Megye/ország: Pest
Elhelyezés időpontja: 2025.07.11 09:30
Megjelenés időpontja: 2025.07.12 12:17
Utolsó lényeges változás: 2025.07.12 12:17
Utolsó változás: 2025.07.15 06:30
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+3V)
Elrejtők: Attibati
Ládagazda: Attibati Nehézség / Terep: 2.0 / 3.0
Úthossz a kiindulóponttól: 28400 m
Megtalálások száma: 13 + 1 egyéb
Megtalálások gyakorisága: 4.3 megtalálás hetente
A 2022 augusztusában átadott Budapest - Balaton kerékpárutat szeretném bemutatni ezzel a ládasorozattal. A sorozat négy darab, nagyjából azonos hosszúságú multiból áll. Az útvonal végig aszfaltozott kerékpárúton, vagy kis forgalmú közutakon, a települések utcáin halad.
GCbub1-1: N 47° 26,740' E 18° 56,321' 140 m
Madárodúban láda
Gcbub1-2: N 47° 28,220' E 18° 51,366' 184 m
Kerítés töréspontjában levő kerítés oszlopban gravírozott tábla, fent, belül
GCbub1-3: N 47° 28,324' E 18° 50,006' 177 m
Gravírozott tábla a híd korlát első oszlopán, lent.
GCbub1-4: N 47° 25,415' E 18° 43,650' 261 m
Jelszó orvosságos dobozban faodúban.
Megközelítés
A BUBA kezdete a Kamaraerdőnél van, de én rajthelynek a kolozsvári utcai körforgalomnál levő kiépített parkolót javaslom. N 47° 26,405' E 18° 57,931' 124 m [GCbub1+1Parkoló]
A rajthely megközelítése a belvárosból nem egyszerű, ezért mellékelem a Margit híd budai hídfőjétől történő megközelítés trackjét. A track innen letölthető. A parkoló 1600 méterre található a budaörsi vasútállomástól.
Az útvonal
Az útvonal több éles kanyart, letérést tartalmaz ezért érdemes a trackjét innen letölteni. (A bejárás során nekem sem sikerült hibátlanul végigmenni az útvonalon)
A parkolótól Törökbálint felé vesszük az irányt, kis forgalmú utakon haladunk, majd széles, jó minőségű kerékpárútra térünk rá és egy lankás, dús növényzettel övezett szakaszon gurulunk. Egy ligetes részen találjátok a multi ládáját egy madárodúban. N 47° 26,740' E 18° 56,321' 140 m [GCbub1-1]
Utunk hamarosan egy elhagyottnak látszó, gazos iparvágányt keresztez, amit mindössze egy stop tábla véd. A látszat ellenére ez egy élő vasútvonal a közeli iparterülethez vezet és gyakran végeznek itt tolatást. Körültekintően haladjatok át rajta. N 47° 26,865' E 18° 55,334' 360 m [GCbub1+Veszélyes vasúti kereszteződés]
Áthaladtunk az M7-es autópálya, majd az M0-s autóút felett átvezető hídon, majd utunkat egyik oldalon egy erdő, a másik oldalon a győri vasútvonal kíséri. Ezen a szakaszon találjátok a multi második jelszórészletét egy gravírozott táblán egy kerítésoszlopban, fent, belül. N 47° 28,220' E 18° 51,366' 184 m [GCbub1-2]
Végül megérkezünk Biatorbágyra, ahol az 1898-ban épített - ma már használaton kívüli - vasúti völgyhíd - amely a Füzes-patak völgyét köti össze 120-140 méter szélességben - vasszerkezetes viaduktján tekerhetünk át, ahol 26 méter magasról élvezhetjük a panorámát. Az híd első korlát oszlopára ragasztva találjátok a harmadik jelszórészletet. N 47° 28,324' E 18° 50,006' 177 m [GCbub1-3]
A híd után közvetlenül egy kis presszóban gyűjthetünk erőt a ránk váró emelkedőkhöz. Idáig viszonylag sík terepen gurultunk, de Biatorbágy után a BuBa első nagyobb, kb. 7%-os emelkedője következik mintegy 40 méteres szintkülönbséggel. A dombtetőről szép panoráma tárul elénk, alattunk a Biai-tó, a távolban a budaörsi Kopárok.
Ezt követően érünk be Etyekre, ahol a faluból kifelé haladva egyre inkább kaptatnunk kell felfelé, kb. két kilométeren több mint 70 méter szintkülönbséget győzünk le esetenként 10% feletti emelkedésekkel.
Az etyeki emelkedő után viszont több mint négy kilométeren át gurulhatunk és így érjük el az első szakasz végpontját a mandulafa sort.
Itt egy faodúban találjátok a harmadik jelszórészletet egy orvosságos dobozban. N 47° 25,415' E 18° 43,650' 261 m [GCbub1-4]
A Budapest-Balaton kerékpárút
2022 augusztusára készült el a teljes Budapest-Balaton kerékpárút, mely a budapesti Kamaraerdőtől indul, és hivatalosan 108,2 kilométeren keresztül halad az etyeki borvidéken át a Velencei-tóig, majd innen Balatonakarattyáig, ahol a nyomvonal becsatlakozik a Balatoni Bringakörbe.
A BuBa érdekessége, ami egyben a legtöbb kritikus hangot is kiváltotta, hogy nem nyílegyenesen halad a Balaton felé, a 7-es úttal párhuzamosan, hanem egy nagy hurokkal kitér észak felé, az etyeki dombokon át.
A két lehetséges irány közül kétségtelen, hogy ez a szebbik és látványosabb útvonal, azonban a 10% feletti emelkedők és a több mint 900 méteres szintkülönbség nagy kihívás elé állítják még a tapasztaltabb bringásokat is.
A tervek szerint a 7-es úttal párhuzamosan futó kerékpárút is kiépülhet, sőt ezen a rövidebb, sík szakaszon már több települést is összeköt bringaút. Budapest határától Tárnokig el lehet jutni kerékpárral, majd a Velencei-tó északi oldalán kerülve Balatonakarattyáig simán letekerhetünk. Így lényegében Tárnok és Kápolnásnyék között hiányzik egy szakasz. Ennek elkészülte után már egy könnyebben teljesíthető útvonalon is elérhető lesz a Balaton Budapestről.
Jó tanácsok
A BuBát időjárási szempontból egy száraz tavaszi, kora őszi vagy egy hűvösebb nyári időszakra ajánljuk, ugyanis egyik szakasz sem bővelkedik árnyékos és esővédett helyekben. Nagyon fontos ezenkívül, hogy töltsük le a Gps-re a tracket, gondoskodjunk sisakról, megfelelő védőfelszerelésről, ruházatról, az UVB sugárzás elleni védelemről, kisebb szerszámokról, valamint elegendő folyadék- és energiapótlásról. Az útvonal kiépített pihenőhelyein szerszámok biztosítottak. Főszezonban Pázmánd környékén a helyiek kínálják az általuk készített szörpöket a kerékpárút mentén.
Az útvonal több helyén gépjárművel behajtani tilos tábla védi a kerékpárutat, így a multi nem minden pontja közelíthető meg gépkocsival.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
+
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
-
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Mindig öröm, ha a lakhelyem környékén jelenik meg új láda. Amióta van BUBA szinte hetente tekerek rajta, így az útvonalon nagy meglepetés nem volt. Vasárnap a Kamaraerdő felé eső 3 pontot látogattam meg, ma pedig az etyeki mandulafasort.
Két kerék helyett, két lábon, .... részenként megtalálva.
Viszonylag közel lakom az első ponthoz, és mivel szeretek túrázni és/vagy ládázgatni is, így pár napja nekivágtam a teljesítésnek. Útközben találkoztam, futókkal, sétáló emberekkel, fekve és hagyományosan biciklizőkkel, gyorsan és komotosan tekerőkkel, egyedül, párban vagy csoportosan gurulókkal, ...... az útvonal is változatos volt, hol emelkedett, hol lejtett, hol jobbra hol balra kanyarodott, kisebb vagy nagyobb ívben. Zömmel napos szakaszokon haladtam, de voltak árnyasabb részek is.
Meglepetés volt számomra, hogy a 2. pont után - szinte észrevétlenül - a hídra értem. Etyeket elhagyva egyre szebb panoráma kisért utamon.
Kedves Attibati!
Köszönöm a munkád.
Üdvözlettel, napvirág
Egyik fiamat kértem meg hogy bringázzon egy kicsit és gyűjtse be a pontokat. Csütörtökön elindult, azonban Biatorbágy előtt jól szétázott, így 3 pontot begyűjtve félbemaradt a multi. Pénteken este azonban áttekert Etyekre a 4 pontért. Próbálom rávenni hogy tekerjen le a Balatonra begyűjtve a többi ládát, majd meglátjuk sikerül-e, mert kb 2-3 hete jött vissza egy Balatonkerülős bringázásból.
Fogom! :)
Balaton-Budapest
Balatonakarattyától végig tudtam követni a kerékpár utat, de Törökbálinton sikerült elveszteni.
Lekeveredtem a tóhoz, aztán kis térkép nézegetés után vissza találtam azért. Szuper a mega multi, sokszor meg kell állni, de a jelszavak keresésével nem kell bajlódni, mindenhol egyértelmű, nem rontja el az élményt a felesleges küzdelem.
Kaptam egy élménydús napot, élvezetem minden percét. Köszönöm a rejtést!
A láda megjelenésekor az első információ a rejtő személye volt. Ennek tisztázása után világos volt, hogy mennyire simán fognak menni a pontok, emberséges nagyjából 10 km-es szakaszokra osztva a távot pontosak lesznek a mérések, egyértelmű lesz a leírás és a jelszavak, nem lesz gond a rejtések megközelítésével stb. A rejtő többi kerékpáros multija biztosította a fentieket.
A Balatonra kerékpárral legkorábban diákként mentem, Tihanyba, a szüleimhez, illetve vissza, hogy tankörtitkárként felvegyem és elosszam csoporttársaim között az ösztöndíjakat. Később ösztöndíjasként menyasszonyomhoz tekertem le a balatonkenesei BME mérőtáborba: reggel oda, délután haza, 237 km. Az FTC-ben az edzések általában a Velencei-tó kerüléssel mentek, hosszú résztávokkal, sokszor a Tipográfiával közösen.
A láda budapesti része - pontosan ismerem a körülményeket - zűrös. Ezért, hogy a későbbiekben zavartalanul lehessen haladni a GCbub1 1-2-3 pontját külön menetben kerestem fel, Biatorbágytól Balatonkeneséig a második menet simán ment. 30 + 120 km lett.
A láda rejtése szinte szóról szóra megegyezik a városligeti ládáméval, amit 20 év után kénytelen voltam madáretetőbe telepíteni idén télen, és azóta rendben működik. Az igényesen gravírozott táblák és a hozzájuk tartozó pontos leírás, a letölthető hibátlan nyomvonalak támpontul szolgáltak a láda teljesítéséhez.
Meglepően rendezett az ipari parkos rész közvetlen közelében az új kerékpár út. Emlékszem, mennyire nehézkes, kátyús, kerülgetős volt korábban ebből az irányból ki vagy bejutni a városból vagy a városba.
A ládát be fogom illeszteni az Etyek-Biatorbágy-Sóskút GCKUPA menetekbe.
1.
Gyönyörű volt a kellemes korareggeli időben elindulni a sima aszfalton a szeretett, német barátaim által rám szabott, és immár 35 éves országúti biciklivel. (A városi kátyúkban sajnálom, ezért Budaörsig kijöttem vonattal.)
Újszülött borzokat eddig nem láttam. :-)
(Aki volt már, talán érti. :D )
Éppen 50 éve, 1975-ben tekertem le először a Balatonra.
16 éves voltam, egy 26-os kontrás csepel biciklim volt (természetesen váltó nélkül), és a nagy meleg miatt hajnali 2-kor indultam. Sötétben, dinamós lámpákkal.
Bicikliutak akkoriban egyáltalán nem voltak, végig országúton mentem. Budagyöngye - Budakeszi (a Budakeszi út legmeredekebb részén feltoltam) - Zsámbék - Mány (ott kezdett világosodni, épp elkészült a hajnali sütés a pékségben) - Bicske - Alcsút - Lovasberény - Székesfehérvár, onnan a 7-esen Polgárdiig, Fülén át Akarattyára, majd végig a 71-esen Ábrahámhegyig.
180 km, 10 óra alatt tettem meg, délben érkeztem meg. A végén már nagyon meleg volt (akkor még nem volt nyári időszámítás, ez ma 1 óra lenne).
Ma fél 5-kor keltem, 5 után indultam, legurultam a Délibe, és az 5:25-ös vonattal elmentem Budaörsig. Át az aluljárón, aztán egy jó km gurulás, és már rajta is voltam a nyomvonalon.
Törökbálinton kicsit béna az átkelés, de aztán a vasút mellett az egészbuba egyik legjobb szakasza jön. A biatorbágyi rémcikkcakkot nem követtem: le a főúton az etyeki elágazóig. Onnan megint jó az út (bár régen az országúton is rengeteget jártam erre az alcsúti platán fasor felé menet), a falu után meg jön a talán leghosszabb emelkedő. Én élvezem, de egy Balatonkerülésre induló gyerekes társasagnak, lehet, nem annyira ideális nyomvonal.
7-kor meg is volt az első multi. Innen nagy lefelék. Ezen a szakaszon többször is jártam a másik irányban, ismerős volt, de persze máshol lassú, máshol gyors, mint az ellenkező irányban.
A hírhedt kajászói fekvőrendőrök egy része már biciklisbarát, de kettő még végigér keresztben. Utána újabb hosszú felfelé, de ez nem olyan meredek már. Aztán a pázmándi értelmetlen V-betű, vacak aszfalttal.
Nadap határában nem figyeltem eléggé, mentem egyenesen: meredeken fel a faluba, a templomig. Ha már itt, akkor végiggurultam a gyönyörű, Sukoróra vezető bicikliúton.
Így viszont kimaradt volna a 3-1 pont: egy földúton bújtam át az autópálya alatt, és épp a pontnál csatlakoztam vissza a bubára. Pákozdig kellemes, aztán a faluban viacoloros bicikliutak, hatszor váltva az oldalt - és közben a sima, forgalommentes úton végig biciklit tiltó tábla. (Aki kitalálta a viacolor bicikliutat, annak kéne 100 évig ilyenen menni!)
A falu után újra vadiúj, széles, sima sztráda, két aluljáróval: profi. Egészen Székesfehérvár elejéig. Onnan a régi, keskeny, rázós bicikliút, aztán az se, csak egy vacak járda. Itt kimentem a régi 7-esre, és végignyomtam egészen a város túlsó végéig. Teljesen random módon néhol kint volt a biciklizni tilos tábla, máshol meg nem - nem törődtem vele.
A város után megint profi, Szabadbattyában nem kerülgettem, Köszárhegyen élveztem, hogy legálisan mehetek a főúton. Ott egy kisboltban pótoltam a folyadékkészleteket ("kék kutak" már sehol sincsenek, sajnos).
Polgárdi egy szörnyű útszakasszal indít, de aztán megint szuper pálya. Főkajáron jó volt a főúton gurulni, utána újabb aluljárós, profi út. És már Akarattya. :-)