Röviden
Egy 2 állomásból álló multi geoládázásra invitállak Pápára.
Mindkét helyszínen fizikailag megtalálható a jelszórészlet.
1. pont MiG-21 emlékmű
A jelszó első része egy fém villanyoszlopon található meg, kb 1,5 m magasságban. Fém lapkát keress. (9 karakter)
N 47° 19,278' E 17° 26,801' 180 m [GCPME-1]
2. pont Ejtőernyős emlékmű
A jelszó második részletét az ejtőejnyős emlékmű mögötti, félkör alakú fal peremének az alján találod meg. Fém lapkát keress (6 karakter)
N 47° 19,660' E 17° 27,358' 180 m [GCPME-2]
Jelszóképzés:
Második pont jelszórészlet után írjuk az első ponton talált jelszórészletet, így kapjuk meg a jelszót.
Megközelítés
Autóval legegyszerűbben a Tesco parkolóból közelíthető meg, itt ugyanis ingyen tudunk parkolni, illetve véleményem szerint ebből a szögből néz ki a legjobban a műemlék. :)
Sötétben is jól mutat, piros fény világít a pilótafülkében ha leszáll az éj.
N 47° 19,287' E 17° 26,894' 180 m [GCPME+Parkoló]
Aki busszal érkezik, neki se kell sokat gyalogolnia ugyanis a Tesconál van buszmegálló.
Menetrend tervezése
N 47° 19,302' E 17° 26,966' 180 m [GCPME+Buszmegálló]
Leírás
1. pont MiG-21 emlékmű
2018. december 9-én emelték talapzatára a Celli úti körforgalomban a 4605 oldalszámú, egykor Pápán szolgált MiG-21-es vadászrepülőgépet. Az emelésre előkészített repülőgéppel hajnali három óra után indult útnak a konvoj és valamivel négy óra után ért a közel 9 méter magas nyersbeton tartóoszlophoz. A gépet ekkor akasztották a darura, ám az egyre erősödő szél miatt az emelést elhalasztották.
A MiG-21-es talapzatra emelését nem sokkal 10 óra után kezdték meg, ám a művelet során
amikor a repülőgép már több méter magasságban függött, az egyik első függesztőcsavar eltörött, így a gépet vissza kellett helyezni a földre. A szakemberek ezt követően kicserélték a csavart és így már zavartalanul helyére tudták emelni a 3,3 tonnás, 7 méter fesztávolságú repülőgépet.
A MiG-21-es volt hazánk meghatározó, 1962 és 2000 között rendszeresített vadászgépe, így méltóképpen reprezentálja a katonai repülést. A 4605-ös oldalszámú MiG-21 MF 1971-től 1977-ig repült Pápán, majd 1990-ig Kecskeméten. (Az 1971 augusztus 28-i üzembe helyezés után, október 14-én állt rendszerbe Pápán, a 4605.oldalszámú MiG-21MF. ) Utolsó repülését 1990. április 4-én teljesítette szolnoki leszállással, ezután Szolnokon, a Repülő Műszaki Főiskolán oktatási segédletként szolgálta a hallgatók képzését. Évtizedeken átívelő szolgálata alatt összesen 1764 órát és 51 percet repült, 2999 leszállással.
2. pont Ejtőernyős emlékmű
Pápa városát tekinthetjük a magyar ejtőernyőzés bölcsőjének, így Pápához kötődik az első ejtőernyős emlékmű felállítása is.
A magyar ejtőernyőzés máig legnagyobb és legszörnyűbb katasztrófája 1941. április 12-én következett be. Az ejtőernyős harccsoport vezérgépe a felszállás közben feltehetőleg műszaki hiba miatt lezuhant. A katasztrófa következtében a zászlóalj legendás hírű parancsnoka
vitéz Betralan Árpád őrnagy 15 fő ejtőernyős katonájával, Kelemen Károly repülő századossal, a repülőgép parancsnokával, Bene László repülő főhadnagy pilótával, és két fő repülő katonával hősi halált haltak.
A katasztrófa után egy évvel 1942. május 31-én Hősök vasárnapján két remekbe szabott emlékművet avatták fel a pápai repülőtéren a hangárok mellett, egyet az ejtőernyős katonáknak és egy másikat a repülő katonáknak emléket állítva. Az ejtőernyős emlékművön elhelyezett fekete márványtáblára az 1941. április 12-i áldozatokon kívül felvésték mindazon bajtársaik neveit is, akik a kiképzés közbeni ejtőernyős ugrások közben vesztették életüket.
Az elkészült emlékművek a háború végéig a pápai repülőtéren álltak, a háború után az emlékműveknek nyoma veszett. Sorsuk máig ismeretlen!
A nyolcvanas évek végén az újjászerveződő pápai ejtőernyős közösségben felmerült, hogy az eltűnt ejtőernyős emlékmű helyett, egy újat kellene felállítani, az elhunyt bajtársaknak ezzel is méltóképpen emléket állítva számukra. Az elkészült új emlékmű, szinte teljesen megegyezett az 1942-ben felállítottal. A Magyar királyi vitéz Bertalan Árpád 1. Honvéd Ejtőernyős Ezred és Szállítórepülő Század II. világháborús tetteinek és hősi halottainak emlékére 1992. szeptember 12-én került sor az emlékmű felavatására. Pápa város önkormányzata jelentős részt vállalt az előkészületekben, a tervek elkészítésében és kivitelezésében. Az emlékmű avatása nagyszabású ünnepséggel, katonai tiszteletadással, egyházi szertartással és ejtőernyős ugrásokkal történt. A nem éppen veszélytelen ugrást az emlékmű elé az útkereszteződésbe, ahol az épületeken kívül még nagyfeszültségű távvezetékek is nehezítették a feladatot két kiváló tapasztalt ejtőernyős tiszt Janovics Ferenc őrnagy és Méhész Sándor főhadnagy hajtotta végre. Az emlékművet az önkormányzat által adományozott területen, a Huszár lakótelep melletti kis téren állították fel.
Az emlékmű hányatott sorsa sajnos tovább folytatódott. 2007 márciusában a pápai szervezet tagjai egyik napról a másikra döbbenten vették tudomásul, hogy a környéken épülő bevásárlóközpont miatt az ejtőernyős emlékművet is elbontották. Mivel a közelben lévő útkereszteződést körforgalommá alakították át és a kiszélesített nyomvonalnak útjában állt az ejtőernyős emlékmű, melyet előzetes tájékoztatás nélkül távolítottak el addigi helyéről.
A félreértések tisztázása és a körforgalom építésének befejezése után, 2007. szeptember 15-én egy formájában teljesen megújult, a tervező szerint korszerűbb, szebb emlékművet avattunk fel az elbontott emlékműtől néhány méterre. Az emlékmű környezete is térkő burkolatot kapott, így méltóbb környezetben lehet a megemlékezéseket megtartani.
Forrás
A MiG-21-es búcsúrepülése - Pápa, 2000. augusztus 24.
Volt egyszer egy MiG-21, -23, és Szu-22 harci repülőgépflotta - Pápa 2001
Megtisztították a pápai MiG-21-es emlékművet
Az első ejtőernyős emlékmű története dióhéjban