Előzmények

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 17:24:10 (67826)
Nyomós érv a fesz. osztó ellen, de ez csak méretezés kérdése, másrészt nem biztos, hogy kizárólag SMD alkatrészeket használnak. Kíváncsiságból kerestem Oregon alaplapról képeket. Amit találtam azon - már amennyire egy kis felbontású illusztráción kivehető - csak SMD alkatrészek látszanak, ami a Te elméletedet támasztja alá, de azért végleg még nem vetem el a feszültségosztós megoldást sem.
[előzmény: (67815) Lipták Roland, 2013.05.23 11:39:57]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 11:39:57 (67815)
Ez igaz, de SMD nyomtatott áramköröknél nem igazán célszerûek a veszteséges megoldások, mert ilyen kis méretekben már néhány tíz mW is durva melegedést okozhat.
Amúgy, ha van 5V, akkor általában és célszerûen az az alaplapi feszültség is, és akkor nem kell semmilyen kiegészítô áramkör.

A LED-es lámpákkal azért nem érdemes összehasonlítani, mert amíg egy bonyolult elektronikai eszköznél nagyon nem mindegy a feszültség, addig egy lámpánál világít, és kész.
Volt a kezemben nekem is ilyen lámpa, nem is egy.
A két sorbakötött akksis ( 7.2V ) kivitelekben ott van a (buck ) konverter. Kell is, mert azonnal elszállna a LED.
Az egy cellásoknál meg csak a konverter helye. :-P
Nem finom megoldás, de a teljesítmény LED direktben az akksira kötve a teljesen feltöltött akku feszültségét azonnal 3.8-3.9V-ra húzza le, ami a felsô megengedett feszültség közelében van, 3V ( kisült akkumulátor ) alatt pedig gyakorlatilag alig van fénye, tehát látod, hogy ideje tölteni. Nekem sem tetszik, de majd ha veszek magamnak egyet, építek bele egy meghajtóáramkört. A hely megvan neki. :-)
[előzmény: (67812) KoLa, 2013.05.23 10:44:55]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 10:44:55 (67812)
Külső táp esetében talán nem szempont a veszteség.
Ami a DC-DC átalakítók árát illeti, bizonyára igazad van, ennek ellenére még a drágább LED-es elemlámpákban - ahol az elem lemerülésétől független fényáram miatt nagyon hasznos lenne - olyan ritka, mint a fehér holló.
[előzmény: (67811) Lipták Roland, 2013.05.23 09:54:37]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 09:54:37 (67811)
Nem túl valószinû, túl nagy veszteség lenne. És az nem is terhelésfüggetlen.
Már a lineáris stabilizátor sem számít elegáns megoldásnak.
Alaplapi feszültségnek 3.3, vagy 5V-ot szoktak választani. De valójában bármi lehetne, annyira olcsók már a DC-DC átalakítók.
Egyedül az inverter topológiája lehet a korlát, mert nem mindegy, hogy a bemenetinél mindig kisebb, mindig nagyobb, vagy azzal közel azonos ( = a táp feszültsége hol fölötte, hol alatta van a kívántnak ), de stabil feszültséget kell elôállítani.
[előzmény: (67810) KoLa, 2013.05.23 09:18:31]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 09:18:31 (67810)
Lehetséges, hogy USB-ről táplálva egy egyszerű feszültségosztó ellenálláson keresztül kapja az elektronika az áramot.
[előzmény: (67808) Nargoth, 2013.05.23 08:58:04]

Nargothhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 08:58:04 (67808)
Arról nem is beszélve, hogy az USB 5V-ról is bekapcsolnak a készülékek.
[előzmény: (67807) Lipták Roland, 2013.05.23 08:53:03]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 08:53:03 (67807)
A modern cuccok ritkán mennek direkt feszültséggel, általában van bennük valamilyen DC-DC átalakító ( gyakran több is ), hogy az elektronika a bemenettôl független tápfeszt kapjon. Kisebb bemeneti feszültségnél egyszerûen nagyobb lesz az áramfelvétel.
Szerintem nem a Li-ion magasabb feszültsége jelentene gondot ( az alacsonyabb feszültségû PWM vezérlôk is 5.5V-ot szoktak bírni - bár az inverter topológiája sem mindegy, de ebbe nem akarok belemenni ), hanem, hogy nem a Li-ion akksinak megfelelô feszültségen lesz lekapcsolás a kisütés végén.
2 db Ni-MH-akksi=2.0V
2 db Ni-cd-akksi=1.6V
1 db Li-ion akksi=3.0V
1 db Lifepo4 akksi=2.5V
És a mélykisütést, fôleg rendszeresen, azt nagyon nem bírják a Li-akksik.
[előzmény: (67806) jekaeff, 2013.05.23 07:39:38]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.23 07:39:38 (67806)
Nem hiszem, hogy az Oregon 2.4V-ra lenne tervezve, hiszen normál elemekkel is működik, ami 3.0V-ot jelent. Onnan meg már közel van a 3.6-3.7V-os lítium cella feszültsége. Sőt, a Montana is el kell működjön 3 db 1.5V-os elemmel (nem értem, miért csak NiMH-ban gondolkodsz), ami 3x1.5V=4.5V, ehhez képes a lítium pakkal valósággal éheztetik. :o)
[előzmény: (67805) KoLa, 2013.05.22 22:03:42]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.22 22:03:42 (67805)
Szerintem az eltérő cellafeszültség az ok. A NiMH akkuk névleges cellafeszültsége 1,2 V, a Li-ion 3,6. A Montanaban három NiMH cella sorba kapcsolásával helyettesítenek egy Li-ion cellát (vagy fordítva :) A 2,4 V-ra tervezett Oregont vagy kinyírná a Li-ion, vagy feszültségkorlátozó elektronikát kellene beépíteni, ami egyrészt tovább növelné a költséget, másrészt mivel nem lehet 100 % a hatásfoka, ezért egy felesleges energiapocsékoló eleme lenne a rendszernek.
A Garmin akkuk minőségét nem vonom kétségbe, ennyi pénzért már elvárható, hogy ne silány terméket adjanak. Ugyanakkor nekem a Tronic márkájú R2U akkuval sincs bajom.
[előzmény: (67804) magpet, 2013.05.22 21:15:17]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2013.05.22 21:15:17 (67804)
Azt nem igazán értem, hogy ha már lesz Garmin akku-pakk, akkor az miért nem Li-ion? Könnyebb, és nagyobb a kapacitása, a marketing-szövegben is jobban hangzana. Gondolom a gyártási költsége 0.05 helyett 0.07 USD Kelet-Kínában, tehát a 20USD körüli eladási áron azért így is teremne némi haszon. :)
Apró enyhítő körülmény, hogy eddigi tapasztalatom szerint a Garmin típusú (na jó, a Garmin felirattal ellátott :) NiMh akkuk elég jó minőségűek, hosszan jól bírják a strapát, érezhető kapacitás-csökkenés nélkül.
[előzmény: (67803) KoLa, 2013.05.22 19:23:30]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.22 19:23:30 (67803)
Igazad van, ezt eltévesztettem. Későre járt már amikor írtam, fáradt voltam. Viszont így még durvább az aránytalanság a Garmin és az Aldi/Lidl saját márkás akkumulátorainak ára között. Könnyen meglehet, hogy minőség tekintetében nincs közöttük számottevő különbség, sőt még az is előfordulhat, hogy ugyanazon a gépsoron és azonos anyagokból készültek, csak a matricájuk más.
Amit a tízszeres árú Garmin akkupakk biztosan nem tud, az a cellák külön-külön kezelése. Márpedig az egyes - akár azonos sarzsból származó - darabok között is lehet akkora eltérés, ami indokolhatja, hogy ne egyformán töltsük őket.
[előzmény: (67801) Zahy, 2013.05.22 14:41:24]

Zahyhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.22 14:41:24 (67801)
Csak kötekedés, ha 4 db 1200, akkor elég lesz darabárnak a 300 is ;-) Amúgy mélyen egyetértek a többivel. A Varta-féle R2U-t pedig a 3+1 db ingyen készletben kell venni, akkor még olcsóbb. Bár némelyik példány így 2-3-4 év után kezd lustulni, IPC-től függetlenül.
[előzmény: (67800) KoLa, 2013.05.21 23:38:33]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 23:38:33 (67800)
És ezen nincs mit csodálkozni akkor, amikor a Garmin ~6000 Ft-ért ad két darabot (3000 Ft/db) az olyan NiMH akkumulátor cellából, mint amilyenből a német élelmiszer diszkont áruházláncok négyet, akcióban ~1200 Ft-ért (400 Ft/db). Ez több mint hétszeres ár, de ha a drágább Varta Ready2Use-zal (~1000 Ft/db) hasonlítom össze, még annál is háromszor többe kerül. Engem inkább az lep meg, ha akad valaki aki a Garmin akkupakkor vásárolja.
Egyébként is csak végszükség esetén használnám akku töltésére az Oregont. Erre a célra sokkal alkalmasabb a Voltcraft IPC-1 (és klónjai), ami külön-külön kezeli az egyes cellákat.
[előzmény: (67797) piret, 2013.05.21 22:20:28]

pirethozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 22:20:28 (67797)
Szerintem fognak itt még a népek radírból, parafadugóból, stb-ből izét faragni, amibe be kell tenni két sima NiMh AA akkut, és a Garmin felismeri, mint sajátot :)
[előzmény: (67796) Andreas, 2013.05.21 22:14:59]

Andreashozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 22:14:59 (67796)
Igy van. Igy néz ki a pakk:


Úgy láttam 20-21$ lesz az ára, amit nálunk kb. 6000 Ft körül saccolok. Én inkább viszek 2 tartalék Eneloop-ot :)
A 650-eshez adnak egy AC adaptert is, így nem csak USB-ről tud tölteni.
[előzmény: (67795) KoLa, 2013.05.21 21:43:44]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 21:43:44 (67795)
Valószínűleg az Oregon 600 is tudja, de csak olyan speciális akkupakkal, amelyik benyom az elemtartó fészek alján egy kis kapcsolót.
[előzmény: (67791) scele, 2013.05.21 21:16:41]

scelehozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 21:16:41 (67791)
Nem-nem, még az államnevűek sem töltenek, csak ellátnak. Ha minden igaz, akkor az oregon 650 már tud majd ilyet, de még nem láttuk.
[előzmény: (67790) yoggi, 2013.05.21 21:04:50]

yoggihozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 21:04:50 (67790)
Szerintem a HCX nem tud USB-n keresztül akkut tölteni, az az államnevüek privilégiuma. Illetve a kerek csatis 60-asok tudnak 12V-ról menni, de azok sem töltik az akkumulátort, ha az van bennük elem helyett.
[előzmény: (67789) runnner, 2013.05.21 21:00:41]

runnnerhozzászólásai | válasz erre | 2013.05.21 21:00:41 (67789)
Sziasztok! Nemrég vettem egy legend hcx-et.Kocsiban is szeretném használni.A gyári usb kábelt becsatizhatom egy ilyen sziv.gy. töltőbe?A készülékben ceruza akku t használok.
http://aprod.hu/hirdetes/usb-autos-szivargyujtos-mini-tolto-adapter-12v-24v-1000ma-1a-IDYgZJ.html#ac9787eb73

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]