2020.07.27. A láda új rejtekhelyet kapott, a koordináták ide mutatnak.
Köszönet V_Gabornak, aki rendbe tette a ládát 2020.02.29-én!
FIGYELEM!!! A Kalocsa Szíve felújítási program munkálatai miatt előfordulhat, hogy egyes pontok vagy maga a láda nem megközelíthető! Ezt vegyétek figyelembe, ha ide terveztek kirándulást! 2018.09.09-ei állapot szerint minden pont megközelíthető leolvasási távolságba.
Az első pontnál leszerelték az emléktáblát, így a multi állomásainak száma eggyel csökkent!! A túra az egykori második ponttól indul, a koordináták már ide mutatnak, de a pontok számozásán NEM változtattam, így megőrizve az eredeti állapot emlékét.
A multi most (6 helyett) 5 pontos. Mivel a .com szabályainak is meg kell felelnie, így továbbra is az egyes pontokon lehet megfejteni a következő pont koordinátáit.
Minden helyen egy táblát kell keresni a koordináta közelében (remélem, mindegyik hosszú életű lesz).
A túra javasolt megvalósítása:
- kerékpárral végig bejárható, az utolsó pontnál is látótávolságban hagyható a kerékpár
- teljesen gyalogosan - ez esetben aki autóval érkezik, az hagyja az autót a kiindulási helyen.
- mivel az indulási pont és a következő állomás között viszonylag nagyobb a távolság, ugyanakkor ezen a szakaszon nincs különleges látnivaló (egy kisvárosi séta), ezért az első szakasz leküzdhető drive in, majd ezután érdemes leparkolni az autóval a Szent István király utcában.
- aki autóbusszal érkezik, annak érdemes a Kórház megállónál leszállni, ez van legközelebb a kezdőponthoz.
Az alábbi szabály alkalmazásával lehet megfejteni a következő pont koordinátáit. Ennek szabályai:
-
A leírásban figyelmesen olvassátok el, hogy a tábla hányadik sorát kell figyelembe venni! Nem feltétlenül tartozik ugyanaz a sor a koordináta pár mindkét tagjához!
- Nézzétek meg a leírásban a megoldókulcsot. A feladat: az adott sorban megszámolni, hogy hányadik helyen szerepel az adott karakter először!
A soron belül a szóközöket, vesszőket, kötőjeleket, számokat stb. figyelmen kívül kell hagyni, csak a betűket vegyétek figyelembe számoláskor! A sorok számolásakor minden sort számoljatok bele, függetlenül a tartalmától!
-
Ha egy betű nem szerepel a sorban, akkor a megoldás a 0.
- A jelszó részleteket a sor/betű kód alapján kell megfejteni
Példa:
A tábla szövege: "Geo emléktábla"; a megoldókulcs: N 48° 38,LMV', akkor a megoldás: N 48° 38,650'.
A jelszó kulcs 1/4, 1/2, 1/9, akkor a jelszórészlet
eet
A multi első pontja (ezt elárulom) a kalocsai vasútállomás volt, 2015.03.22-g.
Sajnos, a vasútvonalon felfüggesztették közlekedést, emiatt az állomás is zárva van jelenleg. Mivel az állomást a kalocsai asszonyok pingálták ki kalocsai motívumokkal, így az állagmegóvás miatt jelenleg körbe van kerítve. De remélem, a közeljövőben ismét közelebbről megtekinthető lesz, ezért vettem bele a multiba.
Akkor tehát a megoldókulcsok:
Az egykori 1. pont megszűnt, így az a tiszteletbeli 0. pont!! Az itteni jelszórészlet ez volt: ASZ
(0. állomás táblája alapján a 1. pont koordinátája:
N 46° 31,917
E 18° 58,953 - Ez a jelenlegi túra indulási pontjának koordinátája
1. állomás táblája alapján a 2. pont koordinátája:
N 46° 31,URG' - 2. sor
E 18° 59,ZID' - 2. sor
Jelszókulcs: 1/11, 3/13, 1/12.
2. állomás táblája alapján a 3. pont koordinátája:
N 46° 31,EER' - 5. sor
E 18° 58,TIH' - 3. sor
Jelszókulcs: 3/1, 3/17.
3. állomás táblája alapján a 4. pont koordinátája:
N 46° 31,ELÉ' - 8. sor
E 18° 58,ASÉ' - 10. sor
Jelszókulcs: 4/9, 2/2.
(Figyelj a sorok számára!)
4. állomás táblája alapján a láda koordinátája:
N 46° 32,ŐAA' - 3. sor
E 18° 58,NZI' - 4. sor
Jelszókulcs: 1/8, 2/7.
Figyelem! Hídon, folyón, patakon stb. NEM kell átkelni az utolsó két pont között!
Segítség a láda megtalálásához, mivel elég magas aljnövényzet.
Ha a megfelelő koordinátákkal a jó helyen jársz, akkor egy kidőlt fa közelében vagy. Ne ez alatt keresd a ládát! A kidőlt fától a folyópart irányába pár méterre egy bokor alatt, annak a folyópart felőli oldalán találod az utolsó képen is látható, VÁGOTT fatörzset.
A jelszó többi része a ládában található.
Éjszakai vagy esti keresést nem javaslom, de ha mégis erre vállalkoztok, akkor elemlámpa feltétlenül szükséges az adatok leolvasásához!
A túra során elképzelhető, hogy az Érsekkertbe is be kell mennetek. FIGYELEM! Az Érsekkertet éjszakára bezárják, emellett a felújítás során biztonsági kamerákat helyeztek el. Ha valaki nagyon elszánt, zárás után is be lehet jutni a parkba kerítés mászás nélkül és a kamerákat is el lehet kerülni, de ezt mindenik csak saját felelősségére tegye!
A végén hogy ki mennyire találja pontosnak a koordinátákat, az jelentősen függ a műhold viszonyoktól. Nem biztos, hogy mindig a rejtő GPS-e pontatlan!
A rejtéskor 600 méréses átlagolás eredménye 10 méteres pontosság.
2018.09.09-ei ellenőrzéskor 4 m pontossággal vitt a GPS a dobozhoz, ahol már "kesser"-szemmel felfedezhető a rejtés.
A láda története:
A láda eredetileg egy másik helyen, egy fa odvában volt. Azonban onnan kétszer is eltűnt, először 2004. december 30-át megelőzően, ezt 2005. január 30-án
BiharyG pótolta, köszönet érte! Így kénytelenek voltunk egy kicsit elhagyatottabb helyet keresni.
A láda a 2005. július 12-én pótlásra került egy új helyen. Módosult egy kicsit a túra útvonala is, mivel az egyik pont közelében megszűnt a látványosság. Helyette egy másik pont került kijelölésre. A jelszó képzése is változott.
Az újrarejtést
Clip-pel közösen oldottuk meg.
Köszönet sirgalahadnak, aki rendbe tette a ládát!
A multiláda az autós kesserek panaszai miatt, no meg az idő múlása miatt megújult. Azért gondolom, hogy az autós városnézők panaszkodtak zömében, különben nem jött volna olyan észrevétel, hogy pl. a Paprika Múzeumot kihagytam. Ugyanis gyalogosan ott vitt el az út múzeum előtt. Persze aki autóval ment, az könnyen elkerülte.
Az már a jogos észrevételek közé tartozott, hogy nem mindenki szeret lefolyócsöveken koordinátákat keresni.
Kalocsa:
Kalocsa a Solti-síkság déli részén elterülő Kalocsai Sárköz központja, a Duna-Tisza köze legrégebbi városa. A történeti korok településeinek régészeti emlékei egyaránt megtalálhatók a városban és a környező településeken. A város területén talált legrégebbi leletek az. i. sz. 300 körüli kelta település nyomait idézik.
Kalocsa nagyjából egyidős a magyar állammal, habár már a honfoglalás idején is lakott hely volt. Mint a Duna menti területek nagy része, Kalocsa környéke is a fejedelmi nemzetség szállásterülete lett. Kalocsa az államalapítás előtt az Árpád nemzetség fontos családi tanácskozó helye volt, mivel Kalocsa környékén volt több Árpád-fi szállásterületének közös határa. Az államalapítás és Szent István király egyházszervezése hosszú időre meghatározta a város történetét. A király 1002 körül kalocsai székhellyel alapította meg az ország második, déli térítő érsekségét, érsekévé a koronát hozó pápai legátust, a pécsváradi apátot, Asztrikot tette. Ebben az időben épült fel Kalocsa első székesegyháza, amelyet, ugyanezen a helyen további kettő építése követte 1220 körül és 1380 körül. A székesegyház mellett épült fel a kalocsai érsekek rezidenciája, a földsáncokkal körülvett kalocsai vár a 11. század elején. A tatárjárás után az elpusztult várat kőből építették újjá. A 11. század folyamán a déli irányba terjeszkedő országgal együtt terjeszkedett a kalocsai egyházmegye is, és a kalocsai érseki központ a megnövekedett egyházmegye északi perifériájára került. Az egyházmegye jobb kormányozhatósága érdekében Szent László király az 1080-as években a mai jugoszláviai Vajdaságban lévő Bácsban megalapította az érsekség második központját. A kalocsai érsekek a középkorban gyakrabban tartózkodtak Bácsban, mint a kalocsai székhelyükön, ezért Kalocsa középkori fejlődése egyenetlen volt.
Akit bővebben érdekel Kalocsa története, az látogasson el
Kalocsa város honlapjára!
A város nevezetességei, látványosságai, amelyek nagy részét érinti városnéző túránk:
- Népművészeti Ház. (Tompa Mihály utca 5-7.) Gábor Lajos (1886-1947) festőművész javasolta, hogy a mezőkövesdi Matyó Ház mintájára Kalocsán is rendezzenek be egy jellegzetes Kalocsa környéki parasztházat, amit kalocsai népművészeti motívumokkal díszítenek és a berendezése is eredeti.
- Vasútállomás épülete. (Kossuth Lajos utca 64.) A Kiskőrös - Kalocsa vasúti szárnyvonal 1882. dec. 5-én nyílt meg. Az első állomásépület ideiglenes jelleggel épült, a MÁV szabványainak megfelelő állomásépületet 1885-ben építették. Az épületet 1937-38-ban Gábor Lajos (1886-1947) kalocsai festőművész tervei alapján átépítették és népművészeti motívumokkal díszítették. Az építkezést Rökk Károly (1881-1970) kalocsai építész, festőművész végezte. A népművészeti motívumokkal díszített állomásépület egyik, korabeli bútorokkal berendezett, falait kalocsai falpingálással díszített váróterme látogatható. (Nem része a túrának)
- Trikolorszínű forgók sora volt látható a főút mellett. Ezeket mára lebontották. Ezek a forgók díszítették a 2003. március 15-én a Dunán megépített pontonhidat.
- Schöffer torony. A Malatin téri autóbusz-pályaudvar előtt álló, Chronos-8 nevű fénytorony a Párizsban élő, kalocsai születésű Schöffer Miklós (1912-1992) szobrászművész tervei alapján készült 1982-ben az ÉPGÉP V. közreműködésével. A fénytorony váza 4 db 23 m magas &127 keresztmetszetű acéloszlop, melyek között az oszlopok kör alakú, emelt talapzatán 5 db nagy fényszóró, a torony négy homlokzati síkján 23 db színes, kisebb méretű fényszóró található, melyek 49 db 80 és 60 cm átmérőjű forgó tükrökre vetítik fényüket. A forgó tükrök közül 40 db motorral meghajtott, 9 db pedig szabadonfutó. A fényszórók be- és kikapcsolását, valamint a tükrök forgását a torony melletti közút gépjárműforgalmának zaja irányítja hangérzékelők és számítógép közvetítésével. A fénytornyot 1982. nov. 26-án avatták fel.
- Szent István király út: A Kalocsa városképi jelentőségű főutcája. Északi részén több műemlék épülettel, a Művelődési Központ és Ifjúsági Ház barokk épületének déli szárnya; mellette a földszintes klasszicista Szent István Ház (egykori kanonoki ház), melynek pincéje középkori eredetű; a Művelődési Központ és Ifjúsági Házzal szemben az egyemeletes egykori barokk nagyprépost ház (ma hivatali épület); tőle néhány száz méterre lévő Dunapataj és Vidéke Takarékszövetkezet fiókjának földszintes klasszicista épülete. Az utca északi részének többi emeletes épülete túlnyomóan eklektikus és klasszicista stílusban épült. A páros oldalon a Belvárosi Általános Iskola egyemeletes (egykori Kisszeminárium), a Gyermekotthon és a Szent István gimnázium kétemeletes (egykori jezsuita kollégium és rendház) épülettömbje. A két épület között az első emelet magasságában zárt átjáró húzódik, amelyet a kalocsai köznyelv Sóhajok hídjának nevezett el. A gimnázium épülete mellett a neogótikus jezsuita templom áll, majd a Kalocsai Fegyház és börtön kétemeletes épülete (egykori törvényszék) következik. A páratlan oldalon az egykori Magyar Király Szálloda egyemeletes copfstílusú (ma iskola és irodaház), a Viski Károly Múzeum egyemeletes (egykori Belvárosi Elemi Iskola), az egykori Korona Szálló erősen átépített egyemeletes épülete (ma üzletház) és a városháza három utcára nyíló épülettömbje következik. Az utca középső részén egymást váltják a régebben és a kilencvenes években épült, többnyire egy- és kétemeletes épületek. Az utcának ezt a részét 1999-2000-ben sétáló utcává alakították, ahol hét jelentős kalocsai érsek szobrát állították fel.
- Sétáló utca. A városi önkormányzat elhatározta, hogy a Szent István király út középső, a Grősz József utca és az Ady Endre utca közötti részét sétáló utcává alakítja, és itt hét jelentős kalocsai érsek szobrát állítják fel. A sétáló utca kialakítása 1999-ben kezdődött.
- Szentháromság tér: Az ország egyik legszebb barokk tere a barokk főszékesegyházat körülvevő Szentháromság tér, amelyet egy- és kétemeletes barokk és copfstílus épületek szegélyeznek. A tér északi részén áll az U alaprajzú, kétemeletes barokk érseki kastély. Jelenleg itt található a Magyar Fűszerpaprika Múzeum a Szentháromság tér 2-3. szám alatt. Látogatható 04.01-10.31. között.
- Beta Hotel Kalocsa épülete. (Jószágkormányzóság) (Szentháromság tér 4.) A kalocsai érsekuradalom jószágkormányzóságának szimmetrikus elrendezésű copfstílusú egyemeletes épülete 1775-ben épült. Itt kaptak helyet az érsekuradalom hivatalai, a gazdasági levéltár a jószágkormányzó, a főszámvevő és a pénztáros lakása.
- Érseki Kastély (Szentháromság tér 1.) A középkori kalocsai vár maradványait felhasználásával épült a jelenlegi rezidencia. A Nagyváradról Kalocsára került Patachich Ádám érsek (1776-1784) építtette. A Patachich érsek nagyváradi püspöki palotájához hasonlító kétemeletes, U alaprajzú barokk kastély terveit Kronowetter Antal Lipót, az uradalom mérnöke készítette. A kastély középső része 1776-ban, a keleti szárny 1781 elején készült el. A kastélyhoz gyönyörű park tartozik, melynek egy része ma közpark.
- Főszékesegyház. (Szentháromság tér.) 1735 és 1754 között épült olasz barokk stílusban, egy fő- és két mellékhajóval, két toronnyal és nagyon magas homlokzattal. A főszékesegyház építését Patachich Gábor érsek (1733-1745) kezdte el. A terveket minden valószínűség szerint Mayerhoffer András (1690-1771) készítette. A templom építésében kalocsai kőművesek mellett a pesti kőfaragó céh tagjai is részt vettek. Az építéssel párhuzamosan készültek a belső berendezési tárgyak. A székesegyházat 1754-ben szentelték fel, de külső és belső díszítőmunkák később is folytak. A templom 64 m hosszú, 24 m széles, a főhajó belső magassága 19 m. A tornyok magassága 65 m.
- Egy nem közismert látványosság volt, inkább érdekességnek nevezném: Kalocsán volt egy "harckocsi-temető". A város egyik laktanyájának sportpályáján volt található az összes, a Magyar Honvédségből kivont harckocsi, innen szállították tovább bontásra. Természetesen be nem lehetett menni, egy kép erejéig megőriztem az emlékét. (Nem része a módosított túrának, mivel mára elszállították ezeket.)
És még sorolhatnánk!