Megye/ország: Borsod-Abaúj-Zemplén
Elhelyezés időpontja: 2012.05.26 00:00
Megjelenés időpontja: 2012.06.01 11:31
Utolsó lényeges változás: 2012.06.01 11:31
Utolsó változás: 2024.09.13 07:59
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: halindaattila
Ládagazda: halindaattila Nehézség / Terep: 2.0 / 2.0
Úthossz a kiindulóponttól: 50 m
Megtalálások száma: 123 + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.2 megtalálás hetente
Vasból készült, kékre festett tárgyat keress. Alatta megtalálod a 20x20x8 cm ládát.
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítése
Törökéri szivattyú házhoz egyébként viszonylag jó minőségű aszfaltút vezet.
Autóval
Sárospatak, Apróhomok, Kenézlő, Viss, Törökér útvonalon. Vagy Balsánál komppal átkelni a Tiszán N 48° 10,654' E 21° 32,266' 100 m [GCBZUG+komp] majd Kenézlő, Viss, Törökér útvonalon haladni.
Kerékpárral
Bodrog folyó gátján is két irányból megközelíthető.
Sárospatak felől N 48° 18,701' E 21° 34,336' 95 m [GCBZUG+H+1letérés a gathoz]innen 16 km kerékpáron, cserébe több mint fele út aszfaltozott.
Illetve Tokajtól nem mesze Zalkod határában kezdődik a gát ami megtévesztően, a szántóföldek között vezet N 48° 11,600' E 21° 27,998' 88 m [GCBZUG+H+2leteres a gathoz] innen 8 km kerékpározást jelent, földúton.
A gát teljes hosszában Sárospatak és Zalkod között 24 km élményekkel, gazdag kerékpártúrával teljesíthető a táv.
Hazánknak egy olyan területe, amely a vízrendezések, folyószabályozások ellenére, napjainkban is a vizes élőhelyek és társulások sokaságát őrzi. Ezek mind botanikai, mind természetvédelmi szempontból sok ritka és érzékeny fajnak, illetve társulásnak nyújtanak otthont. A mai értelemben vett Bodrogköz, kb. 20.000 évvel ezelőtt alakult ki, amikor a terület süllyedése következtében a Tisza a jelenlegi helyére került. A folyó szabályozások előtt a Bodrogzug az év jelentős részében víz borította, visszahúzódása után nagy kiterjedésű mocsaras lápos terület maradt vissza. Annak ellenére, hogy a területet mezőgazdasági művelésre alkalmassá tegyék, XIX. században jelentős vízvédelmi és folyószabályozásokba kezdek. Majd következő lépcsőként a belvíz rendezésére került sor. Elsőként kiépítették a gátak között (Bodrog és Tisza gát) rekedt víz elvezetésére szolgáló főcsatornákat. (Törökér és a Zsaró-ér) Az így összegyűjtött belvizet, leszívással és a gáton való átemeléssel juttatják vissza a Bodrog folyóba. Szivattyútelepek megépítése ezért váltak szükségessé.
Törökéri szivattyútelep
A Bodrogközi belvízvédelmi körzet részét képezi a Törökéri öblözet, melynek kiterjedése 101 km² nagyságú, főcsatornája a 12,8 km hosszú Törökéri főcsatorna. Torkolati szakasza mintegy 3,5-4,0 km hosszúságban 20-50 m széles ősi morotva meder, amely a Törökéri Holtág nevet viseli. A főcsatorna torkolatánál 4 szivattyútelep található, amelyből ma már csak a III. és a IV. telep üzemel.
A szénnel fűtött, gőzüzemű szivattyúház gépei egyébként jelenleg is elvileg működőképesek (folyamatosan karbantartják őket), ám ma már nem használják, sőt a dízelüzemű, 1943-ban telepített szivattyúk is inkább már csak díszként vannak egy másik épületben. Kétféle villanymotoros szivattyúház van, az egyik 1972-ben, a másik 1995-ben épült, utóbbi jóval modernebb, lényegében a felügyelet egyemberes, néhány elektromos kapcsolószekrény karjának a meghúzásából áll csak. Ezzel szemben a gőzüzemű gépeket 8-10 ember felügyelte és kezelte egykor.
A szivattyútelep kezelője a helyszínen lakik, így kérésre szívesen megmutatja az egész komplexumot. Aki GPS nélkül keresi a ládát az nyugodtan kérdezze meg hollétét, mert tud a rejtésről, engedélyezte. Bár a képek segítenek!
Szivattyútelepek
Az I. számú régi szivattyútelep 1896-1897-ben épült 142.530 forint összegben. A szivattyúegység 2 db Schlick-Nicholson típusú vízszintes tengelyű centrifugál szivattyúegységből állt. Vízszállító képességük egyenként 1 m³/s volt. A meghajtó gépek is Schlick-Nicholson típusú beépített gőzgépek voltak, amelyek 1200 kg gőz/óra teljesítménnyel rendelkeztek. A termelt gőz 169 °C hőfokú és 8 atmoszféra nyomású volt.
A II. számú diesel üzemű szivattyútelepet 1943-ban építették. Építési költsége akkoriban 1.202.231 pengőbe került. A szivattyúegység 1 db MÁVAG KK-90 típusú vízszintes tengely elrendezésű centrifugál szivattyúból állt. Meghajtó gépe LÁNG gyártmányú 3KN-52 típusú beépített légsűrítős, vízszintes tengelyű nyersolaj motorból állt.
A ma is működő III. számú szivattyútelep (Törökéri szivattyútelep) 2 db egyenként 1,5 m³/s kapacitású Ganz KCK800 típusú elektromos szivattyúegységekből áll. (a fent említett gőz és diesel hajtású szivattyú házak mára már műemlékként vannak jegyezve)
A IV. számú szivattyútelepet a 1990-es évek beruházása keretében valósították meg, amely 3 db modern ABS típusú 4 m³/s összkapacitású elektromos szivattyúegységekből épül fel.
98 kilométres kerékpártúra Sárospatakról. Sárospatak-Viss-Pácin-Sárospatak.
6 órakor már a nyeregben voltam, el akartam kerülni a nagy hőséget. Ezúttal nem elektromos géppel vágtam neki a távnak, hanem a debreceni második otthonomban tárolt régi Track bringámmal. Viss felé erős hátszélben gurultam. A szivattyútelephez érkezve egyből felismerni véltem a két kék objektumot, a két hatalmas "csapot" de nem nyert az elképzelés, a GPS még 30 méterrel arrébb mutatott. Átkommandóztam a csatornán és csak ekkor vettem észre, hogy kicsit tovább menve az úton csak be kellett volna sétálnim a nyitott kapun. Most már azonnal meglett a láda.
Köszönjük. hogy a rejtéssel felkeltetted az érdeklődésünket a helyszín iránt. [Geoládák v4.5.2]
Újabb kompozást iktattunk be, a Balsa-Kenézlő átkelőnél. Ez egy ilyen nap, két komp között egy motorcsónakozás. 😁
A szivattyútelep kihalt volt, az ablakon kukkantottam be.
A láda helye egyszerű, nagyszerű.
Viss községben megnéztük az emufarmot.
Eldugott klassz kis hely. Balsa felől komppal jöttünk át a Tiszán. Sajnálatos, hogy az épület állagmegóvásával nem törődnek. Az itt dolgozók természetesen tudnak a rejtésről. Megtekintésére érdemes a bejárat közelében álló hatalmas vadgesztenye fa.
Megtaláltam, köszi! :)
Sárospatakról biciklivel. Azért az az aszfaltos út elég hamar elfogyott a gáton...
Kutyák nem voltak most szerencsére. :D
A jelszó egyik betűjét először számjegynek néztem, de másodjára sikerült.
Keroval Patakról. Oda földutakon, vissza a gáton. Jó időben. Az ott lévő úr szívesen mutatta a ládahelyét. Ezzel ki is merült a látnivaló. Éreztem ma nincs ebben több.
Szatmári rokonlátogatásból Sárospatakra mentünk egy pár napos kikapcsolódásra, hogy egy kicsit túrázzunk, ládázzunk a gyönyörű Zemplénben és esténként a wellness-ben pihenjük ki a fáradalmakat.
A 3. napra csak két ládát terveztem, mert nem nagyon volt már több a közelben úgy, hogy maradjon még időnk a városra is egy kicsit.
A korábbi logok alapján már vártam ezt a találatot, mert gépészmérnök lévén szeretem az ehhez hasonló ipartörténeti helyeket. Ahogy sétáltunk befelé, az egyik kitört ablakon bekukucskáltam és megcsapta az orromat az a jellegzetes, olajos-fémes gépszag. Rögtön tudtam, hogy itt csodákat fogunk látni. :)
Szerencsénkre a gépész-telepvezető nagyon kedvesen fogadott, és mikor kiderült jöttünk oka, szívélyesen körbevezetett és minden gépet - a legrégebbi gőzhajtásútól a dieselen át a legmodernebb, állítható lapátszögű elektromos szivattyúig - megmutatott, elmesélt. A végén még a Törökérben elburjánzott vízinövényekkel vívott "harcukről" is mesélt pár szót.
Nagyon érdekes volt, igazán kellemes élmény volt ez a találat!
Betegség és eső miatt túrázás helyett laza kirándulás lett a program. Nem bántuk meg, mert nagyon érdekes, világvégi ipartörténeti emlékhelyet ismertünk meg.
A zárt kapuk láttán majdnem keresés nélkül távoztunk, mert a leírásban nem jutottunk el a megfelelő részig. De a telep kezelője nagyon segítőkész volt, megnézhettük a szépen karbantartott gépeket. Ez az egyetlen hely, ahol gőzmeghajtású, Diesel és elektromos szivattyú is található. Bátran jöjjön mindenki, mióta nincsenek erre vizitúrázók, csak néhány geokesser és egy-egy kiránduló osztály fordul meg itt.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Először elriasztottak minket a kutyák, de ahogy előkerültek, úgy el is tűntek. Mikor besétáltam összetalálkoztam egy ott dolgozóval. Rövid beszélgetés után megkerestem a ládát. Épp' távoztam volna, mikor újra összefutottunk és volt olyan kedves és megnézhettem az épületen belülről is a gőzüzemű szivattyúkat. Köszönet érte, ezek igazi ipari műemlékek.
TFTC!
Bükki barlangok nyomán
Nem tudom hogy a helyszín megért-e 50 km kitérőt de egyszer el kellett ide jönni.
A telepen meg 3 agresszív bokakutya miatt nem volt egyszerű a ládát megkeresni.
[Geoládák v3.12.5]
Zempléni nyárzárás elmaradt ládák felkeresésével. 10. állomás. (4. nap)
A Bodrogközön át Szabolcsba tartva ládakarbantartás céljából.
A dobozon nincs tető, de van felette éppen elég nagy.
Egy kis műszaki csoda ez a hely. Sajnos a tulaj nem volt otthon, így csak kívülről láthattuk, de a hiányzó ablaktáblán beláttunk, még a "szagát" is éreztük. A törött ládát kicseréltük egy 8x8x5 cm-es dobozra.
Évek óta tervben volt, hogy elkerékpározok ezért a ládáért, most végre összejött. A telep kezelője nagyon kedves volt, megnézhettem a szerkezeteket. Nem vagyok egy műszaki beállítottságú, de még nekem is érdekes volt látni a szivattyúk törzsfejlődését - a jelen már csak egy kapcsolószekrény... Köszönöm a rejtőnek, hogy megmutatta ezt a helyet! Hazafelé a töltésen bicajoztam Sárospatakig, teljesen jól járható az út (összesen 75 km egy ládáért, de megérte! :) A láda amúgy teljesen rendben van, csak a toll nem fog.
Bicajjal a gáton Sárospatakról és vissza. Már az út is sok látnivalót kínál ezen az elzárt területen, de a szivattyútelep aztán tényleg egy külön világ. Megnéztem az épületeket, illetve játszottam a barátságos őrzőebbel. Épp jókor érkeztem vissza a vonat indulásához.
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
-----------------------------------
A nyitott kapunál minket Rexi fogadott barátságosan, majd megjelent a gazdája is. Mivel éjszaka nagy vihar volt heves esőzéssel, beázott a szivattyúház, ezért nem tudtunk bemenni az épületbe...
A láda is beázott, de a dupla zacskóban lévő logbook száraz maradt.
Távozáskor Rexivel játszottunk egy kicsit: visszahozta az eldobott köveket.
Hm.
A kutyákkal számolni kell. Pamacsot és M. - et kissé megijesztették. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
A láda nem vízálló. A néhai spirálozott logbook valami nyálkás trutymóvá vált, kézzel megfoghatatlan, eltávolítottuk az edényből, cserében az üzemképes logbook kapott egy plusz műanyagtasakot.
A kutyát elvicceltem, azért annyira nem volt ártatlan a helyzet, ugyanis a fekete jószág kijött a kapu elé, és igyekezett elkapni a mi kis, hatésfél kilós városi portörlőnket. Engem csak amolyan közlekedési akadálynak tartott, így a hátam mögé cibáltam Pamacsot, aki viszont torka szakadtából ordított, nehogymár azt higgye a falusi surmó, hogy ő egy kiskutya. Nagy nehezen sikerült betuszkolni a kocsiba, erre a helyi erő hazasétált, mintha mi sem történt volna.
Ezek után M.-nek nem volt kedve a múzeum megnézéséhez, Pamacs kocsifogságban volt, én maradtam mozgásképes, mentem a ládáért, az meg ugye vizes volt... hát ennyi.
Esti utolsó, a mai kalandok után. A leírás alapján egyszerű volt a megközelítés. A kutyák barátságosan fogadtak :) Azért nem vittük túlzásba az ismerkedést. Érdekes hely, köszi, hogy megmutattad :)
Kicsit kiesik a forgalomból, de érdekes volt ilyen régi gépeket látni. Az egyik dolgozó nagyon szívélyesen megmutatta mind a két szivattyú házat, még a kompost is felhívta telefonon, hogy Balsánál jár-e a komp. Köszönjük a rejtést!
Érdekesek az alföldi vízügyi dolgok. Színvonalas, nagyon informatív ládalap, gratulálok. A rejtés módja számomra kissé problematikus, mert nem szeretek magánterületeken téblábolni.
Ez megint egy olyan értékes láda, ami sokkal többet tud mutatni, mint amit a hozzánk hasonló távolról érkező, az alkalom ritkasága miatt sok időt egy dologra nem szánó keresők láthatnak.
A nap nagy részében hegyvidékeken jártunk, zárásként egy kis alföldi autózás is belefért. A létesítmény érdekes, de nekem sem tetszett, hogy kapu mögött, kutyás területen van a láda (bár a kutyák a legkevésbé sem tűntek veszélyesnek, de akkor is).
Nagyon jó eldugott hely. Sosem jártunk volna itt ha nincs a láda. A doboz eléggé be volt ázva, de azért sikerült logolni. Ez volt a mai hetedik ládánk, innen már a szállásunk felé vettük az irányt.
Ártéri kenuzás után kis levezetésképpen ez is meglett. Köszi a rejtést!
(A láda beázik, a logbook is vizes. Sajnos nem volt nálunk semmi, amivel elsősegélyben részesíthettük volna. :-( )
Megtaláltuk!A Kőrösök körül már láttunk néhány vízügyi létesítményt,mindig bámulatba ejt a mérnöki lelemény amit ezek a létesítmények tükröznek.Tokajból Sárospatakon keresztül a hercegkúti láda után kanyarodtunk erre.Csak mentünk,mentünk,zötykölődtünk mire végre odaértünk.Egyszer azt hittem már a Világvége táblát látom,de csak Viss volt kiírva.Hát ez tényleg világvége.Találkoztunk a helyi szakemberrel.tudta,hogy itt van a láda,csak azt nem mi ennek a játéknak a lényege.Mi elmagyaráztuk neki.Megmutattuk hogy működik a gps.Cserébe ő megmutatta a régi gépeket,hogy működik a szivattyútelep.Jót beszélgettünk.Köszönjük a lehetőséget.
Ez (is) egy igazi világvége hely! Éppen komoly munkálatok folytak a telepen, az esős időben jót dagonyáztunk. Idegenvezetést nem kaptunk, mert a "nagyfőnök" is a helyszínen volt.
Köszi a rejtést!
Majd 3 hónap múlva újra itt. Érdemes volt eljönni ismét, mert most közelebbről is megnézhettem a műemlék szivattyúkat, és egy kisebb idegenvezetést is kaptam mellé.
Köszönöm =)
Végre megvan, nagyon régen terveztem ezt a láda keresést.
Balsa-Kenézlő-Viss-Törökér 11 km kerékpár - szembe szél, vissza 11 km hátszél :)
Köszi a rejtést.
Biciklis geoládázás a mai nap délutánján. Szembe széllben tekertünk ki a szivattyúházhoz. Nyugis, csendes környék. A gondnok úr szívélyesen fogadott, megmutatta a szívattyútermet, nagyon sok mindent megtudhattunk róla. Köszönjük a kedvességét! Ez az a hely, ahová a geocaching nélkül soha nem jutottam volna el. Kár lett volna kihagyni! Köszönöm a rejtést! :)
nagy fába vágtam a fejszémet... Nyíregyházáról bicajjal indultam neki, a balsai kompot érintve. Odafelé szerencsére nem volt szél, és szép falvakon vitt át az utam. Visszafelé ugyanerre majdnem, csak néhány helyet körültekintőbben megnéztem. Az út végén majd 100 km-t mutatott a GPS.
A szivattyútelepnél két kutya üdvözölt, elég morgósan, nem akartak beengedni a nyitott kapun, hát mit tudok csinálni egy kicsit elballagtam olvasni az információs táblát, utána próba megint a kapunál, kutyák sehol, irány a rejtek, félúton megjelenik a nagyobbik kutya, hajtott a vér a ládához ezért rászóltam és visszazavartam a helyére. :)
A láda rendben, könnyen megtalálható még sincs szem előtt.
Köszönöm a rejtést, egy élmény volt a mai nap! :)
Nagyon érdekes, köszi a rejtést. Több időt kellett volna itt töltenünk, de el kellett érni az utolsó kompot Balsán. Több kutya fogadott minket, de szerencsére a nagyobbak meg voltak kötve. Egy kis fekete tacskó szerű aztán megbarátkozott velünk, és segített ládázni. :)
A mai napi ládázás során ez tetszett a legjobban, különösen a nagy fa, a technikai részek mellet. Kiskutya jó fej, messziről ugat, de aztán barátkozik. Köszi.
drgn
Sárospatak körüli 90 km-es bringatúra. Kicsit fáradtan vágtam már neki a kétszer 16 km-es útnak. Nem volt segítségemre az intenzív szél sem. A változó útminőségű, de végig jól tekerhető gáton végül is eljutottam a telepre, ahol három lelkesen ugató kutya fogadott. Szerencsére csak a hangjuk volt nagy, az egyik némi ismerkedés után még logolni is elkísért. A gépeket csak az ablakon át szemléltem meg, szépen fel vannak újítva.
Meg van, részletesen késöbb... [wapon beküldött szöveg]
A balsai kompozás után beautóztunk a szivattyútelepig. Elolvastuk az információs táblákat, majd a kutyák kórusától kísérve gyorsan logoltam. Távozóban elautózott mellettem a telep egy dolgozója, még megkérdezte, hogy minden rendben volt-e, megtaláltam-e a ládát. Érdekes az alföldi régió belvízzel vívott harcának történelme.
Üdv Mr Zerge.
Balsáról komppal jöttünk át , amit mindketten nagyon kedvelünk. A telepen csendesség volt, a rejtek adta magát a leírás alapján. Visszafele ugyancsak komppal. Irány Tokaj! Köszönjük a ládát!
KÖRNYEZET IS CSILLAGOS ÖTÖS ,KUTYÁK ARANYOSAK.
GÖZMOZDONY VEZETŐ NYUGDÍJAS ,MINDENT NAPRA KÉSZEN OLAJOZ.KÖSZÖMJÜK A SZERETETTELJES FOGADÁST ÉS TELEPÍTÉST.
Igazi ipari műemlék! A telep vezetője büszkén magyarázza a nyugdíjba vonult gépek szerkezetét. Mindenütt rend és tisztaság. Látszik, hogy az itt dolgozók szeretik és becsülik a muzeális berendezéseket. De csak ők; az állam semmiben nem segíti az állagmegóvást. A régi gépek remekek, de az épület lassan össze fog dőlni. Szomorú.
Hazai pálya :), Vissen nőttem fel, és persze szüleimet azóta is látogatjuk. Én is gondolkodtam rejtésen, de mivel a szivattyútelep hivatalosan nem látogatható, így nálam csak terv maradt. Belül persze már sokszor jártam.
A rejtés magánterületen van, de a szivattyútelep vezetője, Dankó Ferenc tényleg tud róla és tényleg szívesen lát minden érdeklődőt. Néhány kutya is van a környéken, de nem az ideges falusi fajtából, hanem "nyugdíjas" vadászkutyák, azaz a nappal, hangos köszönéssel érkező látogatókat farkcsóválva fogadják.
Alighogy beléptünk az objektum területére, már jött is a helyi erő, aki nagyobb pontossággal működött, mint a GPS. Sok érdekes növény a csatornában, odúk a fákon és csodaszép gépek a szivattyúházban.
Tök jó hely, jellegében a gibárti vízműhöz hasonlít. Sajnos nem tudtam alaposan körbenézni, mert a karbantartó és a helyi rendőrök el voltak foglalva néhány másik emberrel, úgyhogy észrevétlenül loggoltam, az épületekbe nem jutottam be, de majd visszajövök. Ja, sok a szúnyog. De tényleg.
Majdnem tökéletes, de a rejtés magánterületen van, ez kerülendő. (Nyilvánvaló, hogy egy vízügyi objektumba való belépést nem a helyi erőknek kell engedélyezni, aki valóban szívesen kalauzolt, de mi van ha vkire este jön rá a ládázás, vagy esőben, netán hóviharban. Hogy jut be? (Ezekről szó nincs a leírásban!!!) Megint jön a kérdés: helyszíni moderálás volt?
Azoknak a kerékpárosoknak, akik Sárospatak-Bodrogahalász felől mennének, a régi kisvasút hídján:
NE TEGYÉK!
Ahogy a legalsó fényképen látszik is, a híd mindkét végét lezárták, korlátot, deszkákat eltávolítottak.
Nagyon veszélyes lenne, ha bárki rámerészkedne.
Elég sűrű (lenne) amúgy a forgalom, amíg ott voltam, 2 pár és egy magányos bicajos is visszafordult.