Megye/ország: Hajdú-Bihar
Elhelyezés időpontja: 2004.05.16 21:45
Utolsó lényeges változás: 2021.05.19 16:44
Utolsó változás: 2023.08.02 08:57
Rejtés típusa: Multi geoláda (2H)
Elrejtők: NZ0406, majd Norbee97
Ládagazda: Norbee97 Nehézség / Terep: 3.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 950 m
Megtalálások száma: 364 + 5 sikertelen + 7 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.3 megtalálás hetente
FONTOS! Kérlek ha megtalálod a ládát, tedd légy szíves visszarakni a helyére, valaki megtalálta, és elrejtés nélkül hagyta ott. Köszönöm!
1. pont: A templomrom
A N 47° 39,356' E 21° 55,797' [GCGUTH-1] koordinátáknál található a templomrom pontja.
A jelszó a mikroládában található, ami egy C-vitaminos doboz. A ládába lehetőleg ne tegyél semmit, nem sok a hely! Egy cetli van benne csak, amin a jelszó található.
A láda a képen is látható üreges fatönkben található, falevelekkel álcázva. A rejtek nagyjából egy vonalban van az erdő fohásza táblával, remélhetőleg nem lesz nehéz rátalálni. :)
2. pont: A mozdony
A láda a Nyíradony és Asszonyrész közötti útszakasz mellett található. Mássz fel a motorhoz, az egyik zugba bedugva megtalálod a ládát! Kérlek alaposan rejtsd vissza, ne legyen feltűnő a rejtek! A láda koordinátái: N 47° 39,041' E 21° 56,285' [GCGUTH-2] Ha nem találod a ládát, inkább Vidd haza a szemeted! :)
A logoláshoz szükséges jelszót úgy kapjátok meg, hogy az első ponton talált jelszóhoz hozzáillesztitek a nagy ládában található jelszót.
A Gutkeledek Farkas ága 1289-ben osztozott ősi családi birtokukon, s a két részre szakadt terület egyikén, Belső-Gúton épült fel az az Árpád-kori román stílusú templom, amelynek romjait ma is láthatjuk.
A feltárt alapfalak szerint a 8,8 méter hosszú, 6,9 méter széles belső méretű templomhajóhoz 5,6 méter hosszú, 4,7 méter széles szentély tartozott, amelyhez 5,6 méter hosszú és 2,9 méter széles sekrestye csatlakozott. A megmaradt falrészeket egészen keskeny ablaknyílások tagolják kívül-belül kúpos kialakítással, amelyek nyílásszélessége alig éri el a 8 cm-t, magasságuk 71 cm. Minden bizonnyal ólomüveg ablakok vagy hólyag nélküli bevilágító nyílások voltak. A szalmával vagy rőzsével égetett téglák minősége jó, sok közöttük a csillogó felületű, több színben is előforduló ún. vasas tégla. A templomrom konzerválása, kiegészítése 1995-ben fejeződött be. A műemlékileg szakszerűen bemutatott templomrom a kellemes, erdős-ligetes környezetben csábító kirándulási célpont.
Debrecen városa a tulajdonát képező, a várostól 24-38 km távolságra Gúth község mellett fekvő 37,4 km2 kiterjedésű erdejét kívánta művelésbe vonni. A kitermelt fa elszállítására vasútra volt szükség. A város pályázatot hirdetett a vasút építésére, üzemben tartására és a kitermelt fa beszállítására. A pályázatot Kopf-Steinberger cég nyerte meg. A vasút első szakaszát 1882. július 16-án nyitották meg. Ez a Debrecen-Fatelep - Nyírmártonfalva közötti 21,5 km-es szakasz volt. A vasút az országban egyedülálló módon 950 mm-es nyomtávolsággal épült. A pályát faaljakon lévő kutyafejű sinek alkották, külön alépítmény nélkül, a homoktalajra fektetve. A vonal - bár csak kismértékben - de folyamatosan lejtett a város szélén épült fatelepig.
A vasúton kezdetben kettő gőzmozdony üzemelt. Az "1" pályaszámú 107 LE teljesítményű, fatüzelésű mozdony volt. Ez a mozdony kapta a ZSUZSI nevet, melyet ma is használ a kisvasút. A "2" pályaszámú mozdony egy 133 LE teljesítményű széntüzelésű mozdony volt. A mozdonyok nedves gőzzel üzemeltek, sebességük 20 km/h volt. Később 490 és 390 sorozatú gőzmozdonyok is szolgáltak a kisvasúton. 1904-ben Debrecen városa saját kezelésébe vette a vasutat. 1923-ig csak teherszállítás volt a vasúton, ekkor engedélyezték a korlátozott közforgalmat. 1924-ben megépült a Nyírmártonfalva - Gúth 4,4 km-es szakasz. 1925-től rendszeres személyforgalmat lát el a kisvasút. 1926-ban, majd 1931-ben is újabb szakaszok épültek, Gúth - Angyaltelek (6,4 km), majd Angyaltelek - Turistaház (2,3 km).
1931-ben indult be a motoros vontatás. Az első motorkocsi, egy négytengelyes jármű, a BCmot 101 pályaszámot kapta, 60 LE-s Cadillac benzinmotor hajtotta. A második motorkocsi 1936-ban érkezett a vasútra, de ez már kéttengelyes jármű volt. Pályaszáma ACmot 102, szintén 60 LE-s benzinmotorral felszerelve. A motorkocsik engedélyezett sebessége 35, illetve 50 km/h volt. 1937-ben a Turistaház - Megyehatár (1,5 km), 1945-ben a Megyehatár - Nyírlugos (3,5 km), 1950-ben a Nyírlugos - Nyírbéltek (8,5 km) szakaszok épültek ki. A vonal 1949-ben a Magyar Államvasutak kezelésébe került.
Az átépítés
A 950 mm-es nyomtávot sehol máshol nem alkalmazták az országban, ez problémát jelentett a járműbeszerzésben és a karbantartásban is. A vasutat a MÁV szabványnak megfelelően 760 mm-es nyomközre építették át 1961-ben. Így a kisvasútra az akkor korszerű Bax sorozatú személykocsik, illetve Mk 48-as dízelmozdonyok kerültek. A régi járműveket selejtezték.
A teherforgalom mindvégig meghatározó jelentőségű volt, bár a '70-es években kismértékben csökkent. Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció ezt a vasutat is megszüntetésre jelölte ki. Az "ítéletet" 1977. augusztus 31-én hajtották végre, a lakosság nagymértékű tiltakozása ellenére. A vasút számos tanyát és falvat érintett, a vonatokon rengeteg piacozó utas utazott. A vasút megszünése után a tanyasiak közlekedési eszköz nélkül maradtak. A kisvasút teherforgalmát jól jellemzi, hogy utolsóként egy rakott tehervonat érkezett Debrecen-Fatelep állomásra.
A kirándulóvasút
A vasútvonal Hármashegyaljáig maradt meg, a Hármashegyalja - Nyírbéltek közti pályaszakaszt felszedték, a járművek nagy része más kisvasutakra került. A megmaradt 16,6 km-es szakaszt a MÁV Debrecen városának adta át, az üzemeltetést a Debreceni Közlekedési Vállalat látta el 3 db Mk 48-as dízelmozdonnyal és 12 db. személykocsival. A folyamatos vasútüzem megszünt, a vonatok tavasztől öszig közlekedtek, kizárólag a kirándulóforgalmat szolgálva. 1978. május 1-től Debreceni Úttörővasút néven, 1990-től Debreceni Erdei Vasút néven üzemelt. 1995-ben az üzemeltető DKV pénzügyi problémák miatt a forgalmat szüneteltette, a Debreceni Közgyűlés a megmaradt vonal felszámolása mellett döntött. Ekkor alakult meg a Zsuzsi Erdei Vasút Kht, mely 1996. július 13-a óta Zsuzsi Erdei Vasút néven üzemelteti a vonalat. Jelenleg tervbe van véve a kisvasút bővítése Nyírmártonfalva, Nyíracsád, illetve Nyírbéltek irányába, az eredetitől eltérő, annál kedvezőbb vonalvezetéssel.
Találtam egy linket, amin a vasútról készült régi képeket lehet megnézni, akit érdekel az ilyen, bátran ajánlom megtekintésre. :)
A világhírű erdészetről
A Guthi Erdészetnél találjuk az Alföld legnagyobb kiterjedésű, összefüggő zárt homokpusztai gyöngyvirágos tölgyeseit, de itt tenyészik a Nyírség egyik legszebb és legnagyobb fatömegét adó akác (Robinia pseudoacacia) állománya is, amely a faállomány egynegyedét alkotja. A jellemző fafajok még az őshonos kocsányos tölgy (Quercus robur), a nemesnyár (Populus sp.), az erdeifenyő (Pinus silvestris) és a fekete fenyő (Pinus nigra).
A fatermesztés mellett az erdészet ellátja a 14028 hektáros vadászterület kezelését is. A vadászható vadfajok közül legjelentősebb a mintegy 600 darabos dámpopuláció (Dama dama), az 500 körüli őzből (Capreolus capreolus), a 200 vaddisznóból (Sus scrofa) és a 20-25 gímszarvasból (Cervus elaphus) összetevődő állomány. A dámállomány minőségét jelzi az 1991-ben terítékre hozott világrekorder lapátú bika, valamint az azóta eltelt időben terítékre került és a világranglista negyedik és tizedik helyét elfoglaló dámtrófea.
Közeli ládák
GCADNY - Nyíradony görögkatolikus temploma (Nyíradony) GCNYAC - Nyíracsádi templom és harangláb (Nyíracsád)
Ládatörténet
2004.05.16.: A láda megjelent, kereshető.
2006.09.02.: A láda virtuálisból multivá alakult át immár kereshető ládikával.
2014.04.03.: A füzetet kicseréltem, bár ekkor még nem volt az én ládám.
2015.03.05.: A ládát NZ0406-tól befogadtam, köszönöm az eddigi gondoskodást.
2015.03.09.: A láda kicserélve, az első pont virtuálisból mikroládává alakult, a jelszó megváltozott.
2016.07.24.: A ládát kifosztották, hamarosan pótolom.
2016.08.20.: A láda ismét kereshető, pár méterrel arrébb költözött.
2017.06.16.: A romnál új helyre rejtettem a ládát, ismét teljes a multi.
2017.10.24.: Értesítést kaptam, hogy az első ponton hiányzik a jelszó a ládából. Igyekszem pótolni, de azért segítséget elfogadok. :)
2017.10.28.: Kópé1993 pótolta a hiányzó jelszót, köszönöm. :)
2018.03.11.: A GCGUTI ládától hazafelé összefutottam nagyfeco-val, aki nem találta a ládában a jelszót, így ezt gyorsan pótoltam is.
2019.04.12.: VP a ládát szétdobálva, füzet nélkül találta, az ideiglenes pótlást köszönöm.
2019.04.18.: A ládába új füzetet raktam, került bele toll is, az oldalon pedig új képeket lehet nézegetni. :)
2019.12.19.: A templomnál lévő ládát új helyen pótoltam, és pár képet cseréltem.
2021.05.19.: Pótoltam a ládát, kérlek vigyázzatok rá! Helyeztem ki pótjelszót is.
2023.05.24.: Ismét ládapótlás, új helyre költözött a láda, és az alternatív jelszó is.
az első helyen megtaláltuk a dobozt, valami sajnos megrágta, egyelőre még nincs nagyobb baja, picit vizes ami benne van, de a jelszó olvasható, a második helyen viszont nincs doboz, sehol, mindenhova bemasztunk, megnéztük, sajnos eltűnt :( kérem a találat elfogadását. köszönöm! [Geoládák v4.5.3]
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.5.2]
A dobozt cseréltük és a leírásnak megfelelően a motortérben az üzemanyagtartály tetejé rejtettük vissza Chubbyval. Fadarabokkal álcázva, és friss logbookkal továbbra is kereshető.
A templomrom igazán érdekes és látványos a környéken még szarvasokat és még egy mókust is volt szerencsém látni. A vonat már kissé leharcolt állapotban van.
Az első pontnál a ládát megtaláltam, de a második pontnál gyülekező erdészek miatt nem akartam bemászni a fülkébe.
Ezért a képek alapján kérném a találat elfogadását.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! A mozdonynál a láda a vezetőfülkében volt, be kellett másznni érte.
Az eslő pontnál láttam egy káposztalepkét és találtam pár gombár is. Volt sok bunkós agancsgomba (Xylaria polymorpha), és pecsétviaszgomba (Ganoderma lucidum). Az egyik tönkön egy kiszáradt nőstény nagy szarvasbogarat is találtam (Lucanus cervus). A második pontnál meg egy pisztricgombát (Cerioporus squamosus) találtam. [Geoládák v4.5.0]
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést!
Andi, Zoll
A ládát a vezetőfülkében találtuk meg. A géptérben darazsak/méhek vannak (nem nézegettem őket) és nem félnek használni a fullánkjukat! Óvatosak legyetek! [Geoládák v4.4.0]
Megtaláltam. A láda csak be volt lökve a motortérbe. A bal első kerék laprugójára tudtam elrejteni. Itt sincs teljesen biztonságban, de jobb mint volt.
Újabb kincs a tarsolyban. Köszönöm.
60 évvel ezelőtt, Refis gimnazistaként jártam erre.
A templomrom melletti láda rendben, övig érő vizes turbolyadzsungelben megtaláltam. A mozdonyról hiányzik a láda.
Ládagazdánval beszéltem telefonon, tud a hiányról.
Kérem a találat jóváhagyását.!
[Jóváhagyta: Norbee97, 2023.05.19 11:38]
A lista az oldal alapbállításának megfelelően nem mutatja az összes bejegyzést (376 db), az összes megjelenítéséhez kattints ide.
Az alapbeállítást (25 db) felülbírálhatja a felhasználói beállítás, amelyet bejelentkezve a felhasználói adatok között tudsz megváltoztatni.