A láda tudomásunk szerint fokozottan védett területre esik.
Fokozottan védett természetvédelmi területen csak jelzett turista és kerékpárutakon, valamint burkolt erdészeti feltáró utakon szabad közlekedni. Azokról letérni vagy a természetet bármilyen egyéb módon károsítani tilos!
Az egykori kőbánya közelében - kerítésen kívül.
15x10x5 cm-es doboz egy fadarabban.
A ládába TravelBug helyezhető.
Megközelítés
Királyréten a parkolási lehetőségért N 47° 53,700' E 18° 58,660' 260 m [GCKBK3+1parkoló] fizetni kell. Amennyiben a túratávból szeretnénk faragni, akkor a drágább Cseresznyefa parkolót N 47° 54,650' E 18° 56,390' 420 m [GCKBK3+2parkoló] is igénybevehetjük, ahonnan kicsivel több mint egy kilométerre csökken a távolság. Bármelyikből is indulunk a K+ jelzéseit kell követnünk, egészen a Nagy-Hideg-hegyre vezető útig. N 47° 54,965' E 18° 55,950' 520 m [GCKBK3+1letérés]. Innen már csak egy kicsit kell ereszkednünk a széles úton a fáig, ahol a doboz lapul.
A bringások "drájvin" érhetik el a dobozt, hiszen a zúzottköves út pontosan a ládához vezet, ahonnan láthatjuk a bánya meredek falait. A bányaudvar élővilága fokozottan védett, ezért a területére belépni Tilos!
Inóci-bánya
Az ipari forradalom hihetetlen fejlődést, és igényt jelentett a világ számára. A települések közötti utak éppúgy követelték a köveket, mint a vasúti hálózat a megbízható, vulkanikus kőzetből készült zúzott alapot. 1924-től Hoffer Kunó határozta meg a környék fejlődését, beleértve a keskenynyomtávú vasút korszerűsítését és bővítését is.
A Börzsöny talán legnagyobb méretű kőfejtése volt az "Inóczi-bánya", melyet az 1927-ben épített siklópálya kötött össze a Pap-hegy tövében kialakított "zúzdával".
Az egykori bányakomplexum épületeiből mára csak alig felismerhető romok maradtak. Ilyenek a természetellenesen kapcsolódó kövek - épített alapok és falak maradványai.
A 20. század elején ez jelentette az életben maradást, hiszen minden a természetből kinyerhető forrásokon alapult.
A hatalmas bányaudvar rengeteg élőlénynek jelenti az otthont. Ezek között akad olyan is, akinek ez a hely jelent mindent. Az egyetlen helyet, ahol élni tud. Ne háborgassuk életterüket!
Ha az egykori kerítés mentén követjük a régi pályát, akkor a bánya északi végének közelében is találhatunk olyan helyet, ahonnan láthatjuk a meredek falak északi részét is N 47° 55,160' E 18° 55,845' 550 m [GCKBK3+parkoló]. Aki a télies időszakban, lombtalan fák alatt érkezik, az sokkal többet láthat az elmúlt évtizedekben kikelt csemeték levéltelen ágai között.
Andinak fájt a térde ezért otthon maradt, helyette az ikertesója kisért el a mai napon.
Kellemesen fagyos időben, nem volt sár!, kerestük meg ezt a ládát. Ekkor már a nap is elkezdett néha kisütni.
Megtaláltuk! 🙂
A Városra rátelepedett a köd, úgy gondoltuk, és láttuk is a kamerákon, hogy a Börzsönyben tiszta idő van. Igy indultunk neki egy rövid túrának aminek célja a királyrét környéki kőbányák voltak. Acseresznyefa parkolóig autóztunk, a parkolási díj már 3.000 Ft. Innét részben jelöletlen utakon rugdostuk az avart a két bányáig.
Vége egy 8,5 km túra lett a 1-2 fokos száraz időben.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v4.0.3]
Pünkösdi kirándulásunk második napján egy 20 km-es, szép börzsönyi túrát tettünk, amely során 8 ládát találtunk meg, többek között ezt is. Köszönet a rejtőnek.
Éppen útba tudtam ejteni a környéket, kerestem, és szerencsére meg is találtam a ládát. Köszönöm a rejtésbe fektetett munkát, mely felhívta a figyelmemet erre a helyre! Bővebben később. Tamás [Geoládák v4.3.0]
Rég jártam erre, azóta egyre jobban benövi a növényzet a bányát. Így is látványos hely. A rejtés egyértelmű, nagyon könnyen meglett. A találatot bejelenteni csak úgy tudtam, hogy a kanyar felé visszamentem egy kicsit, hogy legyen megfelelő vétel.
A GCSIT felől érkeztünk és a GCKBK2 felé mentünk tovább. Az erdő most is nagyon tetszett mindenfelé.
Bicajjal sokat járok erre, de tartogattam a megtalálást a mai alkalomra, amikor a gyerekekkel együtt sétálunk el a ládához. Kellemes kirándulásunk első találata volt, köszönjük a rejtést!
Az utóbbi másfél évben megjelent 6 rejtést jártam végig egy 20 km-es körön. majd ezer m emelkedéssel. Néhány meredek átvágást is be kellett iktatni, hogy beleférjek a menetrend adta 5 és fél órás időkeretbe.
Egyik hely sem adott "hűha!" élményt, de a túra felettébb jól esett.
Megvan, köszi!
Királyrét - Magas-Taxi rét kutyás körtúrán a kék kereszten mentünk fel, és kis kitérővel meglátogattuk a bányát. Kívülről nézve is monumentális méretű.
A doboz rendben.
Fogtam!
A Cseresznyefa parkolóból indultunk, most éppen gyalog. Utoljára biciklivel mentünk a Tax-i házhoz. Szóval a K+-en közelítettünk és persze kapaszkodtunk felfelé. Ahogy felértünk a NHH-re vezető útra, onnan könnyebb volt azért:). Igyekeztünk, mielőtt lebukik a nap, felérjünk, hogy a bánya sziklafalát még napsütésben láthassuk. A rejtést kicsit útközelinek találtuk.
A K+ jelű út mellé be van illesztve két emeletes ház ikon. Törölni kellene, mert nyomuk sincs már!
A GCKBK2-vel közös körtúra, de itt már össze nem hasonlíthatóan egyszerűbb terep fogadott. Kicsit feljebb a kék keresztről nagyon szépen látszottak a bányafal jégcsapjai.
Karácsony utáni bejgli ledolgozó túra keretében érkeztünk a Börzsönybe Mira, Gábor66, Mekett, lelcache, Fidorka, scele és radpeter társaságában. Rég nem látott mennyiségű víz van a patakokban, így az átkelésekkel akadt némi probléma, de összességében nagyszerű túra kerekedett belőle.
Már sokszor elhaladtam erre, de valahogy eddig fel sem tűnt, hogy itt egy bánya van :)
Ma egy baráti, bejgli égető túrát tettünk a Börzsönyben. Az új ládák megkeresése volt a terv, melyet a patakok magas vízszintje miatt nem sikerült maradéktalanul teljesíteni, de legalább lesz még egy plusz ok ide visszajönni máskor is.
Ez a láda volt az első a sorban. A Cseresznyefa parkolóban hagytuk a kocsikat, innen gyalogoltunk egy 8km-es kört első etapban. Jó sok víz van most mindenhol. Azúton is folyt lefelé szépen. Kellemes kaptató után értük el a szélesebb utat, majd a bánya peremét. Néhány fotó után a láda is gyorsan meglett. A bányát már rendesen benőtték a növények, így kevésbé látványos a sziklafal. Azét tetszett! Néhány csoki után folytattuk az utat az Ilona-bánya (GCKBK2) felé.
A Rakodóról ezúttal nem a bevált Róka úton, hanem K+ jelzésen hagytam el a magasabb régiót. Így viszont egy pici kitérővel az Inóci-bánya is útbaesett. A bányával szemközti hegyoldalban vezetett az utam és csodálkozva néztem, hogy milyen hosszú időn keresztül haladtam vele párhuzamosan. Amikor az ember ott áll a Nagy-Hideg-hegyre vezető szervízúton, nem is biztos, hogy belátja a valódi méretét. Nézegettem a sziklákat, kisebb-nagyobb kődarabokat, de tipikus zúzalékkőnek tűnt, mindenféle extra nélkül.
Az új börzsönyi ládákat fűztem fel egy körtúrára. Rengetegszer elmentem már a bánya mellett, lombozattól függően így-úgy láttam is már, de sosem mentem be a bányaudvarra. Most megtettem; lenyűgöző a hihetetlenül magas bányafal. A doboz rendben, nagy köszönet a rejtésért!
Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Királyrét túra a négy új láda érintésével.
A Nagy-Hideg-hegyen elkortyoltam egy frissítő kávét, miközben kiélveztem a panorámát, aztán a piros X-en ereszkedtem le a nap utolsó ládájához.
Köszi!
Ma a négy új börzsönyi ládát vettem célba, GCFEKR-4 után az Inóci kőbánya volt a kézenfekvő következő célpont. Szemmel láthatóan a királyréti parkolás munkanap ingyenes (pedig Kismaroson biztos, ami biztos alapon vettem ki pénzt - merthogy elfelejtettem vinni). A láda kissé optimista pozícióban, az útról jól láthatóan várt rám. :)
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! [Geoládák v4.0.3] Jó kör volt.
Bajdázói kőbánya (GCKBK1), Ilona-bánya (GCKBK2), Inóci kőbánya (GCKBK3)és a szokolyahutai vasércbányászat emlékei (GCFeKr) pontokat fűztük föl egy jó kirándulásra, ebben a sorrendben.
Az Ilona-bánya (GCKBK2) pont után toronyiránt felkapaszkodtunk a piros turistaútra. Jó szuszogtatós volt. Aztán később innen letérve is kalandos volt a bányabejárat megtalálása, de végül jól sikerült. Az itteni rejtésbe simán bele lehet botlani. :-)
Királyrét - Nagy Hideg-hegy - Inóc körtúra az új geoládák felkeresésével. Az Ilona-bányától kissé légvonalba érkezve egy hegyoldali csipkebokorba csúszást követően gyorsan meglett a láda a látványos bányafallal szemben.
Attibati parkoláshoz kapcsolódó felvetésére mellékeljük Saj-kút moderálásakor írt válaszunkat: A helyi parkolási rendről szóló táblát hitelesebbnek gondoljuk, és azon nem szerepel a hétköznapi díjtalan lehetőség. Az ipolyerdős link sem mond mást. Ha valaki fizetésre számít és nem kell fizetnie az jobb, mintha díjtalanra számít és fizetnie kell.
e-MTB találat Dunakesziről 90 km.
A négy új börzsönyi ládát egy-egy kerékpártúra során fogom felkeresni, a mai volt a második találat.A jól ismert nagyhideghegyi zúzottköves úton gyerekjáték volt a megközelítés, drive in megtalálható a könnyű rejtés.
A parkoló működésével kapcsolatos információt pontosítanám. Hétköznap nincsenek kint a parkolóőrök, se tegnap se ma nem találkoztam velük. Szombat és vasárnap 8-16 között vannak a hídnál (mi most vasárnap 15:30 körül érkeztünk, de már nem voltak ott) aki 8óra előtt vagy 16 óra után érkezik, annak nem kell fizetni a lenti parkolókban. Az megint más kérdés, hogy a 2. zónába csak érvényes parkolójeggyel lehet behajtani a sorompónál levő tábla szerint.
KBK2 felől jöttünk a taxi rét érintésével.
A könnyű túrát egy közepes lángossal zártuk a királyréti Fáradt Vándor Étteremben. Nem volt jó, de jól esett.
Ide is beírom, hogy a ládának semmi baja, véletlenül nyomhattam rá a villáskulcsra, amit nem egyszerű törölni.
Ennél az elhagyott kőbányánál csak messziről láttuk a hatalmas falakat, de így is lenyűgözőek voltak. Mire ide elértünk, már annyi km és több száz szint volt a lábainkban, hogy már sok erőnk nem volt. Mégis nagyon élveztük a Börzsöny csodaszép világát és jövünk megint hamarosan, az biztos. Köszi a rejtést!
A másik új láda után ide is el kellett jönni. Ne maradjon ott egy zöld pötty. A bázisra szerencsére elvittek autóval, így még ettem finom gulyáslevest.
Verseny után Hiúz-ház - Ilona-bánya - Taxi-rét - Inóci-bánya - Hiúz-ház.
Hatalmas bánya, benne patakkal, vízesésekkel, kisebb-nagyobb sziklafalakkal és néhol buja növényzettel.
"Az alig derékig érő, megroggyant drótkerítésre fölfutott a vadszőlő."
-Szlavicsek Judit ~ Hullámsír
A GCKBK2 ládától ereszkedtünk le, hogy a murvás úton elérjük a bányát. A helyszín le volt zárva drótkerítéssel, a növények miatt csak itt-ott tudtunk bekukkantani ahol láthattuk az igen magas bányafalat.
A rejteket adó fa már több darabban várt minket.
Közös találat emiGrant-el.
Remek időzítés volt a láda rejtés és megjelenés a GC45FV napjára. Időnként kaptatós, de szép útvonalon, a patak többszöri átkelésével közelítettük meg a ládát. A rejtés meglepett, szinte az út szélén volt a már félig szétmállott fadarab. Hamarosan lehet, hogy újra kellene gondolni egy biztonságosabb rejtést. Köszönet a rejtésért, a kőbánya bemutatásáért.
Jó időzítés volt a versenyre megjelent láda csokor. A Cseresznyefa parkolóból indultunk egy kör túrára, amivel a GCKBK3 és GCKBK2 ládákat kerestük meg.
Könnyű túra volt a ládáig, a rejtést is gyorsan megtaláltam. Jókora bánya lehetett a fénykorában.
Üdv Mr Zerge.
Megtaláltuk, köszönjük a lehetőséget.
[g:hu+ 2.10.16]
Jó időben voltunk jó helyen.
A mai napra egy túrát terveztünk, a GCBorz ötödik pontja után az Ilona-bánya .com-os rejtését szerettük volna megkeresni. Nos, ez sikerült is.
Amikor a GCKBK2 megjelent, mi kb. 130 méterre lehettünk a rejtektől, éppen a .com-os ládától indultunk le Királyrét felé. A csoda az volt, hogy ott fent velünk volt a térerő. :) Amikor az új rejtésekről megérkezett az értesítés, már 1200 méterre jártunk a bányától. Naná, hogy azonnal megfordultunk! :) A láda megkeresése és logolása után elindultunk újra lefelé.
Amikor a jelöletlen útról kiértünk a piros sávra, folytattuk utunkat Királyrét irányába. Pár száz méter után jöttünk rá, hogy a GCKBK3 rejtéséhez felfelé kell mennünk. Egy újabb hátraarc után értünk el a közeli Inóci kőbánya vadiúj ládájához. Ezután a kék kereszten ereszkedtünk le a Cseresznyefa parkolóhoz.
A másik két új láda első találata is belefért volna az időnkbe, de a fáradtság győzött, ezeket elengedtük. Így marad esély másnak is két piros egyesre egy túra alatt. Hajrá!