2021 novemberében adták át lakóhelyem mellett ezt a nagyon látványos és Európai szinten egyedülálló mérnöki remekművet, ezért gondoltam, hogy megérdemel egy önálló ládát.
Amennyire vissza tudok emlékezni, gyerekkoromban, az egyre forgalmasabb 44-es főút kiváltására mindig is voltak ígéretek.
Elsuhant 20-25 év és el is készült nagy része.
A 44-es főút Tisza-hídja
A tiszaugi-rév mindig is fontos átkelő volt a kelet-nyugat irányú közlekedés, és a kereskedelem számára. Híd azonban sokáig nem épült. Egészen 1927-ig kellett várni a munkálatok elkezdéséhez. Az átadás 1929. október 17-én volt, a szalagot vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó vágta át. A híd négynyílású acélszerkezetet kapott 52,66 m + 103,19 m + 103,19 m + 52,66 m hosszakkal. Az acélszerkezet tömege 1514 tonna. Szélessége 5,3 m.
1944-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották, újjáépítése 1952-ben készült el. Ettől fogva közös közúti-vasúti hídként üzemelt, ami időnként problémákat okozott a rugalmas közlekedésben. Ezt később a keskeny szélesség miatti egy irányú kamionforgalom és a vasúti sorompón kint lévő "30 percnél tovább zárva tartható" tábla is csak fokozta.
Eljött az idő a híd vasúti és közúti forgalmának elválasztására. Az építkezés 2000-ben kezdődött és 2001-ben fejeződött be. Innentől különvált a híd vasúti és közúti forgalma.
Az M44 és a híd
A terv, hogy az egyre forgalmasabb 44-es főutat tehermentesítsék, a 2000-es évek közepétől egyre égetőbb probléma lett. A folyamatos terv-, és nyomvonal változások után az első ütem, a Tiszakürt - Kondoros szakasz kivitelezése 2017 elején indult, és 2019 őszén zárult le. Második ütemben a Kondoros - Békéscsaba szakasz készült el, majd következhetett harmadik ütemként a Tiszakürt - Lakitelek közti 9,9 km hosszú, közúti Tisza-hidat is magába foglaló szakasz. Tervek szerint a főút először 2024-ig kiegészül a Szentkirály - Lakitelek közti 4,6km-es szakasszal, majd későbbiekben a hiányzó Kecskemét (5-ös főút) és Szentkirály közötti 32,2km-es szakasszal zárul a kivitelezés. A Békéscsaba és a gyulai országhatár közötti szakasz távlati terv formájában, de már létezik.
Az M44-es autóút Tisza-hídja Dr. Teiter Zoltán tervei alapján épült, különlegessége az ellipszis alakú kapuzat, amelyből Európában ezen kívül egyetlen sincsen, és a világon is csak néhány hasonló épült.
A híd teljes hosszúsága 556m, ebből a mederben lévő hossz: 307m, szélessége: 23,5m, acélszerkezetének tömege 2573 tonna.
A terheléses próba utáni átadás 2021 novemberében történt meg.
TFTC!
A helyszínt meglátogatva két dolog merült fel bennem: a rejtés eléggé fantáziátlan és onnan szinte semmi látványosság nincs. Már nem emlékeztem, hogy a moderációkor mit írtam, de most visszaolvasva, pontosan ugyanezt.
[Geoládák v4.5.0]
A békéscsabai esemény előtt útba ejtettük a hidat N.ZS.-vel és Antival. A tornyosuló esőfelhők miatt nem sok időnk maradt nézelődni, visszafelé a gáton éppen kaptunk is egy kis frissítő záport. Köszönet a rejtésért.
Kerékpárútról könnyedén. Kis csaholás kísért a kerítésen túlról. Érdekes, hogy a tiszai gát tető milyen állapotban van. Kerékpárral vannak jobban közlekedhetők is.
Az Alföldi Szent Márton Zarándokút Tiszaug és Cibakháza közötti szakasz teljesítése előtt tettem egy kis kitérőt. Először lementem a híd alá a Tisza partra ahol megettem a szendvicsemet, majd megkerestem a ládát.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
Már korábban is feltűnt nekem ez a láda, csak nehezen megközelíthetőnek gondoltam. Legutóbb, mikor erre jártam Tiszaalpáron, nem is tűnt távolinak híd. Akkor sem sikerült Tőserdőre eljutni, de ez egy másik történet. Lakitelek közel van, de Tiszaug mellett döntöttem. A vonalbezárások most érintettek először. A hídfőnél megálló vonat nem létezik. Csak busz. A vasúti menetrend is bezárásra ítéli a vonalat. A szociális otthonnál szálltam le (azt hiszem így hívják). Először a helyi ládát néztem meg, majd onnan kezdtem a megközelítést. A kerékpáros részen haladtam, szép kerülők vannak benne. Először a híd előtt van egy kanyar, majd a híd után is. A gáton haladva a kutyák kerítés mögött ugattak csak, és innen már elég egyértelmű a megközelítés. Ominózus fa mellett gallyazás eredménye felsorakoztatva. Sok dolgot láttam már ládákban, de zacskós petrezselyem-magot még nem :) Annyira meglepett, hogy maradt. A hidat ezután nézegettem. Éppen munkavégzés volt rajta. A műtárgyon szimpatikusak voltak a színek, az ívek, visszafelé pedig sajnáltam a 1946-47-ben újjáépített vasúti hidat.
Innen próbáltam megközelíteni Tőserdőt. Utólag elhibázott döntés volt. A hidak alatt indultam, és elég hamar akadályba ütköztem. Süppedős, marasztalós sár. Az ártérről folyt vissza a víz a Tiszába. Ez szárazon egy lépés, itt süppedés, és koncentráció. Cipő meg száraz, csak saras. Mindenhol. Gyerünk tovább. Az út szépen kanyarog, majd olyan mintha egy patak állna az utam, bár tudom, állóvíz. Nem gyenge mutatvány volt keresni egy átlógó ágat, amin egyensúlyoztam. A leérkezés már nem volt annyira szerencsés.. bal cipő belül érintőlegesen vizet fogott. Haladjunk. Egy szép nagy rét tárult elém, tele őzekkel. Messzebb látni a csillogó vízfelületet. Rossz érzés fogott el. Egy jó darabig rendben volt, aztán jött a belvíz.. ráadásul nem jó irányból akartam kerülni a mezőn, teljesen elsüllyedt a cipőm, átázott. Még küzdöttem egy darabig, utat keresve, de el kellett engednem.. Vissza a "patak" átkelés nehezebb volt, segített egy sörös rekesz. Dobbantónak jó volt. Utána már ismerős, részben már említett út a Tiszaugi elágazásig.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.2.6]
A séta a töltésen igazán kellemes volt. Még a viszonylag erős szél sem zavart minket.
A rejtés teljesen egyértelmű, könnyen megtalálható. Kicsit nézelődtünk a híd lábánál, bámultuk a Tiszát, aztán visszaindultunk.
Mai, PÉV-el közös, ládatúrám egyik fénypontja volt ez a láda. Már amikor moderáltam ezt a ládát elhatároztam, hogy feltétlenül el kell mennem megnézni a hidat. PÉV megvette a gáthajtási engedélyt, de mégis bajba kerültünk. Nagyon úgy néz ki, hogy a központ, ahonnan az ember vásárolja online az engedélyt, sok kapcsolatban nem lehet a helybeli gátőrökkel, mert mindenféle fura sztorikkal akart bennünket elzavarni az itteni gátőr. Végül nagyon szépen megkértük, hogy ha már itt vagyunk, sétálhassunk el a hídig, és végül megengedte. A híd tényleg lenyűgöző. Mindig imponál nekem a technológia, és az, hogy ilyen hatalmas létesítményeket kivitelezés után is értékelni lehet. Köszi, hogy megmutattad!!
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (232 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.