Megye/ország: Fejér
Elhelyezés időpontja: 2015.05.09 17:00
Megjelenés időpontja: 2015.05.15 14:01
Utolsó lényeges változás: 2015.05.15 14:01
Utolsó változás: 2022.02.02 17:39
Rejtés típusa: Hagyományos geoláda
Elrejtők: szollosi73
Ládagazda: szollosi73 Nehézség / Terep: 2.5 / 2.5
Úthossz a kiindulóponttól: 4600 m
Megtalálások száma: 304 + 2 sikertelen + 2 egyéb, grafikon
Megtalálások gyakorisága: 0.6 megtalálás hetente
WAP
Földút mellett, egy termetes fa talaj közeli odújában találod, a 18x10x6 cm-es hagyományos ládát. A nagy odúnak van egy nyúlványa, abban keresd!
A ládába TravelBug nem helyezhető.
Megközelítés
A túrát célszerű Gánt-Kőhányásról indítani, itt a gépjárművel érkezők kényelmesen tudnak parkolni. N 47° 26,636' E 18° 23,435' 318 m [GCJU86+Parkoló] Aki tömegközlekedéssel érkezne, a Menetrendekben tud tájékozódni, Gánt, Kőhányáspuszta a megálló neve.
Fejér megyét nem kímélte a második világháború, rendkívül sok légi harc is dúlt elődeink feje felett. A lezuhanások száma ugyancsak jelentős, roncsokat a mai napig lehet találni. Azok a német repülősök azonban légi szerencsétlenség áldozatai voltak, akiknek emlékét a Vértes egyik hegye őrzi.
Egy megkopott, szürke emlékmű magasodik a Vértesben, nem messze Kőhányáspusztától. Csak kevesen tudnak róla.
A felirat német nyelvű.
"An dieser Stelle fanden am Weinachtsabend 1942 den Fliegertod.
Feldwebel Helmut TAMME, Feldwebel Friedrich ROTHE, Unteroffizier Peter HOLLSTEIN, Obergefreiter Herbert MALECK, Obergefreiter Edmund TÜRK.
DER FLIEGERTRUPPE
GEMEINSCHAFT IN KAMPF GEMEINSCHAFT IM TOD"
Magyar fordításban így hangzik.
"1942 Karácsony éjszakáján ezen a helyen érte a repülőhalál a csapatot.
Helmut TAMME őrmestert, Friedrich ROTHE őrmestert, Peter HOLLSTEIN szakaszvezetőt, Herbert MALECK tizedest, Edmund TÜRK tizedest.
EGYÜTT A HARCBAN, EGYÜTT A HALÁLBAN"
A felirat arról értesíti az erdőjárót, hogy a német pilóták 1942 karácsony este lelték halálukat. Az emlékművet Birkmayer kőfaragómester, készítette Győrben 1943-ban, és abban az évben is állították fel. Nagy valószínűséggel egy Junkers 86E-as típusú gép zuhant le akkor éjjel.
A Ju 86 egy kétmotoros, alsó szárnyas, fémhéjszerkezetű posta- és utasszállító repülőgép volt a két világháború között, melyet a második világháború első felében bevetettek közepes bombázó repülőgépként is. A tervezést a Junkers repülőgépgyárban 1932-ben kezdték meg és 1936-ban állították szolgálatba. Noha utasszállító és postagépnek készült, azonban a versailles-i békeszerződés miatt titkon fejlesztett német légierő kritériumainak is meg kellett felelnie. Széles körben elterjedt, megbízható repülőgép volt, utolsó példányát 1958-ban vonta ki a hadrendből a Svéd Királyi Légierő.
A gép lezuhanásának okairól semmilyen információ nem maradt fenn. Az Országos Meteorológiai Szolgálat által elküldött adatok alapján az időjárás azon a napon teljesen átlagos volt. Az nem lehetett a tragédia okozója, valószínűbb, hogy a gép meghibásodása vagy manőverezési hiba miatt ütköztek a hegyoldalnak. Az egyetlen túlélő Herbert Schünemann sebesülten Gánt községbe eljutva értesítette a hatóságokat. Az elhunyt katonákat a csákvári temetőben temették el. N 47° 23,607' E 18° 26,820' 195 m [GCJU86+Temető]
A gép roncsait egy közeli vasútállomásra, feltehetőleg Oroszlányba szállították.
Az emlékművet 1943-ban nagy valószínűséggel a C 19 Repülőgép vezető iskola állíttatta az életüket veszített bajtársaik tiszteletére.
A továbbiakban csak annyit tudunk helyi elbeszélések alapján, hogy a 70-es évek végéig Herbert Schünemann, minden karácsony estét a tragédia helyszínén a bajtársakra emlékezve, imával töltötte.
Az emlékmű környékén pár éve még, szinte keresés nélkül is, lehetett találni összeolvadt fém alkatrészeket, roncs darabokat, plexi- és vászondarabokat. Én egyik látogatásomkor egy pilóta kabát cipzár kocsiját találtam a földön, amelyet az emlékmű talapzatán hagytam, sajnos a következő látogatásomkor már nem volt ott. Az utóbbi időben már nem nagyon lehet találni ilyesmit. Amennyiben Ti véletlenül belebotlotok bármibe is, kérlek ne vigyétek el, helyezzétek el az emlékmű talapzatánál, és fotózzátok le. A képet tegyétek fel az oldalra, a logotok mellé. Legyen belőlük itt az oldalon egy kis virtuális gyűjtemény.
Köszönöm.
A jelen
2014 tavaszán Vértes Erdő Zrt. munkatársai segítségével, Brotesser Zoltán repüléstörténet kutató és Kovács Imre a Német Hadisírgondozó Népi Szövetség magyarországi képviselője szervezésében megkezdődött az emlékmű felújítása. Kocsis Balázs szobrász-restaurátor szakértelmével kapott megújult külsőt. (Balázs több szobor alkotója: Kati néni, Mujkó, Kukorica Jancsi és sok székesfehérvári szobor szakavatott restaurátora) Mindezt mindenki önkéntesen, térítésmentesen tette.
2014. augusztus 16-án a Német Szövetségi Köztársaság Nagykövetsége képviseletében Manfred KNOPP vezérkari ezredes véderőattasé, a Német Repülő Szövetség képviseletében Rolf CHUR nyá. ezredes, Manfred DIEHL nyá. ezredes és Marco RÖSNER százados, aktív Eurofighter pilóta tisztelték meg az újraavatást.
A székesfehérvári Albatrosz Repülő Egyesület repülőgépe átrepüléssel tisztelgett az elhunyt katonák emlékének
A leírásban szereplő információkért nagy köszönet Brotesser Zoltán repüléstörténet kutatónak, és Tihanyi Tamás újságíró barátomnak. Az időjárási adatokat Jenki Szilvia meteorológustól kaptam meg.
Megtaláltam, köszönöm a rejtést! Második OKT közben kitérővel megtaláltam. A lezuhant gép néhány darabja is ott van az emlékkőnél.
Kőhányáson szabad ég alatt aludtunk torokival, korán keltünk, hamar megtaláltuk a ládát is. Nagyon meleg volt, sok a bogár, a ládához vezető úton erősen érezhető volt az állatok szaga, több dagonyás pocsolya is volt útközben.
Kőhányáspusztáról túráztam egy kört, ennek során kerestem fel ezt az emlékűvet - és a ládát - is. Az emlékmű körül találhatóak rozsdás vasak, gondolom, a szerencsétlenül járt repülőgép maradványai. Durva, hogy micsoda harcok dúltak a környéken. A közeli kilátópontról jó volt elnézni Oroszlány felé. A láda rendben a helyén. Köszi a rejtést!
Megtaláltuk, köszönjük a rejtést! [Geoládák v4.1.2]
Kőhányáspusztáról sétáltunk ide kellemes őszi időben. Láda nélkül biztos nem jártunk volna eme tragédia helyszínén.
Innen Oroszlánkő vára felé vettük az irányt.
OKT Gánt-Kőhányáspuszta szakasz 2/2.
Gántról indulva a kis családdal hárman kéktúráztunk csodás májusi időben. A Csáki-vár multi ládája után a javasolt letérési ponton elváltam Katától és Mesitől, majd többnyire kocogva tettem meg a rejtekhez vezető utat. A láda gyorsan meglett, a rejtés nagyon tetszett. Ahogy az emlékműhöz helyezett kis rozsdás alkatrészek is. Vajon annak a gépnek a maradványai?
Köszönöm az élményt!
Megtaláltam, köszi a rejtést.
Eljöttem felfedezni a repülős emlékhelyek következő ládáját! A netről felraktam egy fotót egy ugyanolyan gépről, mint amelyik lezuhant.
2 x csillagmotorral szerelt verzió volt, de volt olyan is, amit soros motorral gyártottak.
Visszafelé az oroszlánkő barlangot és várat is sikerült összeszedni ( GCORVA )
A Mézeskalács-túraláda pontjai közé beillesztettük ezt is. A környéken bőgő szarvasok egyikét még meg is pillanthattuk pár másodpercre a kirándulómentes környéken.
Megtaláltuk! 🙂
Egy kis újabb kalandozás a Vértesben Kőhányáspusztáról indultunk először a kéken majd a oroszlányi vártól szekérutakon az emlékműhöz. Mi már nem kerestünk így nem is találtunk repülőgép darabot, a ládikóért jól be kell nyúlni az odúba.
Köszönjük a lehetőséget! [Geoládák v3.12.10]
Megtaláltuk. Köszönjük a lehetőséget. [g:hu 1.6.4]
A közeli erdészeti műút elején parkoltunk és bringával jöttünk fel rajta. A környék ládáit és multipontjait csokorba fűzve tettünk egy kört. Ez a rejtés is köztük volt.
Könyékig be kellett érte nyúlni, miután kitapintottam egy bottal, hogy ott van. A láda egyébként rendben. Nem toltam be olyan mélyre.
Kellemes hely, szépek a környéken a fák. Roncsdarabot nem láttunk sehol, bár nem is néztük az avarban olyan nagyon. Az emlékmű tövében van pár darab, de nem olyan sok.
Kőhányáspusztán ebédeltünk egy nagyon finomat utána.
Első geoláda találatom, amit teljes mértékben az órámmal navigálva találtam meg. :)
Kellemes, 12 km-es túrával meglelve, -2 fokban, sármentes, fagyott talajviszonyok közepette.
Kőhányásról indulva, GCORVA és GCMTB0 néhány pontját is érintve jártunk ezen a helyen. Az emlékoszlop felirata megindító, jó volt ide is eljutni.
Köszönet a rejtésért!
Az MTB0 letekerése közben tettem egy kis kitérőt ezért a ládáért. Érdekes az erdő közepén ez az emlékmű. Ha nincs itt ez a láda, valószínű soha nem láttam volna az emlékművet.
OKT közben jártunk a környéken. Katonai repülés fotózásával is foglalkozó, a téma iránt erősen érdeklődő túrázóként jó volt felkeresni és látni ezt a helyet. A maradványokból elég sokat láttunk most az emlékmű talapzatánál. A kilátópontról szépen látszott Oroszlány... és a közeledő jégeső, ami később el is kapott minket. A doboz rendben a helyén az odúban. Köszönjük a rejtést! [Geoládák v3.10.5]
Vértes 2021 kesingtúra 8/4.
Az Oroszlánkő vára (GCORVA) két pontjának megtalálása után a letérés ponton balra fordultunk a jelöletlen erdészeti földútra. A segédpontokat követve nehézség nélkül értünk el az emlékműig. Rengeteg "emléket" hordtak össze az oszlop talapzatához (bár némelyiküknek láthatóan semmi köze sincs a valamikori roncshoz). Mi nem találtunk roncsdarabot - igaz, nem is nagyon kerestük. A láda könnyen meglett, nekünk egy kicsit sem okozott problémát a rejtek feltárása. Logolás után még szerettük volna megnézni a tuhu térképen kilátópont-ként jelölt helyet, de végül nem találtunk kilátást nyújtó pontot. A bejárt úton visszasétáltunk Kőhányáspusztára, Geopelhez. Jól elfáradtunk, ma összesen 12,2 km-t tettünk meg. Másnap megint eső volt :-(, ezért a következő megtalálásunk 20-án, GCFSZ lett.
NZs & Dóri
Nagyon cseles, a megszokottól eltérően van rejtve, de a megadott kordinátánál található! Tényleg ott van, mi 3szor is kotorásztuk a fa odvában, végül csak meglett! Köszönjük a rejtést! Szuper volt!
Csodálatos hely! Köszönjük a rejtést! Bár a ládát nem találtuk meg, ( az odút igen ) azt hiszem ez a mi hibánk, de fél éven belül biztos visszamegyünk úgyis. :)
Négyen kerestük, de nem találtuk meg. Az odafelé vezető úton találkoztunk egy párral, akik a ládától jöttek, ők sem találták meg. Láttuk, hogy négy nappal korábban még megvolt, úgyhogy ez is olyan rejtélyes, mint a lezuhant gép esete... [Geoládák v3.9.6]
A láda nem volt a feltételezett helyén.
Az emlékmű története nagyon érdekes, különleges hely, örülünk, hogy ellátogattunk ide a mai körtúránk alkalmával.
Köszönöm a rejtést. Keresztlányom barátjának köszönhetem, hogy ma eljutottam ide. Ő mindenképpen szerette volna látni az emlékművet. A késői indulásunk (Gántról negyed 12- tájékán) miatt csak a "Mindszentpusztai barlangok" és ez a láda fért bele a napba, de a statisztikámnál a legaktívabb hónap mától 2021. január lett, és még nincs vége ennek a hónapnak. :)
Keresztlányom barátja mellett persze köszönöm a rejtőnek is, hogy "elhívott" ide, hiszen ha a láda nem lenne, elsétáltam volna az emlékmű mellett pár száz méterrel, ahogy a korábbi logokban is olvasható.
22 km-es vértesi túra során kerestük fel a rejtést. Napfényes, de hideg időben sétáltunk az erdőben. Ez az a hely pl. ahova GC nélkül nem jut el az ember. Szomorú, érdekes és nagyon emberi az emlékhely. Köszönjük a rejtést és a hely bemutatását!
TFTC!
Agárdi strandra igyekezvén egy gyors séta az időközben repülős sorozat részévé váló ládához.
A láda rendben a helyén, csak mélyebbre kell nyúlni, mint az ember elsőre gondolná.
[Geoládák v3.5.4]
Az OKT-ról az Oroszlánkői-várhoz vezető völgy felső végénél tértünk le jelzetlen utakra. Nem igazán jellegzetes erdőben mentünk csaknem az emlékműig, ahol már volt pár öreg hagyásfa a jóval fiatalabb erdőben. Ezek a fák akár tanúi is lehettek az egykori katasztrófának. Szeretem az ilyen és ehhez hasonló, erdőben megbújó régi emlékműveket. Egy másik, ma már kevéssé ismert világ eseményeiről tanúskodnak. Jó sok maradvány van az emlékkő tövében. Frédi medvém tartott ma velem.
Kéktúra kiegészítve néhány környékbeli ládával: GCVKOR - GCVARG - GCZSIG - GCSAMA - GCROBK - GCORDO - GCTEVE - GCMTBO (4,5,3 PONTOK) - GCORVA - GCMSP - GCJU86.
Kb. 45 km lett a vége, jól elfáradtam, de kár lett volna kihagyni a gyönyörű október végi időjárást! :)
Köszönet a szép helyek bemutatásáért!
Az évek alatt már találtam ilyen olyan háborús emléket a Vértesben. Volt, hogy egy csavar, egy fémdarab, de akadt már aknagránát is. Sok mindent rejt az erdő. Egy ilyen emlékhelyhez vezet el ez a láda is, ahol ha figyelmesen nézelődik az ember, akkor lehet fellelni fémdarabokat, amik valószínűleg a szerencsétlenül járt géphez tartoznak. Szeretem ezeket a helyeket. Megérint a történetük és közben örülök, hogy mi olyan szerencsések vagyunk, hogy békeidőben élünk és csak a szintemelkedéssel kell megküzdenünk túra közben.
Köszönjük a rejtést, megtaláltuk. Tényleg nagyon szép út vezet az emlékműig, amitől nincs messze a láda sem. Egy kellemes séta Kőhányástól.
Köszönjük: Mr&Ms HR
Érdekes, ugyanakkor szomorú történet ez. Köszönjük Jani, hogy megmutattad nekünk. A leírás, az információk összeszedése csupa ötös. Szép időben kiváló kilátás volt Oroszlány felé is.
Gcorva-tól jöttünk, gyönyörű a Vértes errefelé is..
A háború mindenkinek rossz, ezen sajnálkoztunk leginkább.. rossz a katonáknak, az otthon maradottaknak, és az ellenségnek is.. :-(
Mindenesetre Oldfoxxal köszönjük hogy megmutattad, a két láda így együtt 12.7 km. volt..
Elég sok föld volt a ládán, már-már szabálytalanul beásva.
Megérte a kitérő a kék túráról, köszönjük a helyet, és a sztorit.
(mondjuk azt nem értem, hogy ha egy vki túlélte, akkor miért nincs semmi info arról, hogy mi is történt, azaz miért történt a baleset... pont a túlélő elmondhatta volna! Ugyan emiatt fura, hogy még a típus se biztos. Ha vki egy repülőn teljesít szolgálatot, az a minimum, hogy tudja, milyen típuson van!)
Nagyon kellemes túra volt, de a ládát sajnos nem találtam meg.Vagy a tehetségem hagyott el vagy a hó nehezítette meg a keresést. Szeretném ha a képek alapján elfogadnák a megtalálásomat .Köszönettel Csisa
OCSB előtt, jó kis bemelegítő kocogás. A sorompót szemmel láthatóan már régóta nem használják, a behajtani tilos tábla is nagyon kopott. Fogjuk rá hogy nem látható.Leparkolás után egy darabig az OK jelzésen mentem, majd a rétet elhagyva a vadászles és nyiladék találkozása után nem sokkal a völgyben vezető köves ösvényen fel az emlékkőig. Különleges hely.
Fiammal délutáni biciklizésképp ez volt az úticélunk a majki remeteségtől. Az emlékmű is érdekel valamint a láda is. Éppen sötétedés előtt még odaértünk és egy gyors ládakeresés-találat után vissza, még mielőtt seggbelőnek a vadászok a sötétben.
Köszönjük a lehetőséget.
Nyárvági séta Kőhányás-pusztáról a Csáki-vár érintésével.
Igazi geocaching célpont ez az emlékmű: eldugott helyen, megrendítő, szomorú emlékhely. Nagyon vadregényes a környezet is.
Megrendítő volt látni az emlékmű talapzatán összegyűjtött repülőgép darabokat.
Remek a rejtekhely is, állati bolygatástól és a csapadéktól is védett a fa papucsa.
Kőhányásról indulva szép kis túra lett belőle.
Nem is tudtam erről a világháborús balesetről. Az emlékmű mellett olvastam el a leírásodat, így jobban bele tudtam élni magamat..........
Köszönöm a rejtést!
Viri nézte ki ez a túrát mára. Nem is volt rossz döntés, pont ideális a hossz és a terep is két kiskorú számára. Valamivel 9km-nél kicsit többet gyalogoltunk. Közben nagyokat beszélgettünk mindenről.
Köszi a lehetőséget!
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. Szép tavaszi időben kerestük meg a ládát. Szegény katonák, most legalább szép helyen pihennek. [g:hu 1.5.3y] [wapon beküldött szöveg]
Érdekes és elgondolkodtató rejtés... Pár összeégett maradvány, koszorú, emlékmű - öt ember tragédiája 75 év távlatából. Úgy véljük, méltó emléket állít a láda, a természet pedig kitűnő rejteket kínált ehhez segítségül. Köszönjük, hogy megmutattad!
Lentről a vártól jöttem fel ide, a bicajomat tolva. Útközben két meglepően nagy dagonyával is találkoztam. Érdekes, hogy még mind a mai napig mennyi roncsdarab van szétszóródva.
Szollosi73 a barátom, így nem írhatok rosszat a ládájáról. :-)
A lezuhant repülőről már korábban mesélt, vívódott, hogy szabad-e ezt a helyet egy ládával megzavarni vagy sem. Unszoltam, és gondolom, mindenki más is, akinek említette. Végül megszületett a láda és legszívesebben egyből rohantam volna látni. Aztán eltelt röpke másfél év és végre ideértünk! Sokszor, ha az ember nagyon vár valamire, mire megkapja, már nem is annyira jó, mint ahogy a felfokozott várakozásban elképzelte. Itt minden pont annyira jó volt! Sőt, jobb. Az időjárás kellemesebb, mint ahogy előre a meteorológia ígérte, a gyaloglás, Péter60 okos tervezésének köszönhetően, rövidebb a szép erdőben, a rejtek nagyon klassz, a láda remek állapotban, az emlékmű szép, tiszta, olvasható és előtte felhalmozva a gép darabkái, amiket sokáig nézegettünk. (Újabbat nem találtunk.) A ládaoldal nagyon érdekes, precíz, átfogó.
Pont pár hete láttam a híres 1972-es andoki repülőszerencsétlenségről egy nagyon jó dokumentumfilmet, akkor az, most ez a láda újabb töltetet adott ahhoz, hogy az emberi jellemen és sorson gondolkozzam. Vajon, amikor Herbert Schünemann elindult Gántra, még élt némelyik társa? Azt hitte, meg tudja menteni őket? Ő hogy-hogy életben maradt? Milyenné formálta az életét ez a baleset? Ha itt nem zuhannak le, vajon az itt elhunytak közül hányan és milyen körülmények között élték volna túl a háborút?
Kőhányásról indultam. A leírásban megadott útvonal jól követhető. Az előző napi eső szerencsére csak minimálisan áztatta fel a földutat. Néhány helyen azért jól kivehető volt az előttem járó kéktúrázók friss lábnyomaik. Ők lekanyarodtak Oroszlánkő vára felé. Útközben őzeket az emlékmű közelében muflonokat láttam. A ládát könnyen megtaláltam, majd a kis földúton elsétáltam mintegy 100 m-re lévő kilátóponthoz. Miután kigyönyörködtem magam a panorámában folytattam tovább utamat egy kis kerülővel a GCORVA láda felé. A Disznó-völgyön lesétálva rátértem a kék turistaútra ahol ismét láttam a már említett kéktúrázók lábnyomait.
Mozgáshiányt enyhítendő, tettünk egy 20 km-es körtúrát Gántról. Erdészeti utakon jutottunk el az emlékműig. Ezekért a kis rejtett helyekért jó játszani ezt a játékot. A kilátópontot kihagytuk, a kilátás ma úgyis szabadnapos volt. :) Köszönet a rejtésért.
Az ajánlott parkolóból indultunk és a nem messze lévő multi ládával vadásztuk le. A helyet ismertem, mert Jani barátom utánjárása után együtt fedeztük fel az emlékművet. Nagyon jól kidolgozott az oldal. Voltunk a katona síroknál is. Hát, nem lehetett egyszerű megtalálni a temető legvégében. :-)
Szomorú és érdekes történet. Köszönjük, hogy megmutattad a helyszínt.
A ládát a másik közeli új ládával együtt szedtük le, egy szép őszi túrázás keretében. Azt csak itthon vettem észre, hogy a jelszót elfelejtettem leírni.
Kérném a rejtőtől a találat elfogadását.
Sokadszor jártunk erre. Érdekes volt a gondolat, hányszor mentünk már el a rejtek mellett, mert nem tudtunk róla. Most kifejezetten a ládavadászat miatt jöttünk erre. A gyerkőcök emlékmű-irányba száguldottak előre, így ma a felnőtteknek is lett jutott egy megtalálás.
Köszönjük a rejtést.
A vértesi GCTOUR-on hallottam erről a helyről, azóta készülök ide és már láda is van :) Most egy hosszabb séta keretében ezt is felkerestük. Kösz a rejtést.
A Csáki vártól jöttünk fel ide a pihenő hely után balra kanyarodva, észak-nyugati irányból. A kék jelzésről letérve szép szurdokos útra találtunk, ami jelöletlen, az erdészet használja főleg.
Újabb roncsdarabot nem találtunk.
Köszönjük, hogy megmutattad a rejtést!
Kedd délutáni kiszabadulás a munkahelyről. Csodás vénasszonyok nyara van a héten és egyszerűen bűnnek tartottam volna, ha nem sikerül kimozdulni legalább egy délután erejéig. A célpont: Vértes. A túratárs pedig Bal3 volt. Régóta csavargunk együtt: gyalog vagy kerékpárral és egyre gyakrabban lesz, hogy kajakkal. Fél szavakból tudjuk mit gondol a másik. Most is nagyon jól kikapcsolódtunk és hála a három új vértesi ládának nem unatkoztunk. Az túra első fele bő 10 kilométerre sikeredett és a lezuhant II. vh-s Junkers bombázó emlékét valamint a megszűnt és hamvából újraéledt Oroszlánkő vára ládát kerestük fel egy szép (majdnem) körtúrával. Az erdőben egy őz kivételével senkivel nem találkoztunk - hiába ez az előnye a nyári szüneten kívüli, hétköznapi ládázásnak: a nyugalom garantált! :)
Mindkét láda klassz helyre vitte, élveztük az erdőt, az illatokat, kilátásokat. A rejtőknek: köszönet!
Megtaláltam. Köszönöm a lehetőséget. [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]
A láda után a vadlestől jövő úton továbbsétáltam, és egy nagyfélkört leírva a N47.435911° E18.351601° | N47° 26.155' E18° 21.096' ponton értem el újra a kék turistautat.
A Csáki-vár utáni egyenletes, de hosszú emelkedő adta a kirándulás sportértékét. :-)
Megtaláltam! Köszönöm a lehetőséget. :-) [g:hu 1.5.1w] [wapon beküldött szöveg]
Nem volt sok időm szétnézni a környéken, mert a terminátorvonal áthaladt felettem és besötétedett. Kőhányáspusztáról közelítettem meg és megemlékezvén az életben maradt katonára és helyzetére, hogy a baleset után ismeretlen terepen éjszaka egyedül bolyongott az erdőben, én is lámpafény nélkül vaksötétbe tettem meg a visszafelé vezető utat.
Köszi a rejtést és az infót
Ezenkívül ismerek még kettő lezuhant gép helyét itt a vértesben, ha érdekel
A környék tele volt muflonnal, bégettek ezerrel... [g:hu 1.4.30x] [wapon beküldött szöveg]
Mivel időm mostanában nem sok van, így most jutott egy kis időm a kedvenc hobbimra. Már régebben is tudtam ennek az emlékműnek a létezéséről, sőt egy túratársam lelkesen keresgélte a repülőgép maradványait fémdetektorral. Ennek a gépnek a története a ládaoldal elolvasásával teljes számomra. Köszönöm a rejtést és az igényesen kidolgozott ládaoldalt!
Bringával a Vértesen át Oroszlánytól Fehérvárig. Az MTB0 gyűjtögetése közben majdnem útba esett. Rég nem járhattak érintettek az emlékkőnél, de nem is lehet egyszerű ide eljutni. Eldugottsága lehet annak is az oka, hogy a színesfémgyűjtők még nem vitték el a roncs maradványit.
GCMTB0 tekerés közben ezt is megkerestem.
Az odajutás első pár száz métere, miközben letértem a griffs-féle track-ről inkább tolós mutatvány volt a mély homok és a szétb.szott erdei út miatt, de utána szépen tekerhetővé szelídült.
Már korábban is tudtam a helyről és Jani tervéről, így örömmel vettem moderátorként, hogy meg is jelent ez a láda. Katonaként meg nem is pontozhatok másként. :D
Kis pihenő után megindultam Kőhányás irányába, amiből szuper tekerés, csapatás lett.
Köszönöm a lehetőséget!
Ha már a Csáki vár ládája fogta magát és megszűnt :-( kapóra jött ez a szép új láda, hogy beillesszük Kőhányáspusztáról indított túránkba. Könnyű, haladós megközelítés a kéken, és gyors találat. A helyszínen tényleg látszanak a nyomok és a repülőgép darabjai, szomorú történet. Köszi!
Furcsa érzés látni a több mint 7 évtizedes roncsdarabokat az emlékmű tövében, főleg úgy, hogy azok egy olyan gépből származnak amiben emberek lelték halálukat... A Vértes most is szép volt a szelíd emelkedőivel, lankáival! Néhány muflonnal is találkoztunk az utunk során! Köszönet a rejtésért!
Habár a közelben sokszor sétáltam, futottam, bicóztam a lezuhant gépről nem hallottam, köszönöm a rejtést, kellemes időben jót tekertem a mindig csodás Vértesben.
A láda előtt Hajóékkal találkoztam és váltottam pár szót.
Megtaláltuk! Köszönjük a lehetőséget!
Jó kis túra volt!! Érdekes a hely és a szelleme. Hihetetlenek ezek a roncsdarabok...
Olyan ajándékot hagytunk, ami nagyon aktuális.. :) [g:hu 1.4.30x] [wapon beküldött szöveg]
Ancsi és Imu
Nekünk ez a láda 5/5... Nagyon köszönjük hogy megmutattad ezt az emlékművet. Párom nagyon szereti a történelmet a vadászgépeket, repülőket.repülőket. Úgyhogy mikor odaértünk elmeséltem neki hogy mi történt itt addig nem mondtam neki hogy minek is állít emléket ez a hely.... Köszönjük!
Feleséggel, unokával, a család kutyájával. Több kedves kesserrel találkoztunk, beszélgettünk jót. Még májusi pereszkét is találtunk, szép boszorkánykörben. Noha sokszor jártam a környéken (a Kéken), nem ismertem sem a helyet, sem a történetet. Köszönet érte!
A kéken az emlékmű felé is találkoztunk kollégákkal a rejteknél pedig Pupuékat tévesztettük meg egy kicsit. Visszafelé a Disznó-völgyön keresztül jöttünk virágokat, lepkéket fényképezve.
Kessertársak gyűrűjében kerestük fel újra az emlékművet, Kőhányás - Nagy-tiszta - Várgesztes útvonalon haladva, közben némi tövisaljagombát és májusi pereszkét is szedtünk.
A Mézeskalács túra, bringa nélkül folyatásába illeszetetük bele ezt a remek pontot. Gánt-Kőhányáspusztán parkoltunk és egy szép nagy kört rajzoltunk megint a GPS-be. A -en indultunk először az GCMTB0-5. ponthoz, majd elhagytuk a jelzett utat a GCJU86-hoz. Nem tudtunk korábban sem az emlékmű létezéséről, sem a tragédiáról. Furcsa volt látni a megmaradt roncsdarabokat a földön. Szomorú minden vonatkozásban....
Némi kalandot beleszőve tértünk vissza a -re. A GCMTB0-3. ponton méregettem a térdmagasságot egy kidőlt fatörzsnél, de kiderült, hogy senki nem mondta, hogy a fatörzs ki van dőlve... Szuper rejtés megint! Innen újabb kalandos rész következett, rátértünk a -re és toronyiránt keresztül mentünk a hegyen. A tetején a ragyogó napsütésben ettük meg a szendvicseinket, mert a legjobb dolog délben hegytetőn enni.
Végül majdnem a 2. pontnál bukkantunk elő a -re. Kicsit más a jelszóhordozó, de megadta magát. Az első pontnál, a temetőnél ücsörögtünk kicsit a padokon, majd rákanyarodtunk a -ra, ami visszavezetett Kőhányáspusztára. A házakat fényképeztem, mikor találkoztunk egy ott lakóval. Elmondása szerint 15 ház van összesen Kőhányáspusztán, de csak 3 állandó lakó van. Már-már túl nyugis. Legrosszabb, hogy nincs bolt. A legvégére a doboz maradt.
Összesen 25,8 km lett a végén. 5 óra 20 percet gyalogoltunk, 2 órát álltunk. 250 szintemelkedés és ugyan annyi süllyedéssel.
Az este ránézve kedvenc oldalamra észleltem, hogy új láda van a közelben. Három logolás akkor már volt hozzá, így természetesen a dobogóért nem szálltam harcba, de ez nem vette el a kedvem attól, hogy ma kimenjek a helyszínre, már csak azért is, mert eddig erről az emlékműről még nem is hallottam és a lezuhant gépről egyaránt, pedig számtalanszor túráztam már a környéken! Ezért fantasztikus játék a geocaching, mert ez a nagyszerű hely, számomra talán örökre rejtve maradt volna!
Még az este belevetettem magam a témába, (persze célirányosan már könnyű), és találtam néhány leírást a katasztrófáról, ami még jobban felcsigázott ma reggelre, hogy kijöjjek ide!
Hihetetlen de még mindig találni roncsdarabokat, ennyi év távlatából is!
Egy rozsdás forgó alkatrésszel úgy szaladtam vissza az emlékműhöz amit kb. 150 méterre találtam az úton visszafelé, és lehelyeztem a talapzatra!
Köszönet a rejtőnek, örülök, ha ilyen ládák jelennek meg a közelben, ami igazán élményt nyújt, és grat Griffsnek a P1-hez!
Bringával Csókakőről. Nem titok, hogy a piros egyes volt a cél, még akkor is ha a megjelenés után több mint egy órával vettem észre az új ládát, hátha. Ha tudtam volna, hogy griffs-ék éppen kint vannak a Vértesben nem indulok el, csak dobogó lett belőle.
Köszönöm a lehetőséget, jót tekertem ismét.
UP: Griffs gondolhattam volna a bringádra is, de nem ugrott be, elég nehezen olvasható. Gratula a piros egyeshez. Ha előbb hazaértem volna Harkányból akár össze is futhattunk volna.
Griffsék nem voltak a Vértesben, a logbokban griffs és Scott szerepel, ki lehet az utóbbi? Nepster neked tudnod kell! :)
A hétvégi meló előtti szabadnapom tőltōttem itthon, papírmunkával, fórumozással, így szinte azonnal èszleltem az új ládát. Nem örültem az idōpontnak, mert ha a zámolyi, remek kesser, Kaputyin, 2-ig dolgozik és egyből a belyszínre megy, akkor nincs esély (vitt már el az orrom elōl P1-et). Meg aztán ott van Nepster, bringatársam is. Persze azért nem haboztam, bringa kocsira fel, irány Kōhányás. Csak a koo -t ütöttem be, így az mtb0 útvonaláról letèrve, az 5-ös ponttól, ráérzèsre mentem, elég cikk -cakkosra is sikeredett. A környék viszont igazi mtb paradicsom, tükörsimára tolt utak, terepjárónak nyoma sincs! A láda környéke a nyugalom szigete, csak egy kecske mekegèsét hallottam többször is, még nem jártam itt. A rejtek remek, kerülgettem szokásom szerint, azon merengve, üres lehet -e az a logbok? A jelszót nem kellett feljegyeznem, személyes kötōdésem van hozzá :) Megcsodáltam a roncsdarabokat remèlem sokáig meglesznek .. Egy övcsatot is találtam köztük, hátborzongató volt belegondolni, hogy kié lehetett..
Nagy csapatás következett a kápolnai-gerincek multi legközelebbi pontjáig. Mire begyūjtöttem az összes pontját és az mtb0 pontjait is leellenōriztem, elment az idō. Visszafelé 18 őra után, a tiltott erdei aszfalton, egy Toyotát láttam, a ládához legközelebbi, személyautóval járható ponton. Ha kesser volt, örülök hogy nem neki jutott a P1. Bár az is igaz, hogy Nepster viszont többet tekert nálam, a ládáig, amely nagyon kellett erre a megemlékezésre méltó helyre. Köszönöm!