FAQ
957. A Guthi templomrom és a Zsuzsi mozdonya (GCGUTH)

A templomrom pár éve...

A templomrom pár éve...

... és napjainkban

... és napjainkban

Csak gyalog és biciklivel mehetsz be

Csak gyalog és biciklivel mehetsz be

A rom hátulról

A rom hátulról

Ittjártamkor (2019.12.19.) egy ilyen is ki volt alakítva

Ittjártamkor (2019.12.19.) egy ilyen is ki volt alakítva

Egyik emléktábla

Egyik emléktábla

Másik...

Másik...

Az első pont rejteke

Az első pont rejteke

Nemrég így nézett ki a Zsuzsi

Nemrég így nézett ki a Zsuzsi

A mozdony ma (2015-ös kép)

A mozdony ma (2015-ös kép)

2015-ben, koszorúval az elején

2015-ben, koszorúval az elején

Oldalról (2015)

Oldalról (2015)

Belülről se a legjobb állapotú (2015)

Belülről se a legjobb állapotú (2015)

Távolról

Távolról

2019-ben is várja a látogatókat

2019-ben is várja a látogatókat

Szépen lefestve

Szépen lefestve

Ablakok már nagyon rég nincsenek

Ablakok már nagyon rég nincsenek

Belülről a helyzet csak romlott, már huzat sincs az ülésen

Belülről a helyzet csak romlott, már huzat sincs az ülésen

Talajról nézve

Talajról nézve

2021-es állapot

2021-es állapot

Itt a láda :)

Itt a láda :)

Fiókák a mozdonyban

Fiókák a mozdonyban
Szélesség N 47° 39,356'
Hosszúság E 21° 55,797'
Magasság: 159 m
Megye/ország: Hajdú-Bihar
Térképen: TuHu - OSM - GMaps
Koordináták letöltése GPS-be
Közeli ládák
Közeli pontok

Elhelyezés időpontja: 2004.05.16 21:45
Utolsó lényeges változás: 2021.05.19 16:44
Utolsó változás: 2023.03.15 16:36
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H)
Elrejtők: NZ0406, majd Norbee97
Ládagazda: Norbee97
Nehézség / Terep: 3.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 950 m
Megtalálások száma: 338 + 4 sikertelen + 6 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.3 megtalálás hetente


FIGYELEM! A mozdony fülkéjében feketerigók élnek, kérlek ne bántsátok őket, vigyázzatok rájuk!

1. pont: A templomrom

A  N 47° 39,356' E 21° 55,797' [GCGUTH-1] koordinátáknál található a templomrom pontja.
A jelszó a mikroládában található, ami egy C-vitaminos doboz. A ládába lehetőleg ne tegyél semmit, nem sok a hely! Egy cetli van benne csak, amin a jelszó található.
A láda a képen is látható üreges fatönkben található, falevelekkel álcázva. A rejtek nagyjából egy vonalban van az erdő fohásza táblával, remélhetőleg nem lesz nehéz rátalálni. :)

2. pont: A mozdony

A láda a Nyíradony és Asszonyrész közötti útszakasz mellett található, a mozdony északi kereke felett lévő vas mögött (a kép segít). Kérlek alaposan rejtsd vissza, figyelj rá, hogy ne essen le a láda! A láda koordinátái:  N 47° 39,041' E 21° 56,285' [GCGUTH-2] A láda 14x8x5 cm méretű. Ha nem találod a ládát, mássz fel a rejtek felett a mozdonyra, majd nézz jobbra-fel, egy matricán megtalálod a jelszót!
A jelszó nem filccel van felírva, az a régi jelszó, de ha se a ládát, se az alternatív jelszót nem találod, küldd el azt a szót, és segítek!

A logoláshoz szükséges jelszót úgy kapjátok meg, hogy az első ponton talált jelszóhoz hozzáillesztitek a nagy ládában található jelszót.


A ládába TravelBug nem helyezhető!

Megközelítés

A helyszínt a Nyíradonyból Nyíracsádra vezető úton lehet megközelíteni gyalog, biciklivel, autóval, de akár busszal is.
Parkolni a Zsuzsi Erdei Vasút egykori mozdonyánál kialakított kis parknál érdemes:  N 47° 39,043' E 21° 56,300' [GCGUTH+parkoló]
Busszal Nyíracsád Asszonyrész, forduló megállóig gyere.  N 47° 38,998' E 21° 56,287' [GCGUTH+busz]
Menetrendet itt tudsz keresni.
Ha az első ponthoz is autóval akarsz menni, akkor a  N 47° 39,374' E 21° 55,912' [GCGUTH+templom parkoló] pontot javaslom.

Egy kis történelem

A Gutkeledek Farkas ága 1289-ben osztozott ősi családi birtokukon, s a két részre szakadt terület egyikén, Belső-Gúton épült fel az az Árpád-kori román stílusú templom, amelynek romjait ma is láthatjuk.

A feltárt alapfalak szerint a 8,8 méter hosszú, 6,9 méter széles belső méretű templomhajóhoz 5,6 méter hosszú, 4,7 méter széles szentély tartozott, amelyhez 5,6 méter hosszú és 2,9 méter széles sekrestye csatlakozott. A megmaradt falrészeket egészen keskeny ablaknyílások tagolják kívül-belül kúpos kialakítással, amelyek nyílásszélessége alig éri el a 8 cm-t, magasságuk 71 cm. Minden bizonnyal ólomüveg ablakok vagy hólyag nélküli bevilágító nyílások voltak. A szalmával vagy rőzsével égetett téglák minősége jó, sok közöttük a csillogó felületű, több színben is előforduló ún. vasas tégla. A templomrom konzerválása, kiegészítése 1995-ben fejeződött be. A műemlékileg szakszerűen bemutatott templomrom a kellemes, erdős-ligetes környezetben csábító kirándulási célpont.

A templomrom a  N 47° 39,377' E 21° 55,741' [GCGUTH+rom] ponton van.

A Zsuzsiról

A vasút kiépülése

Debrecen városa a tulajdonát képező, a várostól 24-38 km távolságra Gúth község mellett fekvő 37,4 km2 kiterjedésű erdejét kívánta művelésbe vonni. A kitermelt fa elszállítására vasútra volt szükség. A város pályázatot hirdetett a vasút építésére, üzemben tartására és a kitermelt fa beszállítására. A pályázatot Kopf-Steinberger cég nyerte meg. A vasút első szakaszát 1882. július 16-án nyitották meg. Ez a Debrecen-Fatelep - Nyírmártonfalva közötti 21,5 km-es szakasz volt. A vasút az országban egyedülálló módon 950 mm-es nyomtávolsággal épült. A pályát faaljakon lévő kutyafejű sinek alkották, külön alépítmény nélkül, a homoktalajra fektetve. A vonal - bár csak kismértékben - de folyamatosan lejtett a város szélén épült fatelepig.

A vasúton kezdetben kettő gőzmozdony üzemelt. Az "1" pályaszámú 107 LE teljesítményű, fatüzelésű mozdony volt. Ez a mozdony kapta a ZSUZSI nevet, melyet ma is használ a kisvasút. A "2" pályaszámú mozdony egy 133 LE teljesítményű széntüzelésű mozdony volt. A mozdonyok nedves gőzzel üzemeltek, sebességük 20 km/h volt. Később 490 és 390 sorozatú gőzmozdonyok is szolgáltak a kisvasúton. 1904-ben Debrecen városa saját kezelésébe vette a vasutat. 1923-ig csak teherszállítás volt a vasúton, ekkor engedélyezték a korlátozott közforgalmat. 1924-ben megépült a Nyírmártonfalva - Gúth 4,4 km-es szakasz. 1925-től rendszeres személyforgalmat lát el a kisvasút. 1926-ban, majd 1931-ben is újabb szakaszok épültek, Gúth - Angyaltelek (6,4 km), majd Angyaltelek - Turistaház (2,3 km).

1931-ben indult be a motoros vontatás. Az első motorkocsi, egy négytengelyes jármű, a BCmot 101 pályaszámot kapta, 60 LE-s Cadillac benzinmotor hajtotta. A második motorkocsi 1936-ban érkezett a vasútra, de ez már kéttengelyes jármű volt. Pályaszáma ACmot 102, szintén 60 LE-s benzinmotorral felszerelve. A motorkocsik engedélyezett sebessége 35, illetve 50 km/h volt. 1937-ben a Turistaház - Megyehatár (1,5 km), 1945-ben a Megyehatár - Nyírlugos (3,5 km), 1950-ben a Nyírlugos - Nyírbéltek (8,5 km) szakaszok épültek ki. A vonal 1949-ben a Magyar Államvasutak kezelésébe került.

Az átépítés

A 950 mm-es nyomtávot sehol máshol nem alkalmazták az országban, ez problémát jelentett a járműbeszerzésben és a karbantartásban is. A vasutat a MÁV szabványnak megfelelően 760 mm-es nyomközre építették át 1961-ben. Így a kisvasútra az akkor korszerű Bax sorozatú személykocsik, illetve Mk 48-as dízelmozdonyok kerültek. A régi járműveket selejtezték.

A teherforgalom mindvégig meghatározó jelentőségű volt, bár a '70-es években kismértékben csökkent. Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció ezt a vasutat is megszüntetésre jelölte ki. Az "ítéletet" 1977. augusztus 31-én hajtották végre, a lakosság nagymértékű tiltakozása ellenére. A vasút számos tanyát és falvat érintett, a vonatokon rengeteg piacozó utas utazott. A vasút megszünése után a tanyasiak közlekedési eszköz nélkül maradtak. A kisvasút teherforgalmát jól jellemzi, hogy utolsóként egy rakott tehervonat érkezett Debrecen-Fatelep állomásra.

A kirándulóvasút

A vasútvonal Hármashegyaljáig maradt meg, a Hármashegyalja - Nyírbéltek közti pályaszakaszt felszedték, a járművek nagy része más kisvasutakra került. A megmaradt 16,6 km-es szakaszt a MÁV Debrecen városának adta át, az üzemeltetést a Debreceni Közlekedési Vállalat látta el 3 db Mk 48-as dízelmozdonnyal és 12 db. személykocsival. A folyamatos vasútüzem megszünt, a vonatok tavasztől öszig közlekedtek, kizárólag a kirándulóforgalmat szolgálva. 1978. május 1-től Debreceni Úttörővasút néven, 1990-től Debreceni Erdei Vasút néven üzemelt. 1995-ben az üzemeltető DKV pénzügyi problémák miatt a forgalmat szüneteltette, a Debreceni Közgyűlés a megmaradt vonal felszámolása mellett döntött. Ekkor alakult meg a Zsuzsi Erdei Vasút Kht, mely 1996. július 13-a óta Zsuzsi Erdei Vasút néven üzemelteti a vonalat. Jelenleg tervbe van véve a kisvasút bővítése Nyírmártonfalva, Nyíracsád, illetve Nyírbéltek irányába, az eredetitől eltérő, annál kedvezőbb vonalvezetéssel.

Találtam egy linket, amin a vasútról készült régi képeket lehet megnézni, akit érdekel az ilyen, bátran ajánlom megtekintésre. :)

A világhírű erdészetről

A Guthi Erdészetnél találjuk az Alföld legnagyobb kiterjedésű, összefüggő zárt homokpusztai gyöngyvirágos tölgyeseit, de itt tenyészik a Nyírség egyik legszebb és legnagyobb fatömegét adó akác (Robinia pseudoacacia) állománya is, amely a faállomány egynegyedét alkotja. A jellemző fafajok még az őshonos kocsányos tölgy (Quercus robur), a nemesnyár (Populus sp.), az erdeifenyő (Pinus silvestris) és a fekete fenyő (Pinus nigra).
A fatermesztés mellett az erdészet ellátja a 14028 hektáros vadászterület kezelését is. A vadászható vadfajok közül legjelentősebb a mintegy 600 darabos dámpopuláció (Dama dama), az 500 körüli őzből (Capreolus capreolus), a 200 vaddisznóból (Sus scrofa) és a 20-25 gímszarvasból (Cervus elaphus) összetevődő állomány. A dámállomány minőségét jelzi az 1991-ben terítékre hozott világrekorder lapátú bika, valamint az azóta eltelt időben terítékre került és a világranglista negyedik és tizedik helyét elfoglaló dámtrófea.

Közeli ládák

GCADNY - Nyíradony görögkatolikus temploma (Nyíradony)
GCNYAC - Nyíracsádi templom és harangláb (Nyíracsád)


Ládatörténet

2004.05.16.: A láda megjelent, kereshető.
2006.09.02.: A láda virtuálisból multivá alakult át immár kereshető ládikával.
2014.04.03.: A füzetet kicseréltem, bár ekkor még nem volt az én ládám.
2015.03.05.: A ládát NZ0406-tól befogadtam, köszönöm az eddigi gondoskodást.
2015.03.09.: A láda kicserélve, az első pont virtuálisból mikroládává alakult, a jelszó megváltozott.
2016.07.24.: A ládát kifosztották, hamarosan pótolom.
2016.08.20.: A láda ismét kereshető, pár méterrel arrébb költözött.
2017.06.16.: A romnál új helyre rejtettem a ládát, ismét teljes a multi.
2017.10.24.: Értesítést kaptam, hogy az első ponton hiányzik a jelszó a ládából. Igyekszem pótolni, de azért segítséget elfogadok. :)
2017.10.28.: Kópé1993 pótolta a hiányzó jelszót, köszönöm. :)
2018.03.11.: A GCGUTI ládától hazafelé összefutottam nagyfeco-val, aki nem találta a ládában a jelszót, így ezt gyorsan pótoltam is.
2019.04.12.: VP a ládát szétdobálva, füzet nélkül találta, az ideiglenes pótlást köszönöm.
2019.04.18.: A ládába új füzetet raktam, került bele toll is, az oldalon pedig új képeket lehet nézegetni. :)
2019.12.19.: A templomnál lévő ládát új helyen pótoltam, és pár képet cseréltem.
2021.05.19.: Pótoltam a ládát, kérlek vigyázzatok rá! Helyeztem ki pótjelszót is.



Kívánok mindenkinek jó szórakozást: Norbee97
Állapot: kereshető

KRW értékelés (211 db): környezet: 4.43 rejtés: 4.12 web: 4.34 átlag: 4.30

+
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
-
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
+
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
+
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
+
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
-
GPS nélkül is érdemes megkeresni
+
kereshető egész évben
+
kereshető 24 órában
-
a látnivalóért fizetni kell

Régi láda, nincs moderálva.

tjromaan29 2023.03.18 16:08 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést. Sajnos a mozdonynál a láda nem volt a helyén, a fülkében pedig a régi jelszó volt feltüntetve. [Geoládák v3.12.10]

utigabi60 2023.03.18 14:38 - Megtaláltam
Sem a ládát, sem a pótjelszót nem találtam a vonatnál. A rejtő segített. A jelszó részletet felírtam a parkolóban lévő információs tábla hátoldalára. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

H.Vivien 2023.03.15 11:46 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.67 súly: 2.65
Gúthi ládázás alkalmával találtuk meg tjromaan29-el. A templomromnál lévő láda rendben van, viszont a Zsuzsi emlékműnél nem találtuk a ládát, és az ottani helyes jelszót sem. Köszönjük a rejtést és ládagazda segítségét! [Geoládák v3.12.10]

Tar család 2023.03.07 12:54 - Megtaláltam
Szakmai bejárás közben megtaláltuk. A mozdonynál csak a pótjelszó lett meg, de az is a régi,ami már nem aktuális. Köszönöm a rejtő segítségét!
[g:hu+ 2.9.12]

Cadasil 2023.02.19 13:34 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Alex0509 2023.01.04 16:24 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4.5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.24
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

bajszee 2022.10.22 14:52 - Megtaláltam
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
A pótjelszót az ülés mögötti rekeszben megtaláltam a falevelek közt. De addigra asszony is meglelte a ládát :) [Geoládák v3.12.10]

T. E. & T. CS. 2022.10.09 13:08 - Megtaláltam KRW környezet: 1 rejtés: 2 web: 3 átlag: 2.00 súly: 2.00
Sajnos, a ládát nem találtuk meg a vonatnál. :( A pótjelszó sincs meg. :( [Geoládák v3.12.9]

[Jóváhagyta: Norbee97, 2022.10.15 21:17]

received_617105813392462 
barna99anna 2022.07.24 17:08 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.10]

Kerékgyártócsalád 2022.03.20 14:12 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 4.5 átlag: 4.83 súly: 3.39
A mozdonynál nem lett meg a láda, a pótjelszó leszakadt. A romnál csutka nélkül meglett. Szép tavaszi idő.

IMG_20220320_140043IMG_20220320_135123
Szilágyiék 2022.03.17 11:12 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 4.5 web: 4.5 átlag: 4.50 súly: 4.13
A mozdonynál (többször körbejártuk az összes kerekét) nem találtuk a ládát. Lehet, hogy mi bénáztuk el. A pótjelszó a helyén van, de talán csak az imádság tartja, eléggé lazán kapaszkodik.

A templomnál rendben megtaláltuk a dobozt.
Köszönjük hogy megmutattad!

IMG_20220317_110127IMG_20220317_105619
IMG_20220317_105318IMG_20220317_111602
IMG_20220317_111701IMG_20220317_111846
Ark Hunter 2022.03.03 11:23 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

Gergomarjan 2022.02.27 12:32 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést!
Illó & Geri [Geoládák v3.12.6]

dinkotp 2022.01.23 16:26 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

daanett 2022.01.23 16:25 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

Green Eye 2022.01.16 13:50 - Megtaláltam
Megtaláltam Alföldi kéktúra közben, köszönöm a rejtést! Nagyon tetszett ez a multi, kicsit kalandosra sikerült a megtalálás. Kéktúra után mentem oda. A templomromnál hamar meglett a dobozka. Sötétben többször elmentünk az úton, nem volt látható, hogy ott egy ilyen régi rom található. Átmentem utána a Zsuzsi mozdonyhoz, de közben valahol kirántottam a szemüvegem, így nem láttam semmit a telefonomon. A szemüvegem nem lett meg. Arra emlékeztem, hogy van belül egy pótjelszó, de olyan jeges, fagyott volt a mozdony is, hogy nem tudtam felmászni. A dobozt pedig nem találtam, a leírást nem tudtam olvasni. Ma a rejtő készségesen kisegített a második jelszóval.
Zsuzsi állapota sajnos nagyon romlik.

 
kertimi 2022.01.02 15:33 - Megtaláltam
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

Tanohun 2022.01.02 15:13 - Megtaláltam
Gyorsan meglett. Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v3.12.5]

hitamas 2021.12.07 15:25 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 4.50
A mozdonyokon nem szoktam megtalálni a ládákat ... és persze a képet se néztem meg, meg siettem, hogy sötétedés előtt elérjem a debreceni családi ládát, egyszóval a kicsit pusztulóban lévő pótjelszóval sikerült letudni a megtalálást. A mozdony is pusztul ... :)

álomfogók 2021.11.06 12:50 - Megtaláltam
Eseményládák nyomában a keleti végeken.
És persze azt sem hagytuk ki, ami közben útba esett.

sanzi89 2021.10.29 12:15 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 4.01
Megtaláltam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.14]

fulpes 2021.10.23 13:16 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 4 web: 5 átlag: 4.67 súly: 3.46
Kellemes kirándulóhely. A második részlet pótjelszóval lett meg, a ládát nem találtam.
Köszönöm a lehetőséget.
[g:hu+ 2.7.14]

20211023_12541720211023_130302
20211023_13040920211023_130413
20211023_13050720211023_130554
20211023_131127 
TündeVirág 2021.10.16 14:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 3 web: 5 átlag: 4.33 súly: 2.69
Gyönyörű volt.

Csillámpóni 2021.10.16 12:30 - Megtaláltam KRW környezet: 5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 5.00 súly: 1.00
A láda nagyon el van rejtve, zseniális!
A vonatnál a doboz egyik füle törött, de jól zár.
Köszönjük a kalandot

traxx 2021.09.25 16:57 - Megtaláltam KRW környezet: 4.5 rejtés: 5 web: 5 átlag: 4.83 súly: 3.41
Megtaláltuk. A mozdonyon csak pótjelszóval, kár hogy a templomot a vandálok is megtalálják.


A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (348 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.

Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.

Bejelentkezés név:  jelszó:   [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a turistautak.hu oldalon is használhatod!

[fejlesztési ötletek] [grafikonok] [szavazások] [jogi tudnivalók] [e-mail] [impresszum]