helyezkedik el. Nevezik a város tüdejének is. Alsó részét 1792-ben, felső részét 1878-ban telepítették. Itt található az egykori Magyar Játékszín, a dunántúli első kőszínház hat megmaradt oszlopa.  N 46° 57,457' E 17° 53,655' 119 m [GCSAV+játékszín]

Jelszóképzés
A pontok sorrendjében az egyes pontokon lévő jelszórészlet, egymás után, egybeírva.

A forrásokról
Balatonfüred hírét, nagyságát évszázadok óta az itt feltörő szénsavas források és azok használata adja. Már az 1700-as évek elején a gyógyvízre megépültek az első fürdőházak. A víz összetételét 1772-ben határozták meg először, s az eredmények alapján gyógyvíznek, illetve gyógyforrásnak nyilvánították a füredi savanyúvizet. 1875-ben II. József elrendelte, hogy fürdőorvost, illetve sebészt kell kinevezni Füredre. Az első kinevezett fürdőorvos Oesterreicher Manes József lett.

A XX. századig csak három szénsavas forrást ismertek:
1. Őskút v. Fürdőforrás, a mai Szívkórház épülete alatt van, az első felhasznált forrás.
2. Kossuth Lajos forrás a mai Gyógy téren, főleg ivókúrára használták.
3. Savós forrás, a kórház épülete előtt található, melynek vizét juhtúróval keverve tüdőbetegségek gyógyítására használták.

Felhasználásuk előtt a források szabadon folytak ki a földből, eltűnve a partot övező nádasok között. A XX. században - a fent említett három forrás befogása után - Lóczy Lajos javaslatára még négy újabb kutat fúrtak. Az 1931. évi kutatások nyomán 14 helyen sikerült savanyúvizet és széndioxid kitörést kimutatni.

Ma fürdőkúra formájában főként a szív - és érrendszeri betegségek gyógyítására, a szervezet általános kimerültségének orvoslására alkalmazzák a füredi gyógyvizet. Fürdő- és ivókúrára egyaránt hatásos szív- és vérkeringési, ideg-, cukor- és gyomorbetegeknek. A füredi víz kémiai összetétele és radioaktivitása igen kedvező élettani hatású: tágítja a vérereket, javítja a szív vérellátását, és egyenletessé teszi a vérnyomást.

A füredi kúrák hatékonyságához a klimatikus tényezők - kiegyensúlyozott hőmérséklet, a csend, a jó levegő, a harmonikus szépségű táj és a tó tükrének nyugtató hatása - is hozzájárulnak.
A füredi víz jelentős ásványi anyag tartalmú, jellege szerint kalcium- és magnézium- hidrogén-karbonátos, szulfátos típusú, jelentős szabad széndioxid tartalmú (ún. savanyúvíz), amely a 74/1999. (XII. 25.) EüM. rendelet szerint ivásra és fürdővízként történő felhasználásra ásványvíznek minősíthető.

Az Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság 2001 júliusában a füredi savanyúvizet - mindhárom mélyfúrású kút esetében - "elismert, természetes ásványvíznek" minősítette.

Ládatörténet
2008.05.11. A láda újratelepítve.
2009.01.24. A törött ládát újra cseréltük.
2009.08.30. A ládát kicseréltük.
2011.05.22. A mikrót kicseréltük egy hagyományos ládára. Bízunk benne, hogy tovább marad sértetlen, mint a korábbiakban.
2014.02.22. A láda újratelepítve.
2018.04.13 a ládát átvettem rocka-tól :) köszönöm a láda eddigi gondozását!
2018.04.28 a a láda oldalát szerkesztettem (még nincs kész)
2018.07.11 A láda teljes felújításon esett át: a jelszórészletek megváltoztak, a képeket lecseréltem, megújult a rejtés.

Forrás
A szöveg nagy része az eredeti ládaoldalról.
1 játékos jelölte kedvenc ládájának

KRW értékelés (945 db): környezet: 4.61 rejtés: 4.42 web: 4.62 átlag: 4.55

Ambró 2021.11.13 18:04 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

GeoFox 2021.11.12 13:12 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! Dóri és Gábor [Geoládák v3.12.2]

monic1006 2021.10.16 15:40 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 3 web: 3 átlag: 3.67 súly: 3.76
Ez második nekifutásra lett meg!
Tavaly augusztusban már kerestük, de banális hibát vétettünk, otthoni logolásnál derült ki, hogy vmi nem oké... Persze, mert a ládát magát mi sem találtuk, pótjelszoval próbálkoztunk és nem a reflektorokat sikerült megszámlálni, hanem a kandellábereket! ????
Kérhettük volna a képek alapján az elfogadást, de hülyeségünkbe nem belenyugodván - mivel tudtuk, hogy ide még biztosan visszatérünk és lesz alkalmunk javítani a hibán - inkább kivártuk ezt a pillanatot!
Köszönjük a rejtést!

szsoutdoor 2021.10.16 15:40 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.76
Tavaly nyáron már kerestük, de rossz reflektorokat számoltunk. Most ismét arra vitt az utunk, és a keresésünk sikerrel járt, még szüreti felvonulást is láttunk. Köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

cserpaktomi 2021.10.03 09:28 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.2]

Szilviamon 2021.09.30 15:10 - Megtaláltam
Megtaláltam pótjelszóval. Hiába kerestük az utolsó ponton a ládát, sajnos nem lett meg.

Érdekesség, hogy egy közeli elektromos doboz aljára mágnesezve találtunk egy "ládát", koordináta is volt benne, meg, hogy ne vigyük el, de jelszó az nem.

Szinte biztos, hogy már nagyon rég nem szedte azt le onnan senki, mert bogarak laknak benne, na meg amúgy a benne lévő koordináta sem "ezé a ponté".

Szloi 2021.09.19 12:18 - Megtaláltam
Az utolsó pótjelszóval lett meg. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

geoládászok 2021.09.18 14:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.93
Köszönet a rejtésért! Bővebben később!
A ládázást összekötöttük, a balatoni flotta évfordulójára rendezett felvonulás megnézésével +5 múzeum is szerepelt a napi programban!
Tartalmas nap volt!

IMG_20210918_112356IMG_20210918_114143
IMG_20210918_123908IMG_20210918_113048
comcen1 2021.09.14 12:35 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.1]

GeoHobby 2021.09.10 15:39 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Fanni,
Ádám [Geoládák v3.11.3]

Melcsi86 2021.08.31 16:47 - Megtaláltam

szaboneki 2021.08.30 11:59 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a rejtést.
Az első ponton nem találtam meg a táblát. Korábbi nyaralásaink során már lefotóztuk, ezért ezeket előkeresve lett meg a jelszó részlet. Az 5. ponton sem találtuk a ládát, ezért alternatívval, de sikerült.

notam 2021.08.30 11:03 - Megtaláltam
Egy kör két nap, évforduló, köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

Nyiu2010 2021.08.28 20:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.33 súly: 1.60
Megtaláltuk! Szépek voltak a kutak, de valamelyikből csak csordogált a víz. Mellesleg a savanyú víz nem finom. Az utolsó pontot pótjelszóval találtuk meg.

szmoni 2021.08.28 16:30 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.66
Szeretem a forrásokat, tetszett.

BlackCat 2021.08.24 09:18 - Megtaláltam

Luki 2021.08.24 09:16 - Megtaláltam

Nikicsu 2021.08.22 11:51 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm. :) [g:hu 1.6.7]

timuska74 2021.08.19 16:40 - Megtaláltam

Aradi zeteny 2021.08.19 13:03 - Megtaláltam

KatoGyula 2021.08.18 12:08 - Megtaláltam KRW környezet: 4 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.26
Csak pótjelszóval lett meg sajnos,köszönjük!

Emese1k 2021.08.18 11:59 - Megtaláltam KRW környezet: 3 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.00 súly: 1.30
Alternatív jelszoval lett meg.

LionDaddy 2021.08.16 14:56 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4.5 átlag: 4.33 súly: 4.47
Balatonfüredre voltunk ma hivatalosak egy kis céges vitorlázásra és utána nem rohantunk hazafelé, hanem kicsit autóztunk-sétáltunk a városban.
A vitorlázáshoz ideális volt ez az enyhe szeles, meleg idő, de a városban sétálni már nem annyira. A séta végére megizzadtunk rendesen...
Érdekes helyeket láttunk, köszi, hogy megmutattad.

Köszi a rejtést!

20210816_144658
20210816_145208
20210816_14563620210816_145805

vadasviki 2021.08.13 19:13 - Megtaláltam

CoachDave 2021.08.10 19:18 - Megtaláltam
Megtaláltam Regnal, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.11.3]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (1428 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.