Megye/ország: Veszprém
Elhelyezés időpontja: 2004.10.09 09:40
Megjelenés időpontja: 2004.11.30 09:34
Utolsó lényeges változás: 2022.09.04 08:29
Utolsó változás: 2023.05.07 20:03
Rejtés típusa: Multi geoláda (1H+5V)
Elrejtők: Anita, MaJa, Reggel
Ládagazda: Reggel Nehézség / Terep: 4.0 / 4.0
Megtalálások száma: 159 + 5 sikertelen + 30 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.1 megtalálás hetente
Wap:
5 palackból és 1 dobozból álló multi.
Az első ponton palack egy több törzsű fa ölelésében a 2. pont koordinátájával.
A többi a leírásban...:-)
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Web:
Multiláda a természet, és a kisvasutak kedvelőinek.
5 palack + a láda. Az út légvonalban kb. 14km hosszú, de mivel a vasút kanyarog ezért én inkább a 26 km-t tartom reálisnak. Ajánlom a leírás áttanulmányozását. A túra kiinduló és végpontja nem ugyanaz!!
Tovább a a 2. pont felé a N 47° 11,757' E 17° 40,107' 411 m [GCVGKV+1elágazás] pontig, ahol az utat elhagyva rátérünk a pályára. Haladva tovább a pálya mellett találjuk a 2. pontot az új koordinátával és a jelszó részlettel egy szikla alatt.
Tovább megyünk és a N 47° 12,685' E 17° 40,205' 426 m [GCVGKV+2elágazás] ponton letérünk. Aszfalt úton visz tovább sétánk ahol először a (ami elkanyarodik majd jobbra), majd követve az utat a találkozunk. Elhaladunk egy vadászles mellett, ami balra lesz nekünk, jobbról pedig megpillanthatjuk a Pápavár-hegyet.
Az 531m magas Pápaváron - ahol az 1961-es Bakonybél kalauz még négyemeletes fakilátót, hozzávezető K3szög jelzést emleget - a regék szerint a tatárok elől menekülő pápaiak hevenyészett várat építettek. Ennek ma már nincs nyoma, viszont a Kis-Pápavár nyergében 150m hosszú, kettős, őskori földsáncgyűrű figyelhető meg. Tovább haladva a kis Pápavár mellett a jobbra belép a középkorú bükkösbe, és rátér a régi vasúti nyomvonalra N 47° 14,170' E 17° 40,345' 413 m [GCVGKV+3elágazás]. Itt utunkat a Töredezett-árok keresztezi, majd lassan elérünk a 3. pontig. Itt találjátok a 4. pont koo-ját és jelszó részletet egy szikla alatt az úttól jobbra a pálya felett.
Majd elhaladunk Tevelvár mellett. A várat a legendák szerint a tatárok elől menekülő teveliek építették - innen a neve - de a Bakony más földvársáncaihoz hasonlóan ez is őskori erősség lehetett. A lejtős, erdős gerinctetőn keresztben húzódó 3-4m magas dolomitkavics sánc és mellette vonuló árka alsó része elmosódott, a vasút építésekor átvágták. Majd a Pintér-árok következik és már Királykapun, az egykori kisvasút hajdani rakodóhelyén vagyunk. A fekete-fenyők alatti kis füves térség mellett erdészeti munkásszállás romjai omladoznak. (Falai közé az 1961-es Bakonybél útikalauz menedékházat álmodott.....) Itt találjátok a 4. pontot az 5. koo-val és jelszórészlettel az épület mögött egy valaha volt vasúti talpfa alatt. A megtaláláshoz nem kell szétszedni a talpfát!!! A helyi álmoskönyv szerint omladozó házba bemenni nem szerencsés!!!!!
Spoiler ttala kalba
Haladva tovább a elhaladunk a Nádajtó-árok, majd a Csapó-árok mellett. Elérjük N 47° 15,975' E 17° 41,136' 367 m [GCVGKV+3Híd] az egykor szebb napokat megélt vasúti hidat. Itt egy kicsit magasabban találod a palackot egy korhadt fa alatt, nem messze az odvas fától. (Segítség képen: Ne erőből győzd le!!) Ehhez közel meg tudsz pihenni N 47° 15,828' E 17° 41,291' 395 m [GCVGKV+pihenő terület] és a jó kilátás mellett erőt gyűjteni a doboz megkereséséhez.
Irány vissza a , ahol a Vörös János séd mellett haladva elhagyjuk a volt móricházi vadászkastélyt, egy kis tavat jobbról, majd balról a Suttonyi kutat elhagyva érjük el Gerence-pusztát. Végállomás kiszállás. Ha fekvő fát látsz jó helyen jársz! Itt a jelszó utolsó részlete is. A jelszó egy értelmes 5 szóból álló mondat.
Az erdőben rengeteg szarvast, őzet, vaddisznót láttunk.
Utunkat végig járva elgondolkodhatunk azon, hogy mekkora értéket hagyunk veszendőbe. A pálya mellett még most is számtalan talpfa található, ami gondoskodik arról, hogy ne felejtsük el mi is volt itt hajdanán. A rejtekekről készült fényképet kérésre szívesen elküldöm.
Jó túrázást mindenkinek!
Egy kis történelem:
Hajdani kisvasutak nyomában.
1910-ben 600 mm nyomtávon, 2 km hosszú szakaszon indult meg a forgalom Franciavágás és Dióspuszta között. A mezőgazdasági terményeket lóvontatással jutatták el a pápai vasúthoz. 1916-ban a pápa-ugodi gróf Esterházy hitbizományi uradalom és egy kereskedő fakitermelési szerződést kötött. A szállítás biztosítása érdekében épült meg a Dióspuszta-Huszárokelőpuszta-Kőris-hegy 11km hosszú vonalfolytatás. A Kőris-hegy északnyugati oldalában kb. 500m magasságig kiépített vonalrész legnagyobb emelkedője 120%o volt. A kocsikat öszvérrel húzták fel a rakodóhelyre, majd fával megrakodva kézifékkel engedték le. Az öszvérek "lábukon", erdei utakon ereszkedtek vissza Huszárokelőpusztára. Ez a "forgalmi rend" a kőris-hegyi öreg erdők kitermeléséig, 1948-ig maradt fenn, amikor megkezdték a vágányok felszedését. (Mindig csak annyit bontottak fel, amennyit máshol felhasználtak, így a felszámolás 1966-ig tartott.)
1923-ban épült ki a Huszárokelőpuszta-Gerencepuszta-Móricháza 6,5km hosszú szakasz., majd a későbbiekben a Vörös-János-séd völgyében Királykaput is elérte a vasút. 1928-ben a fakitermelés jogát és a vasútüzemet a Magyar Keményfa Rt. vette bérbe, s egy dízelmozdonyt állított forgalomba, mely átalakítva 1960-ig üzemelt. 1940-ben a kisvasút visszakerült az uradalomhoz, 1942-ben még egy dízelmozdonyt vásároltak. Közben a hegység átellenes, városlődi oldalán is működött egy kisvasút.....
Városlőd-Vámos-patak-Laposok
1918-ban a Veszprém Faipari Vállalat a veszprémi püspökséggel 6 évre szóló fakitermelési szerződést kötött.A vállalat a szállítás érdekében Városlőd és Laposok között 12 km hosszú, 760mm nyomtávú kisvasutat épített, s egy (majd 1920-ban még egy) gőzmozdonyt állított forgalomba. A szerződés 1924-ben lejárt, a pályát részben felszedték, további fejlesztését a vállalat és a püspökség újabb szerződése tette lehetővé. 1928-ban épült meg a 6 km hosszú Vámos-patak-Farkasgyepű szárnyvonal, melyen dízelmozdonnyal-évente 10.000m3 fát szállítottak. 1929-ben, a farkasgyepűi tüdőszanatórium építésekor az anyagokat kisvasúttal szállították fel, 1939-től, pedig a farkasgyepűi fűrészüzem termékeit jutatták le Városlődre, a nagyvasúthoz.
A Városlőd-Laposok-Királykapu-Gerencepuszta-Franciavágás vonal létrejötte és megszünése:
1946-ban a két erdei kisvasutat üzemeltetési (adminisztrációs) szempontból összevonták, a napirendre került a két vonal összekötése. 1952-ben készült el a két vasút hegység belsejében lévő végpontját összekötő, 5 km hosszú pálya Laposok-Pápavár alja - Királykapu között. Az új, összekötő szakaszt 760mm nyomtávval építették meg, mivel a terv az volt, hogy erre a nyomtávra építik át a 600 mm-es Franciavágás-Királykapu pályát. A szükséges vonalkorrekciók költségei miatt végül is a Városlőd- Királykapu pályát szögelték át 600 mm-es nyomtávra.....
Az egyesített, azonos nyomtávú vonal 1957-ben jött létre, teljes hossza meghaladta a 36 km-t. A kisvasút észak-déli irányban, helyenként páratlanul szép vonalvezetéssel szelte át a Bakonyt. Királykapun munkásszállás (romjai ma is állnak) és mozdonyszín épült. A pálya legnagyobb emelkedése 40%o, a legkisebb ívsugár 18 méteres, a forgalmi sebessége 10km/h volt. A gördülő állomány 22db platós kocsiból és 30 db rönkszállító villáskocsiból állt. A vonóparkot MD40 típusú dízelmozdonyokra cserélték. 1961-ben menetrendszerű személyforgalom indult a 13 km hosszú Franciavágás-Gerencepuszta-Móricháza szakaszon. Talán felcsillant a további turisztikaihasznisítás lehetősége, de az idő gyors pusztulást hozott. 1968-ban -a vasúti közlekedést háttérbeszorító közlekedéspolitikai koncepció életbelépésének évében -a MÁV megszüntette a városlődi rakodót. 1969-ben ezért innen kezdődött el a kisvasútpálya felszedése, ami több részletben 1976-ig tartott. A vonal szállítási szerepét műutak és teherautók vették át. A személyforgalom előbb a Franciavágás-Gerencepuszta szakaszra korlátozódott, majd 1976-ban megszűnt, a síneket felszedték. Kár érte! Napjainkra csak néhány hídpillér, korhadt talpfa, egy-egy fellelhető sínszeg maradt belőle. Emlékét a hajdani, sárgult menetrendkönyvek 506-os menetrendi mezője őrzi.
Nyomvonalát a Vámos-patak mentén a K jelzés, a Pápavár aljától a Gerence-völgyig pedig a P jelzés kíséri. A Laposoknál, a Hajszabarna keleti oldalában műút fut a helyén. Legépebben maradt hídpillérét a Vörös János séd völgyében, az Öreg-Kecskeakol-árok torkolatában láthatjuk.
Forrás: Bakony turista atlasz
Állapot: kereshető
1 játékos jelölte kedvenc ládájának
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
-
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
+
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
+
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
-
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Köszönjük a rejtést. A múlt heti túra után kedvet kaptunk a rejtő 4. rejtéséhez, ehhez a multihoz is. Az előző 3 ugyanis remek helyszínekre vitt el bennünket, főleg az utolsó, a GCELKA tetszett mindkettőnknek (Zolinak és nekem). A logokat olvasgatva azt láttam, hogy többen is voltak, akik az első 3 pontot Csehbányáról, a második felét Bakonybélről gyűjtötték be. Mi is ezt a módszert próbáltuk követni azzal, hogy a környékbeli hagyományos ládákat is beterveztük az útvonalunkba. Ezúttal öten indultunk el. A GCCSEH, és a GCROTH, valamint a multi első pontja könnyen meglett, a második már küzdős volt. A visszautat a piros sáv, piros kereszt útvonalon terveztük, hogy érintsük a GCFESE ládát is. A Pápavár alja KDP ellenőrző pontnál kétfelé váltunk, hárman a multi 3. pontjához indultunk (ill. oda szerettünk volna menni), a többieket ráállítottuk a hazavezető irányra. Sajnos annyira belefeledkeztünk a beszélgetésbe (eldumáltuk....), hogy nem mentünk vissza a kék sáv-piros sáv fonódás kezdetéig, hanem magabiztosan Bakonybél felé indultunk a kéken. Ezt a súlyos hibánkat csak kb 2 km megtétele után észleltük, így aztán visszafordultunk, és egy szűk óra múltán ugyanott voltunk, ahol korábban a társainktól elváltunk. A multi 3. pontjának felfedezésére ezt követően Zoli még mindig vállalkozott, mi ketten a GCFESE-hoz indultunk. Zoli azonban hiába tette meg az újabb kitérőt, a 3. pont kifogott rajta. Az igazsághoz tartozik, hogy nem valamilyen geoládás alkalmazással kereste azt, hanem egy tőlem kapott, a 3. pontot is ábrázoló képernyőfotó alapján.
Folytatjuk!
Az ötödik pontot nem találtam, köszönöm a rejtőnek a segítséget. Cserébe a kidőlt fa közepében lévő üregbe került egy mikroláda a jelszórészlettel és a 6. pont koordinátájával. Az üreget egy fadarab takarja. Az első három pontot Csehbányáról, az utolsó három pontot a bakonybéli útról kerestem meg. :)
Nekikezdtem Csehbányáról, de 3 pont után a terv szerint visszafordultam más ládákért ... Sokadszorra is beigazolódott, hogy a rejtett pontos multikkal kell kezdeni egy tájegységen a ládák keresését, ha nem akarjuk többször bejárni az utakat ... :)
Megtaláltam, köszönöm szépen a lehetőséget! Két részletben kerestük fel a pontokat, az 5-nél sajnos nem volt szerencsém, a Rejtő segített ki, amit ezúton is nagyon köszönök!
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]
Csodás őszi időben az erdőben. Minden szuper volt, kivéve, hogy a Királykapunál ne keress talpfát (?), hanem az épület hátsó fala tövében, kivül, falécek alatt turkálj az avarban.
Kicsit sok a mellékinformáció, és főleg telefonon nehéz eligazodni, melyik pontról van is éppen szó...
TFTC!
A tematika miatt nagyon tetszett, jó helyeken jártunk a multi által a Bakonyban.
Láttuk, hogy beteg, menet közben derült ki, hogy az 5. pont miatt, persze mi sem találtuk. Rejtővel egyeztettünk a helyszínről, pótoltuk a megadott helyen (tasakban papírlapon az infók egy kis üregben). Többi pont rendben, az 1. pontot még tavaly novemberben találtuk meg.
[Geoládák v3.12.10]
Az 1.ponton a jellegzetes fának (amely az eredeti rejtés óta két törzsre fogyatkozott) minden centiméterét átvizsgáltuk, hiába.
De nem adtuk fel. Csiga vonalban a fa körül, földre szegezett tekintettel lépkedve, 22 méterre a fától kikandikált a palack kupakja a vastag avar ból.
Most a törzsek találkozásában lévő alkalmas üregben pihen a palack.
Nagy élmény volt ezen a nyomvonalon túrázni. A párom még utazott a vonaton ami itt közlekedett. Én biciklivel jártam végig és begyűjtöttem az összes koordinátát. A 4. pontig minden rendben ment de az 5. palackhoz vezető úton fakitermelés folyt és dőltek a fák a nyomvonalra. Így a kilátót és az utolsó ládát egy csodás panorámájú gurulással értem el. A kimaradt szakasz még rajt van a bakancslistán.Pápáról indultam ezért a 26km nekem 105km-re sikeredett. Köszönöm a rejtéseket. Üdv.
Végre ez a nap is eljött, hogy folytattuk utunkat a kisvasút nyomán. Még márciusban jutottunk el a harmadik pontig, ahol sajnos nem volt meg a jelszóhordozó. A rejtő készségesen segített. Aztán máshogy alakult, csak ma tudtuk folytatni a negyedik ponttól, bár időközben pótlásra került a harmadik is. A negyedik pontot valóban az épület oldalán léc alatt találtuk. Az út változatosan nagyon szép és a kilátás is remek. A végládához kicsit autóval is mentünk, elfáradtunk... Nagyon köszönjük a munkát és a bemutatást. SZívesen megnéztük volna fénykorában is. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.10.5]
30km-es bakonyi barangolás az erdők, völgyek, virágok, vadak, ládák nyomában. Ezt a fantasztikusan szép vonalvezetésű multit két nap alatt a környék többi ládájával összekötve kerestük meg. Könnyen megtaláltuk a pontokat a harmadik kivételével. A rejtő készségesen megadta a szükséges infókat, így azt pótolni tudtuk. A koordinátán két kő hasadékában gyógyszeres doboz kővel is takarva. Napsütés és havaseső felváltva... Nagyon klassz a végláda is. Hatalmas köszönet érte, nagy élmény volt. [Geoládák v3.9.6]
Évek óta néztem farkasszemet a ládával. Most végre volt lehetőségem begyűjteni két menetben. Kell némi kitartás hozzá.
A Királykapunál nincs talpfa. A rom fala tövében lécek alatt van a petpalack. A többi rejtés rendben van.
Kiváncsi lennék rá, hogy a végládában lévő koordináta mire mutat?
Köszönöm a munkád!
[g:hu+ 2.4.8]
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (194 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.