2021 novemberében adták át lakóhelyem mellett ezt a nagyon látványos és Európai szinten egyedülálló mérnöki remekművet, ezért gondoltam, hogy megérdemel egy önálló ládát.
Amennyire vissza tudok emlékezni, gyerekkoromban, az egyre forgalmasabb 44-es főút kiváltására mindig is voltak ígéretek.
Elsuhant 20-25 év és el is készült nagy része.
A 44-es főút Tisza-hídja
A tiszaugi-rév mindig is fontos átkelő volt a kelet-nyugat irányú közlekedés, és a kereskedelem számára. Híd azonban sokáig nem épült. Egészen 1927-ig kellett várni a munkálatok elkezdéséhez. Az átadás 1929. október 17-én volt, a szalagot vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó vágta át. A híd négynyílású acélszerkezetet kapott 52,66 m + 103,19 m + 103,19 m + 52,66 m hosszakkal. Az acélszerkezet tömege 1514 tonna. Szélessége 5,3 m.
1944-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották, újjáépítése 1952-ben készült el. Ettől fogva közös közúti-vasúti hídként üzemelt, ami időnként problémákat okozott a rugalmas közlekedésben. Ezt később a keskeny szélesség miatti egy irányú kamionforgalom és a vasúti sorompón kint lévő "30 percnél tovább zárva tartható" tábla is csak fokozta.
Eljött az idő a híd vasúti és közúti forgalmának elválasztására. Az építkezés 2000-ben kezdődött és 2001-ben fejeződött be. Innentől különvált a híd vasúti és közúti forgalma.
Az M44 és a híd
A terv, hogy az egyre forgalmasabb 44-es főutat tehermentesítsék, a 2000-es évek közepétől egyre égetőbb probléma lett. A folyamatos terv-, és nyomvonal változások után az első ütem, a Tiszakürt - Kondoros szakasz kivitelezése 2017 elején indult, és 2019 őszén zárult le. Második ütemben a Kondoros - Békéscsaba szakasz készült el, majd következhetett harmadik ütemként a Tiszakürt - Lakitelek közti 9,9 km hosszú, közúti Tisza-hidat is magába foglaló szakasz. Tervek szerint a főút először 2024-ig kiegészül a Szentkirály - Lakitelek közti 4,6km-es szakasszal, majd későbbiekben a hiányzó Kecskemét (5-ös főút) és Szentkirály közötti 32,2km-es szakasszal zárul a kivitelezés. A Békéscsaba és a gyulai országhatár közötti szakasz távlati terv formájában, de már létezik.
Az M44-es autóút Tisza-hídja Dr. Teiter Zoltán tervei alapján épült, különlegessége az ellipszis alakú kapuzat, amelyből Európában ezen kívül egyetlen sincsen, és a világon is csak néhány hasonló épült.
A híd teljes hosszúsága 556m, ebből a mederben lévő hossz: 307m, szélessége: 23,5m, acélszerkezetének tömege 2573 tonna.
A terheléses próba utáni átadás 2021 novemberében történt meg.
Békési hétvégénk hazafelé menet utolsó találata. Sétáltunk egyet oda-vissza a töltésen a rejtésig, ami rendben is van. A híd innen nem látható, sebaj, majd egyszer áthajtunk rajta.