A ládába TravelBug helyezhető. Megközelítés
Királyréten a parkolási lehetőségért N 47° 53,700' E 18° 58,660' 260 m [GCKBK2+1parkoló] fizetni kell. Amennyiben a túratávból szeretnénk faragni (~2km), akkor a drágább Cseresznyefa parkolót is igénybevehetjük N 47° 54,650' E 18° 56,390' 420 m [GCKBK2+2parkoló].
Bármelyikből is indulunk a P- jelzésen kell haladnunk Magas Tax felé. A nyiladékon haladva hamarosan elérjük az egykori kisvasút nyomvonalát N 47° 54,910' E 18° 56,395' 535 m [GCKBK2+1letérés] melyet szinte a célig követhetünk. A ritkán járt úton másfél kilométernyi séta után jutunk el az egykori hídhoz, és a főépület maradványához N 47° 55,605' E 18° 56,350' 605 m [GCKBK2+2letérés]. Innen már csak egy keskeny, benőtt csapást kell követnünk az egykori bánya bejáratáig, ahol a doboz lapul.
Biztosan vannak olyan bringások, akiknek ez csak egy laza edzés, de szerintem az út nem bringabarát.
Ilona-bánya
A 19. században robbanás szerű fejlődésnek indult a világ. A technika fejlődése megkövetelte a nyersanyagok intenzívebb kitermelését az ötletek megvalósításához. A természeti kincsek megszerzéséhez meg kellett találni a megfelelő lelőhelyet, és meg kellett oldani a kitermelt kincs elszállítását is.
Királyrét közelében, a 20. század elején több keskeny nyomtávú vasút (kisvasút) épült. A vonalak a kő, fa és vasérc kitermelését szolgálták.
1924-től Hoffer Kunó, a Királyréti Uradalom és Ipartelepek Rt. tulajdonosa fejlesztette a környék infrastruktúráját. A keskenynyomtávú vonalak a verőcemarosi állomásig juttatták el a kitermelt anyagot.
A kőbányák egyikét feleségéről, Dessewffy Ilonáról nevezte el. Az innen kitermelt bazaltot - vagy inkább andezitet - leginkább utak építéséhez használhatták.
A második világháború idején a termelés megszűnt, és a vasúti szárnyvonalat is felszámolták. Napjainkban a benőtt töltés nyomait követve juthatunk el az egykori bányaudvarig, ahonnan láthatjuk a közel húsz méter magas kőfalakat.
Andinak fájt a térde ezért otthon maradt, helyette az ikertesója kisért el a mai napon.
Kellemesen fagyos időben, nem volt sár!, kerestük meg ezt a ládát. Ekkor már a nap is elkezdett néha kisütni. Szerintem a láda kissé el van mérve, ezért a kőgörgetegen kapaszkodtunk fel, de persze nem ott van a láda, az egy kényelmes helyen található.
Megtaláltuk! 🙂
A Városra rátelepedett a köd, úgy gondoltuk, és láttuk is a kamerákon, hogy a Börzsönyben tiszta idő van. Igy indultunk neki egy rövid túrának aminek célja a királyrét környéki kőbányák voltak. Acseresznyefa parkolóig autóztunk, a parkolási díj már 3.000 Ft. Innét részben jelöletlen utakon rugdostuk az avart a két bányáig.
Vége egy 8,5 km túra lett a 1-2 fokos száraz időben.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v4.0.3]
Többször is kihagytuk már ezt a ládát a Cseresznyefa parkolóból indított Nagy-Hideg hegyi kirándulásaink során, most kifejezetten ezt a ládát vettük célba. A Bükkbe tervezett jövő heti ládázós hétvégére készülve üdítő élmény volt az őszi erdő látványa különösen a jelzetlen szakaszokon. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.1]
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
Mikor már közelítettünk a bányához kőverődéseket hallottunk, beérve a bányaudvarra, tőlünk megijedő muflonokat láttunk, akik nagyon gyorsan felértek a tetőre és onnan néztek le ránk. Nagyon régen láttam muflonokat az erdőben, látszik milyen háborítatlan ez a hely.
Éppen útba tudtam ejteni a környéket, kerestem, és szerencsére meg is találtam a ládát. Köszönöm a rejtésbe fektetett munkát, mely felhívta a figyelmemet erre a helyre! Bővebben később. Tamás [Geoládák v4.3.0]
Na itt viszont sohasem jártam még, pedig sokat barangolunk a Börzsönyben. És lehet, hogy nem is tévedtem volna ide, ha nincs itt egy rejtés. A GCKBK3 felől érkeztünk, és részben úttalan úton közelítettük meg a helyet. Ez a bánya is tetszett. Talán még vadregényesebb, mint az előző. A láda helye egyértelmű, a műholdjelek pedig egy kicsit odébb navigáltak volna.
Tovább a Taxi nyiladékig a jelzetlen úton mentünk a völgyet követve, amin régen valószínűleg a szállítójárművek is jártak. A bánya előtt egy régi vas alkatrész hever az út közepén, nem tudtam megállapítani, minek a darabja lehetett, az elvitelét pedig nem vállaltam. ;)
Csodás nap volt!
Az utóbbi másfél évben megjelent 6 rejtést jártam végig egy 20 km-es körön. majd ezer m emelkedéssel. Néhány meredek átvágást is be kellett iktatni, hogy beleférjek a menetrend adta 5 és fél órás időkeretbe.
Egyik hely sem adott "hűha!" élményt, de a túra felettébb jól esett.
Megvan, köszi!
Királyrét - Magas-Taxi rét kutyás körtúrán a kék kereszten mentünk fel a rétig, a volt turistaház láttán szomorúan konstatáltuk, hogy egy ennyire szép helyen lévő és ilyen jól megközelíthető házat ennyire hagynak lerohadni, majd innen tovább a nyomokban, vagy sehogy sem létező utakon az erdőn-patakon át elértük az Ilona-bányát. Szeretem a ilyen meneteket, az erdő nagy része ráadásul nagyon szép errefelé.
Körülnéztünk a bányaudvaron, majd ismét csak át a patakon és az alig használt földúton elmentünk a pirosig. Az utolsó pár száz métert már használják - farakodónak, így térdig ér a sár, az erdőben lehet kerülni.
A doboz a helyén, tetejének két sarkát már összetörték a rápakolt kövek, de egyelőre nincs beázva.
A Cseresznyefa parkolóból körtúráztam egy jót. A piros jelzésről letérve senkivel sem találkoztam. Sok fotót csináltam a patakról, jégről, jégcsapokról, hóolvadásról és egy szarvasrudliról. A kőbánya után a felfelé vezető út valóban eléggé esetleges, köves, vízátfolyásos, fakidőléses, de kell néha a kihívás.
Ma azért indultunk útnak, hogy jégharangokat fotózzunk. Az elmúlt időszak csapadékossága és a mostani hideg remekül megágyazott a képződésüknek. Az volt a terv, hogy a Bagoly-búkki-patak mentén felmegyünk az Ilona-bányáig és közben nézzük a patakmedret. Annyira sok és szép képződmény volt, hogy az 5 kilométeres utat 2 óra alatt tettük meg. Nem sokkal a bánya előtt merült le a gps-em, de képek alapjan is simán megtaláltam a dobozt. A bányából kitermelt anyag sem kőzzettanilag, sem sztratigráfiailag nem jelentős. Sőt, nem is a leírásban jelzett bazalt, hanem andezit (igaz, annak a bázikusabb verziója). A legérdekesebb a jó 4 méteres jégcsap-zuhatag volt.