FAQ
1100. Városlőd-Gerencepuszta Kisvasút (GCVGKV)

Térkép

Térkép

Múlt.....

Múlt.....

...és jelen

...és jelen

Pályán esőben..

Pályán esőben..

...és napsütésben

...és napsütésben

Királykapui szállás

Királykapui szállás

Híd

Híd

Hídon haladva

Hídon haladva

Bal-, fakanyar

Bal-, fakanyar

Útközben

Útközben

Vonatozunk

Vonatozunk

Kis tó

Kis tó

Talpfák

Talpfák
Szélesség N 47° 10,448'
Hosszúság E 17° 40,078'
Magasság: 370 m
Megye/ország: Veszprém
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2004.10.09 09:40
Megjelenés időpontja: 2004.11.30 09:34
Utolsó lényeges változás: 2022.04.30 22:15
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+5V)
Elrejtők: Anita, MaJa, Reggel
Ládagazda: Reggel
Nehézség / Terep: 4.0 / 4.0
Megtalálások száma: 146 + 5 sikertelen + 28 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente


Wap:
5 palackból és 1 dobozból álló multi.
Az első ponton palack egy több törzsű fa ölelésében a 2. pont koordinátájával.
A többi a leírásban...:-)


A ládába TravelBug nem helyezhető.

Web:
Multiláda a természet, és a kisvasutak kedvelőinek.
5 palack + a láda. Az út légvonalban kb. 14km hosszú, de mivel a vasút kanyarog ezért én inkább a 26 km-t tartom reálisnak. Ajánlom a leírás áttanulmányozását. A túra kiinduló és végpontja nem ugyanaz!!

Kiinduló pontnak javaslom a  N 47° 10,493' E 17° 41,142' 421 m [GCVGKV+parkoló] parkolót.

Innen tovább a földúton. Útközben találkozol egy kápolnával és becsatlakozunk az Kék sáv jelzésbe.  N 47° 10,278' E 17° 40,672' 395 m [GCVGKV+útpont].
Majd útközben átkelünk 2 hídon a Torna-patak felett.
 N 47° 10,444' E 17° 40,437' 332 m [GCVGKV+1Híd]
 N 47° 10,427' E 17° 40,381' 333 m [GCVGKV+2Híd]
Itt tovább haladva az első pont  N 47° 10,448' E 17° 40,078' 370 m [GCVGKV-1] találod, ami a Kék sáv és a Kék kereszt turistajelzés találkozásánál van az úttól jobbra kb. 20 méterre, egy több törzsű fa ölelésében. Itt találod a 2. pont koo-ját.

Tovább a Kék sáv a 2. pont felé a  N 47° 11,757' E 17° 40,107' 411 m [GCVGKV+1elágazás] pontig, ahol az utat elhagyva rátérünk a pályára. Haladva tovább a pálya mellett találjuk a 2. pontot az új koordinátával és a jelszó részlettel egy szikla alatt.

Tovább megyünk és a  N 47° 12,685' E 17° 40,205' 426 m [GCVGKV+2elágazás] ponton letérünk. Aszfalt úton visz tovább sétánk ahol először a Kék sáv (ami elkanyarodik majd jobbra), majd követve az utat a Piros sáv találkozunk. Elhaladunk egy vadászles mellett, ami balra lesz nekünk, jobbról pedig megpillanthatjuk a Pápavár-hegyet.
Az 531m magas Pápaváron - ahol az 1961-es Bakonybél kalauz még négyemeletes fakilátót, hozzávezető K3szög jelzést emleget - a regék szerint a tatárok elől menekülő pápaiak hevenyészett várat építettek. Ennek ma már nincs nyoma, viszont a Kis-Pápavár nyergében 150m hosszú, kettős, őskori földsáncgyűrű figyelhető meg. Tovább haladva a kis Pápavár mellett a Piros sáv jobbra belép a középkorú bükkösbe, és rátér a régi vasúti nyomvonalra  N 47° 14,170' E 17° 40,345' 413 m [GCVGKV+3elágazás]. Itt utunkat a Töredezett-árok keresztezi, majd lassan elérünk a 3. pontig. Itt találjátok a 4. pont koo-ját és jelszó részletet egy szikla alatt az úttól jobbra a pálya felett.

Majd elhaladunk Tevelvár mellett. A várat a legendák szerint a tatárok elől menekülő teveliek építették - innen a neve - de a Bakony más földvársáncaihoz hasonlóan ez is őskori erősség lehetett. A lejtős, erdős gerinctetőn keresztben húzódó 3-4m magas dolomitkavics sánc és mellette vonuló árka alsó része elmosódott, a vasút építésekor átvágták. Majd a Pintér-árok következik és már Királykapun, az egykori kisvasút hajdani rakodóhelyén vagyunk. A fekete-fenyők alatti kis füves térség mellett erdészeti munkásszállás romjai omladoznak. (Falai közé az 1961-es Bakonybél útikalauz menedékházat álmodott.....) Itt találjátok a 4. pontot az 5. koo-val és jelszórészlettel egy vasúti talpfa alatt. A megtaláláshoz nem kell szétszedni a talpfát!!! A helyi álmoskönyv szerint omladozó házba bemenni nem szerencsés!!!!!

Spoiler
ttala kalba

Haladva tovább a Piros sáv elhaladunk a Nádajtó-árok, majd a Csapó-árok mellett. Elérjük  N 47° 15,975' E 17° 41,136' 367 m [GCVGKV+3Híd] az egykor szebb napokat megélt vasúti hidat. Itt egy kicsit magasabban találod a palackot egy korhadt fa alatt, nem messze az odvas fától. (Segítség képen: Ne erőből győzd le!!) Ehhez közel meg tudsz pihenni  N 47° 15,828' E 17° 41,291' 395 m [GCVGKV+pihenő terület] és a jó kilátás mellett erőt gyűjteni a doboz megkereséséhez.

Irány vissza a Piros sáv, ahol a Vörös János séd mellett haladva elhagyjuk a volt móricházi vadászkastélyt, egy kis tavat jobbról, majd balról a Suttonyi kutat elhagyva érjük el Gerence-pusztát. Végállomás kiszállás. Ha fekvő fát látsz jó helyen jársz! Itt a jelszó utolsó részlete is. A jelszó egy értelmes 5 szóból álló mondat.

Az erdőben rengeteg szarvast, őzet, vaddisznót láttunk.
Utunkat végig járva elgondolkodhatunk azon, hogy mekkora értéket hagyunk veszendőbe. A pálya mellett még most is számtalan talpfa található, ami gondoskodik arról, hogy ne felejtsük el mi is volt itt hajdanán. A rejtekekről készült fényképet kérésre szívesen elküldöm.
Jó túrázást mindenkinek!

Egy kis történelem:

Hajdani kisvasutak nyomában.

1910-ben 600 mm nyomtávon, 2 km hosszú szakaszon indult meg a forgalom Franciavágás és Dióspuszta között. A mezőgazdasági terményeket lóvontatással jutatták el a pápai vasúthoz. 1916-ban a pápa-ugodi gróf Esterházy hitbizományi uradalom és egy kereskedő fakitermelési szerződést kötött. A szállítás biztosítása érdekében épült meg a Dióspuszta-Huszárokelőpuszta-Kőris-hegy 11km hosszú vonalfolytatás. A Kőris-hegy északnyugati oldalában kb. 500m magasságig kiépített vonalrész legnagyobb emelkedője 120%o volt. A kocsikat öszvérrel húzták fel a rakodóhelyre, majd fával megrakodva kézifékkel engedték le. Az öszvérek "lábukon", erdei utakon ereszkedtek vissza Huszárokelőpusztára. Ez a "forgalmi rend" a kőris-hegyi öreg erdők kitermeléséig, 1948-ig maradt fenn, amikor megkezdték a vágányok felszedését. (Mindig csak annyit bontottak fel, amennyit máshol felhasználtak, így a felszámolás 1966-ig tartott.)
1923-ban épült ki a Huszárokelőpuszta-Gerencepuszta-Móricháza 6,5km hosszú szakasz., majd a későbbiekben a Vörös-János-séd völgyében Királykaput is elérte a vasút. 1928-ben a fakitermelés jogát és a vasútüzemet a Magyar Keményfa Rt. vette bérbe, s egy dízelmozdonyt állított forgalomba, mely átalakítva 1960-ig üzemelt. 1940-ben a kisvasút visszakerült az uradalomhoz, 1942-ben még egy dízelmozdonyt vásároltak. Közben a hegység átellenes, városlődi oldalán is működött egy kisvasút.....

Városlőd-Vámos-patak-Laposok

1918-ban a Veszprém Faipari Vállalat a veszprémi püspökséggel 6 évre szóló fakitermelési szerződést kötött.A vállalat a szállítás érdekében Városlőd és Laposok között 12 km hosszú, 760mm nyomtávú kisvasutat épített, s egy (majd 1920-ban még egy) gőzmozdonyt állított forgalomba. A szerződés 1924-ben lejárt, a pályát részben felszedték, további fejlesztését a vállalat és a püspökség újabb szerződése tette lehetővé. 1928-ban épült meg a 6 km hosszú Vámos-patak-Farkasgyepű szárnyvonal, melyen dízelmozdonnyal-évente 10.000m3 fát szállítottak. 1929-ben, a farkasgyepűi tüdőszanatórium építésekor az anyagokat kisvasúttal szállították fel, 1939-től, pedig a farkasgyepűi fűrészüzem termékeit jutatták le Városlődre, a nagyvasúthoz.

A Városlőd-Laposok-Királykapu-Gerencepuszta-Franciavágás vonal létrejötte és megszünése:

1946-ban a két erdei kisvasutat üzemeltetési (adminisztrációs) szempontból összevonták, a napirendre került a két vonal összekötése. 1952-ben készült el a két vasút hegység belsejében lévő végpontját összekötő, 5 km hosszú pálya Laposok-Pápavár alja - Királykapu között. Az új, összekötő szakaszt 760mm nyomtávval építették meg, mivel a terv az volt, hogy erre a nyomtávra építik át a 600 mm-es Franciavágás-Királykapu pályát. A szükséges vonalkorrekciók költségei miatt végül is a Városlőd- Királykapu pályát szögelték át 600 mm-es nyomtávra.....
Az egyesített, azonos nyomtávú vonal 1957-ben jött létre, teljes hossza meghaladta a 36 km-t. A kisvasút észak-déli irányban, helyenként páratlanul szép vonalvezetéssel szelte át a Bakonyt. Királykapun munkásszállás (romjai ma is állnak) és mozdonyszín épült. A pálya legnagyobb emelkedése 40%o, a legkisebb ívsugár 18 méteres, a forgalmi sebessége 10km/h volt. A gördülő állomány 22db platós kocsiból és 30 db rönkszállító villáskocsiból állt. A vonóparkot MD40 típusú dízelmozdonyokra cserélték. 1961-ben menetrendszerű személyforgalom indult a 13 km hosszú Franciavágás-Gerencepuszta-Móricháza szakaszon. Talán felcsillant a további turisztikaihasznisítás lehetősége, de az idő gyors pusztulást hozott. 1968-ban -a vasúti közlekedést háttérbeszorító közlekedéspolitikai koncepció életbelépésének évében -a MÁV megszüntette a városlődi rakodót. 1969-ben ezért innen kezdődött el a kisvasútpálya felszedése, ami több részletben 1976-ig tartott. A vonal szállítási szerepét műutak és teherautók vették át. A személyforgalom előbb a Franciavágás-Gerencepuszta szakaszra korlátozódott, majd 1976-ban megszűnt, a síneket felszedték. Kár érte! Napjainkra csak néhány hídpillér, korhadt talpfa, egy-egy fellelhető sínszeg maradt belőle. Emlékét a hajdani, sárgult menetrendkönyvek 506-os menetrendi mezője őrzi.
Nyomvonalát a Vámos-patak mentén a K jelzés, a Pápavár aljától a Gerence-völgyig pedig a P jelzés kíséri. A Laposoknál, a Hajszabarna keleti oldalában műút fut a helyén. Legépebben maradt hídpillérét a Vörös János séd völgyében, az Öreg-Kecskeakol-árok torkolatában láthatjuk.
Forrás: Bakony turista atlasz
Állapot: beteg

KRW értékelés (101 db): környezet: 4.92 rejtés: 4.69 web: 4.78 átlag: 4.80

-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
+
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell


paidlp 2022.01.25 13:12 - Megtaláltam
Fogom! :)
Köszönöm a rejtést!

 
Horváth Edit 2022.01.25 13:11 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

ha2 2021.11.23 15:00 - Egyéb
Az 1.ponton a jellegzetes fának (amely az eredeti rejtés óta két törzsre fogyatkozott) minden centiméterét átvizsgáltuk, hiába.
De nem adtuk fel. Csiga vonalban a fa körül, földre szegezett tekintettel lépkedve, 22 méterre a fától kikandikált a palack kupakja a vastag avar ból.
Most a törzsek találkozásában lévő alkalmas üregben pihen a palack.

IMG_20211123_140301IMG_20211123_134736
IMG_20211123_133750IMG_20211123_133950
IMG_20211123_134502IMG_20211123_135335
geojoda 2021.05.27 15:45 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 2.77
Nagy élmény volt ezen a nyomvonalon túrázni. A párom még utazott a vonaton ami itt közlekedett. Én biciklivel jártam végig és begyűjtöttem az összes koordinátát. A 4. pontig minden rendben ment de az 5. palackhoz vezető úton fakitermelés folyt és dőltek a fák a nyomvonalra. Így a kilátót és az utolsó ládát egy csodás panorámájú gurulással értem el. A kimaradt szakasz még rajt van a bakancslistán.Pápáról indultam ezért a 26km nekem 105km-re sikeredett. Köszönöm a rejtéseket. Üdv.

S13 2021.05.09 14:17 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.58
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

RékaésAdrián 2021.05.09 14:14 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.90
Végre ez a nap is eljött, hogy folytattuk utunkat a kisvasút nyomán. Még márciusban jutottunk el a harmadik pontig, ahol sajnos nem volt meg a jelszóhordozó. A rejtő készségesen segített. Aztán máshogy alakult, csak ma tudtuk folytatni a negyedik ponttól, bár időközben pótlásra került a harmadik is. A negyedik pontot valóban az épület oldalán léc alatt találtuk. Az út változatosan nagyon szép és a kilátás is remek. A végládához kicsit autóval is mentünk, elfáradtunk... Nagyon köszönjük a munkát és a bemutatást. SZívesen megnéztük volna fénykorában is. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]

GeoEvike 2021.04.03 15:44 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! részletek Totinál. Évi ♡ Toti

Toti 2021.04.03 15:40 - Megtaláltam
30km-es bakonyi barangolás az erdők, völgyek, virágok, vadak, ládák nyomában. Ezt a fantasztikusan szép vonalvezetésű multit két nap alatt a környék többi ládájával összekötve kerestük meg. Könnyen megtaláltuk a pontokat a harmadik kivételével. A rejtő készségesen megadta a szükséges infókat, így azt pótolni tudtuk. A koordinátán két kő hasadékában gyógyszeres doboz kővel is takarva. Napsütés és havaseső felváltva... Nagyon klassz a végláda is. Hatalmas köszönet érte, nagy élmény volt. [Geoládák v3.9.6]

targonczas 2021.01.02 14:49 - Megtaláltam
Évek óta néztem farkasszemet a ládával. Most végre volt lehetőségem begyűjteni két menetben. Kell némi kitartás hozzá.
A Királykapunál nincs talpfa. A rom fala tövében lécek alatt van a petpalack. A többi rejtés rendben van.
Kiváncsi lennék rá, hogy a végládában lévő koordináta mire mutat?
Köszönöm a munkád!
[g:hu+ 2.4.8]

kitkat0123 2020.11.14 16:30 - Megtaláltam
Nagyon szépen köszönöm a rejtést és a munkát, amit a láda kihelyezésébe fektettél.
[Geoládák v3.7.6]

fa-peti 2020.11.14 15:30 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

Robogo 2020.11.14 15:24 - Megtaláltam
Mai fő célunk ennek a multi láda útvonalának bejárása volt kitkat0123, tabletta és fa-peti társaságában. Hu-s és com-os ládát se hagytunk megtalálás nélkül. Kellemes kis séta volt a kicsit ködös őszi időben. Gyorsan meglettek a pontok.
Köszönöm a rejtést!

Szilkó76 2020.08.01 19:36 - Megtaláltam
Több túra keretében, azokat e láda éppen következő pontja köré felfűzve most a végére értünk Apuval. Előbbiek miatt nem mindig szigorúan a nyomvonalon haladtunk, de összességében azért szerintem 80-90%-t bejártuk. :)

Részletesen a találatok:
1. pont: 04.12 15:16
2. pont: 04.22 15:38
3. pont: 07.13 16:03
4. pont: 07.13 17:21
5. pont: 07.13 19:48
végláda: 08.01 19:36

Köszi a rejtést!

akarair 2020.07.26 18:00 - Megtaláltam
Megtaláltam Káldi Géza Kessertárssal, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.4.1]

kaldigeza 2020.07.26 18:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.03
27 km-be fért bele... A végládát Pápa felől érdemes keresni! Köszönöm a lehetőséget!

-Dingò- 2020.05.11 08:54 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

TBálna 2020.05.10 22:41 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.7]

trueefalsee 2020.04.10 12:14 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.3.2]

morph 2019.12.19 20:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 4 átlag: 4.67 súly: 3.96
Kicsit mumus volt ez a láda. 2016-ban, Kéktúra közben nagyon esett az eső, így nem kerestük meg az első két pontot. Mostanában a Közép-Dunántúli Pirost járva eszembe jutott, hogy volt egy ilyen láda, úgyhogy még a Pápavár-alja/Odvaskő szakasz bejárása előtt, szeptemberben megkerestem az első két pontot. Ma, KDP közben, a maradék négyet. A koordináták pontosak, könnyű megtalálni az összes palackot, fölösleges volt az aggodalmam, amit általában a rejtett pontos multikkal kapcsolatban érzek. Remek volt az egész. Szép idő, érdekes történelem, fantasztikus kilátás az ötödik pontról. Nagyon jó volt. Köszönöm a lehetőséget. Fotók majd otthonról. [g:hu 1.6.4]

becko 2019.09.06 22:20 - Megtaláltam
Az első két pont már régebben megvolt, a 3-4 pontokat tegnap kerestem meg egy 32km-es túra keretében, de az 5.-nél elakadtam. Levélváltás után megkaptam a végpont helyét amit még sötétben felkerestem.
Köszönöm az élményt, és a segítséget.

juzso 2019.08.15 18:00 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.27
Végre! Megvan!!
Két részletben levadászva, Csehbányáról ill. Bakonybélből másodjára.
Nagyon sajnálom, hogy ez is megszűnt, kár érte, egy élmény végigmenni a régi nyomtávon.

IMG_20190610_115720IMG_20190610_200113
IMG_20190815_155652IMG_20190815_160231
IMG_20190815_172959IMG_20190815_174646
Hörcsög 2019.07.27 16:35 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 3.97
Megtaláltam! :) Köszönöm a rejtést! [g:hu 1.6.4] Az egyik legrégebb óta halogatott multim - nem véletlenül. Kifejezetten komisz multi jó értelemben! Nem akartam sokszor visszatérni és egyszerre ilyen sokat gyalogolni és tömegközlekedni. Kerékpárral teljesítettem a közeli másik ténylegesen kerékpárra optimalizált multijával. A kettőt együtt 52 km megtételével abszolváltam és ami lényeg vihar és defektmentesen! :) Tojtam az álmoskönyvre, bementem az épületbe, mert kicsit könnyebb volt így megközelíteni a pontot. A személyes álmoskönyvem meg a nyakig érő csalánttól int óvva, illetve szerinte (is) arachnofób embereket nem viszünk sokszor a dús vegetáció sűrűjébe. :) Sok-sok pókkal kerültem közelebbi nem kívánt kapcsolatba, sajnos ez ilyen időszak. Jó kis terápia volt. Úgy néztem ki párszor a kerékpáron mint egy középkori lovag a lovagi tornán, egy nagy ágat magam elé tartva szedtem le a hálókat. Szerintem kerékpárral is szép teljesítmény, semmit nem von le az értékéből. Csehbányáról indulva egy combos kis kör lett, teljesítményben lenyomta a gázlós ládát is. A ládaoldalon van pár elütés. Sok munkád van benne, gratulálok!

 
Butchman 2019.07.25 21:31 - Megtaláltam
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]

kasap 2019.07.25 19:46 - Megtaláltam
Megtaláltam. :-) Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.6.3]

Vasi75 2019.04.22 14:50 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!!!


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (179 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]