A ládába TravelBug helyezhető. Megközelítés
Királyréten a parkolási lehetőségért N 47° 53,700' E 18° 58,660' 260 m [GCKBK2+1parkoló] fizetni kell. Amennyiben a túratávból szeretnénk faragni (~2km), akkor a drágább Cseresznyefa parkolót is igénybevehetjük N 47° 54,650' E 18° 56,390' 420 m [GCKBK2+2parkoló].
Bármelyikből is indulunk a P- jelzésen kell haladnunk Magas Tax felé. A nyiladékon haladva hamarosan elérjük az egykori kisvasút nyomvonalát N 47° 54,910' E 18° 56,395' 535 m [GCKBK2+1letérés] melyet szinte a célig követhetünk. A ritkán járt úton másfél kilométernyi séta után jutunk el az egykori hídhoz, és a főépület maradványához N 47° 55,605' E 18° 56,350' 605 m [GCKBK2+2letérés]. Innen már csak egy keskeny, benőtt csapást kell követnünk az egykori bánya bejáratáig, ahol a doboz lapul.
Biztosan vannak olyan bringások, akiknek ez csak egy laza edzés, de szerintem az út nem bringabarát.
Ilona-bánya
A 19. században robbanás szerű fejlődésnek indult a világ. A technika fejlődése megkövetelte a nyersanyagok intenzívebb kitermelését az ötletek megvalósításához. A természeti kincsek megszerzéséhez meg kellett találni a megfelelő lelőhelyet, és meg kellett oldani a kitermelt kincs elszállítását is.
Királyrét közelében, a 20. század elején több keskeny nyomtávú vasút (kisvasút) épült. A vonalak a kő, fa és vasérc kitermelését szolgálták.
1924-től Hoffer Kunó, a Királyréti Uradalom és Ipartelepek Rt. tulajdonosa fejlesztette a környék infrastruktúráját. A keskenynyomtávú vonalak a verőcemarosi állomásig juttatták el a kitermelt anyagot.
A kőbányák egyikét feleségéről, Dessewffy Ilonáról nevezte el. Az innen kitermelt bazaltot - vagy inkább andezitet - leginkább utak építéséhez használhatták.
A második világháború idején a termelés megszűnt, és a vasúti szárnyvonalat is felszámolták. Napjainkban a benőtt töltés nyomait követve juthatunk el az egykori bányaudvarig, ahonnan láthatjuk a közel húsz méter magas kőfalakat.
Andinak fájt a térde ezért otthon maradt, helyette az ikertesója kisért el a mai napon.
Kellemesen fagyos időben, nem volt sár!, kerestük meg ezt a ládát. Ekkor már a nap is elkezdett néha kisütni. Szerintem a láda kissé el van mérve, ezért a kőgörgetegen kapaszkodtunk fel, de persze nem ott van a láda, az egy kényelmes helyen található.
Megtaláltuk! 🙂
A Városra rátelepedett a köd, úgy gondoltuk, és láttuk is a kamerákon, hogy a Börzsönyben tiszta idő van. Igy indultunk neki egy rövid túrának aminek célja a királyrét környéki kőbányák voltak. Acseresznyefa parkolóig autóztunk, a parkolási díj már 3.000 Ft. Innét részben jelöletlen utakon rugdostuk az avart a két bányáig.
Vége egy 8,5 km túra lett a 1-2 fokos száraz időben.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v4.0.3]
Többször is kihagytuk már ezt a ládát a Cseresznyefa parkolóból indított Nagy-Hideg hegyi kirándulásaink során, most kifejezetten ezt a ládát vettük célba. A Bükkbe tervezett jövő heti ládázós hétvégére készülve üdítő élmény volt az őszi erdő látványa különösen a jelzetlen szakaszokon. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.1]
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
Mikor már közelítettünk a bányához kőverődéseket hallottunk, beérve a bányaudvarra, tőlünk megijedő muflonokat láttunk, akik nagyon gyorsan felértek a tetőre és onnan néztek le ránk. Nagyon régen láttam muflonokat az erdőben, látszik milyen háborítatlan ez a hely.
Éppen útba tudtam ejteni a környéket, kerestem, és szerencsére meg is találtam a ládát. Köszönöm a rejtésbe fektetett munkát, mely felhívta a figyelmemet erre a helyre! Bővebben később. Tamás [Geoládák v4.3.0]
Na itt viszont sohasem jártam még, pedig sokat barangolunk a Börzsönyben. És lehet, hogy nem is tévedtem volna ide, ha nincs itt egy rejtés. A GCKBK3 felől érkeztünk, és részben úttalan úton közelítettük meg a helyet. Ez a bánya is tetszett. Talán még vadregényesebb, mint az előző. A láda helye egyértelmű, a műholdjelek pedig egy kicsit odébb navigáltak volna.
Tovább a Taxi nyiladékig a jelzetlen úton mentünk a völgyet követve, amin régen valószínűleg a szállítójárművek is jártak. A bánya előtt egy régi vas alkatrész hever az út közepén, nem tudtam megállapítani, minek a darabja lehetett, az elvitelét pedig nem vállaltam. ;)
Csodás nap volt!
Az utóbbi másfél évben megjelent 6 rejtést jártam végig egy 20 km-es körön. majd ezer m emelkedéssel. Néhány meredek átvágást is be kellett iktatni, hogy beleférjek a menetrend adta 5 és fél órás időkeretbe.
Egyik hely sem adott "hűha!" élményt, de a túra felettébb jól esett.
Megvan, köszi!
Királyrét - Magas-Taxi rét kutyás körtúrán a kék kereszten mentünk fel a rétig, a volt turistaház láttán szomorúan konstatáltuk, hogy egy ennyire szép helyen lévő és ilyen jól megközelíthető házat ennyire hagynak lerohadni, majd innen tovább a nyomokban, vagy sehogy sem létező utakon az erdőn-patakon át elértük az Ilona-bányát. Szeretem a ilyen meneteket, az erdő nagy része ráadásul nagyon szép errefelé.
Körülnéztünk a bányaudvaron, majd ismét csak át a patakon és az alig használt földúton elmentünk a pirosig. Az utolsó pár száz métert már használják - farakodónak, így térdig ér a sár, az erdőben lehet kerülni.
A doboz a helyén, tetejének két sarkát már összetörték a rápakolt kövek, de egyelőre nincs beázva.
A Cseresznyefa parkolóból körtúráztam egy jót. A piros jelzésről letérve senkivel sem találkoztam. Sok fotót csináltam a patakról, jégről, jégcsapokról, hóolvadásról és egy szarvasrudliról. A kőbánya után a felfelé vezető út valóban eléggé esetleges, köves, vízátfolyásos, fakidőléses, de kell néha a kihívás.
Ma azért indultunk útnak, hogy jégharangokat fotózzunk. Az elmúlt időszak csapadékossága és a mostani hideg remekül megágyazott a képződésüknek. Az volt a terv, hogy a Bagoly-búkki-patak mentén felmegyünk az Ilona-bányáig és közben nézzük a patakmedret. Annyira sok és szép képződmény volt, hogy az 5 kilométeres utat 2 óra alatt tettük meg. Nem sokkal a bánya előtt merült le a gps-em, de képek alapjan is simán megtaláltam a dobozt. A bányából kitermelt anyag sem kőzzettanilag, sem sztratigráfiailag nem jelentős. Sőt, nem is a leírásban jelzett bazalt, hanem andezit (igaz, annak a bázikusabb verziója). A legérdekesebb a jó 4 méteres jégcsap-zuhatag volt.
Ma egy baráti, bejgli égető túrát tettünk a Börzsönyben. Az új ládák megkeresése volt a terv, melyet a patakok magas vízszintje miatt nem sikerült maradéktalanul teljesíteni, de legalább lesz még egy plusz ok ide visszajönni máskor is.
A Cseresznyefa parkolóban hagytuk a kocsikat, innen gyalogoltunk egy 8km-es kört első etapban. Jó sok víz van most mindenhol. Azúton is folyt lefelé szépen. Az Inóci kőbánya (GCKBK3) felkeresése után vettük célba ezt a ládát. Kellemes, sokszor napos úton értük el a bánya peremét. Egy kis magaslaton szépen megreggeliztünk, majd megkerestük a ládát.
A láda rejtetlenül, az avarba hevert, a rejtekétől jónéhány méterre. A széle meg is volt rágva, szóval valami állat játszadozhatott vele. De a tartalma sértetlen volt. Visszarejtettük az eredeti helyére.
A bánya tatszett! Bementünk a bányaudvarba lőni néhány képet, majd vissza a kocsikhoz.
Karácsony utáni bejgli ledolgozó túra keretében érkeztünk a Börzsönybe Mira, Gábor66, Mekett, lelcache, Fidorka, scele és radpeter társaságában. Rég nem látott mennyiségű víz van a patakokban, így az átkelésekkel akadt némi probléma, de összességében nagyszerű túra kerekedett belőle.
A ládát a rejtekhelyéről kitúrva, megrágcsálva találtuk. Visszatettük a vélt helyére.
Perőcsény felől indultam. Across the Börzsöny. Királyrétre érkeztem. GCpant és gcehaz begyűjtése után felkapaszkodtam a Rakodó nyeregbe.
Innen könnyű lefelé menet az Ilona-bányához. Persze a tetejéhez közel érkeztem és itt a kőmezőn kellett leóvatoskodnom a bejáratához, amiből kettő is van. Újabb hegymenet a P turistaútig. Majd egy könnyű séta az aszfaltúthoz.
Az új börzsönyi ládákat fűztem fel egy körtúrára. A Magas-Taxi turistaház felől közelítettem meg egy igen rossz úton. Sosem jártam még ennél a bányánál. Tetszett a kőfejtő és előtte az épületrom is. A rejtekadó kő egyértelműen beazonosítható, a doboz rendben, nagy köszönet a rejtésért!
Ma a négy új börzsönyi ládát vettem célba. Az Inóci kőbánya után a hegyet megkerülve egy jól járható erdészeti úton jutottam el az Ilona-bányához. A végső megközelítésben az ajánlott kerülő út helyett átvágtam a most alig csordogáló patakon, kicsit kerültem a a bányaudvarra vezető ösvényig (mert direktben meredek és köves) és megtaláltam a ládát. Ez a "További segítség" opció nem túl jól van kitalálva, mert a GPS letöltésben nem segít (vagy valamit nem jól csináltam), és ha nincs térerő, akkor szívás ... és ez nem is ennél a ládánál volt igazán kritikus ... :)
Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Királyrét túra a négy új láda érintésével.
A Királyrét környéki pontok után a Taxi-nyiladékon caplattam felfelé, majd letértem a láda irányába vezető két csapás közül a lentebbire. A térkép nehezen járhatónak harangozta be, de azért annyira nem volt vészes, csak fatörzseket kellett átlépkedni helyenként. A GPS a ládánál eleinte húsz méteres távolságot jelzett, majd valószínűleg javult a vétel, ugyanis később már csak öt métert írt.
Logolás után a patak mentén mentem tovább a Nagy-Hideg-hegy felé.
Királyrét - Nagy Hideg-hegy - Inóc körtúra az új geoládák felkeresésével. Lenyűgöző a bánya nagysága, mivel jelzett utaktól viszonylag távol van, geocaching nélkül sohasem jutottam volna el ide.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.0.3] Jó kör volt.
Bajdázói kőbánya (GCKBK1), Ilona-bánya (GCKBK2), Inóci kőbánya (GCKBK3)és a szokolyahutai vasércbányászat emlékei (GCFeKr) pontokat fűztük föl egy jó kirándulásra, ebben a sorrendben.
A Bajdázói kőbánya (GCKBK1) pontot elhagyva jelöletlen, de izgalmas útvonalon folytattuk utunkat eleinte a Bagoly-bükki patak mellett, majd mikor rossz irányba hajlott, rátértünk a Taxi-nyiladékra. Onnan szintén jelöletlen úton érkeztünk a hídromhoz, majd a bányához. Ez tetszett a legjobban. Eldugott hely, amiről nem gondoltam, hogy látogatható.
A köveken ülve ebédeltünk a csendben. Közben Valaki feltűnt egy pillanatra, de sietve távozott is.
A láda koordináták 18 méterrel arrébb mutatnak. Ha nem a kütyüt nézed, akkor nagyobb eséllyel találod meg a dobozt, ami szerintem itt van:
É 47°55.561
K018°56.470
e-MTB találat 90 km Dunakesziről. Örültem az új Királyrét környéki pontoknak, egyesével fogom levadászni őket, legalább lesz kerékpáros uticél minden napra. A legnehezebbel, az Ilona-bányával kezdtem. A Csereszneyefa parkolóig a megszokott műúton jöttem, majd a Nagyhideg-hegyi zúzottköves úton tekertem az első hajtűkanyarig, ahol áttértem a piros sáv jelzésre, amin az első útpontig mentem. A gép jól bírta a sziklamászást. A letérés után a jelzetlen, enyhén emelkedő erdei úton haladtam a második fordulópontig. Ez az út bringával elég jól járható, csak egyes szakaszokon a hirtelen felbukkanó kövek jelentenek nehézséget. A bringát lezártam mintegy 150 méterre a ládától, az út hátralevő részét gyalog tettem meg. A GPS mitegy 20-22 méterre kalauzolt a ládától, a nyomokból ítélve mások is a rézsü szélén keresgéltek, minden nagyobb kő ki volt fodítva a helyéről. A kulcsszó: "a bánya bejáratánál" bekukkantottam a bányaudvarra is: impozáns a bánya mérete.
Cseresznyefa parkoló felől az alsó úton közelítettünk. Gyors találat után a patak mentén, jelöletlen ösvényen mentünk tovább a taxi turista ház, majd a KBK3 felé.
Kocsival feljöttünk a Cseresznyefa parkolóig.
Három napos kirándulás Börzsönyben, GC45FV Geocaching Fesztivál és Verseny keretében begyűjtve.
Gratulálok a rejtéseidhez, köszi szépen a lehetőséget.
Verseny után Hiúz-ház - Ilona-bánya - Taxi-rét - Inóci-bánya - Hiúz-ház.
A koordináták 15-20 méterrel arrébb mutatnak, nagy kő is sok van erre, de a láda kilátszott a kő alól
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! GC45FV-vel párhuzamosan megkerestük. Tuhu térképen lévő "alsó" úton mentünk a láda felé, nem mentünk fel a jelzésen a ládaoldalon jelzett elágazásig. Gyalogosan, de nem rövid nagdrágban, teljesen jól járható ez is. Ellenben, aki biciklivel szeretné megközelíteni, az mindenképpen válassza a javasoltat, az az utolsó 150 m kivételével végig jól tekerhető.
Remek időzítés volt a láda rejtés és megjelenés a GC45FV napjára. A GCKBK2-től mentünk fel a kissé meredek és vadregényes szakaszon a bányához. Pév-vel és emigranttal találkoztunk a ládánál, ők ezután mentek a gckbk2 ládájához. Tetszett a helyszín, köszönet a rejtésért.
Ezt az elhagyott kőbányát, meg a következőt, az inócit, egy túrára fűztük fel. Lassan haladtunk a benőtt, meredek és nagyon köves terepen. Igazi vadregényes túra volt és maga a fejtő nagyon tetszetett. Köszi a rejtést!
"Ereszkedni kezdtem a sziklák között a tárna bejáratának irányába. Mivel már tudtam, nagyjából merre is van(...)."
-Réti László ~ Kaméleon-
A GCKBK3 láda előtt kerestük meg a helyet, ami a sok bánya közül a leg elhagyatottabb útvonalat rejtegette előttünk. Ásványvadásznak hála, már a GC45FV fesztiválon elmondta, hogy merre közelítsük meg, így az alsó úton mentünk fel. Az összedőlt hídtól már szinte csak ereszkedtünk, és megtaláltuk a bányát. Én elősször eltévesztettem a bejáratot, de tovább haladva feltárult előttünk a bányaudvar. Logoltunk, készítettünk pár képet s ekkor utolértek bennünket Liberty és pappcsalád is. A vadregényes utak közül visszafelé a felső utat választottuk, igaz véletlenül.
A dobozt feltöltöttem saját készítésű ajándékokkal.
Közös találat emiGrant-el.
Ez a környék a Börzsönyben valahogy kimaradt. Szerencsére most ide is eljutottunk, ráadásul Istvánnal összefutottunk a ládánál. Köszi a rejtést! [Geoládák v4.0.3]
Jó időzítés volt a versenyre megjelent láda csokor. A Cseresznyefa parkolóból indultunk egy kör túrára, amivel a GCKBK3 és GCKBK2 ládákat kerestük meg.
A GCKBK3 megtalálása után kerestünk egy járható átkötést a Taxi nyiladákhoz, majd a kisvonat nyomvonalán mentünk el a ládáig. Jókora munka lehetett azt a rengeteg követ egy kisvonattal lehozni a hegyről. Sok kő még most is ott van :-).
A ládánál az én GPS-m kicsit más koordinátát mutatott: N47 55,568, E18 56,468.
Üdv Mr Zerge.
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
Jó időben voltunk jó helyen.
A mai napra egy túrát terveztünk, a GCBorz ötödik pontja után az Ilona-bánya .com-os rejtését szerettük volna megkeresni. Nos, ez sikerült is.
Amikor a GCKBK2 megjelent, mi kb. 130 méterre lehettünk a rejtektől, éppen a .com-os ládától indultunk le Királyrét felé. A csoda az volt, hogy ott fent velünk volt a térerő. :) Amikor az új rejtésekről megérkezett az értesítés, már 1200 méterre jártunk a bányától. Naná, hogy azonnal megfordultunk! :) A láda megkeresése és logolása után elindultunk újra lefelé.
Amikor a jelöletlen útról kiértünk a piros sávra, folytattuk utunkat Királyrét irányába. Pár száz méter után jöttünk rá, hogy a GCKBK3 rejtéséhez felfelé kell mennünk. Egy újabb hátraarc után értünk el a közeli Inóci kőbánya vadiúj ládájához. Ezután a kék kereszten ereszkedtünk le a Cseresznyefa parkolóhoz.
A másik két új láda első találata is belefért volna az időnkbe, de a fáradtság győzött, ezeket elengedtük. Így marad esély másnak is két piros egyesre egy túra alatt. Hajrá!