Megye/ország: Csongrád-Csanád
Elhelyezés időpontja: 2021.09.11 12:00
Megjelenés időpontja: 2021.09.11 15:47
Utolsó lényeges változás: 2021.09.11 15:47
Utolsó változás: 2024.11.07 18:40
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: Marton Zoli
Ládagazda: Marton Zoli Nehézség / Terep: 1.5 / 1.5
Úthossz a kiindulóponttól: 50 m
Megtalálások száma: 139, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.7 megtalálás hetente
Röviden
A ládát (9x16cm-es henger) a megadott koordinátán egy, ha nem is példa nélküli, de mégsem szokványos rejtekben találhatod meg.
FIGYELEM! A rejtés a kerítésen kívül van. A radarállomás jelenleg az Országos Meteorológiai Szolgálat üzemi területe oda bemászni, bekúszni, berepülni, ejtőernyővel beereszkedni, lóháton beugratni, a kerítés alatt alagutat fúrni, vitorlázórepülővel leszállást végrehajtani, teleportálódni továbbá bármilyen itt nem említett mozgásforma igénybevételével bármilyen módon bejutni TILOS!
Fábiánsebestyén felől sem lehetetlen eljutni a ládához, de abból az irányból végig dűlőutakon fogsz haladni az időjárás függvényében gyorsabban vagy lassabban esetleg sehogy. Ha mégis ezt az irányt választanád, itt térj le! N 46° 40,332' E 20° 26,585' 95 m [GCB503+2 kereszteződés]
Ezzel a rejtéssel a Csongrád-Csanád megyében található Szentes közelébe hívlak. A hely maga egykor komoly katonai jelentőséggel bírt, a Varsói Szerződés "BARSZ" néven ismert távközlési hálózatának egyik fontos eleme volt. Feladata a Bulgáriában telepített BARSZ601 és a galgamácsai BARSZ501 állomások közti kapcsolat biztosítása illetve ennek a hálózatnak a Magyar Honvédség híradó rendszerébe való bekapcsolása volt. Mára eredeti szerepét elveszítette mégsem teljesen elhagyatott. 2014-ben új funkciót kapott, jelenleg az Országos Meteorológiai Szolgálat egyik fontos radarállomásának ad otthont.
A távközlés, mint a hadviselés része
A kellő időben megfelelő helyen rendelkezésre álló információnak már a legkorábbi, bunkósbotokkal és kövekkel vívott törzsi villongásokban is nagy szerepe volt. Nem csoda hát, ha a mindenkori hadvezetések mindig kiemelt jelentőséggel kezelték az információ megszerzését és továbbítását. Mi sem volt természetesebb, hogy amikor Hertz, Popov, Marconi, Tesla és a többiek kutatásai nyomán "magasba szöktek mindenféle furcsa antennák" akkor az elektromágneses rezgéseket is a hadviselés szolgálatába állítsák. Az elmúlt 100-120 évben nagy utat járt be a katonai rádiózás a szikratávírótól a kommunikációs műholdakig. Ennek az útnak az egyik, talán nem a legfontosabb, de mégis jelentős állomása volt a troposzféra távközlés.
Mit is jelent ez a titokzatosan hangzó kifejezés? Nagy távolságok rádióhullámokkal való áthidalását több tényező nehezíti. - Ne felejtsük el, a '70-es évek második felében járunk, tekintsünk el most a világűr adta lehetőségektől! - Ezek közül a két legfontosabb a földfelszín görbülete és a rajta található nagyobb tereptárgyak (jellemzően hegyek) Ezen két akadály megkerülésére született az '50-es évek elején az a megoldás, hogy az "égre" irányított adóantenna jelét a légkör legalsó rétege a troposzféra - innen a neve is - visszaveri a földre ahol a vevőantennák veszik azt. Hátránya, hogy a földfelszíni hírközlő hálózatokban megszokottnál sokkal nagyobb energiájú rádióhullámokra van szükség. Nagy előnye viszont, hogy két távoli pont közti átviteli lánc sokkal kevesebb elemből épül fel, ami főleg katonai alkalmazás esetén nagyon hasznos. Kevesebb élőerő és technika kell az őrzéshez és az üzemeltetéshez, kisebb az ellenséges támadással, zavarással és a lehallgatással szembeni kitettsége, ellenséges erők által ellenőrzött területek könnyebben átsugározhatók stb.....
A BARSZ ami nem hópárduc
A BARSZ rendszer célja az akkori tervek szerint, a meglévő vezeték nélküli és kábel alapú híradó rendszerek kiegészítése volt, amely lehetővé tette volna a Varsói Szerződés tagországainak vezérkarai és a Szovjetunióban lévő Legfelsőbb Parancsnoka közötti híradást Vlagyivosztoktól Kelet-Berlinig. A tagországok honvédelmi miniszteri bizottsága 1977. decemberi ülésén döntöttek a hálózat létrehozásáról. Hat országban - több közülük akkori formájában már nem is létezik - 26 állomás felépítését határozták el. Ebből Magyarországra négy helyszín jutott. Galgamácsa (GCB501), Tedej (Hajdúnánás), Szentes-Lapistó és a Középső-Hajag a Bakonyban. Ez utóbbi volt - akkori mércével mérve - a legkorszerűbb. A kiszolgáló helyiségek a hegy gyomrába lettek beásva, felszerelve minden olyan technikával, ami egy esetleges atomtámadás esetén is lehetővé tette a folyamatos működést. Ez az állomás a szovjet hadsereg felügyelete alatt állt. Ha érdekel mi maradt belőle mára keresd fel a GCBKHA rejtést! A rendszer kiépítése a 80-as évek első felében kezdődött el és 1987 decemberében került átadásra. A teljes üzeme 1988 végén kezdődött. A vasfüggöny lebontásával és a Varsói Szerződés felmondásával a BARSZ rendszer is megszűnt. Később egyedi szerződés alapján egyes állomások tovább működtek köztük részlegesen a három magyar is az 1995-ben történt kikapcsolásukig.
Meteorológiai radarokról általában
A II. világháború alatt katonai radarokat alkalmaztak a repülőgépek és a hajók felderítésére és mozgásuk követése céljából. A radarok képernyőjén azonban olyan jelek is feltűntek, amik zavarták az érzékelést és amely jelek csapadékot okozó felhőkről származtak. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a radarokat időjárás megfigyelési és előrejelzési célra is tudják alkalmazni. Az első dokumentált zivatarcella megfigyelés 1941. február 20-án, Angliában történt. Ettől kezdve gyors fejlődésnek indult a meteorológiai radarok alkalmazása. 1950 és 1980 között az egész világon elterjedtek, ami nagy előrelépést jelentett a rövidtávú időjárás előrejelzés, a veszélyjelzés és a repülésmeteorológia számára.
Meteorológiai radarok Magyarországon
Az Országos Meteorológiai Szolgálat által üzemeltetett radarhálózat három radarmeteorológiai megfigyelőállomás megépítésével és üzembe helyezésével jött létre az Országos Meteorológiai Szolgálat, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság által - 1979-ben - kötött együttműködési megállapodás keretében. Ennek a szovjet gyártmányú MRL-5 lokátoron alapuló hálózatnak a kiépítése a Napkori Obszervatórium átadásával, 1983-ban fejeződött be. (GCnara) Ez a hálózat az azóta eltelt évtizedekben több átalakításon és korszerűsítésen ment át. A Lapistón felépített radart az hívta életre, hogy a magyar meteorológiai radarrendszer minden korszerűsége ellenére kissé foghíjas volt. A nagyobb pontosságú előrejelzési adatokhoz mindenképpen szükség volt egy negyedik állomásra is. Az építkezés 2013.március 12-én kezdődött az átadás másfél évvel később, 2014. október 13-án történt meg.
Források
Részletes technikai információk a BARSZ hálózatról.
Képeket erről és más hasonló helyszínekről itt nézegethetsz.
Ha érdekel a magyarországi időjárási radarrendszer múltja és jelene akkor további érdekességeket találsz itt.
A "Két torony" című képért köszönet kupec-nek.
Az "Igen, ez a bejutási forma is tiltva van :-)" című képért köszönet Olívia és Ulrik-nak.
Az "Este" című képért köszönet N.Zs.-nek.
Állapot: kereshető
-
történelmi nevezetesség, várrom, épület
-
szép kilátás, érdemes panorámát fényképezni
+
különleges látványosság, helyszín
-
speciális koordináta-érték vagy magasság
-
vízpart, tó/folyó, forrás van a környéken
-
település belterületén van a láda
-
van a közelben (pár száz méteren belül) lakott terület
+
havas, jeges időben, fagypont alatti hőmérsékleten is kereshető a láda
-
nyáron, a legnagyobb kánikulában is ajánlott környék
-
hegyen, csúcson, nagy dombon van a láda (a környékhez képest)
+
megközelíthető járművel néhány száz méteren belül
+
a javasolt kiindulóponttól fél órán belül elérhető
-
mozgáskorlátozottaknak, babakocsival érkezőknek is ajánlott
-
gyerekbarát láda
-
igénybe veszi a cipőt, ruhát a környék (csalános, bogáncsos, sáros)
-
a láda megszerzéséhez sziklát kell mászni (gyerekkel nyakban kizárt)
-
sötétben is érdemes keresni
-
a GPS-t zavaró sűrű erdő, sziklafal, magas épület, stb. van
-
szokatlan méretű/alakú a láda (az ajándékok miatt fontos)
+
el lehet menni kerékpárral a ládáig (vagy látástávolságban hagyható)?
Lápistó felől az aszfaltúton. Ahol az aszfalt elfogy, onnét most nagy sár volt, de a kerítés mellett lehetett óvatoskodni. Találkoztunk az őrrel is, semmi extra, udvarias köszönés, nézelődni természetesen szabad. Profi a rejtek. A navigációval vigyázzatok, Lapistó felől hivatalosan magánút, kétféle navigációnk volt, egyik se tervezett oda.
Nyilván tavaly a galgamácsai más élmény volt, annak felmásztunk a tetejére :).
Köszönjük. hogy a rejtéssel felkeltetted az érdeklődésünket a helyszín iránt.😁 [Geoládák v4.5.2]
A "FIGYELEM!" felhívás jóóóó! A ládaoldal informatív.
A tornyokhoz vezető úton rengeteg nyulat láttunk. 4-5 fős csapatokban bandáztak az út közepén. Nehéz volt kikerülni őket.
Korom sötétben az autó reflektorfényénél találtam meg a dobozt.
A galgamácsai után ez a második ilyen hely ahol voltam, és itt elég közel el lehetett jutni autóval. Az is érdekes, hogy nem úgy, mint a másiknál itt felhasználták a helyet valami új és értelmes dologra. Mindig érdekelt, hogy honnan vannak azok a radar képek a neten, amikor jön az időjárás jelentés és előrejelzés. Hát most láttam egyet. A rejtek ügyes volt, remélem biztonságban lesz sokáig, mert nekem volt egy ilyenem egy falu szélén és ellopták. Nemcsak a ládát, hanem a rejteket is. És el is tüntették a helyét is. Hát ilyen is van, sajnos. Köszi a rejtést!
Csongrád környéki ládázás Gyrossal. Tetszett a helyszín, érdekes és informatív a ládaoldal leírása a radarállomásról. A rejtek is ügyes kivitelezésű. Köszönet a rejtésért.
Régóta tervben volt, alkalomra várt. A mai szabadnapom lehetővé tette a bringatúrát, ami nem tervezetten de 100 km-esre sikerült úgy, hogy Lapistó után felvett egy "jófej" buszos és bevitt Szentes központig, ami a távból 9-10 km mínusz. Azt hitte hogy gondom van és azért állok az út szélén, pedig csak telefonáltam a semmi közepén. A záporok/zivatarok állandóan kergettek, az utamat viszont akkor keresztezték, amikor pont nem ott voltam. Így egyszer sem áztam, de lógó lábú zivatart többet is láttam.
A láda rejtése jó volt és nekem könnyen meglett. Köszönet a rejtésért.