geocaching.hu geocaching.hu FAQ/cachikett
   + geoládák ~  |  + megtalálások ~  |  + felhasználók ~  |  + poi ~   |   fórum    |   belépés

4491. Sóstói Természetvédelmi Terület (GCSTT)
24 (1-20) > >>

Térkép

Ajánlott parkoló

Biciklis pihenőhely

A napozóágyak és a távcsövek

Az új stadion és torony

Elhelyezés időpontja: 2018.09.01 14:00
Megjelenés időpontja: 2018.09.01 14:55
Utolsó lényeges változás: 2020.08.06 16:26
Rejtés típusa: Multi geoláda (4H)
Elrejtők: HUNJack15 & Hippi72
Felhasználó: HUNJack15 & Hippi72
Úthossz a kiindulóponttól: 2000 m
Megtalálások száma: 186 + 4 sikertelen + 7 egyéb, grafikon

WAP: 4 pontos multiláda, az első ponton mágneslap, a második és harmadik ponton filmesdoboz, a negyedik ponton 19x14,5x5 méretű konyhai doboz. Számok a végláda nyitásához (számzár), szavak a jelszóhoz használatosak. A ládát csak a pontok megadott sorrendjében lehet teljesíteni, hiszen minden ponton egy jelszórészletet/kódrészletet és a következő pont koordinátáját fogod találni.

1. Biciklis pihenőhely
A sóstó anno táblával szembelevő párakapu alján lévő doboz belsejében
2. Bibic kilátó
Mikroláda a kukához közelebb lévő pad alján.
3. Nádi berek
Mikroláda a berek hangjai táblától jobbra lévő ferde oszlop alján mágnessel rögzítve.
4. Kócsag-kilátó
Nem szokványos rejtés a megadott koordinátán, egy tuskó közelében, egy 2 felé ágazó fa törzsén.

A ládába TravelBug nem helyezhető.

Megközelítés
Székesfehérvár megközelíthető autóval a 7-es, az M7-es, 8-as, 63-as úton, busszal Budapest, Veszprém és Sárbogárd felől, vonattal Budapest, Veszprém, Pusztaszabolcs, Sárbogárd és a Balaton irányából.
A megközelítést leginkább biciklivel ajánljuk a biciklis pihenőhelyig, tehát a láda első pontjáig. Itt az egyik biciklitárolóban hagyjuk a biciklinket és gyalog kezdjünk neki a multinak.
A multi autóval is könnyen megközelíthető. A biciklis pihenőhely mellett nemrég épült meg egy ingyenes parkoló, ezt ajánljuk, csak navigálj az első pontig és oda fogsz jutni.
A multit meg lehet közelíteni még tömegközlekedéssel is a 11, 11A, 40, 41-es autóbusszal a Sóstói temetőnél leszállva. A buszról leszállva a Sóstói stadion felé vesszük az irányt és az első lehetőségnél balra fordulunk a temető melletti utcába (Temető utca) és innen egyenes megyünk tovább kb.400 métert és már meg is érkeztünk a pihenőhelyhez. Menetrend itt található: Menetrend
Aki tömegközlekedéssel érkezik a városba és nem szeretné igénybe venni a városi tömegközlekedést annak elég hosszú sétára kell számítani hiszen a vasútállomástól és az autóbuszpályaudvartól is 1.8 km-re kb. 25 perc sétára van a multi 1. pontja.

A helyről
A terület minden nap szabadon látogatható!
A Sóstói természetvédelmi terület Székesfehérváron helyezkedik el, a város jelentős természetvédelmi területe. Természetvédelmi kezelője a Duna-Ipoly Nemzeti park Igazgatóság.

Elhelyezkedése
Sóstó természet-földrajzilag három eltérő jellegű táj határán fekszik. A terület nyugati oldalát a mocsaras Sárrét, délit az Észak-Mezőföld homokos, löszös tájai, északról Székesfehérvár város, illetve távolabb a Zámolyi-medence határolja.

Története
A Sóstó területének legkorábbi említése 1473-ból, Istvánffytól ered. Székesfehérvár mellett elhelyezkedő két legnagyobb mocsár a Sóstó és az Ingovány volt akkoriban. Nevét vizéről kapta mely sós volt pedig a Sárvíz édes vize duzzasztotta. Dr. Brigelius Máté 1713-ban vizsgálta a Sóstó vizét és a vizsgálat eredményeként alkálisót mutatott ki benne. Már az 1700-as évek közepén tervezték kiszárítását, de ez csak a 19. század második felében valósult meg, magánpénzből.
A reformkorhoz kötődő újító kezdeményezésként Székesfehérváron 1839-ben alakult meg a városszépítő állandó bizottság. Működésük kezdeti időszakában a legtöbb energiát a Sóstó szépítésére fordították.
Az 1850-60 között felvételezett II. katonai felmérés térképén a déli területrészek legeltetéses, illetve katonai hasznosítása olvasható le. A Sóstó területén természetes állapotú száraz és üde gyepeket találunk. A táj és környezetének állapota már nem természetes, jellege agrártájjá alakult.
Egy 1932-es rendezési tervben a Tavat három részre, vízi sport, halászat és strand számára alkalmas területekre osztották. A terv a tó vizének pótlására két mélyfúrású kút létesítését is tartalmazta. A II. világháború után a tó fürdőként való hasznosítása a part nádasodása, valamint a szennyvízzel történő időszakos keveredés miatt megszűnt. A város iparosodásával a Sóstó a II. világháború után, főleg az 1970-80-as években fokozatosan pusztult. A karbantartás hiánya, a szennyvíz közvetlen bevezetése miatti iszaplerakódás, a nem megfelelően gondozott nádas elpusztult szerves részeinek leülepedése, a záporok és a hóolvadások következtében történt bemosódások eredményeként gyorsult a tó feliszaposodása. A Városi szennyvíztisztító Telep korszerűsítése, illetve bővítése után Székesfehérvár város 2000. március 27-én megszüntette a mechanikailag tisztított szennyvíz Sóstóba történő bevezetését.
1999-ben a Zsombék Természetkutató Egyesület (TKE) elkészítette a Sóstó védetté nyilvánítási dokumentációját, amely 2003 januárjában lett helyi jelentőségű természetvédelmi terület.
2001 tavaszán átadták az első 5 km-es tanösvényszakaszt, 8 db információs táblával, 110 méter bürüvel és egy madármegfigyelő kilátóval a Sóstó északi medencéjében, 2002-ben 6 tábla és a sziget körül 150 méter bürü épült. 2003-ban 4 db tábla és 70 méter bürü készült el, valamint bővült a nyomvonal 1,3 km-rel. 2003-ban épült meg a nyitott erdei tanterem a szigeten, valamint a keleti és a nyugati bejáratot őrző "Kócsag-kapuk", melyeket a látogatók "zsiráfnak" becéznek. 2005 tavaszán került átadásra a Szárcsa úti bürü folytatásaként a "Kócsag-torony".
A Sóstói természetvédelmi területet 2016-2018 között rehabilitálták. Kikotorták a tómedret, biztosították a tó vízellátását, felújították a pallósétányokat, új interaktív állomások és információs táblák lettek kihelyezve. Létesült egy új látogatóközpont a sóstói stadionban és egy biciklis pihenőhely is. Emellett megépült egy 50 méter magas torony is ahol 30 méter magasan kilátó is üzemel(ni fog).

Geocachinges története
Az első ládát a területen Ati rejtette el 2002.07.29-én. Az ő ládájának a koncepciója hasonló volt a miénkhez. Hasonlóan mikroládás/rejtett pontos volt és ugyanígy 4 pontból állt. Az utolsó megtalálását 2015.05.11-én jelentették be. Majd rá pár napra a sorozatos ponteltűnések miatt a láda végleg megszűnt...
CITO
A területen tartották a GCCITO 2. akcióját 2005.04.16-án. A helyen akkor még megtalálható házikót takarították ki a szeméttől. Tudomádom szerint a ház manapság már nem áll.

A láda
Egy 2 km-es sétára invitálunk benneteket Székesfehérvár egyik legszebb és legnagyobb parkjába egy nem szokványos multi erejéig, hiszen bizonyos pontokon számokat fogsz találni melyek a végláda kinyitásához fognak kelleni.
1. Biciklis pihenőhely
 N 47° 10,414' E 18° 25,049' 111 m [GCSTT-1]
Az első ponton egy mágneslapoz fogsz találni a jelszórészlettel.
Az első pontnál található a felújított Sóstói stadion, az új 30 méter magas kilátó, biciklis pihenőhely, napozóágyak és a 200 Ft.-ért használható távcsövek.
Innen elindulunk a Piros sáv (P-) jelzésen Nyugat felé (Bíbic-les felé). Útközben megfigyelhetjük a nádasok környezetének élővilágát. Egy kb. 580 m-es séta után elérkezünk egy elágazáshoz ahol balra kell fordulni( Piros kereszt ) (P+) és egy pár méter után már meg is érkezünk a 2. ponthoz.
2. Bíbic-les
Itt is mikroládát kell keresni a kukához közelebb pad alján a sarokban
A lesre felérve a sóstó nyugati részét lehet megcsodálni, pihenni. A kilátóban interaktív módon lehet tanulni a helyi élővilág madarairól. Ha végeztünk a nézelődéssel és tanulással akkor indulhatunk tovább Dél felé. A kis ösvény olyan mintha nem is a Sóstónál lennénk hanem egy külön erdőben, pedig végig egy lápos szigeten vagyunk. Egy kb. 150 m-es séta után visszacsatlakozunk a Piros sáv (P-) ösvénybe és ezt követjük kb. 200 m-ig amíg el nem érünk egy elágazáshoz ahol balra kell fordulnunk és már meg is érkeztünk a 3. ponthoz.
3. Nádi-berek
Itt is mikroláda van kódrészlettel, de itt A Berek hangjai táblától jobbra lévő ferde tartóoszlop alján mikroláda mágnessel rögzítve.
Itt teljes egészében megmaradt a régi pihenőhely csak a körülötte lévő részt újították fel.
Felújították a pallósétányt, interaktív információs táblákat helyeztek el, új esőbeálló épült és úgynevezett "nádirigó függőszékeket" helyeztek el.
Miután megtaláltuk a kódot és kipihentük/kinézelődtük magunkat visszatérünk a piros útra és folytatjuk utunkat immár utolsó pontunk a Kócsag-kilátó felé. Kb. 250 m múlva ismét balra kell fordulnunk és onnan már csak kb. 450 m választ el minket végső célunk a Kócsag-kilátótól. Útközben lesz lehetőségünk a helyi élővilág táplálékláncáról tanulni és a kisebbeknek kipróbálni egy "másik utat" ahol a próbára tehetik ügyességüket (persze csak felügyelet mellett).
4. Kócsag-kilátó
Amint megérkezünk a Kócsag-kilátó felé vezető pallósétányhoz eldönthetjük hogy felmegyünk (ami kötelezően ajánlott) vagy megyünk rögtön a ládához hiszen a kilátóban nincs jelszórészlet. A ládához a kerítés tövében haladunk körülbelül 20 lépést, majd jobbra megyünk, ahol hamarosan a ládát találjuk. A láda kinyitásához szükséges kódokat beírjuk a megtalálásuk sorrendjében, kinyitjuk a számzárat, logolunk, (ajándékot cserélünk), felírjuk a jelszórészletet, visszatesszük és VISSZAZÁRJUK. Innen tovább indulunk a Piros sáv (P-) jelzésen és kb. 450 m múlva vissza is érünk a parkolóhoz.

Ládatörténet
2018.09.01 - A ládát elrejtettük

2018.10.13. - Nmárti az írja hogy a doboz alja le volt feszítve

2018.10.22. - Pontokat ellenőzünk,láda ajándékokkal feltöltve ;) Sajnos az alja tényleg le volt feszítve, de erre készülve hoztunk szerszámokat és sikeresen megjavítottuk

2019.07.19 - Ládakarbantartás. Minden rendben volt.

2020.03.25 környékén - A geoláda lekerült, beteg állapotban van fásítás miatt.

2020.07.12 - A láda visszanyerte eredeti formáját. A kettő eltűnt pont pótolva, a végláda újra a helyén

2020.07.18 - Az 1. pont ismét eltűnt.

Reméljük kellemes sétában volt részetek és reméljük hogy a város további látványosságait megtekintitek és a többi ládát is megkeresitek! És még azt is reméljük hogy még viszontlátunk benneteket ebben a gyönyörű városban!
Továbbá bár mi is terveztünk ide rejteni, de szeretnénk megköszönni a rejtési ötletet V_Gabornak
Emellett köszönjük zoltotnak aki már egy évvel ezelőtt elkészítette a ládatervet, de átadta nekünk a lehetőséget.
További jó keresést!

KRW értékelés (75 db): környezet: 4.77 rejtés: 4.84 web: 4.79 átlag: 4.80

- történelmi nevezetesség, várrom, épület?
 + szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni?
 - különleges látványosság, helyszín?
 - speciális koordináta-érték vagy magasság?
 + vízpart, tó/folyó, forrás van-e a környéken?
 + település belterületén van a láda?
 - van-e a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület?
 + nyugodtan ajánlanád-e télen, hóban is (megtalálható-e)?
 - ajánlanád-e a környéket nyáron a legnagyobb kánikulában is?
 - hegyen, csúcson, nagy dombon van-e a láda (a környékhez képest)?
 - megközelíthető-e járművel néhány száz méteren belül?
 + a javasolt kiindulóponttól elérhető-e fél órán belül?
 + babakocsit toló család induljon-e a láda keresésére?
 + kisgyermekkel, nagyszülőkkel is elérhető helyen van?
 - igénybe veszi-e a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos)?
 - a láda megszerzéséhez kell-e sziklát mászni (gyerek a nyakban kizárt)?
 - sötétben ajánlanád a láda felkeresését?
 - van-e a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb.?
 - szokatlan méretű/alakú-e a láda (az ajándékok miatt fontos)?
 + el tudok-e menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyhatom)?
 + GPS nélkül is érdemes megkeresni
 + kereshető minden évszakban
 + kereshető 24 órában
 - a látnivalóért fizetni kell

Twini 2020.09.27 14:36 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4 web: 4 átlag: 4.17 súly: 3.42
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.6.0]

HRita 2020.09.20 12:41 - Megtaláltam

matyas94 2020.09.19 16:23 - Megtaláltam
Megtaláltuk. A LÁDA nem ott van ahol a lleírás írja!!!!!!!!!!!!!! [Geoládák v3.6.0]

csehipest 2020.09.12 04:11 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

seekers 2020.09.05 13:47 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.00
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! szuper lada!! nagyon ajanlom! [Geoládák v3.6.0]

zoltot 2020.08.28 16:38 - Megtaláltam
TFTC!

Pety&Poty 2020.08.20 14:21 - Megtaláltam
Köszönjük a rejtést!

Üdítően hatott ez a multiláda.

nbjimmy 2020.08.20 12:59 - Nem találtam meg
Nem találtuk meg a ládát. Kép alapján kérném az elfogadást. Köszönöm! Maga a hely nagyon szép a látogató központban is nagyon kedvesek voltak. Viszont a stadion kicsit illúzió romboló a háttérben! De ez ugye nem a rejtő "hibája"!

Screenshot_2020-08-20-12-54-51-747_com.tamaspetro.geocachinghuIMG_20200820_123629
patmik 2020.08.17 17:21 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.48
Az utolsó ponton a ládát nem találtul meg :( pedig a kód is már megvolt. Kíváncsiak lettünk volna a számzáras megoldásra... [Geoládák v3.5.3]

[Jóváhagyta: HUNJack15 & Hippi72, 2020.08.21 23:30]

20200817_17332820200817_173018
Mary&Advent 2020.08.16 14:59 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszi a rejtést.

Evila 2020.08.16 14:59 - Megtaláltam
Szép a hely, jók a rejtések. Köszönjük!

BoViKa 2020.08.15 15:55 - Megtaláltam
Csodás hely, klassz kirandulas volt! Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.5.3]

Kékvirág100 2020.08.10 17:10 - Megtaláltam

James
[g:hu+ 2.2.11]

HUNJack15 & Hippi72 2020.08.06 16:27 - Egyéb
Az első pont pótolva, az utolsó pont megjavítva.

Szagos müge 2020.08.05 16:12 - Megtaláltam
Nem zárható a láda.

targonczas 2020.08.02 18:03 - Megtaláltam
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.2.11]

Sajnos a lada őrzője nyitott állapotban megadta magát.

evus444 2020.07.31 18:23 - Egyéb
Nagyon nehezen, de az egyik ügyes kislányomnak köszönhetően megtaláltuk :)A jelszót nem fogadja el a rendszer.

PEx2 2020.07.31 12:10 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4a]

DSS és Szandra 2020.07.26 13:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.55
Megtaláltuk, köszi a rejtést. :)

ésKata 2020.07.18 13:41 - Megtaláltam
5-ször visszadobta a bejelentést, pedig ugyanezt írtam be...
Tetszett a Sóstói tanösvény és a környezet, amit valóban érdemes volt rendbe tenni, de hatalmas munka is lehetett. Nekem nagyon tetszett volna, ha lett volna valami ladik és közelebb lehetett volna menni, de természetesen megértem, hogy azzal zavartuk volna a madarak költő- és élethelyét. Nagyon jó, hogy a madárhangokkal is meg lehetett ismerkedni. Kirándulókkal, sétálókkal találkoztunk, de nem volt zavaróan nagy tömeg. Köszönet a rejtésért!

Zergi 2020.07.18 13:41 - Megtaláltam
Fogtam! [g:hu 1.6.5]
Az első pontnál csak a mágneses filmes doboz acél ellendarabját találtuk meg. Tovább rejtői segítséggel mentünk.
Jó időt sikerült kifognunk ehhez az élvezetes sétához! Nem volt hőség és nem is esett az eső. A tó körül sikerült szépen rendezett állapotokat teremteni. Remélem ez így is marad sokáig és a tó vízellátása is biztosítva lesz hosszú távon!

Holba3 2020.04.05 12:19 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

mucik 2020.03.08 17:00 - Megtaláltam

Egoland 2020.03.07 17:07 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.91
Megtaláltam, köszönöm az ötletes rejtést! [Geoládák v3.3.2]

A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (197 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

A geocaching.hu megnevezés és a kapcsolódó logo bejegyzett védjegy.
Kereskedelmi célú felhasználásuk csak a tulajdonosok hozzájárulásával lehetséges.