WAP
A geoláda egy közepes méretű mikrós edény, mely a Nagycsere Pihenőközpont tölgyesében a Zsuzsi Erdei Vasút Erdészlak megállójához közel van elrejtve egy jellegzetes fa (csak egyik irányba növő ágai vannak) közvetlen közelében, egy termetes fa tövében, mohás fakéreg ágyban, némi plusz fakéreggel álcázva. Arról is könnyű megtalálni, hogy a közelben van egy még lábain álló teljesen kiszáradt fa. A láda mellett egy nem használatos erdészeti út vezet.
Ez a láda a 7. tagja a
GCKISV Magyarországi Kisvasutak geoládasorozatnak, melyhez tartozik egy plusz jelszó is, mely a ládanapló (logbook) belső lapján olvasható!
A Zsuzsi Vasút programjairól itt tájékozódhatsz!
------------------[ www.geocaching.LAP.hu ]-----------------
A ládába TravelBug helyezhető! :-)
[láda] [rejtés] [jelszó] [megközelítés] [látnivalók] [GCkisv] [info] [díjszabás] [menetrend] [műszaki adatok] [cikkek] [képek]
LÁDATÖRTÉNET
2012.05.13.: a geoláda
Flórásítva lett és új rejtést kapott nagy faháncsdarabokból
2004.02.08.: a láda első rejteke
RÉSZLETES LEÍRÁS
A Zsuzsi Vonat, hivatalos nevén Zsuzsi Erdei Vasút, az ország legrégebbi kisvasútja. A vasút első szakaszát 1882. július 16-án nyitották meg. 1950-re a Debrecen-Fatelep állomástól Nyírbéltekig épült ki a 48 km-es, 950 mm nyomtávolságú pálya. Kezdetben fát szállított a guthi erdőkből, majd 1923-tól beindult a személyszállítás is. 1949-től tartozott a Magyar Államvasutakhoz. 1961-62-ben a pályát 760 mm-es nyomtávolságúra építették át, és áttértek dízelvontatásra.
A vonalon a vasúti közlekedést a tiltakozások ellenére beszüntették. A Debrecen-Fatelep-Hármashegyalja szakasz a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) kezelésébe került, a Hármashegyalja-Nyírbéltek közötti szakaszt felszedték. 1996 július 13. óta a Zsuzsi Erdei Kisvasút Kht. üzemelteti.
A Zsuzsi Vonat név eredete: a vasúton kezdetben kettő gőzmozdony üzemelt. Az "1" pályaszámú 107 LE teljesítményű, fatüzelésű mozdony volt. Ez a mozdony kapta a ZSUZSI nevet, melyet ma is használ a kisvasút.
TÖRTÉNETE
Az 1880-as évek Debrecen városa számára is hatalmas fejlődést hoztak, sorra épültek a polgári lakások, közintézmények. Az építkezésekhez szükséges fát egyre távolabbról hordták a városba, így felmerült egy a Guth község melletti erdőségekhez építendő vasútvonal terve. A pályázatot Kopt Dávid és Steinberger Gyula vállalkozók nyerték, akik az építés mellett a majdani üzemeltetést is vállalták jutalék fejében. Az engedélyezéstől számított alig négy hónap alatt elkészült az első 21 km-es szakasz, amelyen 1882. július 16-án megindult a forgalom. Első gőzmozdonyáról a vasutat hamarosan "Zsuzsi" néven kezdték emlegetni a debreceni polgárok.
A személyforgalom csak 1925-ben indult meg a vonalon, így ekkortól a tanyavilág népessége is szívébe zárta a naponta végigpöfékelő Zsuzsit. Innentől nem volt gond feljárni a debreceni piacra, vásárokra és a vidék bekapcsolódott az ország gazdasági vérkeringésébe. A növekvő gazdasági és társadalmi igények és a távolabbi feltáratlan erdők miatt egyre hosszabb lett a vasútvonal. 1950-ben a sínpálya már 48 km-en kanyargott, végpontja Nyírbéltek község volt. A vasút további különlegessége volt, hogy az országban egyedülállóan 950 mm-es nyomtávot alkalmaztak és a talpfákra ún. kutyafejű síneket erősítettek. A Nyírség sík vidéke nem igényelt bonyolult alépítményt, ezért a vágányokat egyszerűen a homoktalajra fektették le, így olcsón és gyorsan megépítve a vonalat.
A kisvasutat 1961-től kezdődően - ami ekkor már a MÁV kezelésében volt - szabványosították. A pályát átépítették 760 mm-es nyomtávolságúra, valamint korszerű mozdonyokat és kocsikat szereztek be. A közúti forgalom egyre nagyobb konkurenciát jelentett a Zsuzsinak, de folyamatosan növekvő szállítási teljesítményével továbbra is alátámasztotta szükségességét. Éppen ezért fogadták az emberek értetlenül a kormány közlekedéspolitikai koncepcióját, amely felszámolásra jelölte ki a kisvasutat. Debrecen város pedig egy felüljáró építésére hivatkozva kérte a vonal felszámolását 1976-ban. Ekkor alakították át úttörővasúttá a Debrecen - Hármashegyalja közötti 16 kilométeres szakaszt, míg a többi részt felszedték. Utasforgalmilag sem volt szerencsés a döntés, mert csak pár kilométer hiányzik ahhoz, hogy a vonal Nyírmártonfalvát elérje, valamint számos más település és a tanyavilág színvonalas közlekedés nélkül maradt.
A Zsuzsit évekig a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) üzemeltette, miközben a gyermekek lassan kikoptak, mert nem épült ki olyan közösség, mint Budapesten. Sajnos a DKV-nak és a városnak is csak konc volt a vasút, így a rendszerváltás után már a felszámolásról is döntés született. A lelkes debreceniek közbelépésre azonban szerencsére nem így történt, így az akkor létrehozott kht. üzemelteti a vasutat. A kisvasút fejlesztésére többféle terv született. Ezek közül a megvalósításhoz leginkább a Nyírmártonfalván át Nyíracsádig történő meghosszabbítás - jobban mondva visszaépítés - áll a legközelebb, amivel növelhető lenne az utasforgalom. Sajnos azonban a napi üzemeltetési gondokkal küzdő kht-nak nem könnyű erre előteremteni a szükséges összeget. A Zsuzsi Vonat történetéről bővebben a
CIKKEK menüpont alatt találhatsz több információt.
2011. augusztusában EU-s támogatás felhasználásával megkezdődött a Zsuzsi Erdei Vasút pályájának felújítása teljes vágányzár mellett. A vonalszakasz nagy részén kicserélték a vágányok aljzatát, közel 2 km-nyi teljes vágánycserére is sor került és összességében 1100 méter magasított, viacolorral kirakott peron épült a két végállomáson és a geoláda közelében található egyetlen kétvágányú állomáson, Erdészlakon. 2012 őszére Hármashegyalján megépül a modern utasváró és térvilágítást is kap a végállomás, melynek tetején csillagvizsgáló is lesz.
LÁTNIVALÓK
A meglévő vonal is sok látnivalót kínál az idelátogatóknak. A kisvonatból megcsodálható a nyírségi erdőspusztákkal tagolt táj szépsége. Hármashegyalján erdei iskola, tanösvény és sportolásra alkalmas terep várja a kirándulókat. A végállomás melletti tisztáson vagy a fedett étkezési helyen elkölthetjük a hátizsákban hozott elemózsiát, de igénybe vehetjük a kiépített büfé szolgáltatásait is. Szalonnasütő, slambucfőző hely, turistaösvény, a közelben pedig halastó, kilátó: minden, ami a jó kiránduláshoz kell. Nem beszélve a színpadról, amelyre mindig jelentkeznek fellépők nagyobb rendezvénynél. Van kint erdei iskola is, ahol pedagógus vezetésével gyerekek szoktak táborozni, s a természet szeretetére, védelmére nevelődnek.
LÁDA
A geoláda egy közepes méretű mikrós edény, méretei: 18x13 cm, 5 cm magas.
REJTÉS
A geoláda a Zsuzsi vonattól nem messze, a Csereerdőben, konkrétan a Nagycserei Pihenőközpont tölgyesében, az Erdészlak megállóhoz közel van elrejtve egy jellegzetes fa (lásd fotó) közvetlen közelében, egy termetes fa tövében, mohás fakéreg ágyban, némi plusz fakéreggel álcázva. A láda mellett egy nem használatos erdészeti út vezet.
MŰHOLDVÉTEL: a lombos időszakban nem túl jó, habár a geoláda közelében elég ritkás a lombkorona. Az erdő kicsit nehezen járható, habár nem túl sűrű, nincs nagy aljnövényzet, s ami meglepő, szúnyogok is csak elvétve döngicsélnek. :-)
GPS NÉLKÜL: tulajdonképpen GPS nélkül is aránylag könnyen megtalálható a ládika, a felújított Erdészlak megálló közepén van egy kerekesszékesek részére kiképzett terület, a síneken átkelve ennek meghosszabbított vonalában található az erdészeti út, ezen begyalogolva hamarosan találsz egy keresztbe dőlt óriási fát, ezt kikerülve még kb. 20 lépést menj az úton, majd élesen jobbra bekanyarodva az erdőbe az első nagyobb fa tövében találod a rejteket faháncsokkal és ágakkal álcázva.
JELSZÓ
A bejelentéshez szükséges jelszó a logfüzet belső lapjáról olvasható le.
MEGKÖZELÍTÉS
Zsuzsi Erdei Vasút: a kisvonatról Erdészlak megállónál szálj le! A kisvonat induló állomása
N 47° 31,766' E 21° 39,237' 123 m [GCZSUV+Zsuzsi Vonat állomás] a 25, 25Y, 37, 41, 41Y vagy 45-ös DKV által üzemeltett buszjáratokkal közelítheted meg.
Mivel szakaszhatáron belül van, kérd a kedvezményes árú szakaszjegyet! Onnan már nincs messze a rejtek (lásd: REJTÉS).
Tömegközlekedéssel: a Nagyállomástól 3 megállót utazz a 2-es trolival a köztemető irányában, majd sétálj át a 37-es helyijáratú autóbusz Faraktár utcai megállójába
N 47° 31,785' E 21° 38,404' 123 m [GCZSUV+Buszmegálló], ahonnan ez utóbbival egészen Nagycsere-iskola megállóig kell utazni (17 perc menetidő). A megálló közelében találod a Panoráma út kereszteződést, ahol északra fordulva kb. 2 km-t az úton gyalogolva eléred a kisvasúti kereszteződést, ahonnan pedig már csak a GPS-t kell követned (fordulj balra és kövesd a síneket).
Autó vagy kerékpár: a 48-as főutat keresd, amely Vámospércs, Nyírábrány felé visz. Egészen a Panoráma út kereszteződéséig
N 47° 31,637' E 21° 44,063' 130 m [GCZSUV+Panorama ut]nyíl egyenes út vezet (kerékpárosoknak van kerékpárút is!), majd itt északra fordulva az úton menj 2 km-t, ahol a kisvasúti kereszteződés előtt balra fordulva eléred a Nagycserei Pihenőközpont, ahol le lehet parkolni
N 47° 32,619' E 21° 44,321' 130 m [GCZSUV+Parkoló-Zsuzsivonat] az autóval. A kerékpárt ne hagyd itt! :-)
GCKISV - KISVASÚT SOROZAT
A geoláda része a
GCKISV magyarországi kisvasutak geoláda sorozatnak, mégpedig ez a 7. tagja, Debreceni Zsuzsi Erdei Kisvasút néven. A ládanapló (logfüzet) belső oldalában találsz majd egy külön e célra szolgáló
jelszót is, kérlek, ezt is jegyezd fel magadnak, később még szükséged lehet rá!
INFORMÁCIÓ
Zsuzsi Erdei Vasút Kht.
4034 Debrecen, Faraktár utca 60.
Telefon: +36-52 417-212 (munkaidőben) vagy +36-30 210-0545
MENETREND
Menetidő:
dízel vontatással: 45 perc
gőzössel: 60 perc
A kisvasút március végétől december elejéig, más időszakban csak az előre meghirdetett rendezvények alkalmával, illetve külön megrendelésre bármely nap közlekedik.
A részletes menetrend itt található!
DÍJSZABÁS (2013-ban)
Teljesárú menetjegy egy útra: 600 Ft
Teljesárú menetjegy menettéri útra: 1.200 Ft
Kedvezményes menetjegy egy útra: 400 Ft
Kedvezményes szakaszjegy egy útra: 200 Ft
Kerékpár- és kutyajegy egy útra: 400 Ft
Gőzös teljesárú menetjegy egy útra: 1.000 Ft
Gőzös kedvezményes menetjegy egy útra: 700 Ft
Bővebb információk a díjszabásról
A KISVASÚT NAPJA ÉS SZÜLETÉSNAPJA
Minden évben megrendezésre kerül a
Zsuzsi Vasút Napja, mely minden évben április negyedik szombatja. A Kisvasúti Napon vetélkedőkkel, tombolával és folklórbemutatóval várják a látogatókat Hármashegyalján, de ki lehet próbálni a hajtányozást és még a mozdonyvezetést is. Érdemes tehát útra kelni, akár még az ország távolabbi pontjairól is, mert Debrecen és környéke sok nevezetességet tartogat számunkra.
Minden év július 16-án ünnepli
születésnapját a kisvasút változatos programokkal az egész család számára. 2013-ban július 20-án, szombaton lesz megtartva a rendezvény. Gyertek, vonatozzatok a Zsuzsival!
ÉRDEKESSÉG
Talán országosan sem volt hasonló, ugyanis anno létezett egy kisvasút a kisvasúton belül! Ez pedig nem volt más, mint a debreceni fatelep belső kisvasútja.
További információk a mára megszűnt belső kisvasútról.
MŰSZAKI ADATOK
Nyomtáv: 760 mm (1961-től)
A pálya üzemi hossza: 16,9 km
Díjszabási hossza (közforgalmú személyszállítás): 17 km
Legnagyobb emelkedés: 5,3 ‰
Legkisebb ívsugár: ~75 m
Csatlakozás az országos közforgalmú hálózathoz: nincs
Sínrendszer: 23,6 kg/m ("i")
Beépített kitérők: 10 db "i-76" rendszerű
Hidak száma: 1
Átereszek száma: 5+3
Állomások, kitérők száma: 4, ebből üzemel 3
Megállóhelyek száma: 5+1, ebből üzemel 4
Engedélyezett tengelyterelés: 8 tonna
Engedélyezett sebesség: 30 km/h
Biztosítóberendezések: nincsenek
JÁRMŰVEK
Vontatójárművek:
1 db gőzös 394,023 pályaszám (
"Zsuzsi")
3 db dízel-hidraulikus (Mk48.2002, Mk48.2006, Mk48.2009)
1 db BNE 50 típusú kéttengelyes "Gebus" dízel-villamos mozdony (felújítás alatt)
Gördülő állomány:
12 db Bax típusú zárt személykocsi
1 db Cax típusú nyitott peronos személykocsi
1 db BDax poggyászteres Bax kocsi
3 db Jah nyitott
1 db Gah zárt teherkocsi
1 db GV Ja nyitott teherkocsi
1 db kis rönkszállító kocsi
Részletes adatok
CIKKEK, LINKEK, FÓRUM, POI
LINKEK
Zsuzsi Erdei Vasút honlapja
Zsuzsi Erdei Vasút a Wikipédia Lexikonban
Vasúttörténet - Zsuzsi Vonat
CIKKEK
A vasút története a kezdetektől a fénykorig (1882-1977)
Mikulás túra a Zsuzsival
Elindult a Zsuzsi vonat
A zakatoló hölgy születésnapja
Százhuszonegy éves lett a Zsuzsi-vonat
Kisvasúti Nap Debrecenben (a cikk második fele)
Mi lesz veled, Zsuzsivasút?
Erdei iskola - mi is az az erdei iskola?
még több cikk a Zsuzsi Vonatról
FÓRUM
Zsuzsi Erdei Vasút - index.hu fórum
POI
A Zsuzsi Erdei Vasút egykori végállomása Nyírbélteken (koordináta FyG jóvoltából)
KÉPEK
Képek a ksivasut.hu-n
Pozako - Zsuzsi Erdei Vasút fotók és leírás
Vonatka - Zsuzsi Erdei Vasút fotók
Debrecen városa hazánkban egyedülállóan két kisvasúttal is büszkélkedhet. A másik, a "Zsuzsinál" kevésbé ismert kisvasút a város vidámparkjában üzemel. Kisvasúti Napja minden évben július második szombatjára esik. Bővebb info:
Debrecen második kisvasútja
Amíg eljössz a ládáért, dúdolgasd az ismert kis dalocskát:
"Megy a Zsuzsi vonat, kattognak a kerekek..."
Sikeres ládavadászatot , valamint kellemes vonatozást és sétát kívánnak a láda rejtői:
K:Pisti *Andyval
www.geocaching.LAP.hu
------------------[ www.geocaching.LAP.hu ]-----------------
Ha szeretnéd a többi debreceni és környékbeli hagyományos és multi geoláda pontjait egyetlen nagyítható térképen látni, akkor ajánlom figyelmedbe az általam elkészített térképet, mely a
geocaching.lap.hu támogatásával jött létre:
Debrecen és közvetlen környékének összes geoláda pontja Google Maps térképen
------------------------------------------------------------------